באיזו אריזה תרצו את מי השתייה שלכם?
יותר מ-3,000 מותגים של מים מינרליים מתחרים כיום על תשומת הלב של הצרכנים. בניסיון לחדור לנישה הצפופה הזו נדרשים המעצבים להפעיל את מלוא היצירתיות בעיצוב האריזה. אז איך תרצו לשתות - באריזת שמפניה או באריזת קרטון מתכלה?
כשמתעוררת בי תחושת הצמא, אני אפילו לא חושב על האפשרות לשתות מי ברז, אף שגדלתי על טהרת מי הברז ולמיטב ידיעתי לא נגרמו לי מהם נזקים. עם זאת כיום רואים במי ברז מוצר בלתי ראוי לשתייה.
לטורים קודמים של עיצוב מחוץ לקופסה:
- מאיזה בקבוק אתה שותה את ה-Smoothie שלך?
- גלידה: כך גורמים לכם ללקק את האריזה
- לא רק לסבתא: עיצובים לוהטים לכוס התה שלכם
נשאלת השאלה אם אנו הצרכנים קיבלנו את כל המידע הדרוש לנו לפני שהחלטנו להימנע משתיית מי ברז? האם המים המינרלים אכן מכילים רכיבים שמצדיקים את מחירם השערורייתי - או שמא מדובר בהליך מיתוגי מגמתי, שגורם לנו לסחוב בקבוקי מים מינרלים או להתקין בר ביתי, ולהניח ששתיית מים אלה באמת תורמת לבריאותנו?
שוק המים בישראל מגלגל קרוב ל-900 מיליון שקל בשנה, מתוכם 550 מיליון שקל בשנה מגיעים מתחום בקבוקי המים, והשאר מתחום הברים הביתיים למים למינרלים. החל משנת 2004 נרשם גידול ממוצע של כ-9% בשנה בתחום בקבוקי המים המינרלים. בסך הכל המים המינרלים מהווים 36% מתחום המשקאות בישראל בכללותו.
שוק המים בטעמים בישראל נמצא בצמיחה מתמדת. בין השנים 2006-2007 קטגוריית המים בטעמים גלגלה כ-6 מיליון שקל. ברבעון השני של 2008, כבר גלגל שוק זה 43.6 מיליון שקל.
קטגוריה חדשה יחסית בתחום המים המינרלים היא זו של המים הפונקציונאליים. מדובר במים שיש בהם רכיבים שנועדו להשפיע באופן פעיל על תפקודנו, למשל באמצעות העלאת רמת הסוכר בדם באופן מתון, דחיית תחושת הרעב וכדומה. קטגוריה זו צומחת יותר מכל באירופה, ונרשמות בה מכירות של 4.2 מיליארד אירו בשנה, לעומת מכירות בהיקף של 2.9 מיליארד אירו למים מינרלים בטעמים.
אין ספק כי התחרות בתחום המים המינרלים קשה. אחת הראיות הברורות לכך היא העובדה שבעולם קיימים כיום יותר מ-3,000 מותגים של מים מינרלים.
חיבור המים לטבע
לא מעט מותגים מדגישים - איך לא - את החיבור של המים לטבע. אחד מהם הוא המותג הספרדי, Fuensanta Water, שמנסה להעביר בעיצובו את חיבורם של המים למקורות הטבע.
נראה כי מעצבי הבקבוק חשבו: "מה היה קורה לבקבוק הזכוכית אילו היה נותר ביער ירוק"? והתשובה שנתנו הייתה: הצמחייה של היער הייתה עוטפת את הבקבוק. זוהי הסיבה להימצאותו של הדימוי הצמחי הירוק על גבי הבקבוק.
הרעיון המרכזי שעומד מאחורי עיצוב המותג הבריטי: Fresh & Easy Flavored Water – הוא הרצון להדגיש טריות ואותנטיות. העיצוב ממחיש את החיבור שבין המים לבין טעם הפרי שבהם. הדבר נעשה באמצעות טיפות המים הניתזות כתוצאה מהשלכת הפרי לתוך המים. מעבר לכך, העיצוב פשוט ונקי.
מים מינרלים היישר מהקרחונים
המים המינרלים של המותג הנורבגי Isklar מגיעים מאזור קרחוני מדהים ביופיו בהרי נורבגיה. העיצוב של הבקבוק קשור קשר הדוק למקור שממנו הגיעו המים.
לבקבוק מראה מנצנץ ומבריק כשל קריסטלים, הדומה למראה הקפוא של הקרחונים בהרי נורבגיה. כמו כן, המראה הגבישי משדר תחושה יוקרתית, כמו של יהלומים, ובכך משווה למותג יוקרה.
מעצבי המותג קנדי של מים מינרליים, Berg Water, שמגיעים מהקרחונים שבקנדה, הקנו לצורת הבקבוק המפוסלת גוון ירקרק, כדי להזכיר לנו את המראה הקריסטלי של המים מהקרחונים בצפון.
עיצוב מוכוון קהל יעד
המותג האיטלקי 420 Water, צמח בהמשך למותג של הוודקה האיטלקית 42 Below Vodka. בדומה לוודקה, גם מותג זה של המים המינרלים כוון בעיקר לסצנת המועדונים והבארים ועיצובו נעשה בהתאם.
הכיתוב שעל גבי הבקבוק: Volcanic spring water, קשור קשר הדוק לצורת הבקבוק, המתחקה אחר צורת מנורת הלבה. צבעו של הבקבוק וצורתו מבדלים אותו ממותגי מים מינרלים רבים, שבדרך כלל מאופיינים בצבעם התכול ובדרך כלל עשויים מפלסטיק.
Bot הוא מותג מים אמריקאי, הפונה לילדים ומציע להם מים בטעמים. הפנייה לילדים באה לידי ביטוי בעיצוב בקבוקים בגודל מוקטן המותאם לקהל היעד. הכיתוב הצבעוני תואם את טעם המים ומלווה בדמות ידידותית. השפה העיצובית נקייה ומינימליסטית, אך גם חביבה וילדותית.
מותגים בולטים על המדף
Y Water הוא דוגמא מובהקת לאריזה זכירה: בקבוק בצורת האות Y, המייצגת את שם המותג האמריקאי. מאחר שהעיצוב התמקד בצורת הבקבוק יוצאת הדופן, לא היה צורך לנקוט צעדים עיצוביים נוספים, מלבד צבעו המשתנה של הבקבוק. כמו כן בחרו מעצבי המוצר לאפשר לרוכשים לחבר בין הבקבוקים השונים. המהלך הזה מסייע להאריך את חיי המותג אצל הצרכן והופך אותו לסוג של משחק.
המותג ההולנדי OGO Water – נמצא בקטגוריית המים הפונקציונאליים. מי החמצן נועדו לרענן ולעורר אותנו. צורת הבקבוק היא כדורית ומעוררת קונוטציות של קופצניות. גם הלוגו מתכתב עם צורת הבקבוק הכדורית. זוהי דוגמה נוספת למותג שצורתו מייתרת את הצורך להשתמש באלמנטים נוספים, שכן צורתו משיגה את האפקט הנדרש: היותו זכיר ונבדל ממותגים אחרים שעל המדף.
LH20 – מותג נוסף של מים פונקציונאליים, המגיע אלינו היישר מפורטוגל. צורת הבקבוק ממחישה לנו את האיכויות של הרכיבים במים. צורת הבקבוק אינה מנסה לפרש את המים כיסוד בטבע, אלא מנסה לפרש את המים מחדש מבחינה צורנית. האריזה החדשנים שנבחרה למוצר נועדה להגן על התכולה שבה – Luso Natural mineral Water, תוך שהיא מנסה להקל גם על אחסון, ההובלה והתצוגה של הבקבוק.
מים אקסקלוסיביים
Natu Eau Minerale – מותג ברזילאי, שמשלב פנייה טבעית ויוקרתית. היוקרה מתקבלת מעצם הבחירה בבקבוק שמראהו דומה לזה של בקבוק שמפניה והכיתוב האלגנטי על גביו, שמאופיין בקווים נקיים. החיבור לטבע מתקבל מהשימוש בדימויים של הפירות, שיחד עם הבחירה בצבע הזכוכית של הבקבוק ממחישים את טעם המים.
המותג הבולגרי Puria Water מציג אריזה אקסקלוסיבית מהבחינה העיצובית. הרעיון העומד מאחוריו פשוט: צורת הבקבוק העגולה נועדה לחבר את הצרכן לצורה המושלמת בטבע – זו של העיגול. האקסקלוסיביות של הבקבוק ניכרת בדמיונו לבקבוק בושם של נשים, לרבות הכיתוב והעיצוב הטיפוגרפי שבו.
Paul Smith For Evian – בדומה למהדורת היין של Christian Audigier, שעוצבה בהשראת עולם המוסיקה בכלל ולהקות הרוק בפרט, הרי שבמקרה של מותג המים המינרלים הצרפתי, Evian, גייסו את מעצב האופנה הבינ"ל פול סמית, שעל הבקבוקים בעיצובו בהחלט נותר סימן ההיכר שלו - הפסים. הבקבוק מרהיב במראהו וביופיו וזאת תוך שימוש בצבעוניות מינימליסטית. עצם החיבור בין עולם האופנה לבין המים המינרלים, משווה למותג נופך יוקרתי של לייף סטייל.
מים מינרלים והגנת הסביבה
מותגי המים המינרלים, רובם ככולם, תמיד מגיעים כשהם ארוזים בבקבוק פלסטיק שקוף או בבקבוק זכוכית. מאז ומעולם כך הם נמכרו עד שנדמה שלא ניתן אחרת.... אז זהו, שמסתבר שניתן אחרת. המותג האמריקאי, Boxed Water Is Better (for the earth) שם לנגד עיניו במרכז את הגנת הסביבה ובכך מתמקדת האסטרטגיה השיווקית של המותג.
העיצוב מתמקד בסגמנט ייחודי זה ולפיכך לא מושם דגש על איכות המים או על טעמם. הדגש הוא על אופן אריזתם. לאריזות הקרטון יש משמעויות נוספות מבחינת השינוע, מבחינת נפח מקום, וכן מבחינת היכולת לעשות בהן שימוש ממוחזר נוסף בקלות, בכל מקום.
למעשה, האמירה של המותג היא: "מים מינרלים באשר הם על פי רוב מכילים את אותם הרכיבים, האם באמת יש סיבה לארוז אותם בבקבוקי פלסטיק או זכוכית שקופים? אז למה שלא נסתפק בהיותם מים מינרלים ונארוז אותם באופן האופטימלי ביותר לסביבה?"
אריזת הקרטון הזו היא הבחירה האישית שלי מבין כל המותגים. נדמה כי דווקא המותג הזה, יותר מכולם, עושה את החיבור הנכון בין המים לבין הטבע. מים מינרלים – מוצר שאמור לתרום לבריאותנו – ארוז באופן שיתרום לבריאות עולמנו.
הכותב הוא מומחה למיתוג ועיצוב ומרצה בפקולטה לעיצוב מכון טכנולוגי-חולון