ייצוגית: הטעיית מחיר בתחנות הדלק במושבים
לקוח טוען שבחברת אברך-אלון המפעילה תחנות דלק בשירות עצמי, הבטיחו לו הנחה של 30 אג' על דלק. בפועל, ההנחה היתה של 11 אג' בלבד, שכן נגזרה ממחיר שירות מלא. לטענתו גילה זאת בדיעבד, כיוון שבתחנות הללו לא מציגים מחירי אמת, אלא מחיר של שקל לליטר. החברה: "אין ממש בטענות התובע"
תביעה בגובה 97.44 מיליון שקל, או 67.2 מיליון שקל, נגד חברת חברת אברך-אלון ג'י אס בע"מ בטענה "להטעיית צרכנים בקשר למחירי דלקים וגרימת נזקים כספיים ללקוחותיה".
- ביהמ"ש: ויקטורי תמכור סוכר ורסק בשקל
-
פשרה בייצוגית: 012 סמייל תשדרג מהירות
- סנו חויבה לתת הנחות על 25 מוצרים
המבקש לתבוע, מושבניק מבית אלעזרי, שלטענתו הוטעה על-ידי החברה, מתלונן על שהחברה פרסמה לכאורה הנחה, בלי לפרסם את המחיר ממנו נגזרת ההנחה. לטענתו החברה נוהגת בערפול מכוון של המחיר המקורי, בכך שאינה מציבה שלטי מחיר בתחנות הדלק שלה ואינה מספקת קבלות עם המחיר, כך שהצרכן מגלה כמה שילם על דלק רק בחיוב בסוף החודש. הוא מיוצג על-ידי עורכי-הדין דורון רדעי, ניצן גדות ודוד פרוכט ממשרד רדעי-גדות.
חברת אברך-אלון (חברה משותפת בבעלות חברת יונה אברך וקבוצת דור-אלון) מפעילה 80 תחנות תדלוק בשירות עצמי, הממוקמות במושבים ובקיבוצים ברחבי הארץ. התדלוק בהן נעשה באמצעות מפתח אישי, שמאפשר את פתיחת המשאבה לתדלוק עצמי. אלה תחנות שנועדו מלכתחילה לתת שירות לכלי הרכב החקלאיים של חברי אותו מושב או קיבוץ, מתוך מטרה למנוע מהם נסיעה ארוכה מחוץ לשטחים החקלאיים.
החברה הפכה אאת התחנות לפרטיות. עקב כך הן נותנות שירות גם לכלי רכב פרטיים של אנשי היישוב וכן לנהגים שאינם מהיישוב.
אין פירוט מחיר: לא במשאבה, לא בשלט ולא בחשבונית
ב-26 באוקטובר 2014 חתם המושבניק על הסכם אחיד, לטענתו, שנוסחו ותנאיו נקבעו מראש על-ידי החברה, במטרה להסדיר את תנאי ההתקשרות בתדלוק בשירות עצמי בתחנותיה.
לפי ההסכם, כך טוען הצרכן, החברה התחייבה לתת לו הנחה בשווי 30 אגורות לכל ליטר, עניין שנכתב במפורש בהסכם. בעקבות כך, החל לתדלק בתחנה בתדלוק עצמי במושב שלו.
או אז גילה, לטענתו, שאין בתחנה שלט שמפרט את מחירי הדלקים, לא מופיע במשאבה פירוט המחיר לליטר ובסוף הליך התדלוק לא מונפקת ללקוח חשבונית, קבלה או אסמכתא כלשהי.
כתוצאה מכך הוא טוען שלא יכל לדעת את מחירי הדלקים שהוא צורך ברגע הצריכה. הפירוט של מחירי הדלקים שנצרכו על-ידו בנובמבר, סופקו לו רק בתחילת דצמבר, במסגרת חשבונית מרוכזת שנשלחה אליו. רק בשלב זה נודע לו שחויב בסך של 6.94 שקלים עבור כל ליטר בנזין וב-7.16 שקלים עבור כל ליטר סולר ורק אז יכל לערוך השוואה למחירי הדלקים בתחנות אחרות בסביבה.
השוואה למחירי הסביבה: המחיר בתחנה לרוב גבוה יותר
ההשוואה שאכן ערך, העלתה שיכל לרכוש דלקים במחירים נמוכים יותר בארבע תחנות תדלוק שבסביבה, שם המחירים לבנזין 95 אוקטן נעים בין 6.81 שקלים לליטר (דלק התאומים, רחובות) ל-6.84 שקלים (סדש גבעת ברנר). רק בתחנה אחת הציעו מחיר גבוה יותר לבנזין: 7.03 שקלים לליטר (בסונול מיקה צומת ביל"ו).
בסולר, המחירים בסביבה נעו בין 6.70 שקלים (בסונול מיקה צומת ביל"ו) ועד 6.80 שקלים לליטר (סדש גבעת ברנר). רק בדלק כנות המחיר היה גבוה יותר: 7.77 שקלים לליטר.
את ההנחה גזרו מהמחיר בשירות מלא - למרות שהשירות עצמי
בנזין 95 אוקטן נטול עופרת זה מוצר בפיקוח. המחיר שלו בנובמבר עמד על 7.05 שקלים לליטר. מכאן שהחברה נתנה לצרכן הנחה שהסתכמה ב-11 אג' בלבד לכל ליטר. כזכור היא התחייבה להנחה של 30 אג'. עקב כך, לטענתו נגרם לו נזק של 19 אג' לכל ליטר בנזין שצרך ולטענתו ולפי חישוביו בהשוואה לתחנות שבסביבה: נזק של עד 46 אג' לכל ליטר סולר.
צו הפיקוח התיר אמנם לתחנות תדלוק לגבות תוספת בסך 19 אג' לליטר עבור שירות מלא, קרי תדלוק על-ידי עובד, אך כאן התדלוק הוא בשירות עצמי. מכאן הוא מסיק שאת ההנחה שהובטחה לו נתנו לו מ המחיר המרבי בשירות מלא – למרות שכל התחנות של החברה מופעלות בשירות עצמי.
מבדיקה של הצרכן עולה כי התופעה הזאת מאפיינת את כל התחנות של החברה בשירות עצמי, כך לטענתו.
הוא הגיש תביעה ייצוגית נגדה משום שלדידו על החברה להציג את המחירים שהיא גובה מצרכניה, בין אם על גבי המשאבה ובין אם באמצעות שלט מתאים שיוצב בתחנה. עוד יטען שבאי עשותה כן, היא גורמת להטעיה. כמו כן, הוא תבוע על כך שהחברה אינה טורחת להמציא קבלה ללקוח בתום השירות. "היא מציגה מצגים שנוטעים בלב לקוחותיה אמונה מוטעית, כי הם זוכים לרכוש דלקים במחירים נמוכים מהמחירים המקובלים בשוק, בעוד שלמעשה היא גובה מחירים גבוהים יותר", כך נטען.
מחברת יונה אברך נמסר בתגובה: "החברה משוכנעת כי אין ממש בכל טענות התובע. תגובתה המפורטת של החברה תימסר לבית-המשפט".
בדור אלון העדיפו שלא להגיב לידיעה.