חיים שאין בהם ברכה
שלוש פעמים ניסה יעקב לגנוב את הברכה מאחיו, אך בסופו של דבר, בפגישתו עם מלך מצרים, הוא מגדיר את חייו "מעטים ורעים". פרשת "ויגש" מלמדת אותנו שאי אפשר לגנוב ברכה, וגם כמה עניינים על גזענות
יעקב, האב הכי עצוב
בפרשת השבוע שלנו יורד יעקב להיפגש עם יוסף, ולסיים את חייו במצרים. מיד לאחר הפגישה המרגשת בין האב לבן האובד, מפגיש יוסף את אביו עם פרעה. הפגישה בין הגברים המבוגרים, אבי המשפחה ומלך מצרים, היתה כנראה, כנה, סקרנית ונינוחה (בראשית מז, ז-י): "וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת יַעֲקֹב אָבִיו וַיַּעֲמִדֵהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה: וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יַעֲקֹב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם: וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה וַיֵּצֵא מִלִּפְנֵי פַרְעֹה".
הגילוי המחודש של יוסף, מרגש ככל שיהיה, חושף עד העצם את חיי התרמית של יעקב. בניו רימו אותו - חיה רעה לא אכלה את יוסף. הפגישה בין יעקב לפרעה מתרחשת ברגע הכי מרגש וטרגי בחייו של יעקב. כשהוא עומד בפני פרעה, השליט הכל יכול של מצריים, הדבר האמיתי ביותר שהוא יכול לומר על חייו הוא: "מעט ורעים היו ימי שני חיי".
אופס... יוסף בעצם לא מת
בכל פעם שאני קוראת את פרשת "ויגש", אני מופתעת מחדש מהשיחה שלא התנהלה בין יעקב לבניו. בני יעקב מגיעים אל אביהם ובפיהם הבשורה המרה-מתוקה: "יוסף חי" (בראשית מה, כה-כח): "וַיַּעֲלוּ מִמִּצְרָיִם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן אֶל יַעֲקֹב אֲבִיהֶם: וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר עוֹד יוֹסֵף חַי וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיָּפָג לִבּוֹ כִּי לֹא הֶאֱמִין לָהֶם: וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵהֶם וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם: וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל רַב עוֹד יוֹסֵף בְּנִי חָי אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ בְּטֶרֶם אָמוּת".
התרגשותו של יעקב מתוארת היטב בפסוקים מעטים אלה: "ויפג לבו", "לא האמין להם", ולבסוף "ותחי רוח יעקב". ולצד אלה המשאלה קצרת הרוח: "אלכה ואראנו בטרם אמות". המילים "לא האמין להם" מתפצחות בטעם מר בפיו של הקורא בתורה. עכשיו הוא לא האמין להם?! עכשיו?! את המילים האלה היה צריך יעקב לזעוק בשעה שהובאה לפניו הכותונת עם הדם. אז הוא היה אמור לא להאמין, אז הוא היה אמור לבדוק ולברר, אז אולי הוא יכול היה למצוא. ברגע זה מסעות הנקמה של יוסף מהפרשה הקודמת נראים לי הרבה יותר מובנים. יוסף לא היה יכול להגיע לשלב הבכי והקבלה המחודשת של אביו, לפני שפרק את הזעם הנוראי. אבא שלו מיהר להאמין ולזעוק את זעקת שבר: "טרוף טורף יוסף". בשיחות המוקדמות עם האחים בירר יוסף את סיפור מותו, וגילה שאביו לא חיפש אותו. הפגישה המחודשת בין יעקב ליוסף היא פגישה בין אבא שאהב את הבן שלו יותר מדי, ובגד בו מהר מדי. שניהם יודעים את זה. יוסף באמת היה צדיק. יעקב היה אדם אומלל ומאמלל.
ולחשוב שיעקב גנב ברכות
שלוש פעמים מנסה יעקב לקחת את ברכתו של עשיו אחיו. ברגע הלידה יעקב יוצא מרחם אמו לאחר עשיו, אך ידו אוחזת בעקב אחיו הגדול, כמודיע לו ולכולם שהוא מנסה וינסה לעקוף. כמה פסוקים אחר-כך מוכר יעקב לעשיו נזיד עדשים בתמורה לבכורה. ובפעם השלישית, ערב מותו של יצחק, רוקחים רבקה ויעקב את הסיפור של גניבת ברכת הבכורה. לכאורה, יעקב היה אמור להיות האיש המבורך ביותר בתורה, ודווקא הוא מסכם את חייו בקביעה האומללה: "מעט ורעים היו ימי שני חיי". כנראה שאי אפשר לגנוב ברכות.
הברכה של יעקב
על מנת לשמוע את הדי הצחוק האכזרי של הגורל עלינו לחזור ללשון הברכה אותה השיג יעקב מיצחק אביו, במרמה (בראשית כז, כח-כט): "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ: יַעַבְדוּךָ עַמִּים וישתחו וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים. הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ. אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרֲכֶיךָ בָּרוּךְ".
"ורוב דגן ותירוש" מברך יצחק, ואילו בנו יעקב נאלץ לבלות את סוף ימיו בשבע שנות הרעב, בירידות המבהילות של בניו למצרים, ולבסוף בהזדקקותו לחסדי מלך מצרים. "הווה גביר לאחיך" – האין זה מזכיר לכם את חלום יוסף?! ליעקב אין אחים (יש לו רק אח), והוא ממש לא היה לגביר של אחיו. ברכת יעקב התממשה בבנו, הוא עצמו לא זכה לדבר. אז שמישהו יסביר לי למה הוא השקיע את מיטב שנותיו בגניבת הברכה ובבריחה מפני אחיו המרומה?
שאלת רב: איזה פרעה אתה רוצה להיות?
מעניין שסערת חמישים הרבנים שתומכים באיסור המתועב להשכיר דירות לערבים פורצת דווקא השבוע, בעוד פרשת השבוע שלנו מציגה את פרעה המלך הטוב והמיטיב לבני עמנו, שהסכים לקבל משפחה לא קטנה של פליטים, ולשכן אותם בארצו (למרות שמקצועם הוא "תועבה" בעיניו ובעיני בני עמו). פרעה השני, זה של ימי העבדות, היה מוכה בסנוורים של שנאת זרים, ושילם על כך בחיי משפחתו ועמו.
ערביי ישראל הם לא פליטים, ועל כן זה לא סיפור יעקב ובניו, זה סיפור הרבה יותר פשוט, זה סיפור חד-משמעי. ערביי ישראל הם אזרחי הארץ הזו, ובמקראית קוראים לזה "גר". ואנחנו, אזרחי המדינה היהודים, הולכים ונדמים לפרעה האחרון. מעניין לכמה מכות מצריים נזדקק עד שנזכור ש"גרים היינו בארץ מצרים".
וכיוון שאני לא יכולה להתאפק, אגיב בקצרה לדבריה של יעל משאלי - לא משנה באלו עטיפות נעטוף את הגזענות, היא עדיין תישאר גזענות. וכיוון ששאלת "מי רוצה שכן ערבי?" רשמי לפנייך שאני מצביעה בנימוס - אני רוצה, ואפילו יש לי, בדיוק קומה מתחתיי. והכי מפתיע – הוא לגמרי סתם שכן. הוא לא ערבי טוב ולא ערבי רע. הוא בן אדם עם כל הטוב, המעצבן והמשעמם שבזה. את מוזמנת לבוא ולראות. והאמת היא שגם אם הוא היה מסכן את הצביון היהודי של מדינת ישראל, וגם אם הוא היה ממש לא נחמד, וגם, וגם... הגזענות יותר חמורה ומסוכנת מכל הסכנות האחרות גם יחד, ונדמה לי שהיא גם אסורה מדין תורה.
בפתח בית המדרש של הטוקבקים: חידת יז כנגד יז
דרשנים מפנים את תשומת לבנו לכך שהתורה בוחרת לציין את גילו של יוסף בזמן המכירה (בראשית, לז, ב): "אלה
תולדות יעקב, יוסף בן שבע-עשרה שנה...". באופן מפתיע ומעניין ננקב מספר זהה גם לשנות חייו של יעקב במצרים (בראשית מז, כח): "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע-עשרה שנה". שבע-עשרה שנים חי יוסף תחת כנפיו של אביו שהציע לו אהבת יתר. שבע-עשרה שנים חי יעקב בצל הגנתו של יוסף המבוגר האחראי והכל-יכול של מצריים. חברות וחברים יקרים, הפסוק "ויחי יעקב" פותח את הפרשה הבאה, ולנו יש שבוע לנסות ולהבין מה ניתן ללמוד מההשוואה בין שתי הסדרות של שבע-עשרה השנים. אנא האירו את עיניינו בסוגיה זו.
שבת שלום