צרכנים החזירו לרשתות אלפי אריזות קורנפלקס תלמה; הכנסת תדון בפרשה
לשופרסל החזירו 3,000 אריזות עד יום רביעי, כך לפי יוניליוור. ליינות ביתן החזירו מאות אריזות. ברשת שלישית אמרו ל-ynet שמדובר ב"הצפה של החזרות". מכירות דגני הבוקר של יוניליוור בירידה של יותר מ-50% במותגים מסוימים. קמעונאים טוענים: יוניליוור בדרך לאבד את ההובלה בשוק דגני הבוקר. ביום שלישי - דיון בנושא בכנסת
בעקבות פרשת הסלמונלה בקורנפלקס - צרכנים מחזירים לרשתות השיווק אלפי אריזות של דגני הבוקר של תלמה. מיוניליוור נמסר שצרכנים החזירו לשופרסל 3,000 אריזות עד יום רביעי השבוע. לא מן הנמנע שהוחזרו אריזות נוספות בשישי והיום (מוצ"ש) - אחרי שנודע כי אריזות מזוהמות שווקו לצרכנים. ביינות ביתן מעריכים שכמה מאות אריזות דגני בוקר הוחזרו לרשת. ברשת קטנה יותר אמרו ל-ynet: "יש הצפה של החזרות".
ברשותכם אריזה בעייתית? ספרו לנו >>
קמעונאי אמר ל-ynet: "קשה לי להאמין שיתואששו מהמכה הזאת. זה משהו במפעל שמתגלגל ולא אמין ברמות גבוהות. לא מכה של אירוע חולף וגמרנו". קמעונאי נוסף אמר ל-ynet שהרשתות זועמות על החברה, שכן הן ובעיקר שופרסל, "נגררו לשקר הזה" בעל כורחן. הירידה במכירות יוניליוור הגיעה ליותר מ-50% במותגים מסוימים, מסרו ברשתות.
הטענה של יוניליוור: משטח אחד חמק החוצה. הוועדה לביקורת המדינה תדון
ביוניליוור טוענים שהמשטח שהגיע לפ"ת הגיע לשם בזדון, או בטעות מכוונת. "מישהו הדביק ברקוד של משטח תקין, על משטח מזוהם", טוענים בחברה. "643 משטחים הושמו במחסן עד להגעת תוצאות הבדיקות. הן חזרו עם עם תוצאות שמעידות על זיהום. המשמעות: כל 643 המשטחים תקולים ולכן אי אפשר להוציאם לשיווק. אחרי שהצרכנית מפ"ת גילתה אריזה שלא היתה אמורה לצאת לשוק, חזרנו למחסן וספרנו את המשטחים. גילינו שיש 642 משטחים במקום 643.
"הלכנו למרלו"ג של פ"ת, ראינו שמישהו הדביק ברקוד תקין, על משטח שהברקוד שלו היה לא תקין. גזרו ממנו את הברקוד. מישהו גזר ברקוד תקין והדביק אותו על משטח לא תקין. אנחנו לא יודעים איך ולא יודעים למה".
בתוך כך, ביום שלישי הקרוב תתכנס הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח״כ קארין אלהרר ("יש עתיד") לדיון מיוחד בנושא. לדיון יזומנו נציגי משרד הבריאות ונציגי יוניליוור על מנת לספק תשובות על התנהלותם בפרשת המוצרים שנמצא בהם חיידק הסלמונלה. מעבר לטענות הקשות נגד יוניליוור על שהימרה על חיי הילדים כהגדרתם, מפנים חברי הכנסת אצבע מאשימה גם כלפי משרד הבריאות שגיבה את החברה מלכתחילה ורק כעבור שבוע לטענתם ערך בדיקה מעמיקה שבסיומה יצאה תגובה חריפה.
במסגרת הדיון תידרש התערבותו של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בין היתר על מנת לבדוק את התנהלותו של משרד הבריאות בפרשה שלאורך מספר ימים סיפקה בכל פעם ממצאים חדשים.
