כך תממשו את החוק לאחריות על מוצרי חשמל
רכשתם תנור חדש וגיליתם תקלה? הטלפון שקניתם שבק חיים? מה עושים? לפני שתוציאו כספים מיותרים, חשוב שתדעו את זכויותיכם. מדריך
תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) קובעות שלכל מוצר חשמל ואלקטרוניקה שעולה יותר מ-150 שקל תינתן אחריות יצרן למשך שנה. היצרן חייב לתקן בחינם כל קלקול שהתגלה במוצר במהלך תקופת האחריות תוך פרקי הזמן שהוגדרו בתקנות.
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- ניצח את סלקום: לא ישלם חוב של 40 אלף ש'
- אין נוהלי בטיחות? השרברב יקבל 713 אלף ש'
- פיזר צ'קים של החברה – וחויב לשלם בעצמו
- שופטת: "עיקול חשבון בנק זה מבזה ומשפיל"
למשל, תקלות "משביתות" בחלק ניכר ממוצרי חשמל ביתיים יש לתקן בביתו של הצרכן, תוך שלושה ימים מהקריאה, אך כיריים חייבים לתקן תוך יומיים, ומקרר ומקפיא - תוך יום אחד. מוצרים אחרים יש להביא לתחנת שירות והיצרן צריך לתקן אותם תוך 10 ימים. אם אין תחנת שירות במרחק של 15 ק"מ מהחנות שבה נרכש המוצר, ניתן למסור אותו לתיקון בחנות, ומשך התיקון לא יעלה על שבועיים.
למעשה, כיוון שהתקנות לא קובעות תקרה לתשלום שניתן לדרוש, ההכרה בזכות לדרוש תשלום שווה להכרה בפטור מהאחריות.
"קורוזיה" לא פוטרת
היצרן הוא שצריך להוכיח את הנסיבות המאפשרות פטור מהאחריות או גביית תשלום עבור התיקון, ולא פעם דחו בתי המשפט ניסיונות סתמיים להסתמך על הוראות אלה.
למשל, בכמה פסקי דין נקבע שלא ניתן להתנער מחובת תיקון מכשיר טלפון באחריות בטענה של קורוזיה. גם אם יש קורוזיה במכשיר, כדי להיות פטור מהאחריות חייב היצרן להוכיח (ברמה הסתברותית) שהצרכן גרם לה במכוון (למשל: ת"ק 15229-11-09 בר נגד פרטנר, ת"ק 35431-04-12 סוחוטין נגד דינמיקה).
פסק דין שניתן בפברואר 2015 עסק בצרכן שביקש לתקן מכשיר במסגרת אחריות, אך החברה סירבה בטענה שהמכשיר תוקן קודם לכן במעבדה לא מורשית. בית המשפט דחה את הטענה לאחר שהתרשם שאין קשר בין הנזק שהצרכן ביקש לתקן לבין התיקון במעבדה, משום המכשיר עבד כשורה במשך קרוב לשנה אחרי התיקון שם.
יצרן לא יכול לסייג את האחריות שלו לעומת הנדרש בתקנות. לכן, למשל, אין תוקף להוראות בתעודת אחריות הקובעות שחלקים מסוימים מהמוצר אינם כלולים בה. במקרה אחד קבע בית משפט לתביעות קטנות בירושלים כי סעיף בתעודת אחריות לנגן מוזיקה, שלפיו האחריות אינה חלה על אביזרים נלווים, חסר תוקף.
בית המשפט הורה ליבואן להחזיר לצרכן את מחיר הנגן, אחרי שהיבואן סירב לתקן קרע בחוט של אוזנייה. עם זאת, יש לציין כי כשמוענקת אחריות לתקופה העולה על שנה, ניתן להכניס סייגים לגבי האחריות שתחול לאחר השנה הראשונה.
ואם אי אפשר לתקן?
כשיצרן לא מצליח לתקן מוצר הוא חייב להחליף אותו במוצר חדש זהה או דומה, או להחזיר לצרכן את מחיר המוצר המקולקל. הבחירה בין שתי האופציות נתונה בידי היצרן, כך שהצרכן לא יכול לדרוש החזר כספי אם היצרן מוכן לספק לו מוצר חדש. אבל היצרן לא רשאי להחליף את המוצר המקולקל במוצר משומש. אגב, אם תיקון של מוצר באחריות מצריך החלפת חלקים, גם החלקים חייבים להיות חדשים ומקוריים.
לגבי מוצרים שעלו יותר מ-300 שקל מחייבות התקנות את היצרן לספק (בתשלום) חלקי חילוף במשך שנה נוספת לאחר תום שנת האחריות. לגבי חלק ניכר ממוצרי החשמל הביתיים, מסתיימת חובת ההספקה של חלקי חילוף רק שש שנים אחרי תום שנת האחריות.
מרבית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה הם מיובאים, ולגביהם היבואן נחשב ליצרן. אם לא ניתן לאתר את היצרן/היבואן (למשל אם הוא פשט את הרגל), הרי שהאחריות תחול על המוכר, אבל זאת רק לגבי מוצרים שעלו יותר מ-400 שקל.
כשהיצרן לא מתקן מוצר או אינו מספק חלקי חילוף בהתאם לתקנות, ניתן לתבוע ממנו עד 10,000 שקל פיצויים לדוגמה.
לרוב נמנעים השופטים מלפסוק את סכום הפיצוי המקסימלי. למשל, לפני כשנה הורה בית המשפט ליבואן של תנור אפייה לשלם לתובע-צרכן את שווי התנור שהתקלקל אחרי שש שנים וכן 2,500 שקל פיצויים, משום שהיבואן לא הצליח לספק את החלק שהתקלקל (על פי התקנות, יש חובה לספק חלקים לתנורי אפיה במשך שבע שנים מהרכישה).
הפיצוי לדוגמה היה מתון יחסית, שכן היבואן ניסה להשיג את החלק, אך לא הצליח מאחר שהיצרן בחו"ל פשט רגל.
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד מיכאל מדובוי
עוסק בדיני צרכנות, חוזים ומסחר