על קו הסיום: רגע לפני הגמר
לפניכם חמשת המועמדים האחרונים מתוך ה-15 שהגיעו לגמר בתחרות "המורה של המדינה." הערב (ד') יועבר בשידור חי ב-ynet טקס בחירת המורים של המדינה במעמד נשיא המדינה שמעון ופרס ושר החינוך גדעון סער
שלומי כהן בחר בהוראה למרות שהסביבה הקרובה לא פירגנה. רימה רבינוביץ מאמינה שכל תלמיד יכול להצליח. אילנית חקון חושבת שהמקצוע הפך אותה לאדם רגיש יותר. ראמי ארפאעיה רוצה לטפח אצל תלמידיו מיומנויות של המאה ה-21 ותלמיד של רונית לוגסי כתב בפייסבוק שהיא הצילה את החיים שלו. ששת הזוכים יוכרזו בטקס שיתקיים היום ויועבר בשידור חי ב-ynet בשעה19:30
"לאתגר את התלמידים" | אילנית חקון, מורה לספרות ולשון
לפני שמונה שנים, יצאה אילנית חקון, מורה לספרות ולשון בתיכון אזורי הרטוב, לשנת שבתון. "טיילתי קצת באירופה, למדתי גרמנית, ואז חזרתי לארץ והיה לי מספיק זמן עד תחילת שנת הלימודים - זה היה חלון הזדמנויות מצוין מבחינתי לראות אם אני רוצה לעשות משהו אחר," מספרת חקון .(41) "הגעתי לחברת ספנות גדולה, שם חיפשו מישהי שתקים את מערך המכירות הטלפוני בתל אביב, והתחלתי לעבוד. ישבתי אמנם במשרד מול הים, ומנהל הבנק שלי היה מרוצה, אבל מדי לילה חזרתי הביתה כבויה. שוחחתי עם אבי והוא אמר: 'תמיד אמרנו לך ללכת אחרי הלב. מנהל הבנק שלא ידאיג אותך, אנחנו כאן בשביל זה, אז חזרי ללב.' ואכן חזרתי ללב. גם המשכורת בחברת הספנות וגם הים לא גרמו לי להישאר מפני שהתגעגעתי לתלמידיי. עזבתי את המשרה הזאת וחזרתי לבית ספר."
מה משך אותך להוראה?
"הרצון שלי להיות במקום שבו אפשר לעשות את השינוי, ושבו אפשר לתת אהבה ולקבל אהבה טהורה ואמיתית."
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות זה שאני אף פעם לא מוותרת. אני הולכת עם תלמידיי עד הסוף - מלמדת אותם שלא משנה מה יהיה בסוף - נצליח, או לא נצליח - חשוב מאוד לנסות."
מה החזון שלך?
"אפס נשירה מבית ספר - אני חושבת שאפשר לאתגר כל תלמיד, ושהוא יסיים את התיכון אדם ערכי, טוב יותר, אזרח מוסרי, ישר, הגון, אוהב את המדינה."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אני תמיד מעלה לסדר היום הציבורי בכיתה דברים רבים שקורים בארץ. למשל נושא החטופים והשבויים. כשגלעד שליט היה בשבי הרמתי יחד עם המורה ורד ברוש פרויקט שנקרא 'רוקמים חופש לגלעד.' התלמידים של השכבה רקמו שמיכת טלאים לכבודו. השמיכה הזאת המשיכה לבתי ספר אחרים והיא הפכה להיות משהו מאוד גדול ועוצמתי. החלטנו להפסיק את המעברים שלה רק כשגלעד יחזור הביתה. ובסוף גלעד חזר, ואנחנו מחכים להזדמנות הנכונה כדי ליצור איתו קשר ולמסור לו אותה."
מה תרם לך המקצוע?
"המקצוע הפך אותי לאדם טוב, רגיש יותר, שיודע שיש בו את הכוח לעשות את השינוי."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"יוזמות חדשות ומאתגרות לילדים. אנחנו צריכים לטעת בהם את התאווה לידע, את חדוות היצירה, את הרצון לייצר וליזום דברים בעצמם."
"עוסק בשליחות אמיתית" | שלומי כהן , מורה לאלקטרוניקה וחשמל
כששלומי כהן הודיע לסובבים אותו שהוא הולך להיות מורה, חלק מהם הרים גבה וניסה להניא אותו מכך. "אנשים אמרו לי: 'אתה מוכשר בהמון דברים, יש לך ידיים טובות ואתה יכול למצוא תעסוקה מכניסה,"' מספר כהן. "אבל אני החלטתי למרות זאת לבחור בהוראה. כיום, עשרים שנה אחרי, כשאני נוסע הביתה בחזרה מבית הספר אני מסמן לי וי על דברים שהצלחתי בהם, ועל עוד תלמיד שחוזר הביתה מרוצה מיום לימודים. אולי בראשון לחודש אני מרגיש טיפה פחות טוב מאשר שאר החברים שלי, בגלל המשכורת, אבל בשני לחודש זה כבר עובר לי."
כהן ,(43) המלמד לאלקטרוניקה וחשמל בתיכון הנדסאים בהרצליה, זוכה להערכה עצומה בקרב התלמידים והוריהם, ואלה שמחו להרעיף עליו מחמאות: "אדם משכמו ומעלה," "איש חינוך מהמעלה הראשונה," "מכיר לעומק את תלמידיו," "מורה ששינה את חיי."
מה משך אותך להוראה?
"רצון להנחיל ידע, לחנך, ללמד דרך ארץ, לתת."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"אני נותן מעצמי המון, בדרכים יצירתיות, בלי קטע של שעות, בלי קטע של מתי אני מתחיל ומתי אני מסיים. בזכות יכולת הקשבה והקשר שלי עם התלמידים וההורים."
מה החזון שלך?
"שהדור שאני מלמד ייצא מבית הספר וינחיל בחזרה את מה שהוא קיבל לדור הבא."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחת התלמידות שלי חלתה והיא מאושפזת בבית חולים. אני מבקר אותה עם חבריה לכיתה, דואג שיצלמו לה את החומר, דואג שמורים יישבו איתה. אנחנו עושים הכל כדי לתת לה מערך מסייע ורוצים שהיא תסיים בגרות מלאה - מדובר בתל- מידה מצוינת, ואנחנו לא רוצים שהכל ירד לטמיון. חשוב שהיא תמשיך ללמוד כאילו היא נמצאת בבית הספר."
מה תרם לך המקצוע?
"סיפוק יומיומי. בזכות ההוראה אני הרבה יותר פתוח וקשוב לסביבה, וזה גם משפיע לטובה על הקשר עם הילדים שלי."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צריכים להעביר יותר תקציבים לשטח, למורים. וצריך מורים שרואים במקצוע שליחות אמיתית."
"מחוברת לעולם של הילדים" | רונית לוגסי, מחנכת ומורה למחשבים
רונית לוגסי למדה בצעירותה מחשבים, והמסלול שיועד לה היה הייטק. אבל בסופו של דבר היא בחרה לוותר על משכורות שמנות ותנאים מופלגים. "כשהבנתי שאני אעבוד מול מכונה כל החיים שלי, בחרתי לא לעשות זאת. העדפתי משהו עם סיפוק," מסבירה לוגסי. "יש בי כל כך הרבה נתינה, ורציתי מאוד לעבוד עם אנשים, אז החלטתי ללכת לעסוק בהוראה, מקצוע שיש בו הרבה נתינה. ולשמחתי הצלחתי לשלב את ההוראה יחד עם נושא המחשבים."
כיום, לוגסי (42) היא מחנכת, רכזת תקשוב ומורה למחשבים בבית ספר ארלוזורוב באשקלון. לעתים היא עובדת עם כיתות בעייתיות, מורכבות ולא קלות, אבל היא מצליחה לעשות שינוי ולהוביל אותם להצלחה הודות לקשר החם והאישי שהיא רוקמת עם התלמידים, ליצירתיות ולמסירות האינסופית שלה. לא מפתיע שבאחת ההמלצות שהיא קיבלה נכתב: "רונית נחשבת בעיני ההורים והמורים ל'מורה אלופה."'
מה משך אותך להוראה?
הרצון לעבוד עם ילדים ולהעניק להם את הידע והכישורים שלי."
בזכות מה את מורה טובה?
"אני מחוברת אל הילדים ואל העולם שלהם, ואני מביאה להם הרבה שמחה והומור."
מה החזון שלך?
"שהתלמידים יתפתחו ויהפכו לאחראים, עצמאים, אזרחים טובים במדינת ישראל. אני רוצה שהם ימצו את הפוטנציאל שלהם ויצליחו בחיים."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"הגיע אליי תלמיד חדש ופרוע, וכשמנהל בית הספר ראה אותו הוא התרשם שהילד מתאים לחינוך מיוחד. לאט לאט בניתי עם התלמיד הזה מערכת של אמון והוא התחיל ללמוד. הוא סיפר לי שבמשך ארבע שנים הוא לא ידע מה זה יום שלם בכיתה, ושהוא לא הפסיק להסתובב בחוץ בחצר. היום התלמיד הזה יושב בכיתה ולומד. הוא אפילו כתב בפייסבוק שאני פשוט הצלתי את החיים שלו."
מה תרם לך המקצוע?
"קודם כל שמחה ואהבה. אני מרגישה כל הזמן צעירה. המקצוע הזה מוביל אותי ללמוד ולהתפתח כל הזמן."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"עוד קצת משאבים, בעיקר לאוכלוסיות נחשלות, וכוח אדם טוב ואיכותי. מורים שבאים ממקום של אהבה באמת."
"תולים בי הרבה תקוות" | ראמי ארפאעיה, מחנך ומורה לאזרחות והיסטוריה
ראמי ארפאעיה נולד בכפר סאלם, יישוב שבו אחוז המשכילים קטן במיוחד. ארפאעיה חדור האידאלים והשליחות מצר על כך, ולכן חשוב לו לשפר את המצב. הוא לקח על עצמו משימה חשובה - לשנות את המציאות הזאת בעזרת עידוד הלמידה והקריאה בקהילה שבה הוא חי, וכשהוא מונה את רשימת הפעילויות הענפה שלו עיניו נוצצות.
ארפאעיה ,(31) מחנך כיתה ומורה לאזרחות והיסטוריה בחטיבת ביניים סאלם במעלה עירון, הוא גם רכז חברתי ורכז אולם הספורט, וגם פועל למען פתרון בעיות בקרב הנוער. הטווח של היוזמות שלו רחב במיוחד ונע בין אסטרונומיה לטיפוח סביבתי, בין טורניר כדורגל והקמת ספריות כיתתיות. "אומרים, אהוב את המלאכה. ואני אכן אוהב אותה," הוא מעיד על עצמו. "ההוראה זה המימוש העצמי שלי."
מה משך אותך להוראה?
"נולדתי להיות מורה. ההוראה היא לא ברירת מחדל מבחינתי. אני באמת אוהב את המקצוע."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בגלל היותי מורה יזם ומחנך טוב, בגלל המעורבות החברתית שלי והעבודה הבלתי פורמלית שנעשית אחרי יום העבודה."
מה החזון שלך?
"טיפוח תלמיד חושב, עצמאי, אחראי ומעורב בקהילתו, ובעל מיומנויות המתאימות למאה ה."21-
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים שלי היה חלש מאוד מבחינת הישגים. תהיתי איך אשלב ואקדם אותו. החלטתי לצבוע ולקשט יחד איתו את הכיתה. למחרת הוא קיבל תעודת הערכה. עכשיו מצבו החברתי השתפר והוא מוביל בכיתה, מגלה מנהיגות ומקובל על התלמידים והמורים כאחד."
מה תרם לך המקצוע?
"למצות את עצמי, לממש את הפוטנציאל האישי. גיליתי גם עד כמה אני יכול להיות אהוב על ידי אנשים. תושבי הכפר מעריכים אותי ותולים בי הרבה תקוות."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים טובים שיכולים להוביל את מערכת החינוך הרבה צעדים קדימה. צריך להתאים את שיטות ההוראה ואת דרכי ההוראה לתלמידים, שחיים בעידן האייפון והמחשב."
"תמיד רציתי להיות מורה" | רימה רבינוביץ, מחנכת ומורה לשפה, תורה ומתמטיקה
לפני 21 שנה החליטה רימה רבינוביץ לעזוב את ליטא ולעלות ארצה יחד עם משפחתה. "רצינו לבוא לישראל, כי איפה שגרנו כבר לא נשארו יהודים בכלל והרגשנו שם לא טוב," מספרת רבינוביץ. "הבת שלי הייתה יהודייה יחידה בין אלף תלמידים. כשעלינו החלטתי לקבל הכל בקלות וידעתי שאני צריכה לעבוד קשה מאוד כדי להשיג משהו בחיים. עבדתי המון, גם כי רציתי ללמוד את השפה וגם להתחזק מבחינה מנטלית. הייתי עסוקה בעבודה, באיך להתקדם, באיך למצוא מקום בארץ ולהמשיך במקצוע ההוראה."
ההתמדה והמאמץ השתלמו, וכיום רבינוביץ (57) היא מחנכת מוערכת ואהובה ומורה לשפה, תורה ומתמטיקה בבית ספר המגינים באשדוד, שמובילה את תלמידיה להישגים במבחני המיצ"ב. בהמלצות עליה נכתב בין השאר שהיא "נפש אצילה הרואה בעבודתה שליחות," "עדיין מתרגשת מכל כיתה מחדש" ו"נותנת הזדמנות אמיתית לתלמידים לצאת ממעגל המצוקה ולהצליח בחיים בזכות ההשכלה."
מה משך אותך להוראה?
"תמיד רציתי להיות מורה, כבר מגיל קטן. בילדותי שיחקתי עם הבובות בלהיות מורה."
בזכות מה את מורה טובה?
"אחריות, חריצות, עקביות."
מה החזון שלך?
"אני מאמינה ביכולת של כל תלמיד. אני חושבת שכל אחד יכול להצליח. אין מישהו שלא יכול להצליח, ולא משנה מה נקודת הפתיחה שלו. רק צריך לדעת לפתוח את לבם של כולם."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"היה לי תלמיד בעייתי, בלתי נסבל, שלא נתן ללמד ולא הפסיק להפריע. הוא היה מאוד חכם, והצבתי לי יעד ליצור איתו קשר. ואכן הצלחתי, עד שלפעמים הוא קרא לי במקום רימה אמא. עד היום התלמיד הזה נשאר איתי בקשר, והוא מספר לי כל מה שקורה לו. לאחרונה טיל התפוצץ בחצר הבניין שבו אני גרה, שרף לי את המכונית ועשה בלגן בדירה שלי, אז אותו תלמיד הגיע לבקר אותי כדי לתמוך בי."
מה תרם לך המקצוע?
"הנאה וסיפוק מהעבודה."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צריך לשתף את ההורים ולחבר אותם למערכת. שהם ירגישו מה זה שהילדים שלהם במסגרת ובלי המסגרת."