שתף קטע נבחר

קוואנטום של ריח: בושם חדש של ג'יימס בונד

שלוש שנים ארך פיתוח הבושם החדש בסדרה של ג'יימס בונד - "קוואנטום", כשחלק ניכר מהמאמץ הושקע בשיווק. התוצאה: חוויה "בונדית" של גבריות מרוכזת לצד נינוחות, ועם זאת מזכירה ריח של בושם שכבר נתקלנו בו בעבר. האם לכך כיוונו יוצרי המותג, וכיצד יגיב הצרכן הגברי בישראל?

במציאות שבה זמרות דוגמת ביונסה, בריטני ספירס וריהאנה משיקות אחת לשבוע בערך בושם הנושא את שמן, מעטים הם הבשמים שיכולים להרשות לעצמם לצאת לשוק כשפרזנטור חסר-פנים עומד מאחוריהם. בתחום הבישום לגברים, השקת מוצר חדש מאתגרת פי כמה, לאור העובדה שקהל היעד ידוע כשמרן למדי ורבים שומרים על נאמנות לאותם הבשמים בהם השתמשו עוד בצעירותם.

 

בשמים  - כתבות נוספות בנושא:

 

אך במשימה שניצבה בפניה, קיבלה חברת P&G (פרוקטור אנד גמבל) הקלה מסוימת: מאחורי הבושם החדש שהשיקה עומדת אמנם דמות חסרת-פנים, ולמרות זאת היא מוכרת היטב בכל העולם.

 

כנראה שזו אחת הסיבות שלקח לחברה כמעט שלוש שנים לפתח את הבושם "קוואנטום" תחת מותג הבשמים של ג'יימס בונד 007. לצד פיתוח ההרכב הכימי וניחוח הבושם, בחברה השקיעו מחשבה רבה כיצד למתגו ולשווקו - כך שירכשו אותו לא רק בגלל ריחו, אלא גם בגלל האייקון האלמותי שעומד מאחוריו.

 

את השקת "קוואנטום" בחרה החברה לקיים באירוע אליו הזמינה עיתונאים, שנערך במסלול המירוצים GoodWood, כ-100 ק"מ דרומית ללונדון. כשהוא מספק לנו הצצה לעולמו הדרמטי של הגיבור הידוע, האירוע כלל תצוגה של מכוניות אמיתיות שהשתתפו בסרטי הסדרה השונים ונסיעת ראווה שביצע מולנו נהג המירוצים הבריטי בן קולינס, שלעת מצוא משמש גם כפעלולן בסרטי בונד. 

המכוניות של בונד. יצרני הבושם קיוו לזקק לתוכו את תחושת האדרנלין שהן יוצרות ()
המכוניות של בונד. יצרני הבושם קיוו לזקק לתוכו את תחושת האדרנלין שהן יוצרות

בן קולינס, רגע לפני שיצא לחרוך את המסלול (בתמונות מטה) ()
בן קולינס, רגע לפני שיצא לחרוך את המסלול (בתמונות מטה)


המכוניות, ניחוח הדלק השרוף, עשן הצמיגים וסימני הגומי על מסלול המירוצים היוו תפאורה משלימה לתצוגה ריחנית במיוחד של בשמים המייצגים עשורים שונים, אותם הציג וויל אנדרוס, מנהל הקריאייטיב של תחום הבישום בפרוקטור אנד גמבל.

 

תחילה הדגים אנדרוס כיצד השתנה הטעם של הצרכנים לאורך השנים - וכיצד בשמים "כבדים" עם ריחות של עור, טבק ועץ הפכו עם השנים לקלילים יותר, תוך שהם נושאים ניחוחות כמו הדרים. לאחר מכן הציג את הבושם החדש והשלישי בסדרת הבשמים הנושאת את שמו של הסוכן 007, ואמר: "לא בטוח שאנשים מבינים את כובד האחריות שמוטלת על כתפינו. החלטנו לייצר בושם, והיינו חייבים לייצר אותו נכון. אם לא, היינו הופכים למושא צחוק של כל תעשיית הבישום ושל כל מעריצי בונד ברחבי העולם". 

