פיז'ו בצרות קשות: סוגרת מפעל; מפטרת 18 אלף
עם הפסד של 200 מיליון יורו בחודש ממוצע במהלך 12 החודשים האחרונים, נאלצת פיז'ו לבצע חיתוך עמוק בכוח העבודה ופסי הייצור. מפעל מרכזי סמוך לפריז ייסגר, ו-18 אלף עובדים הולכים הביתה
עוד בנושא המשבר בקונצרן PSA הצרפתי
- פיז'ו בסכנת קריסה? הממשלה הצרפתית מתגייסת
- משבר בפיז'ו-סיטרואן: נאלצים למכור נכסים
- קונצרן PSA מאחד את מטות מותגי פיז'ו וסיטרואן
- פיז'ו זקוקה לכסף - ומוכרת את משרדיה בפריז
"אני מודע לחומרת ההכרזה, כמו גם להלם ולרגשות שהיא תעורר בחברה", כך אומר יו"ר ומנכ"ל PSA, פיליפ וארין, בהודעה רשמית. "עומקו ומשכו של המשבר, והשפעתו על עסקינו באירופה, הפכו את הארגון מחדש לבלתי נמנע, כדי להתאים את היקף הייצור שלנו למגמה הצפויה בשוק". פיז'ו (יחד עם סיטרואן) הציגה הפסד תפעולי אדיר במחצית הראשונה של השנה - 700 מיליון יורו (3.4 מיליארד שקל). מאז אמצע שנת 2011, פיז'ו מפסידה מדי חודש כ-200 מיליון יורו (כ-970 מיליון שקל).
הסובלים המיידיים מהחרפת תוכנית ההתייעלות, יהיה עובדי המפעל בו מיוצרת סיטרואן C3. פסי הייצור במפעל שהוקם לפני 39 שנה, יושבתו כליל על 13 אלף עובדיהם. הקונצרן יפטר גם 1,400 עובדי ייצור במפעל במערב צרפת בו מיוצרות סיטרואן C5 ופיז'ו 508, ו-3,600 עובדים ממחלקות אחרות ברחבי הקונצרן. בסך הכל יפוטרו קרוב ל-18 אלף עובדים.
יש לציין כי מכירות פיז'ו-סיטרואן צנחו ב-15% בחמשת החודשים הראשונים של השנה, ועמדו באירופה על כ-675 אלף יחידות. זאת בהשוואה לירידה של כ-7% בכלל השוק. היצרנית השנייה בגודלה באירופה, המסתמכת זה שנים בעיקר על שוק הבית הצרפתי ועל דרום-אירופה, חשופה בכך יותר מאחרות למשבר הכלכלי הנוכחי. עובדה זו בולטת במיוחד נוכח מצבה של יריבתה העיקרית, פולקסווגן, שהצליחה להימנע כמעט לחלוטין מירידת מכירות ביבשת הקלאסית.
הממשלה תוקפת - ותחלץ?
המהלך עליו הכריז וארין במסיבת העיתונאים היום, זכה מיד לביקורת חריפה מצד הממשל הצרפתי. השרה לעניינים חברתיים, מריסול טוריין, אמרה כי המהלך אינו
מקובל. "אנחנו צריכים להסתכל על זה ולנתח. זה כסף שבוזבז ולא יחזור, דבר שאינו מתקבל על הדעת. המדינה תבחן את אסטרטגיית היצרנית ומה צריך לבצע כדי לשמור על האינטרסים של עובדיה", כך אמרה טוריין לערוץ הרדיו "אירופה 1".
בתחילת השבוע, שר האוצר הצרפתי, פייר מוסקוביצ'י, חשף בפני התקשורת המקומית את כוונת ממשלתו להציג תוכנית חילוץ לקונצרן PSA. "נהיה חייבים לנקוט בצעדים בחודש הבא. לא נזנח את תעשיית הרכב". דברים אלו נאמרו עוד טרם נודע היקף הפיטורים הצפוי בקונצרן, שמתגלה כיום כגדול משמעותית מכפי שהוערך בתחילה.
לא צעד ראשון - או אחרון
מהלך ההתייעלות הנוכחי מגיע לאחר שורה של צעדים שביצע הקונצרן. השלב הקודם כלל הכרזה על כוונה לגייס מיליארד יורו, בין היתר באמצעות מכירת נכסים, הנפקת מניות וברית אסטרטגית עם ג'נרל מוטורס. עוד קודם לכן היצרנית מכרה שורה של נכסים, בהם בניין ההנהלה הוותיק בסמוך לשאנז אליזה וחברת השכרת רכב גדולה, והודיעה על כוונתה למכור גם את השליטה בזרוע הלוגיסטית שלה, חברת גפקו. לפי כל ההערכות, גם התוכנית האחרונה שהוכרזה, לא תהיה הצעד האחרון - אם מצב הכלכלה האירופי ימשיך לדשדש.