יהדות  תרבות  ספרות
"דאום, זכותך להיות דתילוני; למה בהתנחלות?"
ynet
פורסם: 02.09.07, 12:00
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 160 תגובות ב-158 דיונים
61. אין לי בעיה,אבל...
... ,   מרכז   (02.09.07)
עם הוא מסמס בשבת,זה כבר עבירה לגמרי,לא צריך להיות דתי מאוד חזק כדי לדעת שבשבת לא מדברים בטלפון,זה מיצווה ברורה לגמרי העשרת הדיברות..."שמור את יום השבת לקודשו"זה כלל ברזל מוכר מאוד....
62. כמה שיותר מוזר כך יותר טוב
yo250   (02.09.07)
בעולמנו העכשוי להיות דתי המקיים תורה ומצוות או חילוני האוכל חזיר זה לא איין צריך להיות משהוא יחודי מוזר מורכב מצחיק מטורלל העיקר למשוך אש ועיניין לגור בהתנחלות להיות שמאלני ,מחלל שבת אם כיפה הומו המגדל עשרה ילדים הרי היום אין אמת ושקר צודק ולא צודק הכל בעיניי הצופה הכל נפרץ אני חושב מה יהיה השלב הבא הרי אחרי כמה זמן הטריק מאבד עיניין אולי נרד כולם לחו"ל (לפחות אלו שיכולים) ונקים מדינה ציונית בארה"ב הכל גימיק וספין חמש דקות של תהילה בים של כלום על היהדות האמיתי לדעת שברגעי משבר זאות אליה להיות האור בקצה המינרה החשוחה מאוד
63. חילול השם!!!
תוריד את הכיפה!!!   (02.09.07)
מה שאתה עושה זה פשוט חילול השם.אביך מתהפך בקבר.
64. מעורר הדים? אפשר להירגע?
(02.09.07)
65. דאום עשה אחורה פנה.
מתיתיהו ובניו   (02.09.07)
חנוך,אם הדתיים,חרדלים,חסידים,מתנגדים כ'כ מושמצים ,כ''כ אנטי פטים,סוציופםים ומה לא,מדוע הינך מתעקש לגור בחברתם.האם ברצונך להיקרא,קדוש מעונה..לידיעתך,רק בבית קברות מוסלמי או נוצרי לא תמצא שמץ או רמץ של יהודי שומר תו''מ.למען שלימות רוחניותם של גוזלינו ,התקפל מכאן.
66. ל - 37
אתאיסט   (02.09.07)
כדאי שתקרא את הספר השען העיוור ותבין שיש דרך אחרת להסבר.
67. כל הכבוד על האומץ
זיווית   (02.09.07)
אקנה הספר
68. סוגיא חשובה
עודד.ל   (02.09.07)
כל הכבוד לכתב שהעלה אותה, כל הכבוד על הספר- כעת חשוב רק לבוא ולעסוק ברצינות, ולא מתוך רוע
69. קניתי הספר!
ירושלמית   (02.09.07)
מדהים, מרגש ובעיקר עצוב עצוב עצוב
70. קניתי
עידית   (02.09.07)
את הספר. עוד לא קראתי אבל
71. כל הכבוד על האומץ
מעריץ של דאום   (02.09.07)
וגילוי הלב
72. קראתי- מרהיב
אילנה   (02.09.07)
73. לחנוך ומשפחתו-בהצלחה.גם אני מאמינה בסובלנות.
(02.09.07)
74. בלי לעזוב הכל ולרוץ לרבינו נחמן חבל על הזמן...
