"לא גילינו לאסטרונאוטים ב'קולומביה' שיש תקלה"
במלאת עשור לאסון מעבורת החלל, חשפה נאס"א כי לא גילתה לשבעת האסטרונאוטים, בהם הישראלי אילן רמון, שקיים סיכוי שלא יצליחו להשלים את מסעם. "לא יהיה להם יותר טוב להיות בטיסה מוצלחת ושמחה ולמות באופן בלתי צפוי מאשר להישאר בחלל בידיעה שאי אפשר לעשות דבר עד שייגמר החמצן?"
לא נתנו להם הזדמנות להיפרד מהמשפחה: במלאת עשור למסע בחלל של המעבורת "קולומביה", שהסתיים בהתפרקותה הטרגית בשמי טקסס, חושפת סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) את העובדה כי לא גילתה לשבעת האסטרונאוטים, בהם הישראלי אילן רמון, שקיים סיכוי רב שלא יצליחו להשלים בשלום את מסעם.
לזכרו של אילן רמון - פרויקט מיוחד של ynet
עוד חדשות בעולם :
דווקא היהודים רוצים להרוס שריד מגטו ורשה
יוון שובתת: "נבעט החוצה את הטרויקה האירופית"
האו"ם: לא ראינו מטוסים בסוריה בגלל מזג האוויר
קאמבק לרודן: העיר וולגוגרד תיקרא סטלינגרד
רשת החדשות ABC חשפה היום (יום ה') שבנאס"א שקלו אם לשתף את האסטרונאוטים בחומרת מצבם ושההחלטה שהתקבלה בתחילת המשימה בחלל הייתה לאפשר לאסטרונאוטים ליהנות ממנה.
וויין הייל, שהיה בצוות הבקרה של מעבורת החלל, כתב באחרונה שכשהצוות על הקרקע דן בנזק שנגרם ל"קולומביה" בעת המראתה, אמר לו מנהל הטיסה ג'ון הארפולד: "אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות לגבי הנזק שנגרם למערכת ההגנה התרמית. אם היא נפגעה, אז יותר טוב לא לדעת. אני חושב שיותר טוב שהצוות לא יידע מזה. אתה לא חושב שיהיה יותר טוב להם להיות בטיסה מוצלחת ושמחה ולמות באופן בלתי צפוי במהלך הכניסה מאשר להישאר בחלל בידיעה שאי אפשר לעשות שום דבר עד שייגמר החמצן?".
אף אחד לא ידע בבירור מה גרם להתרסקות מעבורת החלל "קולומביה", אבל כמה מהנדסים במרכז החלל ג'ונסון שבעיר יוסטון חשדו שמשהו לא כשורה כשהבחינו בחומר ריפוד שניתק מממיכל דלק חיצוני ופגע בכנף השמאלית של המעבורת בזמן ההמראה.
איש לא ידע אם נגרם נזק למעבורת ולפני עשור לא היו לנאס"א אפשרויות לתקן אותו גם כך. המעבורת "קולומביה" לא היתה בטווח של תחנת החלל הבינלאומית ולרשות האסטרונאוטים לא עמדה זרוע רובוטית שתאפשר להם לבצע בדיקה של הכנף וגם לא דרך לתקן את הכנף.
בנוסף, לנאס"א לא היה מספיק זמן לשגר מעבורת אחרת לחלל כדי לחלץ את צוות ה"קולומביה".
החקירה העלתה כי אכן חומר הריפוד, שהיה בגודל של תיק יד שמשקלו פחות מק"ג, פגע בכנף השמאלית של המעבורת בעת ההמראה ובקע חור ברעפי הגנה, שהותירו את המעבורת חשופה לטמפרטורה עצומה בעת הכניסה לאטמוספירה.