ומי הכי ירוויח מהבעיות של טויוטה?
תלוי באיזה שוק. בישראל צופים האנליסטים עליה בביקוש למתחרות הגדולה מבית מאזדה ופורד. בארה"ב יהיו אלה בעיקר GM ופורד המקומיות, ואילו באירופה יהנו מכך פולקסווגן, המותגים הצרפתים ופיאט
יבואנית מאזדה ופורד עשויה להרוויח מבעיות הבטיחות של טויוטה. כך מעריך היום (א') מנהל המחקר בחברת כלל פיננסים, יובל בן-זאב. לדבריו, בעיות הבטיחות הנוכחיות של טויוטה - שהגיעו לשיאן עם פרסום קריאה לתיקון דוושת ההאצה ביותר משמונה מיליון כלי רכב בכל העולם - עלולות לפגוע בטווח הארוך במוניטין האמינות של היצרנית. פגיעה בתדמיתה של טויוטה, כך צופה בן-זאב, עשויה להקטין את נתח השוק שלה בישראל - ומכך תיהנה יבואנית מאזדה ופורד, שתוכל להגדיל את היקף המכירות שלה, על-חשבון הירידה בטויוטה.
- הצרות של טויוטה בארץ
"המותג טויוטה נהנה מתדמית חזקה ביותר של רכב אמין", כותב בן-זאב בסקירה המתפרסמת היום. "כל פגיעה בתדמית, עלולה להיות מתורגמת לפגיעה בביקוש". מכאן, קצרה הדרך להגדלת הביקושים אצל היריבות - ובראשן יבואנית מאזדה ופורד, חברת דלק רכב. "טויוטה היא המותג הניצב במקומות 2 או 3 בטבלת המכירות בשנים האחרונות, וכל ירידה בביקוש לטויוטה תוביל לגידול בנתח השוק של דלק רכב במותגים פורד ו/או מאזדה".
יש לציין כי כלל פיננסים אינם היחידים שמעריכים כי המשבר בטויוטה עשוי להועיל ליריבותיה. בסקירה שפרסם בסוף ינואר בנק ברקליס קפיטל, העריכו אנליסטים בבנק כי עיקר ההשפעה של המשבר תורגש בשוק האמריקני, שם נתח השוק שלה גבוה משמעותית מאשר באירופה. להערכת האנליסטים, מי שייהנה מהמשבר בשוק האמריקני הן ג'נרל מוטורס, הונדה, פורד, ניסאן ויונדאי - כולן, כך צופים בבנק, ייהנו מעלייה בנתח השוק שלהן בטווח הזמן הקצר.
עם זאת, בבנק צופים כי גם באירופה עלולה טויוטה להינזק כתוצאה מבעיות הבטיחות: בטווח הזמן הקצר, עשויות ליהנות מהפגיעה בתדמיתה היצרניות האירופיות המובילות, ובראשן פולקסווגן, פורד, רנו, פיאט פיז'ו וסיטרואן.