וכל השאר סתם טאפט... ,   אוהב את השם   (02.09.07)
75. ל48 תבדוק את ה"עובדות" שלך
ונסה ,   קווינס   (02.09.07)
זה אורי אורבך במילה האחרונה
76. אני כותב המכתב
אנונימי   (02.09.07)
ולא הייתה בכוונתי שהוא יעזוב, אלא הסוף היה החשוב: לומר לו שלדעתי הוא עוד ישוב אלינו, ושהניתוח שלי הוא שהישארותו מלמדת על כך שעוד לא נאמרה המילה האחרונה
77. ל 75, שניהם משתתפים במילה האחרונה, וחוץ ממך אין אף אחד בעולם
עידן   (02.09.07)
חוץ ממך אין אף אחד בעולם שמסוגל להתבלבל בין אורבך לדאום! הם לא דומים בכלום. לא בסגנון בדיעות בכנות ובמטרות שלהם בחיים.
78. מסכים עם כל אלה שכתבו שהמכתב מפוברק
תושב אלון שבות   (02.09.07)
על ספר של שכננו חנוך דאום נודע לי היום מהאינטרנט. לא שמעתי שום דיונים סוערים ושום הדים, אע"פ שאני מעורב בקהילה ונוהג להתפלל כל התפילות בבית כנסת. כלומר יש שקט מוחלט בישוב ואף אחד לא מתעניין בספר ומן הסתם לא קרא את הספר.
79. חוסר הסובלנות אינו מפתיע!
רואה רחוק ושקוף   (02.09.07)
חברה המתבדלת מהסביבה או מנסה לכפות את חוקיה על כלל האוכלוסיה היא חברה החוששת לקיומה וכנראה בצדק!!! בנוסף לכך ההתבדלות והכוחניות (המתבטאת גם במכתב האנונימי) יוצרת אנטגוניזם ורק מערערת עוד יותר את יסודותיה של חברה זו. יש יותר מדרך אחת לחיות בעולם הזה והחוכמה היא להיות קשוב ולתקשר עם כולם - דתיים, חילונים, ערבים, חרדים, עובדים זרים, נוצרים , מוסלמים או בני כל דת אחרת. כוחה האמיתי של האמונה מתבטא במוסר, במעשים הטובים ובסובלנות!
80. האמת היא שרבים מהדתים לאומיים לא שומרים נגיעה...
שי   (02.09.07)
האמת היא שרבים מהדתים לאומיים לא שומרים נגיעה...אמנם לא בכמויות הסיטונאיות של החילונים, אבל עדיין. הטלויזיה והסרטים משפיעים על רבים!
81. רק לשם הבהרה:
חילוני מאמין ,   עיר האלוקים   (02.09.07)
1) באף מקום בתורה / משנה / גמרא לא כתוב שלהשתמש בפלאפון בשבת זה חילול שבת. 2) סמס בשבת אינה בגדר מלאכת עבודה ואינה מבעירה אש (טוב, אולי את אש השנאה בליבם של הדתיים הקיצוניים..) היא אינה מופיע כאחת מל"ט אבות מלאכות ולא במ"ט שערי טומאה.... 3) מי שפותח מקרר בשבת "מחלל" לא פחות ממי ששולח סמס בשבת,שכן המקרר מבצע שאיפה של האוויר פנימה עם סגירת הדלת. ולמיטב ידיעתי הקהל הדתי אכן פותח מקרר בשבת. ולעניין מיהו דתי: ובכן, דתי זו הגדרת שיוך חברתית / פוליטית אשר מאפיינת מגזר קטן (שעושה הרבה רעש סביב קיומו) אשר מקיים את בסיס התורה ועליו עוד מלא חומרות ואיסורים (הם בעיקר עוברים על "לא תוסיפו על הדבר...") עבודתם היא עבודת בשר ודם. כלומר הרב הוא נציג האל - ועל המאמינים לקיים מה שהרב אומר גם כאשר זה נוגד את דרך האל (כמו למשל האיסור על הבעל להסתכל באישתו ערומה). ולכן, בתור חילוני אדוק, אני מסכים שמי ששולח סמס בשבת אינו עונה להגדרה "דתי", אך הוא אינו מחלל שבת - ולכן הוא לא נקרא חילוני. אנחנו החילונים - יודעים איך "לאכול" חיה כזאת.... ואתם ???
82. האם הוא משאיר את הכיפה רק כגימיק תקשורתי??
