בעלי עסקים: בתי המשפט המתישים ביותר
מדד הביורוקטיה של איגוד לשכות המסחר בדק את יעילותם של משרדי הממשלה בקרב בעלי עסקים. מהבדיקה עולה כי מגמת השיפור נמשכת אך עדיין לא משביעת רצון. כמה זמן לוקח לכל משרד לטפל בבקשתכם?
פחות, אבל עוד מתיש: אם נקלעתם להתנהלות מול מערכת בתי המשפט, משרד האוצר או משרד הבריאות - תנשמו עמוק והתאזרו בסבלנות - אלו המשרדים המתישים ביותר. כך לפי מדד הבירוקרטיה לשנת 2013 של איגוד לשכות המסחר שנערך על ידי חברת SQ וכלל תשאול של מעל אלפיים בעלי עסקים.
מנובמבר: הקלה בביורוקרטיה לעסקים קטנים
מדד הביורוקרטיה: משרד הפנים המתיש ביותר
41 אלף עסקים וחברות נסגרו בישראל ב-2013
- עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
עד כמה מתישה ההתנהלות מול משרדי הממשלה?
זמן הטיפול הממוצע בבקשה שמוגשת לאחד המשרדים עומד על יותר מעשרה שבועות (10.1), כשלפי הערכת האיגוד הזמן הממוצע אמור להיות 3.3 שבועות. יש לציין כי לא מצופה מכל המשרדים להתנהל באותה המהירות, שכן אופי הבקשות והטיפול שונים.
הציון המשוכלל אותו מקבלים כלל משרדי הממשלה הוא 6.87 מתוך 10 (הציון נע בין 1-10 וככל שהציון גבוה יותר המשרד יעיל יותר). מדובר בשיפור לעומת 2012, אז הציון המשוכלל עמד על 6.36.
משרד התחבורה שומר על המקום הראשון ביעילות עם ציון 7.23 והוא הנוח ביותר לעסקים. זמן הטיפול הממוצע בפניה אל המשרד הוא 4.22 שבועות.
במקום השני דורג משרד הכלכלה שקיבל מבעלי העסקים את הציון 7.02. זמן הטיפול בפניה למשרד זה אורך 10.3 שבועות בממוצע.
במקום השלישי ניצב המוסד לביטוח לאומי שקיבל 6.83. למרות מיקומו הגבוה חלה ירידה בשביעות רצון בעלי עסקים מהמוסד לאחר שבשנת 2012 ציונו עמד על 7.06. פניה לביטוח הלאומי תקבל מענה תוך 6.27 שבועות בממוצע.
במקום הרביעי נמצא משרד הפנים עם ציון 6.79. המשרד שיפר קלות את יעילותו לעומת השנה הקודמת. במשרד הפנים זמן הטיפול הממוצע עומד על 11.3 שבועות.
את הרשימה סוגרים, באופן לא מחמיא, משרד הבריאות עם ציון של 6.76, נתון דומה לשנה הקודמת. במשרד הבריאות תקבלו מענה אחרי 9.65 שבועות בממוצע.
משרד האוצר, שניצב במקום הלפני אחרון, עם ציון של 6.72 וירדה קלה לעומת אשתקד. לפקידי האוצר ייקח 5.95 שבועות לתת מענה לבעל העסק המותש.
וכמיטב המסורת, את הרשימה סוגרת מלמטה מערכת בתי המשפט, שנחשבת על ידי בעלי העסקים למסורבלת ולמתישה ביותר מבין כלל המשרדם והמוסדות הנבדקים. במערכת בתי המשפט תחכו למעלה מחצי שנה (26.6 שבועות) בממוצע על מנת שתיזכו בטיפול בבקשתכם.
"מגמת שיפור בביורוקרטיה"
"אחרי 6 שנות מדידה של ביורוקרטיה ניתן להצביע על מגמת שיפור ואף לציין לטובה משרדים שחצו את רף ציון ה-7 במדד כמו משרד התחבורה, משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי. יחד עם זאת, הרמה עדיין רחוקה מלהשביע רצון", אמר שי חיון, מנכ"ל SQ.באיזו מידה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים? מהסקר עולה כי כ-38% מבעלי העסקים בישראל סבורים שהביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם. כאשר הביורוקרטיה של משרד הבריאות הכי פוגעת בעסקים. 46.7% מבעלי העסקים טענו כי הבירוקרטיה במשרד הבריאות פגעה בעסקיהם במידה רבה, 44.5% טענו שנפגעו עסקית מביורוקרטיית מערכת בתי המשפט. 41.6% אמרו שנפגעו עסקית מההתנהלות האיטית של משרד הפנים.
הבקשות שגוזלות את זמנם של בעלי העסקים הן פניות בנושא תוכניות בניין ועיר מול משרד הפנים, ייבוא מזון והנפקת אישורים לייבוא, ייצוא ושיווק אביזרים מול משרד הבריאות והטיפול בנושאי עובדים, יחסי עבודה וחוקי עבודה מול משרד הכלכלה.
"על שרי המשרדים ובעיקר המנכ"לים להפשיל שרוולים ולעשות מאמץ מרוכז ושיטתי להפחתת נטל הביורוקרטיה המוטל על המגזר העסקי והציבור בכללו", אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. "צמצום עול הביורוקרטיה הוא מהלך לא-תקציבי ותרומתו לצמיחת המשק, לצמצום העלויות ולשיפור יחסי השלטון עם המגזר העסקי, היא מכרעת. על הציבור להעריך ולבחון את שרי הממשלה והמנכ"לים גם על פי מידת יכולתם לצמצם את נטל הביורוקרטיה בישראל במשרדים עליהם הם אחראים".
ממערכת בתי המשפט נמסר בתגובה: "המחקר שבנדון אינו מוכר לנו, כמו גם הנחות המוצא שבבסיסו ולכן לא נוכל להתייחס באופן נקודתי לדברים. אין מקום להשוואה בין מערכת בתי המשפט ובין משרדי ממשלה, שכן אופי השירות הניתן על ידי מערכת בתי המשפט שונה מזה הניתן על ידי משרדי ממשלה.
"מערכת בתי המשפט בישראל היא ממערכות המשפט העמוסות ביותר בעולם. המערכת מטפלת בכל רגע נתון בכפול תיקים מהממוצע המקובל בעולם המערבי. בהתאמה, ההשקעה התקציבית לכל תיק, היא מהנמוכות בעולם. מערכת בתי המשפט עושה כל מאמץ ליתן לבאי בתי המשפט את השירות הטוב ביותר שניתן והיא עוסקת רבות בייעול תהליכי עבודה ובפיתוח מנגנונים אפקטיביים לניהול ההליך השיפוטי".