״מעבר להתנהלות ההסתרה השערורייתית של יוניליוור שפשוט הימרה על בריאות הילדים, יש חובה לבדוק לאן נעלם משרד הבריאות ומדוע לקח לו שבוע להתעורר״ אמר ח״כ שמולי ("המחנה הציוני"), מיוזמי הדיון. ״במקום להקשיב לביקורת הוא הדף אותה והתייצב אוטומטית מאחורי החברה. משרד הבריאות חייב לעשות בדק בית רציני מאוד, איך קרה שהוא איבד שליטה על התהליך ולא היה לו מושג מה קורה גם כאשר המוצרים כבר דלפו לשוק והעמידו את בריאות הציבור בסכנה. מדיניות הדיווח העצמי שהגה המשרד פשטה את הרגל והעמידה את הציבור בסכנה. זו פשוט איוולת לצפות לדיווח שיהרוס לחברה את המוניטין במקרה כזה. השר ליצמן הואשר מוערך ורציני ואני בטוח שיעשה זאת."
"אסור למדינת ישראל לסמוך על הדיווח העצמי של החברות הפרטיות ותפקידו של משרד הבריאות לוודא ולפקח על הנעשה בקווי היצור״ הוסיפה ח״כ אלהרר. ״מחובתנו לוודא איך קרה שהמצב הזה נעלם מעיני משרד הבריאות מזה מעל שבוע, ושחברת יוניליוור מתרצת את הנעשה במפעלים ובחנויות בשלל תירוצים. זה לא מקובל ולא הגיוני שבריאות הציבור נתונה להחלטות עסקיות ושיווקיות של חברות ולכן עלינו לבחון מי כשל בתהליך הזה, היכן הפיקוח היסודי ואת מה צריך לתקן כדי שהדבר לא יחזור על עצמו. כיושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה אני מתכוונת לבחון כיצד משרד הבריאות התעורר מאוחר וטיפל מאוחר מדי במקרה הזה, כשחבילות קורנפלקס לא תקין הגיעו כבר למדפים ולבתי האזרחים."
שר הבריאות: "יוניליוור שיקרה לציבור ולמשרד"
יוניליוור הכריזה ב-4 באוגוסט על איסוף אריזות קורנפלקס וקוקומן שהגיעו לבתי צרכנים. החברה הודיעה ש-240 אריזות מזוהמות בסלמונלה מצאו דרכן לבתי צרכנים, בניגוד להודעותיה הקודמות לפיהן האריזות המזוהמות שמורות בהסגר במפעל ולא יצאו ממנו. סך הכל 154,320 אריזות זוהמו, כך לפי יוניליוור.
החיידק, שנתגלה במוצר זה כמו גם בשני מוצרים נוספים - קורנפלקס של אלופים וקוקומן צדפים, הוא זן של סלמונלה המכונה סלמונלה אלטונה (salmonella altona), חיידק לא אלים שמקורו בדרך כלל מעופות, אבל יכול להיות מועבר גם על-ידי בני אדם. הוא עשוי לגרום לכאבי בטן, שילשולים והקאות.
עד ההודעה אתמול, טענה החברה שוב ושוב שאין חשש לחיידקי סלמונלה במוצרים שהגיעו למרכולים ושהמוצרים הנגועים הושמדו בחברה. עוד קודם לכן טענה שאין אירוע מיוחד בחברה והסתירה את דבר הזיהום.
שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתגובה שיוניליוור "שיקרה לציבור ולמשרד הבריאות ואנחנו רואים זאת בחומרה". במשרד הבריאות מסרו כי "הוחלט כי צוות מקצועי בכיר בראשות פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון, ייצא ביום ראשון למפעל לבצע ביקורת מקיפה. מטרת הביקורת היא לבחון את התנהלות המפעל. במקביל אנו שוקלים לנקוט בכלים המשפטיים העומדים לרשות המשרד, לרבות ביטול היתר GMP לחברה".
צרכנית מפ"ת גילתה אריזה מזוהמת
יוניליוור גילתה שאריזות מזוהמות יצאו לשוק, בעקבות מידע שהתקבל מצרכנית, לפיו ברשותה אריזת קורנפלקס תלמה בד"ץ, 750 גרם, מתאריך הייצור 27 ביוני, שיצאה ממכונה B - אחד המוצרים שלא היו אמורים לצאת מהמפעל של תלמה בערד. הצרכנית רכשה את המוצר בפ"ת.
הצרכנית, רחל שמה, גרה בהדר גנים בפ"ת. שגילתה שברשותה האריזה המזוהמת, התקשרה ליוניליוור כדי לדווח על כך ומסרה שהיא לא סובלת מתסמינים של מחלה כלשהי ושאינה זוכרת באיזה סופרמרקט קנתה את המוצר, אך לדעתה היה זה בזול בשפע. לעומת זאת, ביוניליוור טוענים שהרכישה היתה בסניף של"יש חסד", רשת למהדרין של שופרסל, בבארות יצחק.
ל-ynet אמרה: "הייתי בנופש ביום רביעי. חזרנו הביתה. הבת שלי אמרה שפורסם באחת הקבוצות שהיא חברה בהן תאריכים מסוימים של ייצור קורנפלקס שהם חשובים. הסתכלנו על הקופסא שלנו ראינו שאחד התאריכים מופיע על הקופסא. רוב הקופסא נאכלה. יותר משלושת רבעי. אמרתי להם: 'אל תיגעו'. נעמה בתי אמרה שתשלח הודעה לחברה, אבל היא היתה עייפה ואני הייתי עייפה ולא עשינו זאת.
"למחרת בבוקר, ראיתי עיתון ישן שהיה אצלנו. אני צרכנית של עיתונים במקרה היה לנו עיתון יחסית ישן והיתה שם מודעה של יוניליוור שם הם מפרטים מהם המוצרים הפגומים. היה שם גם מספר טלפון. התקשרתי דיבר איתי נציג בשם טל ואמרתי לו שיש לי קופסא בבית. שאלתי מה דין הקופסא. הוא אמר לי: 'צלמי את הקופסא ושלחי בוואטסאפ'. זה מה שעשיתי.וכך התחיל כל הסיפור. בערב הגיע שליח של החברה ולקח את המוצר".
אלה המוצרים המזוהמים. מאמינים ליוניליוור?
בהודעת חברת יוניליוור נכתב כי היא "מבקשת ליידע את קהל צרכניה כי בהמשך לפרסום בדבר סדרות מוצרי דגני בוקר שבהם נמצא זיהום בסלמונלה, ובעקבות פנייה צרכנית, מצאנו כי כמות של 240 יחידות קורנפלקס בד"ץ 750 גרם מיום ייצור 27 ביוני 2016, יצאו אל השוק. כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה".
להלן פירוט המוצרים:
תאריך ייצור 26.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם.
תאריך ייצור 23.6.2016 וגם 27.6.2016 עד 29.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם.
תאריך ייצור 29.6.2016 עד 30.6.2016, סימון מכונה B, קוקומן צדפים, 750 גרם.
צרכנים אשר יש ברשותם מוצר מהרשימה, מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הצרכנים של יוניליוור בטלפון 1-800-780-780 לקבלת מוצר חלופי ואיסוף המוצר שברשותם.
עוד נמסר כי "יוניליוור דיווחה מייד למשרד הבריאות על האירוע ונסיבותיו נבדקות על-ידי החברה. הנהלת יוניליוור פועלת ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה".
עוד קודם לכן יוניליוור איפשרה לצרכנים להחזיר אריזות סגורות של כל דגני הבוקר שלה, מכל תאריכי הייצור, לרשתות השיווק. כן איפשרה להחזיר גם אריזות פתוחות לחברה - ולקבל תמורתן שוברים.
זו לא הפעם הראשונה שיוניליוור לא דייקה בהודעותיה. כשנתגלה דבר הזיהום, החברה הכחישה בתחילה שהיה אירוע חריג במפעל שלה ואז הודתה שהיא אירוע של זיהום בגינו נעצר שיווק של עשרות אלפי אריזות דגני בוקר. כמו כן בתחילה סירבה לספק את תאריכי הייצור ואת סוגי המוצרים שהזדהמו. במקביל, מכירות רוב דגני הבוקר של החברה ספגו פגיעה במכירות של עשרות אחוזים. הצרכנים החלו לאבד אמון במותג.
צרכנים מתלוננים כי סבלו ממיחושים אחרי אכילת דגני בוקר
במהלך כל ימי המשבר התלוננו צרכנים כי הם סובלים ממיחושים בעקבות אכילת דגני בוקר של החברה. אחד הצרכנים שהתלונן בעמוד הפייסבוק של החברה כתב: "שלום רב. בסניף 'סופר קופיקס' ברחוב שטמפפר פתח תקווה נמכר/ים חטיף 'כריות', שתי יחידות ב-5 שקלים. החטיף אינו פריך, אינו טעים, והחמור מכל גם אינו מוטבע בו תוקף אחרון לשיווק. אכילת החטיף אתמול בערב גרמה לי לכאבי בטן והיום איני מרגיש בטוב. לתשומת לבכם ולכולם". צרכנית נוספת כתבה: "הבן שלי ואני אכלנו מדלפיקאן והוא מתלונן על כאבי בטן".
אם בשם אולגה טענה שילדיה אכלו קורנפלקס תלמה וסבלו משילשולים. אמהות אחרות טענו שילדיהם והן עצמן סבלו מכאבי בטן.
א' מגדרה, אבא של הילד ד' בן 8, סיפר ל-ynet: "לפני שבוע הילד התחיל לסבול משילשולים וכאבי בטן. לא הבנו מה זה חשבנו וירוס או חיידק. כרגע חזרו לו כאבי הבטן וכבר יומיים שאנחנו מאושפזים בביה"ח. אין לרופאים מושג ממה זה בא. והילד מתפתל לנו מול העיניים. את יודעת איזה כאב זה שהילד מתפתל לך מול העיניים? נורופן לא השפיע, בטנאיקס לא השפיע.
"ברגע שהבנו שיש מוצרים מוזהמים שיצאו החוצה היינו המומים. מיד קישרנו את זה לקוקומן שאכל, אם כי אנחנו לא יכולים לומר בוודאות שזו הסיבה אבל זה צירוף מקרים מדהים. יש לנו בבית אריזת קורנפלקס שלא פתחנו אבל מהקוקומן הוא אכל".
מאיזה תאריך הקוקומן שברשותך?
"10 ביוני ממכונה סי אבל אחרי שבוע שהם אומרים שלא יצאו מוצרים לצרכנים ובעצם לא אומרים אמת, אפשר לסמוך עליהם בכלל? אפשר לסמוך על חברה כזאת? אני כל כך כועס. אשתי היתה בהלם. היא יושבת בביה"ח ושולחת לי בוואטספ את הכתבה ב-ynet.
"בשירות הלקוחות אף אחד לא עונה לי בכלל. כנראה שהם מוצפים. אני לא רוצה לעשות רעש מדבר שאני לא יכול להיות בטוח בו – שקוקומן גרם לזה אבל צירוף המקרים פה יותר מדי גדול.
"כרגע אני עם הקטן בבית. אני ואשתי עושים משמרות. הרופאים עשו לו היום בדיקות צואה כדי לבדוק אם זה סלמונלה. אולי ישחררו אותו הביתה כי אין טעם שישהה בבית החולים בשישי שבת, אבל אנחנו חוששים כאבי הבטן לא עוזבים אותו".
איגוד רופאי הציבור: "קיימת אפשרות ליציאת מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה"
מזכיר איגוד רופאי הציבור, ד"ר חגי לוין, אמר בהקשר זה, כי הבדיקה שערכה יוניליוור היא מדגמית ביותר ולכן למרות טענות החברה שלפיה כל המוצרים סומנו ונוצרו בשטח המפעל, אין יכולת לקבוע זאת בוודאות מוחלטת. "איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל מבקש להסביר לציבור כי הימצאות חיידק סלמונלה בפס ייצור מזון יבש אינו ממצא שכיח או שגרתי, אלא מהווה זיהום חריג בפסי ייצור במפעלי מזון. ממצא שכזה מחייב כל מפעל שכפוף לייצור מזון תחת תנאי ייצור נאותים בשגרה, להודיע לרגולטור על גילוי זיהום בפס ייצור מזון ועל הצעדים המתבצעים להחזרת המצב לקדמותו", כתבו ראשי איגוד רופאי הציבור במכתב.
מומחי האיגוד מבקשים עוד להתריע כי לעיתים כן קיימת אפשרות ליציאת מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה מהמפעל עוד טרם זיהוי החיידק המזהם את הפס במעבדה. האיגוד קורא בזאת ליצרני המזון לגלות שקיפות מלאה לציבור בנוגע לאיכות מוצרי המזון בכל זמן, ובוודאי בעת קרות אירועים חריגים. יש לזכור כי חיידק הסלמונלה הוא גורם שכיח להתפרצויות תחלואת מעיים וגורם במקרים נדירים לסיבוכים ואף לתמותה. האירוע ממחיש עוד את הצורך בהשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור", חתמו את מכתבם.
ייצוגית בסך 1.25 מיליון שקל
השבוע הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת יוניליוור בסך 1.25 מיליון שקל בגלל זיהום סלמונלה באריזות קורנפלקס של תלמה. התובעים, עורכי הדין דוד אור-חן ואסף נוי, מבקשים לתבוע בשם כל אדם בישראל שאכל ממוצרי תלמה וחש חרדה, חוסר נוחות, כעס וגועל בזמן שפורסם לגביהם שהם נגועים בסלמונלה. עורכי הדין טוענים שהודעת והודאת מנכ"לית החברה ענת גבריאל כי "גילינו את הבעיות ולמעשה הכלנו את הבעיה בתוך המפעל. ייתכן שיכולנו לנהוג אחרת", יצרה תחושה קשה של הסתרה מכוונת.
התובעים טוענים שהעובדה שהתקלה לא פורסמה באף אחד מהאתרים המובילים, על אף שידעה יותר מחודש ימים על הבעיה, והדבר נודע אך ורק לאחר שדווח על מחסור במוצרי החברה על ידי רשתות השיווק,
יש בה כדי לפגוע באוטונומיה, עשיית עושר שלא במשפט ופגיעה על פי חוק הגנת הצרכן. לטענת התובעים, העובדה שמאז פורסמה הפרשה חלה ירידה של 40% במכירות החברה רק מחזקות את טענותיהם.
התובעים סבורים שגם אם איש לא נפגע או סבל מתופעת לוואי, עצם העובדה שלא נמסרה הודעה שמוצרי החברה מזוהמים מהווה פגיעה באנטומיה של הגוף. "כל קהל הלקוחות רשאי להכניס לגופו רק מה שהוא בוחר", אומרים עורכי הדין. "כך או כך, קהל הלקוחות של החברה שעשו שימוש במוצרים האלו חשו חרדה, חוסר ודאות, כעס וגועל של ממש, כפי שניתן לראות בפורומים ובתגובות הקשות לפרסומים", הוסיפו.
התובעים דורשים תשלום של מעל 1,000 שקל לכל תובע. על פי הערכות, כ-1,250 ילדים ומבוגרים נפגעו כתוצאה מהזיהום בדגנים. בנוסף, תובעים עורכי הדין עוד 14.90 שקל בגין כל קופסה שנרכשה, גם אם המוצרים המזוהמים לא התגלו בקופסה עצמה. "אם חברת יוניליוור הייתה מפרסמת במועד ולא באיחור של חודש שהתגלה הזיהום, סביר להניח שהציבור הרחב לא היה רוכש את המוצר או עושה בו שימוש", סיכמו.