טויוטה אייגו במבחן: הצלע השלישית
האחות התאומה של פיז'ו 108 וסיטרואן C1 הגיעה סוף-סוף לאולם התצוגה של טויוטה. לקחנו למבחן את הגרסה בעלת התיבה הרובוטית. ויש לנו מסקנות
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: מיני
- מתחרות לדוגמה: סקודה סיטיגו, סיטרואן C1/ פיז'ו 108, קיה פיקנטו/ יונדאיi10
- מחיר התחלתי: 70 אלף שקל (65 אלף לידני)
- מחיר לרכב המבחן: 70 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: אין
- גלריית התמונות המלאה של טויוטה אייגו
1. תא נוסעים ותפעול
טויוטה אייגו מציעה תא נוסעים זהה בעיצובו ואיכותו לאחיותיה הצרפתיות-תאומות, פז'ו 108 וסיטרואן C1. שלושתן תוכננו ומיוצרות יחד באותו מפעל על אותו פס ייצור. בהתאם, גם כאן ניכר שיפור משמעותי באיכות החומרים ובממשק המשתמש ביחס לדור היוצא, ובולטת לטובה מערכת מולטימדיה טובה מאוד אותה חולקות השלוש. כמו באחרות ולמרות הפשטות היחסית, הנדסת האנוש אינה מושלמת. למשל מתג תפעול מחשב דרך הממוקם בלוח המחוונים. ועוד כמו באחרות, החסכנות המטרידה לעיתים של הדור הקודם נוכחת שוב: אין פתח מיזוג מתכוונן במרכז, והחלונות האחוריים נפתחים רק לחרך צר.
האייגו היא מהקטנות בקטגוריה, ובהתאם מציעה אף היא - כמו אחיותיה הצרפתיות - תא הנוסעים מלפנים צפוף כצפוי ממכונית שכזו, אך מאחור הוא כמעט לא שימושי לנוסעים בוגרים. תא המטען זעיר ואינו נוח לשימוש בגלל מבנה ה"דלת" (רק החלון האחורי נפתח) וסף ההטענה גבוה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
התאומות הצרפתיות שיפרו את הנוחות, והאייגו הזהה להן אינה יוצאת דופן - רעשי רוח במהירות גבוהה הופחתו (אם כי הם עדיין גבוהים), רעשי כביש נותרו גבוהים יחסית כמו-גם רעשי המנוע. כיול המתלים שופר לעומת הדגם היוצא, אך יבואנית טויוטה בחרה לצייד את האייגו בחישוקים גדולים מאחיותיה ("15 במקום "14) וצמיגים בעלי דופן נמוכה יותר (חתך 60 במקום 65). זו גם הסיבה שהאייגו פחות נוחה מה-C1 וה-108 בעיקר בתנועה עירונית, אם כי הנוחות מחוץ לעיר טובה למדי.
יש לציין כי טלטולי התיבה הרובוטית גורעים עוד יותר מהנוחות, במיוחד בעיר ובפקקים. מושב הנהג נוח ומציע תמיכה סבירה לגב. המידות הזעירות יחד עם רדיוס סיבוב קטן והיגוי קל ומדויק, דואגים ליכולת תמרון עירוני מצוינת.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
האייגו חולקת עם ה-108-C1 יכולת דינמית טובה, שכן כיול המתלים דומה. להיגוי משקל טוב ודיוק מרשים, אחיזת הכביש גבוהה יחסית לקטגוריה ונטיית המרכב לרכון בפניות ("זווית גלגול") נמוכה. כושר הבלימה מרשים, עם יציבות גבוהה גם תחת בלימה בסיבוב ועמידות גבוהה של הבלמים לעומס. מנגד, ניסיונה של טויוטה להתאים את יחס ההעברה בתיבה הרובוטית לזווית ההגה, רעיון שבבסיסו התאמת כוח המנוע למהירות הפניה והיציאה ממנה, יוצר טלטלה מיותרת באמצע סיבוב ואף פוגע באופן מיותר ביציבות.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובבקרת יציבות אלקטרונית. יש לציין כי האייגו התייצבה למבחן הדרכים ללא כל אבזור בטיחות מתקדם מקורי או בהתקנה מקומית, שכבר החל לחלחל לקטגוריה, כמו למשל מערכת בלימת חירום אוטונומית-עירונית בסקודה סיטיגו הזולה יותר. ביבואנית אומרים אמנם כי רוכשי הרכב יוכלו לקבל בהתקנה מקומית וללא תשלום נוסף (עד ה-30.3) מערכת התראה בלבד של חברת מובילאיי, אך מכונית המבחן לא צוידה בה. עובדה זו פגעה ישירות בציון בסעיף זה, כמו-גם בדירוג משרד התחבורה. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכה לציון ארבעה כוכבים.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
בחנו את האייגו בגרסת ה-1.0 ליטר, עם 69 כ"ס ו-9.7 קג"מ ותיבת חמישה הילוכים רובוטית חד-מצמדית. המנוע רועש ביציאה מהמקום, וחובב סל"ד גבוה בעוד בסל"ד נמוך הוא מעניק תחושה מעט חלשה. עם זאת, הביצועים בסך הכל סבירים ביחס לקטגוריה - בעיקר תודות למשקל עצמי נמוך.
מי שפוגעת גם בסעיף זה היא תיבת ההילוכים. היא מעבירה הילוכים ברעש, נוקשת ומטלטלת את המרכב לפנים-אחור. העברות ההילוכים איטיות ופוגעות בביצועים, והתיבה מעלה להילוך גבוה יותר מוקדם מהרצוי. טוב לתצרוכת הדלק, רע לקצב ההתקדמות ולנוחות, ובעיקר יוצר מצבים בהם נדרש "קיק דאון" (הורדת הילוך על-ידי לחיצה על דוושת המצערת) כדי לא לאבד מומנטום או לצורך עקיפה. שליטה בתיבה באופן ידני עם מנופים נוחים על גלגל ההגה, מסייעת להפחית חלק ממגרעותיה.
תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 17.1 ק"מ לליטר, נמוך ב-28% מנתון המעבדה (23.8 ק"מ לליטר). הנתון לכשעצמו מרשים, אך גם נמוך מזה שרשמה C1 ידנית עם אותו מנוע בתנאים דומים (20.8 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 130 |
דרגת זיהום | 2 |
5. אבזור ומחיר
מחיר טויוטה אייגו רובוטית עומד על 70 אלף שקל. בתמורה לסכום זה תקבלו חישוקי "15 קלים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, חיבורי USB ,AUX ובלוטות', תפעול מההגה ואפשרות לשיקוף יישומונים מטלפון חכם, ושני חלונות חשמליים. האבזור דומה מאוד לתאומותיה - האייגו מוסיפה מצלמה וחישוקים קלים, מוותרת על חיישני חנייה ועולה 2,000-1,000 שקל יותר. בכל מקרה, חבילת האבזור-מחיר מכובדת.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, יכולת דינמית, אבזור
- תיבת הילוכים, מרווח, אבזור בטיחות מתקדם (רכב המבחן)
ולבסוף: טויוטה אייגו מקבלת ציון סופי דומה לזה שאחיותיה התאומות - סיטרואן C1 ופיז'ו 108 - היו מקבלות עם תיבה רובוטית. תיבה זו, גם בגרסתה העדכנית, אינה מצליחה להשתוות לתיבת אוטומטיות רגילות בהן מצוידות מובילות הקטגוריה - קיה פיקנטו ותאומתה יונדאי i10 - המשווקות במחיר זהה או אף נמוך יותר מהאייגו. בנוסף הן גם מרווחות, שימושיות ונעימות יותר לנסיעה. יתכן כמובן שבכל זאת, השם טויוטה או עיצוב מיוחד, ממדים זעירים ואבזור נדיב קוסמים לכם. במקרה כזה האייגו היא בחירה ראויה, אך כנראה מרשימה יותר עם תיבה ידנית.
מנוע | 3 צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 69 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.7 קג"מ ב-4,300 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד בודד, 5 הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 345.5 ס"מ |
רוחב | 161.5 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 860 ק"ג |
נפח תא מטען | 168 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 165/60-15 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 15.5 שניות |
מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 23.8 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 17.1 ק"מ לליטר / 28%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 97 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 70 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |