רפורמה בתחבורה הציבורית: מה נשתנה?
ביום שישי יצאה לדרך הרפורמה בתחבורה הציבורית, אך המבחן האמיתי שלה יהיה הבוקר. בעקבות שינוי הקווים, בדקנו: מי יצטרך לנסוע לעבודה בשני אוטובוסים במקום באחד, מתי ניאלץ ללכת ברגל לתחנה כמה מאות מטרים - ומי ישלם יותר?
הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן אמנם יצאה לדרך ביום שישי, אך המבחן האמיתי שלה יהיה הבוקר (יום א'). לאור התקלות ואי הסדר ביום שישי, המליצו במשרד התחבורה לנוסעים ביום ראשון להקדים את יציאתם, כדי למנוע איחורים המוניים לעבודה. "אנו מבקשים מתושבי גוש דן להתאזר בסבלנות וקוראים לנוסעים להקדים את שעות ההגעה לתחנות האוטובוס", אמרו במשרדו של השר ישראל כץ. גם באגודת הסטודנטים המליצו - אל תחכו לדקה ה-90.
- רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת
- פירוט השינויים בתנועה ברחובות תל אביב
- מפת התעריפים השונים בעקבות הרפורמה
במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית של משרד התחבורה צומצם ביום שישי מספר הקווים בתל-אביב, רמת-גן, גבעתיים, בני-ברק, בת-ים וחולון מ-82 ל-59. נוסעים רבים כבר התלוננו נגד המהלך החדש ובעקבות הלחץ הוחלט שלא לבטל את קו 45 מבית החולים תל-השומר לאוניברסיטת תל-אביב. בנוסף, גם קווים 139 ו- 69 יעצרו בבית החולים, לאחר המחאה שפרצה. במשרד התחבורה ובחברת דן אמרו כבר שיהיו קשובים לנוסעים וייתכן כי אלו לא יהיו השינויים היחידים מהרפורמה המקורית.
עוד אוטובוס לעבודה
קו 20, שנסיעתו האחרונה היתה ביום חמישי, הוביל במשך שנים רבות נוסעים
ממסוף כרמלית בתל-אביב, דרך רכבת מרכז לרחוב ראול ולנברג. כיום, נוסע שהיה רגיל לעלות בתחנה ברחוב דיזנגוף 100 לרמת החייל, צריך לעלות על אוטובוס 129, שמגיע מראשון-לציון וחולון, להמשיך עד מסוף רדינג ואז לעלות על קו 12.
- מפות האזורים: אזור 1 - צפון-מערב תל אביב
- אזור 2 - צפון-מזרח תל אביב
- אזור 3 - קווים מקומיים, מרכז תל אביב
- אזור 4 - צפון רמת גן
- אזור 5 - בני ברק
- אזור 6 - גבעתיים ומזרח תל אביב
לא מרוצים? יש עוד דרך, לעלות על קו 82 ובסמוך לרכבת מרכז לרדת מהאוטובוס להמתין לקו 142 ולהמשיך לרמת החייל. אתר המודיעין לתחבורה ציבורית בישראל לא הצליח למצוא קו ישיר בין שתי הנקודות והציע לא מעט חלופות בהן צריך לנסוע בשני אוטובוסים. למיטיבי הלכת שבינינו ממליץ האתר ללכת לרחוב רוטשילד 134 ושם לעלות על קו 142.
השינויים במרכז ת"א. איך נגיע לאוניברסיטה? (באדיבות אתר הקו החדש)
ומה יעשו הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, שרגילים לנסוע מעזריאלי ללימודים?
במקרה הזה לא צריך להחליף אוטובוסים ואפילו לא ללכת לתחנה אחרת. קו 171 ייקח אתכם מאותו מקום בדיוק, אלא שבמקום לעלות על אוטובוס שיוצא מהתחנה המרכזית בתל-אביב, תאלצו לעלות על אוטובוס שיוצא מחניון אגד בחולון והתחנה ה-24 שלו היא מגדלי עזריאלי. אפשר גם לנסוע בקו 274, שיוצא מרחובות ועובר דרך נס-ציונה. ייתכן מאוד שהאוטובוסים האלו יהיו די עמוסים, עד שיגיעו לתל-אביב. בנוסף יש עוד אפשרויות, אבל של אוטובוסים היוצאים מחולון או ראשון-לציון.
מפות אזורים נוספות:
קו 32 נסע מרכבת מרכז למסוף הטייסים בדרום מזרח תל-אביב. התחליף לו הוא ללכת כמה דקות ברגל עד קניון עזריאלי ומשם לקחת את קו 9, שעוצר כמה מאות מטרים מהיעד. אפשר גם לנסוע בקו 16, אבל הנוסע יצטרך להגיע לתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. אתר הרפורמה ממליץ לכם לנסות את קו 104, אבל כדי להגיע אליו צריך לנסוע גם כן לתחנה רכבת ההגנה.
איך נגיע לבית החולים?
עוד קו שבוטל ביום שישי הוא 35 - שנסע מתחנה מרכזית בתל-אביב למסוף שליד בית החולים תל-השומר. ומה ממליצים במשרד התחבורה למי שנהג לעלות על האוטובוס מהתחנה הראשונה ועד האחרונה? מי שיבחר בקו 34 ייסע עד מסוף אלוף שדה ברמת-גן, ומשם יצטרך לקחת אוטובוס נוסף או ללכת ברגל כקילומטר. האופציה השנייה היא קו 139 החדש, היוצא ממסוף רדינג ונוסע דרך רחוב דיזנגוף. אותו נוסע יצטרך ללכת לתחנה הקרובה ברחוב לה גווארדיה 78, או לקחת אוטובוס נוסף - כדי לתפוס את הקו לתל-השומר, למשל בשתי התחנות שלו בדרך השלום.
תושבים ביפו הפגינו נגד ביטול קו 46, הנוסע מבית העלמין בבת-ים, דרך יפו ועד התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. תושבי רחוב יפת ביפו, שעד כה השתמשו בקו כדי להגיע לתחנה המרכזית, יצטרכו להחליף אוטובוס בדרכם ליעדם, כיוון שברחוב יעברו רק קווים 10 ו-37 של דן, שנוסעים לרכבת מרכז ולמסוף כרמלית בהתאמה.
ועוד באזור בת-ים. בשל ביטול קו 44 בבת-ים, ייאלצו הנוסעים לתל-אביב לעלות על קו 6 של דן משכונת רמת-עמידר בעיר ועד בית החולים וולפסון בחולון, ומשם לרדת מהאוטובוס ולהמתין לקו 41, הממשיך לתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. אפשרות נוספת היא לנסוע בקווים 42 או 142, לרדת ברחוב הר-ציון ומשם להמשיך ברגל לתחנה המרכזית.
קו 54. בגלל הרפורמה בתחבורה הציבורית, נעבור ל-240 (צילום: ירון ברנר)
תושב בני-ברק, שהיה רגיל לנסוע בקו 54 שיבוטל לתחנה המרכזית בתל-אביב, יאלץ לנסוע בקו 240 ובדרך להחליף לאוטובוס שממשיך למחוז חפצו. לעומת זאת, קו 160, שיופעל בבני-ברק, יגיע לתחנה המרכזית - אך לא יעבור בכל התחנות בעיר, שקו 54 פעל בהן. הדבר עשוי לגרום לעומס בקווי האוטובוס העוברים ברחוב ז'בוטינסקי. מדובר בקווים שרובם מגיעים מפתח-תקווה, והם עמוסים מאוד בנוסעים עוד לפני הרפרומה. בשל העומס הרב, יש נהגים שלא עוצרים בחלק מהתחנות.
אין כניסה לרכב פרטי
בנוסף, יוסבו בכמה רחובות במרכז תל-אביב נתיבים לתחבורה ציבורית. ברחוב אבן גבירול יופעל נתיב לכמה שעות ביום לכל כיוון וכך גם ברחוב קרליבך. גם ברחובות אלחנן והשחר יוקצה נתיב לתחבורה ציבורית לכמה שעות ביממה, ואילו רחוב המלך ג'ורג' הפך לציר בלעדי לתחבורה ציבורית, מכיכר מסריק לכיוון רחוב אלנבי. הנתיב יפעל במשך תשע שעות ביממה ויותקנו בו מצלמות אכיפה.
ויש מי שירגיש את הרפורמה בכיס. הנסיעות שעלו עד כה 6 שקלים התייקרו ל-6.40 שקלים, כך שתושבי תל-אביב למשל יצטרכו לשלם עוד יותר מ-7% עבור הנסיעה. לעומת זאת, תושבי פתח-תקווה, למשל, ירוויחו. האוטובוסים היוצאים מהעיר לא השתנו ומחיר הנסיעה לתל-אביב הוזל ב-3.40 שקלים.
אבל כמו שיש נוסעים שיצטרכו לנסוע בשני אוטובוסים כדי להגיע ליעדם, יהיו נוסעים אחרים שהקווים החדשים ישפרו את אופן הגעתם למחוז חפצם. גם ההחלטה לאפשר נסיעה בכמה אוטובוסים שרק רוצים במשך 90 דקות מזמן העלייה לאוטובוס הראשון, אולי מיטיבה עם צעירים, אך לא עם אחרים - שיתקשו להחליף אוטובוס, ללכת לתחנה הקרובה ולהמתין לאוטובוס השני בתחנה. אבל הרפורמה רק בתחילתה. שלביה הבאים, ותגובת הציבור - הם שיקבעו האם תוכתר כהצלחה.