שתף קטע נבחר
 

תנו להם לזוז: המדריך לגידול תינוקות חושבים

אחיזת חפצים? זו חקירה לכל דבר; נפנוף בידיים? עוזר לפתח את השפה; זחילה? עוזרת לתינוק לפרש את מה שקורה סביבו, לא פחות. עד כמה שזה יכול להישמע לנו מוזר, עבור תינוקות התנועה קשורה קשר ישיר להתפתחות החשיבה. יעל זקוב מסבירה כיצד - ומה ניתן לעשות כדי לעזור להם לפתח אותה

מגיל הלידה ועד גיל ההתבגרות, ילדים לומדים לחשוב בעזרת תנועת גופם. כמבוגרים הרעיון יכול להישמע מוזר, שכן אנחנו בהחלט יכולים לחשוב מבלי לנוע. בעולם המושגים שלנו, התרגלנו לחשוב כי התנועה והחשיבה הם שני תחומים נפרדים ואף יותר מזה, שהמחשבה היא הנעלה שמביניהן. אבל בכל הנוגע להתפתחות, חשוב שנדע כי לתנועה עצמה יש תפקיד מרכזי בתהליך היווצרותן של מסקנות, הבנות ותובנות.

 

החוקר הראשון שהתייחס לסוגיה היה הפסיכולוג השיווצרי פיאז'ה, אבי תורת ההתפתחות הקוגניטיבית, שציין כי תינוקות לומדים על העולם דרך התנועה. משום מה, דווקא עיקרון זה שפיאז'ה הציע, הושם בצד ובמהלך העשורים האחרונים עיקר המחקר על ההתפתחות לרוב התפצל בין שני התחומים.

 

עוד כתבות של יעל זקוב בערוץ הורים :

רוצים ילד חכם יותר? למדו אותו להפעיל את הדמיון

נולד לכם פג? כך תעזרו לו להדביק את הפערים

שלב אחר שלב: איך ללמד ילדים להתרכז

מפתח חשיבה מרחבית: למה חשוב לשחק בפאזל

 

המחקר המתקדם מספר לנו סיפור חדש על תהליך ההתפתחות והוא נע לכיוון מערכתי ודינמי יותר. כיום מתבססת ההבנה שהתפתחותם של התנועה והחשיבה אינה קורת במקביל אלא בשילוב, כאשר תחום אחד קשור לשני ואף מגביר אותו. המוח המתפתח מתנהל כ"קונצרט" וכאשר "כלי" אחד מנגן, גם הכלים האחרים מנגנים בעקבותיו ומשתפרים אף הם תוך כדי.

 

בניגוד למה שחשבנו, כאשר הקטנים נותנים קפיצה בתחום המוטורי, תחומי החשיבה אינם "לוקחים הפסקה". ולפחות שמדובר בתינוקות, בפעוטות ובילדים אפשר להגיד ש "אני זז, משמע אני חושב, משמע אני קיים".

 

החודשים הראשונים: מביטים עם כל הגוף

הצומת הראשון שבו ניתן לראות את החיבור בין התנועה והחשיבה מופיע כבר בגיל חודש: התינוקות לומדים למקד את המבט על משהו מעניין בסביבה וכך לומדים על תכונותיו. כבר בשלב זה מתרחשת התאמה בין תנועות הגוף ובין הקשב הדרוש להתבוננות בגירוי. כאשר התינוקת בוחנים את החפץ שמולם הם שקטים ואינם נעים. אך שניות בודדות לפני העברת המבט לעבר חפץ אחר, מתרחשת עלייה בתנועות הגוף. מסתבר, שבתחילת החיים נדרשת תנועת הגוף כולו כדי לשחרר את המבט ולעשות את המעבר להתבוננות בדבר המעניין הבא.

 

טיפ להורים:

תנו לתינוק את הזמן להגיב. כאשר אתם מדברים אליו עשו מדי פעם הפסקה ותנו לו הזדמנות "לענות".

כאשר אתם מראים לתינוק צעצוע, רשרשו מולן מעט וגם פה, קחו הפסקה קצרה וחכו לראות: מה קורה?

 

הקשר בין אחיזה ולמידה

כאשר תינוקות מצליחים לאחוז בדברים הם מתחילים להבין דברים חשובים כמו גודל, צורה, משקל ומרקם. עתה הם יתחילו לקשר בין דברים ו"מה הולך עם מה". הניסוי הבא מדגים את הקשר בין היכולת המוטורית של לקיחת חפצים ובין סקרנות ועניין.

 

שמים הכל בפה - ולומדים על גודל וצורה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שמים הכל בפה - ולומדים על גודל וצורה(צילום: shutterstock)

 

החוקרים הלבישו על ידיים זעירות של בני שלושה חודשים כפפות עם רצועות "ולקרו" דביקות, כך שתנועות הידיים לעבר משחק גרמו לו להידבק לכפפה ועזרו לתינוקות להשיג צעצועים עוד בטרם התפתחותה של יכולת האחיזה. התינוקות בקבוצת המחקר חוו משחק עם הכפפות כעשר דקות והצליחו לקרב לטווח ראייתם יותר משחקים מהתינוקות בקבוצת הביקורת ששחקו בכפות ידיהם ללא כפפות. לאחר מספר התנסויות במשך שבועיים, נבדקו יכולות החקירה של התינוקות ונערכה השוואה בין הקבוצות. במחקר נמצא כי התינוקות שקבלו כפפות דביקות הראו עניין רב יותר בחפצים, הסתכלו עליהם זמן רב יותר והכניסו יותר חפצים לפה - שזו החקירה המיטבית בגיל הזה.

 

טיפ להורים:

הניחו בתוך כפות הידיים של התינוק משחקים קלים ונוחים לאחיזה.

גם תינוקות צעירים רוצים להגיע לתוצאות ולכן יניעו יותר פעמון שמשמיע צליל וימעכו יותר צעצועים רכים מקשים.

תנו לתינוק להרגיש חפצים שונים במרקמים מגוונים. צעיף משי חלק או צעיף מצמר, נייר עטיפה מקומט או צלופן מרשרש.

המגע החדש יעורר את חוש המישוש והמידע התחושתי יגביר את חווית הלמידה.

 

מגיל חצי שנה: תנו לי קצב

לקראת גיל חצי שנה התינוקות נהנים להניע את הידיים בתנועות קצביות והם מנפנים ודופקים איתן בצורה נמרצת. זהו הזמן שבו גם הקולות שהתינוקות משמיעים מקבלים תבנית מקצבית והם לומדים למלמל בהברות חוזרות ברצף (מה-מה-מה).

 

קבוצת חוקרים הסתקרנה לגלות האם יש קשר בין שתי התפתחויות אלו ואם כן, מהו. התצפיות העלו שתנועות הידיים הקצביות מבשילות כשבועיים עד שלושה בממוצע לפני המלמול הקצבי. החוקרים משערים שייתכן ותנועת הידיים היא הזדמנות להתאמן על הפקה עצמאית של פעולה קיצבית ומאורגנת שעוזרת להופעתם של מלמול בהברות חוזרות.

 

טיפ להורים:

תינוקות נהנים להחזיק להחזיק חפץ בכל יד ולהקיש בהם זה בזה. שלב התפתחותי זה מלמד אותם שאפשר לעשות משהו עם חפצים. למרות שהתוצאה כרגע היא רק רעש, זוהי הכנה לשלבים הבאים - למשל לבניית מגדל.

חקו את התנועות הקצביות של התינוקות ותנו להם קצב משלכם.

 

מה זה שקוף?

תינוקות בני תשעה חודשים יושיטו את ידם וינסו לתפוס במשחק שמתחבא מתחת לתיבה שקופה. ברוב המקרים הם יכו על המשטח ויראו מבולבלים מול חוסר הצלחתם להשיגו. איך תינוקות לומדים מהו משטח שקוף? התשובה היא - רק בעזרת התנסות עצמית.

 

בניסוי מעניין השתמשו החוקרים בשתי תיבות, האחת אטומה והשנייה שקופה. התיבות היו זהות במבנה שלהן ולשתיהן היה פתח אחד בצידן. כאשר הניחו החוקרים צעצוע אהוב בתוך התיבה האטומה, בני התשעה חודשים מצאו במהירות את הצד הפתוח, שלפו את הצעצוע ושחקו בו להנאתם. לעומת זאת, במשחק עם התיבה השקופה התינוקות היו חסרי אונים. כאמור, הם הכו על המשטח השקוף ולא העלו על דעתם לחפש את הפתח, שהרי הם רואים את הצעצוע, אז למה אי אפשר פשוט להושיט ולגעת?

