הרבנים שרלו ואבינר: לא לצאת בעת שירת נשים
"חייל יכול להחמיר על עצמו, אך לא כשזה פוגע ברקמת החיים בצבא", קבע הרב יובל שרלו באיגרת לתלמידיו. הרב שלמה אבינר קרא לבטל את שירת הנשים בצה"ל, אך פסק שכל עוד היא קיימת - אל לחיילים להימנע ממנה
סדקים ראשונים בעמדתם הפומבית של רבנים ביחס לשירת נשים בצבא: ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו, הנחה את תלמידיו שלא לעזוב טקס צבאי שבו נשים שרות, אלא להישאר נוכחים בו עם חבריהם ליחידה. "אין דבר נכון יותר מבחינה הלכתית להיות שם, עם כולם", הסביר הרב במאמר שעסק בנושא, "זו צריכה להיות גם עמדת הצבא ועמדת הרבנות הצבאית לכתחילה".
עוד בערוץ יהדות - קראו:
גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ומבכירי הרבנים הדתיים-לאומיים, קבע כי אל לחיילים לצאת בזמן שירת נשים. "חייל יכול לבקש ממפקדו להיעדר מטקס שבו שרות חיילות, אך אם המפקד מסרב עליו להישאר בטקס כי מדובר ב'הנאה שבאה לו לאדם בעל כורחו'", אמר בראיון לעיתון "מקור ראשון", אך הבהיר כי על צה"ל להימנע מלהעמיד את חייליו במצב שכזה.
הרב יובל שרלו: רוצים צבא, לא אנרכיה
באיגרת ל"ממשיכי דרכה של הישיבה, תלמידיה וידידיה" שפורסמה היום, כתב הרב שרלו כי על אף האיסור ההלכתי על היחיד להאזין ל שירת נשים, כשהדבר הופך לעניין ציבורי יש לפסוק בו מתוך מבט רחב יותר. "אנו עוסקים בכלל ישראל ולא בנו עצמנו בלבד", כתב, "השאלה העומדת
על הפרק היא כלל הצבא, לאמור: כיצד אנו סוברים שעל כלל הצבא לנהוג בשאלה זו, ומתוך כך אנו נגזור את התנהגותנו האישית".
לשיטת הרב, ציפייתם של חיילים ורבנים מסוימים כי כל פסיקת רב של חייל תחייב את הצבא - אינה נכונה מבחינה הלכתית ומעשית, משום שמדובר ב"קהילה" שלמה המורכבת גם מאנשים שאינם דתיים או שכלל אינם יהודיים. לפיכך, הוא סבור כי כדי שצה"ל ינהג על פי ההלכה, יש ללכת לאור "קווי המינימום" שלה.
הרב מציין באיגרתו שיקולים שונים שההלכה מאפשרת להתחשב בהם, כמו מקרים ש"ליכא דרכא אחרינא" (אין דרך אחרת). לדבריו, האחדות בטקסים צבאיים היא דבר חיוני כל-כך, שוודאי שניתן לעשות שימוש בכלי הלכתי זה, או בכלים הלכתיים כמו "הנאה הבאה לו לאדם בעל כורחו".
"זו פסיקה שצריכה להיעשות על-ידי תלמידי חכמים, ולא ככלי פשוט ומיידי, אולם היא קיימת", כתב. "אי אפשר לספק לכל אחד את ההכשר שלו; אי אפשר שכל אחד יציית לפקודות לפי מה שהרב שלו הורה לו לעשות; אי אפשר לאפשר טבילה (במקווה) בכל יום לפני שחרית לפני מי שסובר שחובה לעשות זאת, ואי אפשר לקבוע את הלו''ז לאור פסיקות שונות בנוגע למסדר בוקר לפני התפילה או לקבוע נורמות אישיות בתחום בנות בצבא... זה אינו צבא אלא אנרכיה".
להיות עם כולם
הרב שרלו טוען במאמר כי הצבא הוא קהילה, שיש לה רב. "עמדתי היא שהרב הצבאי חייב להיות הפוסק של הצבא, והוא חייב לפסוק לאור העיקרון של קווי הבסיס של פסיקה קהילתית", טוען הרב שרלו, "באופן אישי חיילים יכולים להחמיר על
עצמם, אולם לא בדברים שהם פוגעים בקהילה, מנוגדים לה, והורסים את רקמת החיים בצבא".