מרכיבי הבשמים השתנו לאורך השנים, יחד עם טעם המשתמשים בהם ()
מרכיבי הבשמים השתנו לאורך השנים, יחד עם טעם המשתמשים בהם

גם ריחות העור מהמכוניות של הבונד מצאו דרכם אל בקבוק הבושם ()
גם ריחות העור מהמכוניות של הבונד מצאו דרכם אל בקבוק הבושם

הבושם מורכב מניחוח גרגרי ערער (ג'וניפר - עץ הדומה לברוש), מרטיני, עלי ברגמוט, הדרים וגם ריח עור המוכר מהמכוניות בהן בונד נוהג במרדפיו אחר הרשע התורן. לפי אנדרוס, אלו ניחוחות המשקפים את התכונות של בונד: "רוגע ונינוחות, פוקוס מנטלי לצד חשיבה מהירה וכמובן אדרנלין".

 

אריזת הבושם מתכתבת גם היא עם עולמו של בונד: הוא מאוחסן בתוך בקבוק בעיצוב מתכתי כסוף עם תבליטים קטנטנים, שמבוסס על מראה ה"גריל" הכסוף בקדמת רכבי האוסטין מרטין המפורסמים של בונד. הפקק ופתח הבושם, הבולטים בצבע האדום שלהם, מורכבים על ציר מסתובב המהווה מחווה לגאדג'טים המוכרים מהסרטים, וגם מקנים לבקבוק מראה צבאי משהו שמזכיר רימון יד. 

מעצבי הבקבוק קיבלו השראה מה"גריל" של מכוניות האסטון מרטין (בתמונה מטה) ()
מעצבי הבקבוק קיבלו השראה מה"גריל" של מכוניות האסטון מרטין (בתמונה מטה)

שם הבושם דווקא אינו נגזר משם הסרט האחרון בסדרה - סקייפול, אלא לקוח מתוך שם הסרט שקדם לו - קוואנטום של נחמה. הסיבה לכך קשורה לעובדה שזמן פיתוח בושם אורך מספר שנים, והתהליך החל עוד לפני שסקייפול יצא לאקרנים.

 

הבושם הושק בראשית אוגוסט בבית הכולבו הרודס בלונדון, וכעת הוא מושק גם בישראל ברשתות סופר פארם, ניו פארם והמשביר לצרכן, במחיר השקה לתקופת החגים - 199 שקל (מחיר רגיל: 379 שקל) ל-125 מ"ל (או דה טואלט). 

 

נסיינים: ריח טוב, מזכיר בשמים אחרים

ואיך התגובות של הקהל הישראלי לבושם? נתנו למספר נסיינים - גברים ונשים - להריח אותו עוד לפני שהגיע לחנויות. חלקם ציינו כי הבקבוק דומה מדי לבשמים הקודמים בסדרה, ורובם ככולם אהבו את ריחו אך טענו כי הוא מזכיר להם את ריחם של בשמים רבים אחרים. ואולי לכך דווקא כיוונו אלו שייצרו את הבושם? לדברי אנדרוס, "הבשמים הכי נמכרים בעולם הם דווקא אלה שמתאימים לטווח רחב במיוחד של אנשים, וזה מה שהופך בושם לטוב".

 

האם יש בכלל אפשרות ליצור התאמה מושלמת בין אדם מסוים לבושם?

 

"אין ספק שלתת בושם כמתנה למישהו ספציפי זאת משימה קשה", צוחק אנדרוס בראיון שהעניק ל-ynet, "אבל אם אין ברירה, תמיד אפשר לנסות ולהריח אילו בשמים הוא נוהג לשים עליו בדרך כלל, ולנסות להתאים את הבושם החדש לפיהם.

 

"הבושם של בונד הוא אידיאלי מהבחינה הזו - אתה לא קונה רק בושם אלא גם את הבקבוק, את כל הפרסום והמיתוג שמסביבו. אתה יכול רק להריח את הבושם ולאהוב אותו, אך עדיין לחשוב שהוא מריח כמו בושם שנתקלת בו בעבר - אבל אם תריח אותו וגם תסתכל על הבקבוק, הוא יצור אצלך חוויה 'בונדית' שלמה". 

כמו מתוך סרטי בונד, בקבוקי הבושם צצו לפתע מתוך שולחן אוכל, כשברקע מתנגנת כמובן נעימת הסרטים המפורסמת ()
כמו מתוך סרטי בונד, בקבוקי הבושם צצו לפתע מתוך שולחן אוכל, כשברקע מתנגנת כמובן נעימת הסרטים המפורסמת

האם הדמות שדמיינתם בזמן שעבדתם על הבושם היא הבונד הנוכחי, דניאל קרייג ?

