קונצרן רכב סיני נולד - עם הפנים לאירופה
תעשיית הרכב הסינית עשתה אתמול צעד משמעותי לקראת הפיכתה לשחקן משמעותי בזירה הבינלאומית, עם הקמתו של קונצרן רכב חדש. המטרה: ייצור מכוניות MG ורובר באירופה
שנחאי אוטומוטיב (SAIC) הסינית, הודיעה אתמול (ד') כי השתלטה על נאנג'ינג
(Nanjing), יצרנית רכב קטנה - שמחזיקה בנכסים חשובים: זכויות השם MG, ומפעל הייצור שלה בלונגברידג', בריטניה. ובמילים אחרות: מיזוג שתי היצרניות, שנכפה על-ידי השלטונות הסיניים, מוליד קונצרן רכב ראשון מסוגו במדינה המתפתחת, כזה שיוכל למקד מאמץ בייצור רכב באירופה.
רוואה 750 של הסינים. SAIC רכשה את הידע, אבל השם "רובר" עבר לפורד
שנחאי אוטומוטיב מחזיקה כיום בפס הייצור של רובר (ללא הזכויות לשם), שפשטה רגל ב-2005. נאנג'ינג החזיקה בחצי השני, נכסי MG ושם המותג - והאיחוד בין השתיים מחזיר לחיים את MG-רובר. במתכונת סינית שונה, אבל עם מרבית הידע שנצבר ביצרנית לפני שפשטה רגל. משמעות הדבר כי הסינים יוכלו כעת לנסות ולעמוד בתקני הבטיחות והזיהום האירופים, ולהתחיל לשווק את תוצרתם
ביבשת הקלאסית.
ב-SAIC כבר הודיעו כי בכוונתם להתחיל בקרוב לייצר מכוניות בלונגברידג', ולשווקן באירופה. בנאנג'ינג כבר הודיעו על תחילת ייצור דגמי MG רודסטר במקום, אך לאחר טקס ההשקה החגיגי התגלו בעיות איכות שעצרו את התהליך.
לפי הצהרות שני הצדדים, שנחאי אוטומוטיב שילמה תמורת נאנג'ינג 285.7 מיליון דולר לתאגיד יואג'ין (Yuejin). בתמורה קיבל התאגיד 4.9% ממניות SAIC - יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין. לפי דיווחים רשמיים, שנחאי אוטומוטיב מייצרת כבר כיום יותר ממיליון מכוניות בשנה, עם 1.25 מיליון כלי רכב שיוצרו בעשרת החודשים הראשונים של 2007. מנגד, נאנג'ינג ייצרה באותה תקופה פחות מ-80,000 יחידות. למרות ההפרש העצום, היצרנית הקטנה נחשבה לנכס חשוב, לא רק בגלל הזכויות לשם MG והמפעל האירופי שבבעלותה, אלא גם בגלל צי המסחריות המצליח שלה - שמיוצר בשיתוף פיאט.
MG רודסטר. עכשיו היא באמת חוזרת? (צילום ארכיון: איי פי)
יש לציין עוד כי SAIC היא שותפתן של ג'נרל מוטורס ופולקסווגן, ומייצרת עבורן מכוניות לשוק הסיני. כל יצרנית רכב המעוניינת לשווק מכוניות בשוק הרכב השני בגודלו בעולם, מחוייבת על-ידי השלטונות להקים מיזם משותף עם יצרנית מקומית, ולהעביר לרשותה ידע ואמצעים טכנולוגיים.