שתף קטע נבחר

זוג שכב אחרי הגירושין: האם הם שוב נשואים?

זוג שנפרד חזר לקיים יחסי אישות, אך הבעל חשש שהבן שנולד אינו שלו. הוא ביקש בדיקת רקמות, ובית הדין הרבני נדרש לקבוע אם הם "נשואים מחדש"

בית הדין הרבני בפתח תקווה קבע לאחרונה כי בני זוג גרושים שחזרו לגור יחד ולקיים יחסי אישות לא נחשבים "נשואים מחדש", בין השאר משום שלמרות ההלכה – בימינו לא מקובל לקדש אישה דרך קיום יחסי מין. הפנייה לבית הדין נעשתה בעקבות חששו של הגבר כי הילד שנולד לאישה אינו שלו.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

במשך זמן רב ניסו בני הזוג להביא ילדים לעולם אך לא הצליחו בעקבות בעיית פוריות שממנה סובל הגבר. לפני שבע שנים הם התגרשו, אך נפגשו באופן חד-פעמי ביום הולדתו כמה חודשים לאחר מכן וקיימו יחסי מין. זמן קצר לאחר מכן הודיעה האישה לגבר כי נכנסה להיריון. הוא ליווה אותה עד הלידה ולאחר מכן אף עבר לגור עמה לזמן מה.

 

אלא שמערכת היחסים המחודשת לא שרדה זמן רב. חצי שנה לאחר מכן הורחק הגבר מהבית על רקע טענות האישה לאלימות. מנקודה זו הוא ניתק כל מגע עם האישה ועם הילד, והמשיך הלאה. הוא קיים מערכות יחסים עם נשים אחרות, שלא הצליחו להיכנס להיריון, והבין שהוא עדיין סובל מבעיית פוריות, למרות הליכים רפואיים שעבר. בשלב הזה התעורר אצלו החשד כי אשתו לשעבר שיקרה לו והילד אינו שלו.

 

ב-2013 פנה הגבר לבית המשפט לענייני משפחה בדרישה לבצע בדיקת רקמות לבירור אבהותו. ואולם בשל החשש שהתוצאות יגרמו להגדרת הילד "ממזר", הופנו בני הזוג לשעבר לבית הדין בפתח תקווה לשם בירור מעמדם האישי.

 

למעשה, בית הדין התבקש לקבוע אם יחסי האישות שקיימו הגבר והאישה לאחר גירושיהם – מבלי שהתחתנו מחדש – נחשבים לנישואים מבחינת ההלכה היהודית. במידה שהתשובה חיובית, הרי שבקשת הגבר לבדיקת אבהות תידחה, כדי למנוע פגיעה אפשרית בכשרות הילד אם יתגלה שאמו הרתה לגבר אחר בזמן שהייתה נשואה.

 

יחסים לא מחייבים

אב בית הדין הרב יגאל לרר, והדיינים הרב מנחם האגר והרב דוד בר שלטון, הבהירו כי במידה שיוחלט שהצדדים חייבים בגט, הרי שלדבר יהיו השלכות גם על כשרות הבת שנולדה לאישה מגבר אחר, לאחר שבעלה לשעבר עזב את הבית בפעם האחרונה.

 

הדיינים הסבירו כי גם אם מדובר במקרה חד-פעמי, קיום יחסים לאחר הגירושין עדיין יכול לגרום לקשר נישואין חדש. זאת, אם בני הזוג התייחדו בפני עדים או התגוררו "כאיש ואישה נשואים" למשך זמן.

 

ואולם, הדיינים הדגישו את העובדה שהצדדים לא שמרו על טהרת המשפחה, מה גם שבזמנינו לא מקובל לקדש אישה דרך קיום יחסים.

 

לפיכך הגיעו הדיינים למסקנה כי חזרת הצדדים זה לזו דרך קיום יחסים ומגורים קבועים ללא חופה וקידושין אינם מחייבים מתן גט, כך שחשש הממזרות מתבטל. לפיכך, אישרו הדיינים את עריכת בדיקת האבהות.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המבקש: עו"ד עביר אלנקיב
  • ב"כ המשיבה: עו"ד עירית פוליבודה
  • עו"ד איל בר לב עוסק בדיני משפחה
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים