מאזדה 2 תשווק תחת השם טויוטה בארה"ב
מאזדה וטויוטה חתמו על הסכם שיתוף פעולה, במסגרתו מאזדה 2 הבאה תשווק בארה"ב גם תחת השם טויוטה. הייצור יתחיל מסוף שנת 2015
אחרי שיתוף הפעולה עם אלפא רומיאו , מאזדה רותמת עצמה גם לעגלה של יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה. יצרנית הרכב היפנית הקטנה הודיעה על הסכם חדש, במסגרתו תספק לטויוטה מכוניות מתוצרתה לשיווק באמריקה. הסכם זה עשוי לבשר על סיום שיתוף הפלטפורמות בין מאזדה 2 לפורד פיאסטה.
מההסכם עולה כי מאזדה תייצר את ה-2 הבאה במפעל חדש, שמוקם בימים אלה במקסיקו. המפעל, עם כושר ייצור של 140 אלף יחידות בשנה, יספק מכוניות לשוק האמריקאי (לישראל ה-2 תמשיך להגיע מיפן). בנוסף, במפעל תיוצר גם טויוטה יאריס לשוק האמריקאי, שתתבסס על ה-2 ותובדל כפי הנראה בעיקר בעיצוב החיצוני. מדובר בהסכם דומה לזה שמאזדה חתמה לאחרונה עם פיאט, במסגרתו ה-MX-5 הבאה תיוצר גם כאלפא רומיאו ספיידר.
מההסכם ניתן ללמוד כי הדור הבא של מאזדה 2 צפוי לכל המאוחר במהלך שנת 2014, בעוד שהיאריס הבאה תושק באמצע-סוף שנת 2015. במסגרת ההסכם, טויוטה תשקיע את הממון הנדרש בפיתוח הגרסה שלה, כמו גם בשדרוג הנדרש למפעל בכדי לייצר בו את המכוניות שיסופקו לה. לאחר השדרוג, מאזדה תייצר עבור טויוטה 50 אלף מכוניות בשנה - כולן לשוק האמריקאי.
יצרניות הרכב היפניות מנסות לצמצם את תלותן בייצור בארץ מולדתן, זאת עקב שער הין הגבוה שפוגע בתחרותיות שלהן בשווקי ייצוא. חלקן צמצמו באופן דרסטי את הייצור ביפן לטובת מפעלים במדינות אחרות באסיה, אירופה וארה"ב, כאשר טויוטה למשל הודיעה לאחרונה על כוונתה להסיט ייצור של יאריס המיועדות לארה"ב, ממפעלה ביפן לזה הנמצא בצרפת. המפעל הצרפתי, שממנו מגיע דגם זה גם לישראל, זקוק לתוספת הייצור גם בגלל המשבר באירופה, שפוגע בריווחיות (מפעל רכב שפועל בכושר ייצור נמוך איננו ריווחי).
סוזוקי נקטה בצעד מרחיק לכת יותר, לאחר שבשבוע שעבר הגישה בקשה לפשיטת רגל בארה"ב. חטיבת השיווק האמריקאית שלה, סוזוקי-אמריקה, הגישה בקשה להגנה מפני נושים ("Chapter 11"), והודיעה על הפסקה מיידית ומוחלטת של שיווק מכוניות ביבשת. מנגד, שיווק חלפים, אופנועי סוזוקי וחטיבת הציוד הימי, יימשכו כסדרם.