(02.09.07)
לא ברור לי. חנוך הולך ומחריף את ההתבטאויות שלו נגד הדת האלוקים והמתנחלים. כשאני שומעת אותו אני ממש מתביישת!! למה הוא בכלל עדיין מגדיר עצמו כדתי? במה זה בא לידי ביטוי? אולי בשביל אשתו והילדים? מסכנים איזה אבא מבלבל...
83. מסכנה אשתו
(02.09.07)
מסכנה נפלה על מתוסבך מלא שנאה לכור מחצבתו... יאללה שיוריד כיפה ויעבור סופית לחברה שהוא כלכך אוהב...
84. אורבך עבר למודיעין?
מודיעינית אחת   (02.09.07)
לא ידעתי
85. למר דאום אחי היקר
איתן ,   לוד   (02.09.07)
לכבוד מערכת ynet אשמח אם תעבירו את תגובתי למר דאום תודה רבה. שלום רב, כמוך כמוני גדלתי בבית דתי אומנם לא בארץ אך עליתי לפני למעלה מ20 שנה. אודה ולא אבוש שאני קצת יותר צעיר ממך ואולי אני עדיין לא "מבין" הכל. אבל ישנם מס דברים שאני כן מבין. אני גר בלוד בגרעין התורני עברתי לשם מהישיבה באילת שהיא לית מאן דפליג בועה ישיבתית למהדרין, בהתחלה כשהגעתי ללוד נורא צרם לי כל הנושא של הדתיים מה שנקרא בעלי בתים או בשפת הישיבות בעליבתים. ועד היום הנושא טרם מיושב בדעתי עד הסוף. אך שאלה לי אליך אדם אדם יוצא ישיבה, אני מניח. האם רוצה אתה לחיות חיי תורה ומצוות או שמא בחרת בדרך אחרת שזה בסדר אבל אדם צריך לדעת שאם הוא לא שואף למעלה הוא הולך ומתדרדר מטה מטה, כך זה בכל רבדי החיים הן בעשייה הן בדת והן בכל דבר. אנו כציבור דתי הדבר האחרון שכל אחד מאיתנו ואני מאין שכל אחד מישראל הוא כזה זה לגרום לשנאת אחים ולריחוק לבבות בדיוק להיפך אנחנו מנסים לקרב את הרחוקים ואת אשר רוצים להתקרב לא בכח ח"ו אלא בדיבור אל לב האדם. וכך אני מסתכל עליך מנסה להבין אך מתקשה מדוע אדם אשר גדל על ברכי תורה עפ"י דרך התורה יום אחד עושה חשבון נפש עם עצמו ומחליט לסטות מדרכו שלו עד עכשיו, מה רע לו לאותו אדם שכך עושה? האם זה נובע מתוך משבר אמוני קשה שאדם עובר או שמא מתוך זה שאין בו יותר את הכוחות הנפשיים להתמודד עם עול תורה ומצוות? אין אני בר הכי לתת את התשובות להנ"ל. דבר אחד אני כן יכול הגיד לך מר דאום, הזמנים כיום אינם פשוטים מבחינה אמונית ונפשית, העם עובר תהליך לא פשוט היום ומצד שני נוצר צמא גדול בקרב אחינו המקיימים פחות תורה ומצוות אל דבר ה'. עם ישראל צריך אנשים כמוך אשר יעשו קידוש ה' גדול ולא ח"ו יחלישו. גם אם מצוי אתה במשבר (במלרע) כלשהו זוהי תקופה שעוברת ותקופה שדורשת התחזקות במיוחד בתקופה זאת שאנו נכנסים אליה עכשיו לפני ר"ה עשרת ימי תשובה על ליום הכיפורים הבא עלינו. מי יתן ותתחזק באמונה בתורה ומצוות, ובזכותך יזכה שם שמים להתקדש. וזכור תמיד גם ישראל עפ"י שחטא ישראל הוא. כתיבה וחתימה טובה איתן.