 

החוקרים חילקו את התינוקות לשתי קבוצות ולקבוצת המחקר הם השאילו הביתה את התיבות (השקופה והאטומה) והנחו את ההורים פשוט להניח אותן עם שאר הצעצועים בבית. לאחר כשבועיים חזרו התינוקות למעבדת המחקר והניסוי חזר על עצמו באותה צורה בדיוק. התינוקות שהשתתפו בקבוצת הביקורת (אלו שלא קבלו הביתה תיבות להתנסות עצמית) הגיבו כמו בפעם הקודמת: שלפו את המשחק מהתיבה האטומה והכו בנחישות על התיבה השקופה ללא תוצאות. התינוקות שהכירו את התיבות מהמשחק החופשי בבית שלפו את הצעצוע גם מהתיבה השקופה ללא קושי.

 

טיפ להורים:

קופסאות הן משחק התפתחותי משמעותי וזול. לפתוח ולסגור, להוציא ולהכניס הן פעולות בסיסיות שיפתחו את מיומנויות המוטוריקה העדינה ויכולות החשיבה גם יחד.

קופסה מיוחדת של סרטי מתנה/קרעי נייר/פסטה צבעונית/מחזיקי מפיות/חותכני עוגיות, תהפוך לקופסת "אוצרות" לחקרנים צעירים.

 

לקראת גיל שנה: הקשר בין זחילה וחשיבה

היכולת לנוע באופן עצמאי מפתחת את היכולת להבין, והעובדה שהקטנים לומדים להסתובב בבית מובילה לשדרוג החשיבה. בגילאי שמונה עד עשרה חודשים, כאשר מציגים לתינוקות "משחק מחבואים" של צעצוע מתחת לכיסוי - הם ימצאו אותו ללא קושי. אבל אם חוזרים על אותו "מחבוא" מספר פעמים ובפעם השישית עורכים שינוי ומחביאים את הצעצוע מתחת לכיסוי שני, בגיל הזה סביר שתינוקות יתקשו "לעכל" את השינוי. רוב התינוקות יוסיפו לחפש את החפץ מתחת לכיסוי הראשון למרות שהם צפו וראו כיצד מסתירים אותו במקום החדש.

 

זחילה. משדרגת את החשיבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זחילה. משדרגת את החשיבה(צילום: shutterstock)

 

"הטעות" שתינוקות בגיל הזה עושים היא נורמטיבית, שכן יכולתם להסיק מסקנות ולהגיב באופן מיידי נמצאת עדיין בבנייה. מחקרים מראים שתקופה בת מספר שבועות של תנועה עצמאית במרחב משפרת את היכולת לפרש את מה שקורה בסביבה ובמקרה זה, בסביבות גיל שנה ידעו התינוקות לחפש במקום הנכון.

 

כדי לבדוק את הקשר בין זחילה במרחב ובין היכולת לחפש במקום הנכון, נערך מחקר שבו השתתפו תינוקות מיומנים בזחילה ואימותיהן. החוקרים פיזרו שורה של כיסויים והראו לתינוקות היכן הם מחביאים את הצעצוע שבו הקטנים נהנו לשחק. רוב התינוקות שזחלו בעצמם לעבר שורת הכיסויים הסירו את הכיסוי הנכון וחשפו את הצעצוע המוחבא. התינוקות שנישאו על ידי האמהות לעבר שורת הכיסויים, התבלבלו ברובם והסירו את הכיסוי הלא נכון.

 

טיפ להורים:

תינוקות לומדים על כיוונים ומרחקים כאשר אנחנו מגיעים או קוראים אליהם בכל פעם מפינה אחרת בבית.

נמצא שתינוקות המתחילים לזחול במיומנות, מתעוררים יותר פעמים בלילה. מסתבר שעומס הגירויים שחווים התינוקות הזוחלים מוביל להפרעת שינה זמנית ונורמטיבית.

 

מגיל שנה: הולכים - ומשחקים זמן רב יותר

מחקרים המשווים בין התנהגותם החברתית של פעוטות הולכים ובין בני גילם שעדיין זוחלים מראה שאלו שהחלו ללכת משחקים עם צעצועים זמן ממושך יותר באופן משמעותי, מתקשרים יותר עם ההורים, קוליים יותר ומביעים את עצמם יותר בעזרת מחוות גוף. הפעוטות ההולכים מגיעים לחפצים מרוחקים, אוחזים בהם בזמן ההליכה ומתקרביםו יותר לאמהות כדי להראות להן את ה"שלל".

 

תינוקות שזוחלים, לרוב מעדיפים לשחק בדברים הקרובים אליהם. גם הם מראים להורים במה אוחזים אך עושים זאת ממרחק בעודם נשארים במקומם. כאשר תינוקות זוחלים מתחילים להגיע לחפצים מרוחקים יותר, לשאת אתם חפצים ולהתקרב להורים כדי להראות להם מה הם השיגו, לרוב יש בכך אות מבשר לקראת הופעתה של יכולת ההליכה.

 

טיפ להורים:

מאחורי הגב: כאשר התינוקות לומדים לזחול וללכת הם לומדים להתייחס לכל 360 המעלות שמסביבם. אם תרמזו להם, בעזרת מבט או הצבעה, שיש משהו מעניין מאחורי גבם, עתה הם יוכלו להסתובב ולחפשו.

החופש לפעול משפיע גם על בדיקת הגבולות ונמצא כי פעוטות הולכים נוטים יותר להתעלם מבקשת ההורים לעצור מאלו שזוחלים.

 

הקשר בין מילים ומשחקי הרכבה

במהלך השנה השנייה לחיים הפעוטות נהנים לגעת בכל דבר ונראה שמשימתם העיקרית היא להזיז דברים ממקומם. בתקופה זו מתקיימת חלוקה ברורה: הם מפזרים ואחרים מסדרים. מדוע הם לא מחזירים בעצמם? הרי תנועת היד הדרושה כדי להוציא, די דומה לתנועה המשלימה להחזרה. הם לא עושים זאת עדיין כי הם לא יודעים לבטח מה קשור למה.

 

היכולת המוטורית ליצירת הבלגן הזה חשובה כהכנה לשלב הבא - למידת התכונות העיקריות של החפצים והיכולת להבין את הקשר ביניהם. למשל, שבטבעת יש חור! ולחור יש גודל דומה לעמוד שליד! אז יתרחש נס זעיר ויד קטנה תשלח ותנסה לשים את הטבעת בדיוק במקום.

 

חוקרי ההתפתחות מצאו כי בתקופה הזו, בה מתרחשת ההבנה הראשונית של הקשר בין חפצים, מתרחשת במקביל התעוררות

שפתית ומילים חדשות צצות להן פתאום. מה הקשר בין שפה ובין היכולת לשים את החרוזים בחזרה בקופסה או לבניית מגדל מקוביות? לפחות שני קווי דמיון. האחד קשור לכך שגם המילה היא סוג של תכונה והשני קשור לכך שגם השפה היא סוג של משחק הרכבה.

 

טיפ להורים:

יכולות הבנת השפה ויכולת המיון מתפתחות במקביל ומשפיעות זו על זו. עזרו לקטנים להבין גם בעזרת התנועה וחישפו אותם למיון ראשוני. למשל לאסוף את כל המכוניות מערמת המשחקים.

תבניות עם שקעים הן משטח מהנה למיון בו אפשר לשים שניים שלושה פריטים דומים בכל שקע.

 

חוקרי ההתפתחות יודעים כיום לקבוע שילדים זקוקים לתנועה כדי ללמוד גם בגילאים מאוחרים יותר. למשל, כאשר נאמר לילדים "לדבר עם הידיים" כאשר בעודם מנסים להיזכר באירוע מסויים, הם הצליחו לזכור יותר פרטים מהילדים שלהם נאמר לדבר בלי לזוז ומחקרים מראים שילדי בית הספר יזכרו טוב יותר הסברים מילוליים המלווים בתנועות.

 

התנועה מקדמת את הבנת הסביבה ובכך מוסיפה ליכולת הסקת המסקנות והתנועות עצמן עוזרות להפנמה ולשליפה של פרטים מהזיכרון (גם כמבוגרים אנחנו מתחילים לסמן עם הידיים כאשר המילה המתאימה עומדת לנו על קצה הלשון). נכון, כאשר ילדינו הצעירים בודקים ונוגעים זה בדרך כלל די מלכלך או מרעיש (או גם וגם) והם עצמם לא מוטרדים מהתוצאות. לא תמיד אפשרי לתת לילדים לחקור בעצמם, אבל כשניתן - זוהי מתנה גדולה להתפתחותם.

 

הכותבת היא מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות. טיפים נוספים בנושא התפתחות בשנה הראשונה - באתר של יעל "פשוט לגדול ". מנחת סדנת ליווי התפתחותי יחודית לפגים בדיאדה. לעמוד הפייסבוק של יעל

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לתנועה יש תפקיד מרכזי בהסקת מסקנות
צילום: shutterstock
מומלצים