שתף קטע נבחר

 

התשובה לריאליטי: איציק אשל בא לשבת

על תופעת המעריצות: "אין צדיק שלא יחטא. בשביל זה ה' ברא תשובה". על תוכניות הריאליטי: "יצרו אשליה שכל אחד יכול להיות זמר". על המוזיקה הישראלית: "כולם שרים עליה ועליה, אם אתה אוכל יותר מדי גלידה, אתה מקיא". איציק אשל מוציא אלבום שירי שבת, כדי לאזן את הפלייליסט "עם שירים בעלי תוכן שנוצרו לפני מאות שנים". קבלו בהשמעה ראשונה

הזמר איציק אשל מוציא בימים אלו דיסק חדש, וזו הזדמנות מצוינת לדבר איתו על מוזיקה חסידית ומזרחית, אייל גולן והמעריצות, הנזק שגורמות הצריבות הפיראטיות - וגם על אריק איינשטיין. אבל מה שמעניין אתכם, לא בהכרח מעניין אותי, ולכן את הראיון פתחתי בשאלה החשובה באמת: "איך זה שלי יש תשעה אחים ואחיות אשכנזים, ואף אחד אצלנו לא יודע לשיר - ואילו אתם חמישה ילדים, וכמעט כולם שרים".

 

"כנראה שהסחוג אצלנו יותר חריף", אשל צוחק, "ומוסיף: "האמת היא שבזכות שירי השבת הפכנו לזמרים, כי שבת היא מקור הברכה".

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

 

אשל נולד ב-1980 כיצחק אשואל, בן למשפחה תימנית שבה חמישה בנים. בשנת 1999 שני אחים פרצו בקריירה מוזיקלית: חיים שינה את שם משפחתו לישראל, והוציא את אלבום הבכורה "שערי רצון" - ואילו איציק שינה את שם משפחתו לאשל, והוציא את האלבום "חנני".

 

אלבום פלטינה, והרבה יותר צריבות

מי שהנחיל לילדים את המורשת המוזיקלית הוא עובדיה אשואל, אבי המשפחה. "מוראבי היה חזן ביום כיפור בנוסח התימני", אשל מספר, "ואין עין יבשה בבית הכנסת כשהוא מתפלל, ובזכות אחי הגדול, חיים, היינו מאריכים את שולחן השבת. לא הייתה אפשרות לקום בלי לשיר כמה שירים. זו הייתה חובה ממש, וגם את שלושת ילדיי הקטנים אני מרגיל להישאר בשולחן השבת ולשיר שירי שבת, למרות שאני מודה שבתור ילד, היה לי קצת קשה להישאר ליד השולחן".

 

 

 

הקשר בין האחים איציק וחיים המשיך בשנת 2002 כשהוציאו אלבום משותף "בגן של חיים". בהמשך המריאה הקריירה של אשל, וב-2004 הוציא אלבום שלישי ("רק אתה"), שזכה להצלחה עצומה גם בזכות הדואט עם אלי לוזון ("אלי שבשמים"), והדואט עם האח חיים ("עוד אבינו חי"). ב-2009 יצא האלבום הרביעי "זה לא ממני – רק מה'", וב-2010 האח שינה גם האח אבישי אשואל את שמו לאשל, והוציא עם איציק אלבום פיוטים ליום כיפור.  

 

 

את אחד משיאי ההצלחה יכולה המשפחה בכלל ואיציק בפרט לציין עם הוצאת אלבום שירי השבת הראשון לפני כשנה וחצי, שהגיע למעמד של אלבום פלטינה – אף שרובו ככולו הכיל גרסאות כיסוי לזמירות שמשפחת אשל הייתה שרה, כמו משפחות רבות אחרות, סביב שולחן השבת. "ולמרות שנמכרו 30 אלף עותקים, זה אפילו לא כיסה את ההשקעה, בגלל הצריבות הפיראטיות", אשל מציין.

 

אז למה להפיק אלבום שני של שירי שבת?

 

"בתחום הזה חייבים להוציא דיסקים כדי להמשיך ולהצליח, וחוץ מזה, הדיסק הראשון לא הקיף אפילו עשרה אחוז משירי השבת".

 

"כולם צריכים לשיר את כולם"

הדיסק החדש מתהדר בשיתופי פעולה מרשימים, כיאה למעמדו של אשל בשמי המוזיקה היהודית-מזרחית, ומשתתפים בו, בין היתר: גד אלבז, יובל טייב, משה גיאת, יחיאל נהרי, מנדי ג'רופי, חיים ישראל ואבישי אשל.  

 

 

"בהמשך הייתי שמח ליצור שיתופי פעולה עם אמנים מהמוזיקה החסידית. זה לא בגלל שאני אוהב את המוזיקה הזו, אלא בגלל שאני חושב שבדור שלנו כולם צריכים לשיר את כולם, ולהרבות אהבה ואחדות בעם ישראל. כשכולם שרים את כולם, יש בזה אמירה שהמוזיקה היהודית היא אחת. יש הרבה קיבוץ גלויות, והרבה סגנונות של עדות, וגם אנחנו בתור ילדים היינו שרים הכל בשולחן השבת".

 

במשפחות ממוצא מזרחי אכן שרים הכל, אבל אצל אשכנזים ממעטים לשיר בשולחן שבת ניגונים תימניים, למשל.

 

"זה ממש חבל. חבל שלא מכירים עוד סגנונות. זה יכול להעשיר את הידע המוזיקאלי. מי שתוחם את עצמו לתוך עדה או מגזר, טועה. יש הרבה מה ללמוד מהמוזיקה המזרחית, המרוקאית והתימנית. ללמוד לסלסל, למשל. במוזיקה המזרחית יש משחקים ווקאליים הרבה יותר מאשר במוזיקה החסידית. כשכולם יישמעו את כולם, נשמע תוצאות מעניינות, מגוונות וערבות לאוזן".

 

אתה מדבר על חשיבות המוזיקה המזרחית, אבל מודע לכך שהמוזיקה הזו נתפסת אצל חלק מהציבור כשלילית, בין השאר בגלל תופעות כמו אייל גולן והמעריצות .

 

"אני נקרא זמר מזרחי חסידי ולא ממש מעודכן מה קורה במקבילה החילונית. בכל מקרה, אסור לשפוט שום אדם. כשאני נופל רוחנית אני משנן את המשפט 'אין צדיק אשר יעשה טוב בארץ ולא יחטא'. בשביל זה ה' ברא תשובה בעולם".

 

תופעת המעריצות קיימת גם אצל זמרים חרדים?

 

"ההזדמנויות תמיד קיימות, אך החוכמה היא ללמוד ולשנן 'איזהו גיבור הכובש את יצרו'. כל אדם עומד בפני פיתויים. ברגע שהוא עומד בפני הפיתוי, הוא יכול לסמן וי, ברגע שאדם מתגבר על היצר, זה הישג לא מבוטל".

 

 

לאשל יש ביקורת חריפה גם על ריאליטי-המוזיקה שהשתלט על השיח המוזיקאלי. "תוכניות הריאליטי יצרו אשליה שכל אחד יכול להיות זמר", הוא אומר, "אלא שלהיות זמר זה לא רק לדעת לשיר ולעשות כסף. להיות זמר ואמן, פירושו לדעת להגיש את השיר ולגרום לצד השני להתחבר למילים, לאמירה ולמסר. היום כולם שרים עליה ועליה, ואני חושב שזה נמאס. מתחבאים מאחורי המסר שכביכול יש אהבה, אבל גם אם אתה אוכל יותר מדי גלידה, אתה מקיא.

 

"חסרים כיום שירים בעלי תוכן, וזמרים כמו אריק איינשטיין שישירו 'סע לאט', 'עוף גוזל', ו'אני ואתה נשנה את העולם'. בעבר, גם כשכבר היו שרים שירי אהבה, היו בוררים את המילים ומחפשים שירים עם מסר. זו גם התשובה הראשונה לשאלה למה בחרתי לעשות אלבום נוסף עם שירי שבת: כדי לאזן את השירים המושמעים כיום, עם שירים בעלי תוכן שנוצרו לפני מאות שנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אילן בשור
בעתיד רוצה לשתף פעולה גם עם המוזיקה החסידית, "כי כולם צריכים לשיר את כולם"
צילום: אילן בשור
מומלצים