86. לאדון דאום ולזה מהשליש לעיל, אין כזה דבר
איש ההלכה   (02.09.07)
לסמס בשבת, או לבדוק גבולות ולהיקרא שומר תורה ומצוות. דתיים יש הרבה. גם כל המוסלמים הם דתיים. אבל בדת שלהם. מי שמשנה מתורת משה, יראה מה דינו של נביא הבא לשנות מצווה או מה דינה של עיר הנידחת. ההגדרה הנכונה היא שומר/ת תורה ומצוות. יתכן כי אדם נכשל ביצרו, ועושה אפילו חטאים כבדים, אבל מה שיגדיר אותו כשומר תורה ומצוות, ולא כדאומיסט/ רפורמיסט הוא העובדה שהוא אינו מבוסס בחטאו אלא מצטער עליו ושב בתשובה. אם הוא ויתר על מצווה מסויימת או חוטא בחטא מסויים כאשר לטעמו הדבר אינו אסור כלל, הוא הפך לרפורמיסט או מומר לתיאבון. אשר על כן דאום לדומיו יוכלו להגדיר עצמם דתיים מהיום עד מחר. (השאלה דתיים באיזו דת), אך לא כשומרי תורה ומצוות. היו הרבה סוגי דתיים גם בימי בית שני: צדוקיים, איסיים, קראים, וכו' כולם הגדירו עצמם דתיים. אך אלו ששרדו והמשיכו את המסורת היו שייכים דווקא לפרושים. צר לנו דאום ודומיו אם תמשיכו בדרכיכם לא יהיה לכם המשך, בדיוק כפי שלא היו המשכים לכל הכיתות מימי הבית השני, לבד מכת הפרושים. הסובלנות בכת הפרושים הגיע בדרגתה המקסימאלית לזו של בית הלל (להבדיל מזו המחמירה של בית שמאי) אך אין ספק כי הלל היה שומר תורה ומצוות ומשתייך לפרושים. צר לי על דאום ודומיו, שאינם מכירים באמת ומנסים לעוות את התורה, אך הרבה דרכים יש ליצר, החוכמה לזהות את לבושו המתחדש של היצר בכל פעם. בהצלחה.
87. מברכת!
hana442 ,   המרכז   (02.09.07)
אני מברכת אותך על כי אזרת אומץ לשבור את מסגרות וכללי העדר,ולממש את עצמך! אל תירא, המשך בדרכך!
88. לאף אחד אין בעיה עם זה שהוא לא יודע לכתוב?
רפי ,   י-ם   (02.09.07)
89. לכותב המכתב- מתושב היישוב:
אלון שבות   (02.09.07)
לכותב המכתב הנכבד. אני מבינה את קריאתך למר דאום, כי אם אינו מנהל אורח חיים דתי מקומו אינו ביישובינו. יש ביישוב וועדת קבלה שאף פסלה זוגות שאחד מבני הזוג הוא מהישוב והשני "לא עלינו" אינו שומר תורה ומצוות. זכותו של היישוב לנהוג כך שכן הוא מוגדר כיישוב קהילתי דתי. עם זאת- מה לעניין הדעה הפוליטית. אתה מוזמן להכנס לאתר הכנסת ולהיווכח כי גם בישובינו הצביעו אנשים למר"צ, לקדימה, לעבודה ושאר ירקות... תודה רבה לך שאתה מסכים "בטובך" שהרב בן-נון הי"ו יגור ביישוב. הרב היה מהאנשים הראשונים בישיבה- לידיעתך. זכות ראשונים- מוכר? ועוד- לא ידעתי שיש ביישובנו וועדת קבלה על סמך דעות פוליטיות. אם על פי חוקי מדינה הבחירות חשאיות, מי אתה שתבוא ותפסול אנשים שלא בדיוק חושבים כמוך מלגור ביישוב? כשם שפרצופיהם שונים... וד"ל.
90. ל46- איזה חייל?
ונסה ,   קווינס   (02.09.07)
לא מצאתי כלום על זה ברשת... ייתכן שהמצאת?
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה