עובש בטומי טיפי: ייצוגית של חצי מיליארד ש'
אם לתינוקת שהשקתה את בתה מכוס אימון של טומי טיפי וגילתה עובש בשסתום שלה, הגישה תביעה ייצוגית בשם כ-100 אלף לקוחות. יצרנית הכוסות ערכה ריקול ל-3 מיליון כוסות בארה"ב ובקנדה. בעקבות חשיפת ynet, נתגלה כי גם בישראל מוכרים כוסות עם השסתום הבעייתי
בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 503,500,000 שקל, הוגשה נגד יצרנית טומי טיפי, חברת מייבורן (Mayborn) ונגד הייבואן הרשמי שלה בארץ "הנסיך הקטן". הבקשה הוגשה לבית-המשפט המחוזי ת"א-יפו, בטענה שמדובר ב"מקרה בוטה של זלזול בציבור הצרכנים, תוך הטעייה חמורה והפצת מוצר פגום, המסכן את שלומם ובריאותם של תינוקות".
יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>
כוסות עם שסתום לבן נמכרו גם בארץ אך לא הוכרז ריקול
מייבורן ערכה ריקול בארה"ב ובקנדה, ל-3 מיליון "כוסות אימון" של החברה, בעלות שסתום פנימי לבן, שלמרות שהוא חלול מבפנים, לא ניתן לפתוח אותו ולנקותו. עקב כך הצטבר בו עובש ודווח כי 70 פעוטות חלו בעקבות כך. בעקבות כתבה על הריקול ב-ynet, שכללה הוכחה שכוסות עם אותם שסתומים נמכרות גם בארץ, גילו גם ישראלים רבים כי השסתום בכוסות טומי טיפי שברשותם, מכיל עובש. חלקם שלחו את התמונות ל-ynet.
למרות זאת, לא הוכרז ריקול על-ידי החברה הבינלאומית בישראל. היבואן הרשמי הודיע בתחילה, כי יחליף את השסתומים בכוסות מלבנ ים לשקופים ומאוחר יותר הודיע כי יחליף את הכוסות בכוסות חדשות, עם שסתום אחר. ההחלפה נערכת בימים אלה ברשתות בהן נמכרות הכוסות הללו (רשתות למוצרים לתינוקות ורשתות פארם).
איך חושב סכום התביעה?
המבקשת לתבוע, ילידת 1976, נשואה ואם לתינוקת כבת שנה, הגישה תביעה אישית וכן בקשה לאשרה כייצוגית, באמצעות עורכי הדין אוריאל גניהר, נחמי מייזליש-וולק ורונית בימבליך-פצנובסקי. לטענתה, היא הבחינה בעובש בשסתום בעקבות הכתבה ב-ynet.
את קבוצת התובעים מגדירה התביעה כ"כל מי שרכש(ה) במישרין או בעקיפין מאת המשיבות ו/או מי מהן, כוס אימון בעלת שסתום לבן (להלן: "המוצר"), אשר מיוצר ו/או מיובא ו/או מסופק ו/או משווק ע"י המשיבות ו/או מי מהן, אשר נמכרו על ידן ו/או באמצעות מי מטעמן, עד למועד הגשת בקשה זו".
היא מבקשת החזר של 35 של על המוצר (שנמכרת בארץ בכ-49.90 שקל לערך), וכן 5,000 שקל בגין נזק לא ממוני: בין היתר: עוגמת נפש, ופגעה באוטונומיה. לטענתה, חברים בקבוצה כ-100 אלף איש, לכל הפחות ובאומדן זהיר. עקב כך, מדובר בהחזר של 3,500,000 שקל בגיל המוצר ובנוסף בסכום פיצוי של 500 מיליון שקל.
"מעלו באחריותן והעמידו את התינוקות בסיכון של ממש"
"למרבה הצער, מעלו המשיבות באחריותן כלפי לקוחותיהן, כאשר במוצר אותו הן מייצרות, משווקות, מייבאות ומספקות קיים פגם חמור המסוכן ליקר לנו מכל – לילדנו, ואשר גרם ו/או יכול לגרום לתחלואה בקרבם", נכתב בכתב הבקשה.
"כאשר מדובר במוצרי האכלה לתינוקות אבטחת האיכות הנדרשת לגביהם, חייבת להיות גבוהה במיוחד. אלא שהמשיבות לא זו בלבד שלא עמדו במטלה זו, אלא אף העמידו את התינוקות בסיכון של ממש.. ואפילו לא טרחו ליידע את הציבור על קיומו של סיכון מובנה זה".
נכתב כי החברות "מציגות עצמן כמתמחות בייצור ושיווק מוצרי האכלה איכותיים לתינוקות, ואכן הצליחו באמצעות מערך יחסי ציבור ופרסום למתג עצמן ככאלו. בשווקן מוצר בעל פוטנציאל נזק כזה שלפנינו, מוכיחות המשיבות שהן רחוקות מלייצר מוצר איכותי כטענתן. פוטנציאל נזק זה מקורו בהצטברות של עובש על השסתום, המחובר לחלקו האחורי של השסתום, כמודגם בסימון על גב תצלום השסתום. הצטברות עובש זו אינה ניתנת למניעה ואינה ניתנת להסרה".
התינוקת החלה לסבול משלשולים
לטענת התובעת, היא הזינה את בתה ממועד לידתה, בחלב אם, באמצעות הנקה. מגיל 7-6 חודשים, החלה להשקות אותה גם במי שתייה. בהשפעת פרסומים, היא רכשה כוס אימון של טומי טיפי עם שסתום לבן. היא אינה זוכרת את הסכום המדויק ששילמה עבור הכוס, אך למיטב זיכרונה עמד הסכום על כ-40 שקל לערך. היא השתמשה בה עבור מים בלבד.
היא טוענת שהקפידה על ניקוי הכוס וחלקיה, לרבות השסתום הלבן שבפנים הכוס וכן מתחת לפיה ותמיד בזמן וכראוי. "יודגש, כי השסתום לא מתפרק בקלות ויש להפעיל כוח פיזי על מנת לפרק אותו מהכוס. עוד יצוין כי ישנם חלקים בשסתום אליהם לא ניתן להגיע, ומכאן שאין אפשרות לנקותם", כך טענה.
בכתב הבקשה לתביעה נכתב: "תקופת מה לאחר התחלת השימוש בכוס, החלה בתה של המבקשת לסבול משלשולים וחוסר מנוחה במערכת העיכול. כמו כן, סבלה מפריחה קשה באזור הפה, שבדיעבד הוברר כי מקורם בעובש שדרכו להצטבר בכוסות מן הדגם נשוא הבקשה".
האם צירפה לבקשה העתק של אישור רפואי ואת תצלום הכוס. "לא נעשה כל פרסום ו/או אזהרה מצד המבקשות לגבי לגבי פוטנציאל נזק או תוצאה בלתי רצויה כלשהי מהשימוש במוצר", טענה.
החלפת כוסות זה לא פיצוי
בכתב התביעה נכתב אף כי "על קיום הפגם במוצר נודע למבקשת לראשונה תוך עיון אקראי בכתבה באתר ynet. "למקרא הכתבה, בדקה המבקשת את המוצר ונוכחה לתדהמתה כי השסתום הלבן אכן מכיל עובש ומובן שהפסיקה מידית את השימוש בו.
"כתוצאה מן האמור לעיל תחושותיה של המבקשת כלפי המשיבות הינן קשות ביותר, היא חוותה רגשות כעס, רגשות שליליים, דאגה, חרדה ופחד לבריאות בתה. היא סבורה כי בתה הועמדה בסיכון עקב השימוש במוצר הפגום".
על החלפת הכוסות שיזמה החברה המייבאת נטען כי החברות: "לא טרחו להציע כל פיצוי שהוא ללקוחותיהם, כאשר כאמור, המדובר הוא בציבור משתמשים אשר הועמד בסיכון ממשי, סבל מנזק, מעוגמת נפש רבה ומרגשות חרדה, גועל ומפגיעה מוחלטת בהנאה, ולמעשה איננו יכול להשתמש עוד במוצר".
היא מבקשת שבמסגרת ניהול הליכי התובענה הייצוגית, ייחשפו מלוא הפרטים המדויקים והנכונים בדבר היקף המכירות, דבר שיוביל לבירור מדויק של כלל חברי הקבוצה ונזקם.
מחברת "הנסיך הקטן"נמסר: "נודע לנו על הגשת הבקשה לאישור תביעה כייצוגית מפי התקשורת וטרם קיבלנו את הבקשה. לאחר שנקבלה, נעיין בה ונעבירה גם להתייחסות היצרן, נוכל להגיב לתוכנם של הדברים האמורים בה.
"מוצרי טומי טיפי נבדקו על ידי מעבדות ומומחים ונמצאו כתקינים ובטוחים לשימוש בהתאם להוראות היצרן ואינם מהווים כל מפגע. יצוין, כי כמענה לפניות הורים, פנתה חברת הנסיך הקטן והציעה להחליף, ללא תשלום, בכל כוס אחרת של טומי טיפי ללא השסתום המדובר ו/או החלפה של השסתום הקיים בשסתום אחר, שקוף, המאפשר לראות את תוכנו מבחוץ".