 

"הבעיה היא שלכל אחד יש בונד אחר שהוא אוהב. אני, למשל, מעדיף את רוג'ר מור", הוא מתוודה. "אבל כאמור, לכל אחד פייבוריט אחר. כשמדמיינים וחוקרים את הדמות של בונד מהספרים, מבינים שאין רק שחקן אחד שמתאים לגלם את דמותו, ולמעשה כל גבר יכול להיות ג'יימס בונד. ולכן בפרסומת שהכנו לבושם לא מביט בך דניאל קרייג, אלא מופיעות פנים כהות-אנונימיות, כך שכל אחד יוכל לשים את עצמו במקום הזה ולראות עצמו כבונד".

 

איך מתחיל תהליך הפיתוח של בושם?

 

"קודם כל בוחרים בתמונה או בסמל שנעבוד עליו, כך שבכל התהליך יש לנו בראש תמונה ברורה של מה שאנחנו רוצים שיהיה במרכז הבושם. לאחר מכן נשאר רק להתאים לו את הריח. חשוב להיות מאוד מפוקס לגבי מה שאתה רוצה להשיג בסוף. אחרי שהחלטנו שהבושם יהיה סביב מותג ג'יימס בונד, החלטנו שהתכונות שלו יהיו מאופיינות בהתאם - פוקוס, אדרנלין, גבריות מרוכזת, אך בו זמנית גם רוגע ונינוחות.

 

"אז מתחילים בתהליך מורכב וארוך של התאמת הריחות לתכונות האלו. מדובר בתהליך של ניסיונות שחוזרים על עצמם, הרחות חוזרות ונשנות על ידי נסיינים ואנשי מקצוע, עד שבונים את גוף הבושם המבוקש שמייצג את הדמות אליה כיוונו מלכתחילה. התהליך הזה לוקח שנתיים עד שלוש, כאשר השנה האחרונה מוקדשת בעיקרה לניסוי הבושם - לבדוק איך הוא מתיישב על העור, שהוא לא מתפרק, שיחזיק לכמה שיותר זמן, וכמובן גם בניית המיתוג והפרסום שלו".

 

אתה עוסק כבר שנים בתחום הבישום, מהפן המקצועי ביותר שלו. האם יש לך טיפים לציבור הישראלי בעת רכישת בושם או שימוש בו?

 

"ראשית, אני מציע לא להתייחס לבשמים מסוימים כאל מוצר בלעדי לגבר או אישה, כפי שפעם היה נהוג. אם גבר או אישה אוהבים ריח מסוים, והוא מתאים להם, שישימו אותו בכל זאת, גם אם כביכול נועד למין השני. אותו הדבר לגבי בשמים שנוהגים להחשיב כמתאימים רק לגילאים מסוימים. החברה היא מה שמכתיבה מה נחשב לריח גברי או נשי, וצריך להתייחס אל ההכללות האלה בערבון מוגבל.

 

"כל בושם מורכב מכמה ריחות ומשכבות שונות של ריח. בהרחה הראשונה, מיד אחרי ההתזה, מריחים אלמנטים מסוימים. אולם אחרי חצי שעה בערך חלקם מתאדים ונשארות שכבות אחרות של ריח. בבשמים טובים, חלק מהריחות יישארו אף לכל היום. לכן, אם אתם רוצים שריח הבושם יישאר למשך זמן רב יותר, כדאי ללכת על בשמים 'כבדים' יותר, אוריינטליים, עם ריחות מעושנים של וניל ומאסק, לדוגמא. זו הסיבה שיצרני בשמים רבים משתמשים היום במאסק, כי מבחינה כימית הריח שלו נשאר ליותר זמן".

 

אנדרוס מציע גם לרסס בבוקר את הבושם על אזור החזה ולא רק בצוואר ומאחורי האוזניים. כך, הוא ישתחרר במהלך היום דרך החולצה ויקיף את הגוף ליותר שעות.

 

"לסיום", הוא אומר, "אני חייב להתייחס להנחה שאם מישהו מריח בושם ומתעטש - הוא אלרגי אליו. זוהי הנחה שגויה. אלרגיה לבושם תבוא לידי ביטוי רק בגירוי שיווצר בעור. עיטוש, לעומת זה, רק יעיד על 'שאיפת יתר' של מולקולות הבושם, ואין להסיק מכך שאדם רגיש לבושם מסוים".


פורסם לראשונה 26/08/2013 23:35

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מתוך הפרסומת לבושם "קוואנטום". פרזנטור חסר פנים
מסלול המירוצים GoodWood. עשירי בריטניה נוהגים לפקוד אותו מדי קיץ
וויל אנדרוס. "לקחנו על עצמנו אחריות כבדה"
מומלצים