בקריאת כיוון לתלמידים כתב כי ראוי שחייל יקפיד ויחמיר בחייו האישיים בעניינים שונים, אולם עמדתו הציבורית צריכה להיות קו הלכתי בסיסי – לא פחות מכך אך גם לא יותר, אחרת - הדתיים ייכנסו לגטאות, כמו הנח''ל החרדי, ולא ישרתו יחד עם החילוניים, והצבא כולו יהיה פחות יהודי ופחות הלכתי.
לשם דוגמה אישית סיפר כי כקצין בשירות חובה ובמילואים לא התפשר כאשר התעמת עם מפקדיו, ואף סירב פקודה, כשנדרש לחלל שבת שלא לצורך, אך כשישיבות ההסדר זכו בפרס ישראל הסכים – בעצת רבו, הרב יהודה עמיטל – להשתתף כנציגן בטקס, אף שזה כלל שירת נשים. "אני סובר איפוא שעליכם להיאבק על זכותכם ועל חובתכם שלא להיות נוכחים בערבי תרבות והווי המבוססים על שירת נשים", סיכם הרב את עמדתו, "(אך) במקביל, כאשר מדובר בטקס צבאי של היחידה כולה - אין דבר נכון יותר מבחינה הלכתית להיות שם, עם כולם".
לא הלכה שמצמצמת את זכות הנשים
ראש ישיבת פתח תקווה מבקש להניח את דעתם של החילונים הרואים באיסור ההלכתי לשמוע קול אישה פגיעה במעמד הנשים והשפלתן, ומבהיר: "ביסוד ההלכה היא מכוונת נגד הגברים ולא נגד הנשים, לאמור: על הגברים הוטל שלא ליהנות מנשים, וחלק
מההנאה האסורה היא איסור שמיעת קול אישה. זו אינה הלכה המצמצמת את זכותן של נשים, כי אם הלכה המטילה חובות על הגברים".
בשולי האיגרת הוא גם משתף את תלמידיו בלבטיו טרם פרסומה: "אינני רוצה להיכנס כרגע למקרה הפרטי ולפסוק בו. הסיבה לכך נובעת מהדרך שבה מצוטטים היום פסקי הלכה, בצורה שערורייתית וללא בקשת אמת, ועל כן איני רוצה שדבריי ייהפכו לכותרות, או לכלי שרת בידי מבקשי רעת ההלכה, והם מיועדים רק למי שיקרא את כל מה שכתבתי, ואת העיקרון ההלכתי שאני מבאר".
הרב שלמה אבינר: בואו נסתדר
בניגוד לרב שרלו, הרב אבינר סבור כי יש לבקש מהמפקדים לבטל את שירת הנשים בצה"ל: "יש לעשות זאת מצד אהבת לוחמים, כי זה פוגע בחלק מהחיילים ומפריע להם, ושירת נשים אף פעם לא נחשבה, לא בצה"ל ולא באף צבא אחר בעולם, כערך מקודש".
אולם, כל עוד שירת נשים נותרת חלק מההוויי הצה"לי, מציע הרב אבינר לחייל המעוניין לוותר על מרכיב שירת הנשים בטקס, לפעול בשתי הדרכים הבאות: ראשית, לנסות לבקש מהמפקד לפטור אותו באופן אישי מנוכחות בטקס ותחת זאת לבקש לבצע מטלה אחרת. הרב אבינר מאמין ש"על פי רוב, בצה"ל, חייל שיש לו בקשה אישית סבירה המפקדים באים לקראתו.
במקרה שהמפקד מסרב לבקשתו האישית של החייל - "אפשר לחייל להישאר בטקס", קובע הרב אבינר. את פסיקתו הוא מסביר על פי העיקרון ההלכתי
לפיו, כאשר זהו המצב, מדובר ב'הנאה שבאה לו לאדם בעל כורחו'.
"למשל, הישיבה שלנו ממוקמת בציר שעוברים בו נוצרים והם שרים שירים נוצרים שאסור לשמוע. אבל לא בגלל זה אסור לי ללכת לישיבה. פשוט, אני לא מקשיב. אני שומע, אבל לא מקשיב", הסביר.
עוד אמר הרב: "אין לנו זמן לריב בצה"ל. בכלל, במדינה אין לנו זמן לריב. צריך להסתדר יחד. היה ראוי שהפיקוד יוותר על הדבר הזה. בצה"ל קוראים לזה - 'אל תיתן פקודה שאתה יודע מראש שהיא לא תעבור'. וגם - 'אל תהיה צודק, תהיה חכם'. מישהו צריך לוותר. אי אפשר שכולם יהיו עקשנים. אם כולם יהיו עקשנים אז מה ייצא מזה? בואו נסתדר. כל הדורות הסתדרו, גם עכשיו נסתדר".