איש קבע שייהרג בדרך לבסיס לא יוכר כחלל צה"ל
עיון מעמיק בדו"ח גורן חושף את אחד השינויים הגדולים ביותר - תאונה ברכב אזרחי, בדרך לבסיס או לפגישת עבודה, לא תביא להכרה באיש הקבע כנכה צה"ל. מג"ד לשעבר בשריון: "אין הצדקה להחלטה, זו סטירת לחי למי שמקריב את חייו למדינה"
ביום שאחרי פרסום דו"ח ועדת גורן, ובו המלצות לשינוי הזכאות להכרה בנכי צה"ל, מתגברת הביקורת של אנשי הקבע. כבר אמש אמרו ל-ynet מומחים בתחום כי הדו"ח מעורפל ואינו כולל הגדרות ברורות, דבר שיביא תביעות רבות להחלטת בית המשפט. היום (ב'), מעיון מעמיק בדו"ח המתפרש על פני כ-100 עמודים, נחשף אולי השינוי המשמעותי ביותר - איש קבע שייהרג בתאונת דרכים במהלך נסיעה לבסיס או ממנו, לא יוכר כחלל צה"ל.
בסעיף 54 בדו"ח, בפרק הדן בקביעת אמות מידה להכרה בזכאות לסיוע מאגפי השיקום, נקבע כי "חייל בשירות קבע שנחבל במהלך תאונת דרכים לא יזכה להכרה כנכה צה"ל או כנספה של צה"ל,
אם לנסיבות הפגיעה אין ייחודיות לשירות הצבאי, ביחס לתאונה שעלולה לקרות בחיים האזרחים". הוועדה הוציאה מן הכלל מקרים בהם בוצעה הנסיעה ברכב צבאי מיוחד.
קצין מטה בזרוע היבשה, ששימש לפני מספר שנים כמפקד גדוד בשיריון, זעם על כך: "אין הצדקה להחלטה שכזאת, לא יתכן שאם חלילה יקרה משהו לאיש קבע בדרך לבסיס, הוא לא יוכר כחלל צה"ל מן המניין. זאת סטירה למי שמקריב את חייו למדינה".
על פי הסעיף, גם נסיעה ברכב שאינו ייחודי לצה"ל במסגרת פגישות עבודה נכלל באותה קטגוריה, ומי שנפגע בתאונה בדרך לפגישה כזו לא נחשב לנכה או לחלל צה"ל. בדו"ח ישנו ניתוח של 334 תאונות ב-2010 ונמצא כי ב-15% מתוכם מעורבים אנשי קבע (50% מהתאונות הם של חיילי חובה וב-30% מהתאונות מעורבים אנשי המשטרה ושירות בתי הסוהר).
העיקרון שהנחה את הוועדה, לפיה חיילים בשירות חובה ואנשי מילואים - המחוייבים לכאורה לשירות להבדיל מאנשי הקבע הבוחרים זאת מרצונם - יוכרו כנכי צה"ל וחללי צה"ל א יהיו מעורבים בכל תאונה, לרבות בנסיעה שגרתית. אמש שנשאלו חברי הועדה בעניין, במהלך תדרוך העיתונאים, השיבו בטעות כי איש הקבע יוכר כנכה צה"ל במקרה של נסיעה מהבסיס ובחזרה - מה שמתברר כעת שכשגוי, "נראה כי מורכבות הדו"ח והמונחים המעורפלים שלו בילבלו גם אותם", אמר המג"ד לשעבר.