פיז'ו, סיטרואן ורנו מקבלות מתנה מממשלת צרפת
יצרניות הרכב הצרפתיות הנמצאות בקשיים גדולים, זוכות לחבל הצלה - ממשלת צרפת הודיעה כי תעניק תמריצים למכוניות מקומיות ידידותיות לסביבה. לא בטוח אם זה יספיק
פיז'ו-סיטרואן ורנו עשויות להיחלץ מהצרות אליהן שקעו, בעזרת תוכנית חילוץ מיוחדת של ממשלת צרפת. הממשלה, בראשות המפלגה הסוציאליסטית שזכתה בבחירות במאי, הודיעה על תוכנית תמריצים לתעשיית הרכב. התוכנית אמנם לא מתייחסת במפורש לתוצרת המקומית, אך אין ספק כי מטרתה העיקרית היא לסייע לפיז'ו ורנו במשבר החריף בו הן נמצאות.
המשבר בתעשיית הרכב הצרפתית
- נשיא צרפת תוקף את פיז'ו בגלל ניהול המשבר
- פיז'ו בצרות קשות: סוגרת מפעל; מפטרת 18 אלף
- פיז'ו מבקשת מהממשלה: עזרו לנו למנוע סגירת מפעל נוסף
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי התוכנית, גם אם בהיקף מצומצם בהשוואה לתוכנית דומה מ-2008, תתמקד בעיקר בתמרוץ מכוניות "ידידותיות לסביבה". המשמעות היא כי יצרניות שיציעו מכוניות חסכוניות בדלק - כלאיים, חשמליות או בעלות מנועים קטנים - ירוויחו.
לא במקרה, התוצרת הצרפתית מתאפיינת בדגמים מסוג זה. רנו מתמקדת לאחרונה בכלי רכב חשמליים, בעוד שפיז'ו-סיטרואן מציעה מספר דגמים היברידיים. מנגד, זה גם אומר שטויוטה, שמציעה מגוון מכוניות כלאיים, תרוויח מהתוכנית.
עיקר התוכנית בהגדלה משמעותית של הסובסידיות לרכבים חשמליים והיברידיים: רוכשי רכב חשמלי יקבלו מענק כספי בגובה של 7,000 יורו (35 אלף שקל), לעומת 5,000 יורו עד עתה (25 אלף שקל). מי שירכוש רכב כלאיים יקבל מהמדינה 4,000 יורו (20 אלף שקל), כפליים מההטבה שהוצעה עד עתה.
בהקשר זה כדאי להזכיר כי קונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן) השיק לאחרונה מספר דגמים שיהיו זכאים להטבה - בהם ה-3008 הייבריד4 וה-508RXH. טויוטה, לה דגמי כלאיים הכוללים את הפריוס, יאריס HSD ואוריס HSD, תרוויח כאמור אף היא.
בלי תוכנית גריטה
רבים בתעשיית הרכב הצרפתית בפרט והאירופית בכלל, קיוו כי התוכנית הממשלתית תכלול גם תמריץ גריטה - מענק כספי בתמורה להורדת רכב ישן מהכביש ורכישת חדש במקום. תמריץ כזה נכלל בתוכנית שהשיק ראש ממשלת צרפת היוצא, ניקולא סרקוזי, בשנת 2008, אך נעדר מהתוכנית של מחליפו, פרנסואה הולנד. התוכנית לא כוללת גם מענה לפנייה שהגישה לאחרונה פיז'ו לממשלה, בה היא מבקשת סיוע כדי למנוע העברת פס ייצור צרפתי לספרד.
בעקבות החלטה זו, קשה להאמין כי תוכנית הסיוע תספיק בכדי לשפר את מצב תעשיית הרכב הצרפתית. בעוד רנו נמצאת במצב סביר יחסית בזכות התמיכה של ניסאן, פיז'ו נמצאת בשיאו של אחד המשברים הקשים בתולדותיה.
יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה הודיעה לאחרונה על סגירת מפעל בסמוך לפריז וצמצום הייצור במפעל נוסף. פעולות אלה צפויות להוביל לפיטורים ישירים ועקיפים של קרוב ל-18 אלף צרפתים, ומעוררות סערה במדינה הסוציאליסטית. תוכנית ההתייעלות של פיז'ו, שמגיעה כתגובה להפסדי עתק בעקבות הירידה במכירות באירופה, כוללת בנוסף לפיטורים וסגירת המפעל גם שורה של מהלכי התייעלות נוספים, בהם מכירת מטה החברה בסמוך לשאנז אליזה וכריתת ברית אסטרטגית עם ג'נרל מוטורס.