שביתת התעופה הסתיימה: אלו צרכנים יפוצו?
אלפי לקוחות אל על שטיסותיהם בוטלו בגלל השביתה, יקבלו החזר כספי וכרטיס נוסף - חינם, בתוקף לשנה. לקוחות ארקיע וישראייר יקבלו החזר כספי. האם אתם זכאים גם להחזר על לינה בחו"ל ולעדיפות בעלייה לטיסות? ומה אם נסעתם לאילת באוטובוס בגלל השביתה? שאלות ותשובות
השביתה של חברות התעפה הישראליות הסתיימה, אך עבור נוסעים רבים, ההתעסקות בטיסה שבוטלה או נדחתה לא תמה. הנה מדריך שאלות ותשובות ליום שאחרי השביתה.
- מנכ"ל אל על: "מצטער שפגענו, נלחמנו על חיינו"
- לפיד: נסייע לחברות התעופה בהוצאות הביטחון
מה ההחזר שהחברות יתנו לנוסעים שטיסתם התבטלה והאם יינתן גם פיצוי?
אל על: נוסעים שטיסתם התבטלה יקבלו החזר כספי על הכרטיס או כרטיס חלופי – לפי רצונם. בנוסף, כצעד בניית תדמית מחודשת, אל על תחלק להם כרטיס טיסה חינם (למעט כ-100 דולר מיסי נמל והיטל דלק), שתוקפו שנה אחת.
בכמה נוסעים מדובר? אין נתונים אך ניתן להעריך: בוטלו כ-50 טיסות ביום, השביתה ארכה יומיים, במטוס ממוצע יש 180 מושבים, נניח ש-100 מהם הוזמנו כ-18 אלף טיסות.
מה לגבי הטסים לאילת? הטסים לאילת הועברו לאוטובוסים. הם יקבלו החזר כספי על הכרטיס.
ארקיע: החזר כספי.
בכמה נוסעים מדובר? 250-200 נוסעים.
מה לגבי הטיסות לאילת? הועברו לאוטובוסים יקבלו החזר כספי על הכרטיס.
ישראייר: אף טיסה בינלאומית לא בוטלה. הטיסות יצאו לדרך במטוסים של ישראייר או במטוסי חברות זרות. מכאן שאף נוסע שטס לחו"ל עם ישראייר לא בוטלה לו הטיסה.
מה לגבי הטסים לאילת: כ-2,000 איש הושפעו מהשביתה. חלקם דחה את הטיסה למועד אחר, אחרים נסעו באוטובוסים מטעם החברה וזוכו על מחיר הכרטיס ואחרים ביטלו את הטיסה וזוכו על מחיר הכרטיס.
לפי חוק, האם נוסעים אמורים לקבל פיצוי במקרה של שביתה?
לא. לפי חוק טיבי, - חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), שנכנס לתוקף בקיץ 2012 – אין פיצוי לנוסע במקרה של שביתה או השבתה חוקית. מטרת העל כאן היא להגן על זכות השביתה. מקרים מסוימים נכנסים לגדרי חוק החוזים ויתכן ששם יש מקום לפיצוי, אך תקבלו אותו רק אם בית-משפט יקבע כך.
יחד עם זאת, אם ביקשתם לדחות את מועד הטיסה מחשש לשביתה, על חברת התעופה וסוכן הנסיעות (אם יש כזה) להציע לכם חלופות ליעד (לעיתים זה כרוך בתוספת תשלום על הכרטיס), או לתת לכם החזר כספי מלא על הכרטיס.
נתקעתי בחו"ל והיו לי הוצאות על לינה, מזון ותקשורת. אוכל לתבוע את חברת התעופה?
כן, לפי חוק טיבי, במקרה של עיכוב בגלל שביתה – אז יש לשלם לנוסעים על מזון, שתייה, לינה ושירותי תקשורת, תלוי באורך העיכוב. עם זאת יתכן שתתבקשו לפנות לבית-המשפט שכן הפרשנות של חברת התעופה לחוק עשויה להיות שונה משלכם.
כל החברות חייבות לעשות את מרב המאמצים למצוא טיסה חלופית עבור הנוסעים שנתקעו בחו"ל.
האם אקבל החזר על ביטול מלון, השכרת רכב ושירותים דומים?
הדבר תלוי בחברות בחו"ל. לעיתים ניתן לקבל החזר כספי על כך, לעיתים לא. תלוי במועד הביטול ובחוקים של המדינות. סוכן הנסיעות שלכם אמור לסייע לכם בכך. עניין של שירות.
אם הטיסה נדחתה, איך אדע מה קורה איתה?
כדאי מאוד להתקשר למוקד שירות הלקוחות של החברות להמתין בסבלנות כי זמני ההמתנה כמובן יהיו ארוכים מהרגיל ולבדוק מה קרה עם הטיסה. אפשר לבקש מסוכן הנסיעות שיערוך את הבירורים הללו. לא מומלץ להגיע לנמל התעופה בלי לברר קודם מה עלה בגודל הטיסה שנדחתה.
האם אקבל קדימות בעלייה לטיסה בחו"ל או בנתב"ג?
כן למקומות הפנויים, אך עיקר הקדימות: לחולים, קשישים וכאלה שצריכים לחזור לארץ/לטוס לחו"ל בשל סיבות אישיות דחופות.
רכשתי ביטוח נסיעות לחו"ל, האם חברת הביטוח תפצה אותי על הנזקים?
לפי המועצה לצרכנות: זכות הצרכן לשיפוי על נזקיו מפורטת בתנאי הפוליסה. בהתאם מומלץ לבדוק את הפוליסה ותנאיה.