שתף קטע נבחר
 

נקודת האל חזור

כיצד תשפיע ההחלטה התקדימית של הרשתות החברתיות להשעות את חשבונות של הנשיא היוצא, דונאלד טראמפ ואיך זה ישפיע על כל אחד מאיתנו? טל נברו, מומחית בינלאומית בבניית נוכחות והצלחה ברשת מסבירה

 "ה-11 בספטמבר של המדיה החברתית", כך כינתה ת'יירי ברטון, הנציבה האירופאית לשוק האינטרנט את האירועים האחרונים במסגרתם מנעו הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר לצמיתות מהנשיא היוצא דונאלד טראמפ גישה לשימוש. במאמר דעה בנושא שפורסם השבוע, הסבירה ברטון את ההשוואה וחזתה שכפי שהפיגוע בבנייני התאומים שינה את תפיסת הביטחון האישי בעולם כולו, כך ישתנה היחס לרשתות החברתיות בעקבות היום שבו בעלים פרטיים של חברות טכנולוגיה הורידו את השאלטר על הערוצים של נשיא ארה״ב. ההחלטה המהפכנית של פייסבוק הגיעה לאחר המהומות שבמסגרתן פרצו תומכי טראמפ לבניין הקפיטול בוושינגטון.

 

גכנגכ ()
האם פייסבוק שולטת בנו?

 

בהודעה רשמית אשר פורסמה באתר פייסבוק כבר בליל ה-6 בינואר, נכתב: "אנו מאמינים שהסכנה לתת לנשיא טרמפ להשתמש בשירות שלנו היא פשוט גדולה מדי". צוקרברג עצמו כתב שהגבול נחצה כאשר טראמפ לא גינה את ההתפרצות לקפיטול. מאוחר יותר פורסם שייחסמו גם מסרים של תמיכה במהומות, פוסטים שקוראים להגיע עם נשק למקום כלשהו בארצות הברית או אפילו קריאות להפר את העוצר בוושינגטון למטרה כלשהי (גם אם אינה אלימה). גם צירוף המילים stop the steal המרמז לכך שהבחירות בנובמבר נגנבו מטראמפ ולכן נאסר לשימוש ברחבי הרשת. המהלך של הרשת החברתית הפופולארית זכה לביקורת מכל הצדדים.

 

תומכי טראמפ רואים בו הוכחה נוספת להטייתם של ערוצי התקשורת לטובת האליטות הליברליות. רבים אחרים מגנים את צוקרברג על כך שחסם את טראמפ רק עכשיו, בעוד שזה, לטענתם, משתמש ברשת כדי להסית מזה זמן רב. מכל הזרמים הפוליטיים עומדים כעת רבים ומשתאים מול מצב שבו למנכ"ל של חברה טכנולוגית ישנה סמכות בלעדית להוריד מהאוויר ערוץ רשמי של נשיא ארצות הברית מכהן.

 

המדיניות החדשה של וואטסאפ

המתקפה על הקפיטול אמנם הובילה לפתיחת חזית מול הרשתות החברתיות, אבל לא הייתה היחידה שהעידה השבוע, כי המציאות שהכרנו עד היום בסושיאל מדיה, לא תהיה כבר אותו הדבר. בימים האחרונים היינו עדים לאירוע נוסף שמדגיש את עוצמת שליטתה של פייסבוק בחיינו, והוא אולי מרכזי פחות, אבל נוגע יש בו כדי להשפיע על חיי היום-יום של כולנו: עדכון המדיניות של אפליקצית ווטסאפ. כל משתמשי האפליקציה הפופולרית הופתעו לאחרונה לגלות שעד ל-8 בפברואר עליהם לאשר לרשת לשתף מידע עם פייסבוק. בווטסאפ אמנם הזדרזו להבהיר שתוכן הההודעות עצמן לא ישותף, אבל הדיון על התיאבון האינסופי של פייסבוק למידע עלינו כבר הוצת. מיד עם הדיווחים אודות שיתוף המידע בין שתי החברות, החלו לנסוק ההורדות של אפליקציות הודעות אחרות, כמו סיגנל וטלגרם. עבור רבים, בייחוד בישראל, הווטסאפ מהווה ערוץ תקשורת מרכזי בעבודה ובמשפחה וקשה לדמיין לעבור לאפליקצה אחרת, אבל התפיסה הציבורית של הרשתות האלה הרבה פחות מקובלת מבעבר.

 

פייסבוק שולטת בנו?

בטווח הקצר, האירועים האחרונים מלמדים אותנו שכוחה של פייסבוק מעולם לא היה רב יותר. השילוב המדהים של יכולות מתקדמות בניתוח מידע אישי הזורם מכל רחבי העולם לבין חוסר פיקוח או חקיקה המסדירים את הגבולות בהם פייסבוק פועלת, יצר תאגיד כמעט כל-יכול. כמי שעוסקת בפרסום בפייסבוק ביום יום, אני מכירה גם צדדים נוספים של השליטה הזאת. עסקים שעבורם פייסבוק הינה מקור חשוב לאיתור לקוחות מוצאים את עצמם מתמודדים עם גוף מנוכר. רבים מעידים על נטייה להחלטות שרירתיות ובייחוד חוסר היכולת לערער על החלטות שמתקבלות מאחורי הקלעים של המערכת. ויחד עם זאת, עבור מפרסמים, אין שום תחרות ליכולות הטרגוט המדויק אותו פייסבוק מנגישה גם לעסקים הקטנים ביותר. בטווח הארוך, כעת ברור לחלוטין שלמחוקקים בעולם כולו ובייחוד בארצות הברית יש עניין מוהבק להגביל את פייסבוק וסביר שנראה יותר ויותר הגבלות כאלה. במקביל, המשתמשים בעולם כולו, הופכים להיות מודעים יותר לחסרונות של פייסבוק ועוברים לערוצים אחרים. כך שייתכן כי אירועי השבוע האחרון הם תחילתו של סוף, אולי אפילו שקיעתה של הרשת החברתית, שלמרות כוחה העצום, אין ספק שתוחלף בבוא היום ברשתות וערוצי תקשורת אחרים.

 

חומר למחשבה

אם אתם עסק שפעילות האונליין שלו מבוססת על נוכחות בפייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ שימו לב לטיפים הבאים: -אל תשימו את כל הביצים בפייסבוק, וודאו שיש לכם ערוצי פרסום נוספים, כך שאתם לא תלויים בה בלעדית -השקיעו באתר עם דומיין משלכם - אל תוותרו על נכס משלכם ברחבי האינסטרנט, אתר אינרנט שאינו שייך לאף אחד חוץ מכם חשוב לכל עסק שמעוניין להיות כאן בתווך הארוך. -נצלו את הנהירה של המשתמשים לרשתות חדשות ותהיו שם גם. בחנו את האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם וודאו שאתם לא מבססים אותה רק על אתרים בבעלות פייסבוק. אנחנו חיים תקופה היסטורית מבחינות רבות. בעתיד הלא רחוק, ייתכן ונסתכל אל ינואר 2021 כנקודה השתנה היחס שלנו אל הרשתות החברתיות.

 

טל נברו, יזמית ומרצה בנ״ל מעל 15 שנים, מומחית בבניית נוכחות והצלחה ברשת, בעלים ומנכ״לית של סוכנות הדיגיטל ״סושיאל ליידי״ www.talnavarro.co.il

Social-lady.com

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים