10 האסונות שיהרסו לכם את החופשה
לרגל עונת הנופש החמה, עו"ד אהוד פאי קיבץ עבורכם את עשר המכות הגדולות של החופשות: אובדן מזוודה, מלון קטסטרופה, תאונות, עיכובים, ביטולים, גניבות ועוד. והכי חשוב: איך מתמודדים עם כל אחת מהצרות הצרורות הללו?
אובדן מזוודה
אין ספק שמדובר באחד הדברים המעצבנים שיכולים לקרות: כאשר מגיעים לשדה התעופה מלאי התרגשות על מנת להתחיל את החופשה ולפתע מגלים שהמזוודות לא הגיעו, ונאלצים להתרוצץ בין חנויות על מנת לרכוש ציוד חלופי במקום להתחיל את החופשה ברוגע ובנחת.
מה מומלץ לעשות: במידה וגיליתם לאחר הנחיתה שהמזוודה אבדה, חובה לגשת מידית לנציגי חברת התעופה ולדווח על אובדן המזוודה (גם במקרים בהם המזוודה ניזוקה), ולהקפיד למלא הודעה על כך ולדרוש עותק. כמו כן, אם רכשתם מוצרים חילופיים (כגון: ביגוד או מוצרי היגיינה), הקפידו לשמור את הקבלות על מנת לדרוש החזר לאחר מכן.
פיצוי: הפיצוי בגין אובדן מזוודה הוא כ-20$ לקילוגרם, ומוגבל עד לסכום של כ-6,000 ש"ח, בהתאם לקבוע באמנות הקיימות בתחום זה. פיצוי זה כולל גם נזקים ממוניים (של אובדן המזוודה ותכולתה, החזר הוצאות וכיו"ב), וגם נזקים לא ממוניים של עוגמת נפש וכיו"ב.
חשוב לציין, כי במידה ובכוונתכם להטיס ציוד יקר ערך (כגון: תכשיטים, ציוד סקי וכדומה) יש למסור לחברת התעופה לפני הטיסה "הצהרת ערך מיוחדת", בגינה תידרשו אמנם לשלם תשלום נוסף, אך אם המזוודה תאבד תהיו זכאים לקבל פיצוי גבוה יותר. כמובן שרצוי גם לרכוש ביטוח כבודה.
יש לכם שאלה בנושא? כנסו למדריך המלא על אובדן מזוודה
מלון קטסטרופה
הובטח לכם מלון חלומי ובפועל הגעתם לאתר בנייה או למלון מלוכלך וברמה ירודה? בנושא זה נקבע בפסקי דין רבים, כי על סוכנות הנסיעות והספקים חלה חובה לבדוק את בתי המלון שהם משווקים ומוכרים לכם, ובאחריותם גם לאמת את המידע שהם מוסרים ללקוחותיהם.
מה מומלץ לעשות: ראשית כדאי, עוד במעמד הזמנת החופשה, להקליט את שיחתכם עם סוכנות הנסיעות, על מנת שיהיה תיעוד של הבטחות בעל פה שניתנו לכם (לדוגמה אם הובטח שתקבלו חדר עם נוף לים או מלון קרוב למרכז העיר), ולשמור התכתבויות במיילים ככל והיו.
במידה ואירע לכם מקרה כזה, מומלץ לפנות מידית למי שהזמנתם ממנו את החופשה ולהעלות בפניו את אי שביעות רצונכם, ולתת לו הזדמנות לתקן. בנוסף, כדאי לתעד את פניותיכם לנציגי המלון או לסוכנות הנסיעות, ולצלם את המלון או את החדר שקיבלתם.
פיצוי: בתי המשפט אינם מהססים להטיל אחריות על סוכני נסיעות או ספקים, ולחייבם בתשלום פיצוי גם במקרים בהם מצוין בתנאי ההזמנה כי לא יהיה להם אחריות לרמת בית המלון, מתוך נקודת הנחה כי עליהם להכיר את בתי המלון שהם משווקים.
עם זאת, במקרים בהם בית המשפט מתרשם שהתקלות היו בבחינת זוטי הדברים (לדוגמה כאשר מדובר בטענות על מגבות שלא הוחלפו או אשפה שלא פונתה פעם אחת), או כאשר מדובר בשיבושים שנבעו מנסיבות שאינן תלויות בסוכנות, הוא יכול שלא להטיל על סוכנות הנסיעות אחריות.
רוצים לדעת מה מחויבים סוכני הנסיעות לגלות בעת ההזמנה? כנסו למדריך בנושא
תאונה במלון
כשאנו מזמינים נופש למלון אנו מצפים לחופשה עם אוכל טוב, בריכה מפנקת וחדר עם מיטת קינג סייז ונוף לים, ובטח לא מדמיינים שדווקא במהלך החופשה שלנו אנו ניפול ליד בריכת המלון או נחליק חלילה בלובי, ובכך יגרם לנו נזק רב מעבר לעוגמת הנפש הרבה.
מה עושים? במידה וחלילה קרתה לכם תאונה בשטח המלון בשל מפגע, מומלץ לצלם או להסריט את המפגע ואזור התאונה מיד עם התרחשותה. בנוסף מומלץ לפנות לטיפול רפואי בסמוך למקום התאונה ולציין במפורש ממה ואיפה נפצעתם, ולשמור את התיעוד רפואי.
פיצוי: על מנת לקבל פיצוי, עלינו קודם להוכיח שהתאונה נגרמה בשל רשלנות או תחזוקה לקויה של המלון (ישנם מקרים בהם מומלץ להגיש חוות דעת של מומחה בטיחות). בהנחה והאחריות לתאונה הוכחה, עלינו להוכיח את הנזק שנגרם באמצעות חוות דעת רפואית.
בתאונת החלקה במלון למשל יש לבחון בין היתר, אם המלון נקט באמצעי הזהירות הנדרשים על מנת למנוע את התאונה (למשל אם התקין פסי מניעת החלקה או תלה שלט). לא כל תאונה מטילה אוטומטית אחריות על המלון, ותוטל עליו אחריות רק אם נצליח להוכיח כי התאונה נגרמה עקב מפגע בלתי צפוי.
רוצים לדעת מתי בית המשפט עשוי לקבל תביעות כאלה? כנסו למדריך בנושא זה
עיכובים בטיסות
הגעתם לשדה התעופה וגיליתם שטיסתכם מתעכבת בשעות רבות? וכתוצאה מכך מצאתם עצמכם, במקום להיות על המטוס בדרך אל החופשה או בחופשה עצמה, מתייבשים על ספסלי שדה התעופה בחוסר וודאות מוחלט ורק מתפללים שהסיוט הזה כבר ייגמר?
מה עושים? במקרים כאלו על חברת התעופה לספק לנו בהתאם לזמן ההמתנה בשדה, שירותי סיוע ללא תשלום כגון: שתיה, מזון, שירותי סיוע ולינה במלון. על כן, אם נקלעתם למצב כזה, הנכם רשאים לפנות לנציגי חברת התעופה בשדה ולדרוש לקבל את שירותי הסיוע.
פיצוי: אם הטיסה המריאה באיחור שלמעלה משמונה שעות או בוטלה, אתם זכאים לקבל פיצוי כספי שנע בין 1,290 ש"ח ליעדים קרובים, לבין 3,080 ש"ח ליעדים רחוקים, אלא אם כן חברת התעופה הוכיחה כי העיכוב או ביטול הטיסה נגרם בין היתר, בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה (כגון: מזג אויר סוער, מצב מלחמה, תקלה נדירה או שביתה מוגנת).
לחצו כאן על מנת לקרוא את המדריך המלא לעיכוב בטיסות
ביטולי טיסות עקב פיגועים
מתקפות הטרור בשדות התעופה באירופה העלו מחדש לא מעט שאלות לגבי זכויות נוסעים שטיסותיהם המתוכננות בוטלו או עוכבו בגלל המצב הביטחוני. כמובן שמצב כזה עשוי לחרב לגמרי את חופשתכם או לאלץ אתכם להישאר עוד כמה ימים בחו"ל בחוסר וודאות.
מה עושים? יש ליצור קשר עם נציג חברת התעופה ולבקש לקבל טיסה חלופית למועד המוקדם ביותר שניתן (ייתכן והדבר יהיה כרוך בשינוי מסלול הטיסה המקורי). כמו כן יש לוודא שאתם רשומים אצל חברת התעופה לרבות פרטי יצירת הקשר שלכם (טלפון/מייל וכיו"ב) על מנת שיהיה באפשרותה להודיע לכם על מועד הטיסה חלופית.
פיצוי: במידה והטיסה בוטלה בגלל מצב בטחוני פתאומי, תהיינה חברות התעופה פטורות מתשלום הפיצוי הכספי. עם זאת, במידה והטיסה בוטלה ונאלצתם לרכוש מכספכם כרטיס לטיסה חדשה או שביטלתם את נסיעתם לגמרי, תהיו זכאים לקבל החזר מלא של כרטיס הטיסה.
נתקעתם בחו"ל בגלל פיגוע או התראה למטען? לחצו כאן לכתבה המלאה בנושא
כשהטיול המאורגן הופך לסיוט
טיול מאורגן נתפס מאז ומתמיד כחוויה נוחה ונעימה בה לא צריך לדאוג לכלום חוץ מאשר לבחור את היעדים והמועדים הנוחים. אך בפועל, מדובר בחבילה הכוללת שירותים רבים ומגוונים הדורשים לא מעט תיאומים, כגון: טיסות, אשרות, שירותי לינה, הסעות, כניסות לאתרים ועוד. מטבע הדברים עלולים להתרחש במהלך הטיול שיבושים שונים ותקלות.
מה עושים? אם לא קיבלתם את מה שהובטח לכם מראש או שהוא סופק לכם ברמה ירודה, למשל אם הובטח לכם שבתי המלון שיוספקו בטיול יהיו ברמה גבוהה, ובפועל סופקו לכם בתי מלון ברמה ירודה, מומלץ לתעד באופן המקסימלי שניתן את בתי המלון שקיבלתם בפועל (לא תמונה פה ותמונה שם - אלא הרבה תמונות כדי שניתן יהיה להתרשם שאכן טענותיכם בעניין זה מוצדקות ולא קנטרניות).
בנוסף מומלץ לפנות ללא דיחוי אל סוכנות הנסיעות ומדריך הטיול, ולעלות בפניהם את טענותיכם בנושא על מנת לאפשר להם לעזור לכם.
פיצוי: שיבושים במהלך טיול מאורגן עשויים להקנות לנוסעים פיצוי. במקרים רבים הנזק שנגרם לנוסעים בגין עוגמת נפש בעסקאות להזמנת שירותי תיירות (להבדיל מעסקאות מסחריות רגילות) עשוי להיות משמעותי, כלומר עוגמת נפש מוגברת. עם זאת, בית המשפט עשוי שלא להטיל אחריות על שיבוש שלא היה בו כדי לשנות מאופי הטיול או רמתו.
הבטיחו לכם שייט וקיבלתם במקום מקדונלד'ס? כנסו לראות כמה פיצויים ייתכן ותקבלו.
עוד על טיולים סיוטיים - במדריך שנמצא כאן
גניבות במלון
אנחנו משלמים ממיטב כספנו לבית המלון, בציפייה כי במהלך שהותנו יהיה פיקוח וסידורי ביטחון גם בשטחיו הציבוריים וגם בחדרים. עם זאת, קיימים מקרים בהם עשויים להיגנב מהחדר רכוש יקר ערך שהבאנו עמנו, או אפילו מהתיקים שלנו בעת שהותנו בשטח המלון.
מה עושים? מומלץ לתעד בסמוך למקרה את אזור הגניבה, ובמידה והיו עדי ראייה למקרה לקחת את פרטיהם המלאים. כמו כן יש לדווח על המקרה מיד לגורמים המוסמכים במלון, ולתעד את אותו דיווח ולקחת גם שמות של נציגי המלון שמסרתם להם את ההודעה.
אם הבאתם עמכם למלון רכוש יקר ערך, מומלץ מאוד לדווח על כך עם הגעתכם לגורמים המוסמכים במלון. במידה ורכוש יקר ערך זה נגנב מבלי שהודעתם למלון על הימצאותו, ייתכן שלא תוטל אחריות על המלון. אך במידה וכן הודעתם למלון על הרכוש ולמרות זאת הוא נגנב, במקרים אלה ייתכן ויהיה ניתן לייחס למלון אחריות, ולדרוש פיצוי עבור הרכוש שנגנב.
פיצוי: בישראל קיים חוק שנקרא חוק השומרים, הכולל הוראות ספציפיות בנושא זה וקובע בין היתר, כי דין בעל מלון כדין "שומר בשכר". משמעות הגדרה זו, היא כי המלון אחראי לרכוש האורחים השוהים במלון, וגם אחראי לאובדן או לנזק שנגרם לאותו רכוש.
יחד עם זאת, בית המלון לא יהיה אחראי לאובדן או לנזק שנגרם לרכוש של אורחיו, אם הוא נגרם עקב נסיבות שהמלון לא יכול היה לחזות מראש ולא היה יכול למנוע את תוצאותיו, או כאשר הנזק נגרם שלא ברשלנותו של המלון. בנוסף, המלון יהיה פטור מאחריות לאותו נזק, אם האורח לא הודיע על מקרה של אובדן הרכוש תוך זמן סביר לאחר שנודע לאורח על כך.
כמה פיצוי קיבלו אורחים שגנבו להם מהחדר לפטופים ופלאפונים? כנסו למאמר המלא
גם בצימרים אפשר ליפול
החלטתם לנסוע במקום לחופשה בחו"ל לצימר מפנק עם נוף מהג'קוזי לכנרת? גם כאן לא תמיד הכול פועל לטובתכם. במרבית המקרים אנו נוהגים להזמין צימר תוך הסתמכות על מידע ותמונות שלו באינטרנט. אך לעיתים, הצימר שמקבלים בפועל רחוק ממה שהוצג באינטרנט או מהמידע שנמסר לנו בטלפון בעת ביצוע ההזמנה.
מה עושים? במידה והגעתם לצימר ונוכחתם לדעת כי הוא שונה משמעותית ממה שהוצג בפניכם בעת ההזמנה, מומלץ לצלם ולהסריט אותו. לאחר מכן כדאי לגשת לבעל הצימר ולציין מפורשות את טענותיכם, ולתת לו הזדמנות לתקן את המצב. גם את פנייתכם זו מומלץ לתעד.
גם אם אתם חושבים שאין סיכוי שבעל הצימר יכול לתקן את המצב - עדין חשוב לפנות אליו ולציין את חוסר שביעות רצונכם מהצימר, ולא לעזוב את המקום מבלי ליידע אותו. במידה ובעל הצימר לא נאות לתקן את המצב, והחלטתם לעזוב את המקום, תדרשו ממנו שלא לעשות כל שימוש בכרטיס האשראי שמסרתם לו, ואף תדרשו לקבל על כך אישור בכתב.
פיצוי: ככל ובית המשפט מתרשם כי היה קיים פער משמעותי בין איך שהצימר הוצג באינטרנט או בטלפון לבין מה שהאורחים קיבלו בפועל, הוא עשוי לחייב את בעלי הצימרים בתשלום פיצוי.
כך לדוגמה בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בטבריה, נדונה תביעה של בני משפחה נגד בעלת צימר, בה הם טענו כי הם ביצעו את ההזמנה לצימר, לאחר שהתרשמו מתמונותיו באינטרנט, ולאחר שהתקשרו לוודא שהוא תואם את התמונות באתר, אך כשהגיעו אליו הם הזדעזעו ממראה המקום, ופנו לבעלת הצימר והעלו בפניה את טענותיהם וביקשו לקבל חזרה את התשלום ששילמו לה מראש, אך בעלת הצימר סירבה.
בפסק הדין, בית המשפט ערך השוואה בין תמונות הצימר שהוצגו באינטרנט לתמונות שצולמו על ידי האורחים בעת שהותם, ונקבע כי הייתה קיימת אי התאמה ביניהם, ובעלת הצימר חוייבה לשלם לאורחים פיצוי בסך של 8,000 ש"ח.
רוצים לדעת כמה קיבלו אורחים שקיבלו צימר מלא בחרקים? כנסו למאמר המלא
בידוק ביטחוני משפיל
כל נוסע שמגיע לשדה מחויב לעבור בידוק ביטחוני טרם עלייתו למטוס, הכולל בדיקות גופניות ובדיקות מטען שמטרתן להבטיח את ביטחונם של הנוסעים ושל הטיסה. עם זאת, קיימים מקרים בהם הנוסעים נתקלים בבדיקות לא נעימות שעשויות אף להיות פולשניות, ולעתים מוגשת על ידם תביעה על העלבון וההשפלה שלטענתם חוו במהלך הבדיקות.
מה עושים? אם נדרשתם במהלך הבידוק הביטחוני לבצע פעולה כזו או אחרת, כגון פתיחת מזוודה או חיפוש גופני בחדר צדדי, עדיף לשמור על איפוק ולהימנע מוויכוחים עם גורמי הביטחון, שבמקרה הזה, ידם על העליונה ויש להם סמכויות רבות לפעול במקרים כאלה.
כמו כן, יש לזכור כי הבידוק כולל גם שיקוף מזוודות ובדיקות של תיקי היד של הנוסעים, וככל וקיימים בהם חפצים שעשויים להתריע במערכת הבידוק הטכנולוגי, ויידרש הנוסע לפתוח את התיק או המזוודה, עשוי הדבר להאריך משמעותית את כל שלב הבידוק ולגרום למתח. לכן, מומלץ להימנע ככל הניתן מלהטיס חפצים שעשויים לעורר חשד כלשהו.
יתרה מכך, אם בכל זאת אתם מתכוונים לקחת עמכם לנסיעה חפצים כגון: נוזלים, מספריים, סכין, אולר, פצירה או כל דבר הנראה כמו נשק, את כל אלו תוכלו לארוז במזוודה הגדולה ולשלוח לבטן המטוס.
פיצוי: בתביעות כאלה, בוחן בית המשפט לרוב את סבירות הפעולות של הבודקים ועל בסיס הנתונים והמידע שהיה ברשותם בזמן אמת ותוך כדי תהליך הבידוק. ככל והוא יימצא כי התנהלות הבודקים כלפי הנוסע הייתה סבירה ועניינית (למשל אם הוא עורר אצלם חשד ולכן בוצעו לו בדיקות נוספות), הוא ייטה לדחות את התביעה.
לעומת זאת, ככל ויוכח באמצעות ראיות ועדויות כי התנהלות הבודקים הייתה משפילה ומופרזת וחרגה מתחום הסביר, עשוי בית המשפט לזכות את הנוסע בפיצוי. בכל מקרה מדובר בתביעות המצריכות מבית המשפט לערוך איזון בין האינטרס הציבורי המצוי בתהליך הבידוק לבין זכויותיו של הנוסע כנבדק.
רוצים לקרוא על מקרים בהם בית המשפט פסק פיצוי? כנסו למאמר המלא בנושא זה
תאונה בתוך המטוס
תכננתם לנמנם בנחת במהלך הטיסה אך למרבה הצער נפגעתם מעגלת מזון שהתדרדרה? או שנפלה עליכם מזוודה כבדה על הראש, וכתוצאה מכך נגרם לכם נזק רציני שלא רק הרס לכם את החופשה, אלא גם הסב לכם מזכרת בדמות צלקות או מוגבלות?
על מנת להוכיח כי התאונה אכן התרחשה בשל אירוע בלתי צפוי, מומלץ לאסוף את פרטיהם האישיים של כל הנוסעים שהיו עדים לתאונה, על מנת שיעידו על נסיבות התאונה. בנוסף, מומלץ לפנות לטיפול רפואי בסמוך לקרות התאונה ולציין במפורש ממה ואיפה נפצעתם, ולשמור את התיעוד רפואי. כמו כן, חשוב לדווח על המקרה לצוות המטוס ולשמור דו"ח תאונה.
פיצוי: במקרים בהם נגרם נזק בתוך המטוס או תוך כדי פעולת עליה או ירידה ממנו, מוטלת אחריות כמעט מוחלטת על חברת התעופה לפצות את הנוסע. על מנת שחברת התעופה לא תהא אחראית לנזק שנגרם, עליה להוכיח כי אשמת הנוסע היא שגרמה או תרמה לנזק שנגרם לו, או אם תוכיח כי היא ועובדיה נקטו בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע את הנזק שנגרם לנוסע.
כמו כן, במקרים בהם הנזק שנגרם לנוסע נבע ממחלה (לדוגמה התקף לב או אירוע מוחי), לא תהא לחברת התעופה אחריות, מאחר ולא מדובר באירוע תאונתי.
רוצים לדעת כמה פיצוי קיבל נוסע שנחבל מעגלת מזון? כנסו למדריך המלא בנושא
- הכותב, עו"ד אהוד פאי, הנו עורך דין לענייני תיירות ותעופה
- אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי