תוכנית: חיפה תהפוך לברצלונה של ישראל
המועצה הארצית לתכנון ולבניה אישרה את "חזית הים" - תוכניתה של חיפה לפתח את רצועת החוף המוזנחת של העיר כך שתהיה מוקד לפעילויות תיירות, בילוי, מסחר ופנאי. החזון: יצירת אזור שוקק ומצליח בדומה לנמל ברצלונה
חיפה וברצלונה , מה ההבדל ביניהן בעצם? אותו מזג אוויר, אותו ים ואותו הר משתפל ברקע העיר המגיע כמעט עד לקו המים. אז נכון ש"שדרות לה רמבלה" מצלצל טוב יותר מרחוב "הנמל" או "העצמאות" ונכון שאזור החוף בחיפה מוזנח הרבה יותר ממקבילתו הקטלונית, אך בתוך מספר שנים, מבטיחים בעיריית חיפה, להפוך את היוצרות ולהעניק למבקרים בעיר את "החוויה הברצלונית", רק בעברית.
כתבות נוספות על חיפה בערוץ הנדל"ן :
- חיפה: מבני מגורים במקום אצטדיון קריית אליעזר
- תמ"א 38: בחיפה מקלים, בירושלים הורסים
- הר אשפה ליד חיפה יהפוך למפעל להפקת גז
הבוקר (ג') אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבניה להמשיך בתכנון תוכנית "חזית הים" של עיריית חיפה, המתעדת להפוך את רצועת החוף של העיר על פניה. התוכנית תהפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי – במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים, והיא תכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש.
החזון ששמו בעיריית חיפה הוא ברצלונה, שזכתה לשיפוץ מאסיבי של שטחים רבים, בייחוד באזור הנמל, לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בה ב-1992. העיר עברה אז מהפך ומעיר נמל מוזנחת הפכה לפנינת תיירות שוקקת אדם מכל רחבי העולם.
היעד: 5 שנים
מסגרת הזמן של התוכנית היא 5 שנים, במהלכן תועבר בהדרגה הפעילות מהרציף המערבי, לחלקו המזרחי של נמל חיפה. בשורה נוספת היא כי במסגרת התוכנית אמור להימצא פיתרון גם לשיקוע מסילת הרכבת, החוצה את העיר ומפרידה בינה לבין הים.
מהנדס העיר, אריאל וטרמן, אמר כי הכוונה היא לצמצם את לוחות הזמנים ולהקים את הפרויקט בתוך פחות מ-5 שנים. ביחס לעלויות העריך כי מדובר בעלויות של כמה מאות מיליוני שקלים, שיושקעו בעיקר בבינוי המחסנים הקיימים כיום לאורך הרציפים בשטח 50 אלף מ"ר, על פי תחשיב שנע בין 500 ל-1,000 דולר לשיפוץ של מ"ר. השווי של המחסנים המוחזקים במקום כיום על ידי המדינה מגיע ל-2 מיליארד שקל בשנה.
"אנחנו מאוד שמחים מכך שמשרדי הממשלה הבינו את הפוטנציאל האדיר באזור. העובדה שכל חברי הוועדה הצביעו פה אחד מעידה שהם מבינים שהגיע הזמן לממש את הערכים העצומים שגלומים בחזית הים העירונית, שתיצור אתר תיירות בינלאומי ומנוע כלכלי אדיר לצפון ולמדינה כולה", אמר וטרמן.
"ייצוב חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם"
"אישור התוכנית על ידי הוועדה הארצית היא מכוננת והיסטורית עבור העיר חיפה והיא משקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית וכמו כן, לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר. זאת היא בשורה גדולה", אמר יונה יהב, ראש עיריית חיפה.
"יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים", אמר יהב.
בדברי ההסבר לתכנית, שתעבור עתה להערות הוועדה המחוזית ולהערות הציבור, נכתב כי מטרותיה הן מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור הרחב. התכנית תכלול מרחב גדול להולכי רגל, הכולל טיילת חוף רחבה ורציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני הגובל. כחלק מהתוכנית יהיה צורך למצוא פיתרון למסילת הרכבת, החוסמת כיום למעשה את המעבר החופשי בין העיר לים – בעיה שתגבר עם חשמול המסילה. מהנדס העיר, אריאל וטרמן, אמר כי גם שיקוע המסילה הוא חלק מהתוכנית.
בנוסף נכתב כי המבנים הקיימים, ובתוכם גם מחסני הנמל, ישוקמו לשימוש מסחר, בילוי ושטחי ציבור ותרבות. כמו כן, יוקמו מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי" לשימושים של מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות. כל אלו יהיו מוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים. בקצה שדרות בן גוריון בעיר יבנה "שער כניסה" ראשי להולכי רגל.
בנמל חיפה הביעו שביעות רצון מהתוכנית בצד סקפטיות ליישומה המהיר. בהנהלת הנמל אמרו כי הם רואים בחיוב את הפיתוח, בהנחה שבמקביל יפותח הנמל בצורה שתאפשר קליטת הפעילות מהרציף המערבי. בהנהלה אמרו כי קרוב ל-30% מהפעילות של הנמל מתבצע באזור זה, וכולל אוניות הפורקות תבואה לממגורות דגון, אוניות מכולות וכן מתנהלת באזור זה כל פעולות נמל הנוסעים - שכאמור ייוותרו במקומן.
בעירייה אמרו כי התוכנית כוללת פיתוח של "נמל המפרץ", רציף חדש, מזרחית לרציפים הנוכחיים, ובו מסוף מכולות, בהשקעה של כ-4 מיליארד שקלים. גורמים בנמל אמרו עם זאת, כי קשה להאמין שהשקעות בסדר גודל שכזה יאושרו בפרק הזמן המיועד לתוכנית.
החברה להגנת הטבע בירכה על התכנית. מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע, אלה אלכסנדרי, אמרה: "זהו יום גדול להתחדשות העירונית בעיר התחתית בחיפה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה עמדה מול לחצים עצומים של משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל וקיבלה החלטה ראויה וחשובה. החברה להגנת הטבע תמשיך לתמוך בתוכנית, עד ליישומה בפועל ופתיחת שטח חשוב זה לטובת כלל הציבור, כמו בערים מתקדמות בעולם בעלות חזית ים עירונית".