תוכנית איקס: ארה"ב רוצה שתהיה לוחם סייבר
לוחמה קיברנטית ופריצות לרשתות מחשבים נתפשת כנחלתם של גאוני מחשבים ומומחים בלבד. זה עומד להשתנות. הכירו את "תוכנית איקס", הפרויקט שמנסה להפוך את לוחמת הסייבר לפשוטה כמו משחק של אנגרי-בירדס
בימי הביניים, האביר המשוריין הרכוב על סוס שלט ללא עוררין בשדה הקרב ורק מעטים יכלו להתנגד לעוצמה האדירה של דהרת סוסו המשוריין. אולם רק חלק קטן מאוד באוכלוסייה יכלו להרשות לעצמו את הממון והזמן לרכוש מיומנות של לחימה רכובה עם רומח וחרב, וכך נוצר מעמד עילית של לוחמים אצילים. אולם המונופול על אמצעי הלחימה הייחודי לא נמשך לנצח: ב-1415, בקרב אנז'קור של מלחמת מאה השנים, הוכיחו הקשתים האנגלים כי כלי נשק פשוט בידיו של לוחם מיומן יכול להביס צבאות עילית, והקשת הארוכה זרעה הרס רב בשורות הצבא הצרפתי המשוריין.
תהליך דומה עבר על הנשק החם, שהחל ככלי מורכב, איטי וקשה לתפעול, אולם הפך במרוץ השנים, אולי לצערנו, לכלי משחית נפוץ שכל ילד יכול ללמוד להשתמש בו במהרה, או אפילו להדפיס בבית. עתה, במאה ה-21, פרויקט שאפתני של הפנטגון מנסה להפוך את לוחמת הסייבר ממקצוע מורכב השמור לחנוני מחשבים בלבד, לנשק קטלני ופשוט, לא פחות מM-16 ורימון יד, וכך לסייע למערב במלחמת הסייבר הבלתי פוסקת נגד אויביו.
רק מעטים מפקפקים היום בפוטנציאל ההרסני של לוחמת הסייבר. האקרים מסוגלים לשרוף שרתי-על, להחשיך מערכות חישה אלקטרוניות ולהשחית, כך לפי פרסומים זרים, מאות צנטריפוגות. אולם מתקפות האקרים משוכללות דורשות ידע רב, חודשים עד שנים של תכנון, ומיומנויות שרק מתי מעט מחזיקים בהם. "תוכנית איקס" של ארגון DARPA- Defense Advanced Research Projects Agency האמריקני (חקר ופיתוח של מוצרי הגנה), מתיימרת להפוך את התחמושת האלקטרונית לשכיחה כמו קליעים ופגזים, ולהעביר את המאמץ המלחמתי הקיברנטי מעולם המבצעים המיוחדים, לעולם של מלחמה כוללת, מאסיבית ותעשייתית. שנות ה-80 בתרבות כבר הראו לנו עתיד כזה, בין השאר, בסרט משחקי מלחמה עם מת'יו ברודריק.
להילחם בעזרת חרב קסומה
"תוכנית X נועדה ליצור תשתית טכנולוגית אשר תאפשר ללוחמת הסייבר לנוע מהעולם שבו אנו נמצאים היום, במסגרתו מדובר ביכולת ייחודית שדורשת אישור ייחודי לעשות כמעט כל דבר, לעתיד במסגרתו היכולת הקיברנטית דומה לכל נשק אחר", כך קובע נשיא DARPA. בפנטגון מאמינים כי אם נרצה שלוחמת העתיד תהפוך לשגרתית, יש להפוך את שדה הקרב הדיגיטלי לפשוט ונגיש כמו סמארטפון.
המהנדסים בפרויקט, ולא בפעם הראשונה, שואבים השראה רבה מממשקי המשתמש של משחקי המחשב והוידאו, כמו World Of Warcraft. "בוא נניח שאתה מגלם במשחק גיבור מסוים, ואתה אוחז בחרב קסומה +5. אתה לא יודע מי הנפח שחישל אותה, או מהם הלחשים שהפכו את החרב למה שהיא. אתה לא בקיא בפרטים הטכניים. מדובר באותו קונספט בדיוק". כך מסביר דניאל רוקלר, מומחה באבטחה קיברנטית אשר עומד בראש הפרויקט.
רוקלר החל לאסוף סביבו מומחים ללחימה קיברנטית וכן כרישים מעולם הגיימינג שיסיעו לעצב ממשק אולטימטיבי עבור לוחם הסייבר העתידי. ההצעות היו ביזאריות ומלהיבות בהתאם. כך למשל הוצעו רעיונות לעצב עבור לוחמי הסייבר משקפי מציאות רבודה בדומה ל-Google Glass, קסדות מציאות מדומה ואפילו ממשקי קריאת תנועה.
אולם פריצת הדרך הגיעה מחברת Frog Design, שאחראית בין השאר על עיצוב הווקמן של סוני ומחשבי האפל הראשונים. הרעיון של החברה היה לגשת לפרויקט כניסיון לעצב מפה אינטראקטיבית שמכילה כמויות גדולות של מידע. האינפורמציה, שקיבלה צורה של מעין מערכת כוכבים סבוכה שנועדה לייצג טופולוגיית רשת מורכבת, תוצג על גבי מסך מגע גדול במיוחד.
ככה, למשל, זה נראה במשחק דאוס אקס שיכול להוות השראה:
בחר את מתקפת הסייבר החביבה עליך
הממשק הוצג לראשונה בדמו סגור לפני מספר חודשים לעיתונאים ואנשי ביטחון. התרשמויות ראשוניות מדברות על משהו שמזכיר מאוד ממשק של משחקי תפקידים או אסטרטגיה ממוחשבים. המפעיל נדרש ללחוץ על יעד התקיפה, מה שמעלה על המסך מספר אייקונים אינטראקטיביים, שמיוצגים על ידי סמלים שונים, כמו ברק או טיל.
לכל "נשק" שכזה מוצמד מספר, אשר נועד לייצג ערכים שונים, החל מהשווי הכספי של כלי התקיפה, דרך הסיכוי שלו להסב נזק ועד הנזק הביטחוני שיגרם אם הוא יתגלה. המשתמש גם יכול לבחור טקטיקות תקיפה שונות, שמיוצגות על ידי שמות קוד אקזוטיים כמו "סנאי זועם" ו"נחיל שמיכות". לאחר בחירת "האמל"ח" המתאים, יכול המפעיל לנווט עצמו דרך המסלולים השונים שמוצגים על המסך, אל עבר המטרה.
חשוב לציין שהממשק והסמלים לא מייצגים כרגע דבר. אולם אב הטיפוס הנ"ל נועד לדמות שימוש ב"חבילות" של מתקפות סייבר המוכנות מראש, ומופעלות באופן פשוט במיוחד, לא פחות מחיתוך פירות ב"פרוט נינג'ה" או הפעלה של שיר באייפון.
המטרה: לנצח את ארמיות ההאקרים של סין
התוכנית, אשר מתוקצבת בכ-110 מיליון דולר, נמצאת כרגע רק בחיתוליה, אולם אמורה לגדול בהדרגה במשך ארבעת השנים הקרובות. באוגוסט, DARPA מתכננת לחתום על חוזים לבניית חלקים שונים בממשק, ושנה מאוחר יותר, להפיץ ערכת פיתוח ייעודית עבור קהילת ההאקרים. החזון של מנהלי התוכנית הינו עיצוב של שדה הקרב הקיברנטי העתידי סביב פרויקט X, בשליטת ארה"ב כמובן. לדעת מומחי הסייבר של הפנטגון, צוואר הבקבוק של לוחמת הסייבר אינו טמון בטכנולוגיה, אלא באנשים. וכשסין מגייסת ארמיות סייבר שלמות המאוישות עלי ידי מיליוני האקרים, לארה"ב יש סיבה טובה לחשוש, ולנסות להשיג מונופול מכריע מנצח בשדה הקרב העתידי.
הפיתוח המהיר וההתלהבות של אנשי DARPA מעלים מספר שאלות מוסריות דחופות: האם הפיכתו של כלי משחית מסוכן לצעצוע נגיש היא תהליך חיובי ובריא לעתיד האנושות? האם לא קיים סיכוי סביר שכלי הנשק שהמערב מפתח להגן על עצמו, יופנה בסוף נגדו? במהלך ההיסטוריה, כלי-זין שנעשו פשוטים וזמינים יותר, הזמינו מלחמות הרסניות וטוטאליות בהתאם. ככה זה נראה בצורה מופרכת מאוד במת לחיות 4:
ואולי, מאידך, התקפת סייבר יעילה אחת תגרום ל"אפקט הירושימה", כזה שדווקא ירסן מדינות וארגונים רדיקליים מפעילות תוקפנית. מה שבטוח הוא, שטכנולוגיית התקיפה הקיברנטית ממשיכה להתקדם בצעדי ענק לעבר היותה זמינה, ומסוכנת, הרבה יותר מבעבר.