יהדות  תרבות  ספרות
"דאום, זכותך להיות דתילוני; למה בהתנחלות?"
ynet
פורסם: 02.09.07, 12:00
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 160 תגובות ב-158 דיונים
91. דאום,אתה איש אמיץ שמבטא עמדה שחוצה משפחות.הגיע הזמן ל
כרמל שוק ,   שבי שכונת התקוה   (02.09.07)
להודות בכך.הכפר הגלובאלי שלנו חשף את כולנו לדילמות שאין להן פיתרון שרב כזה או אחר יכול לפתור.בעבודתי עם דתיים מכל רחבי הארץ אני נוכחת שוב ושוב בעובדה שהמגזר הדתי מפוצל מאין כמותו,וכל פלח בטוח שהאמת בכיסו ושכל האחרים שוגים.רבנים מתנצחים ביניהם מעל ראשיהם הנבוכים של בני קהילתם,מקצינים עמדות ומעוררים אנטגוניזם בעיני כל מי שרואה בעיניים כלות איך אידיאולוגיה לאומית השתלטה על בתי הכנסת,ואיך דרכי נועם התחלפו בחמיצות,הקצנה והרחקה מיותרת של הציבור החילוני שאינו שותף להשקפה הפוליטית השלטת במגזר.
92. ל 46.
ה.א. ,   אלון שבות   (02.09.07)
אני לא יודע מי אתה, אבל מסתבר שאנחנו שכנים (לצערי?!) ... תתפלא - אבל נראה לי שאני יודע מי הוא אותו אנונימי ששלח את המכתב, דיברתי איתו ע"כ בשבת והוא סיפר לו שבכוונתו לשלוח מכתב תגובה לאתרי אינטרנט דתיים. כן, הוא נוהג לשלוח תגובות מפעם לפעם. באמת מעניין אותו הדיון הזה, ושוחחנו על כך בשבת. אולי אתה לא ידעת על הספר, אבל אני כן, ונראה שאתה מנסה ליצור סתם טינה נגד דאום ולא מנסה לדון באמת בעיקר. (מה הקשר למותו של החייל? אתה מנסה להראות כאילו לא אכפת לו ממותו של שכן? מה זו צרות העין הזו? ) חבל לי מאוד לקרוא תגובות כמו שלך, ולדעת שכאלה הם שכני, הבוחרים "להכנס" בשכן אחר, בעילום שם כמובן.... למה אין לך אומץ לפרסם את שמך?
93. מיהו חנוך דאום
דני אשדוד ,   אשדוד   (02.09.07)
להזכירכם הוא בא ממשפחה דתית ואביו היה הרב של רמת הגולן
94. לכן כולם אוהבים דתים
ציני   (02.09.07)
הם חברה שמקבלת את השונה, נותנת לאדם לחשוב, להתבטא, להביע את עצמו גם אם הוא שונה, אני כל כך אוהב את הדתים, בלעדם אין גישה לדת, אין גישה לאלוהים, כי הם כל כך צודקים בטענה כי אם לא עושים וחושבים בדיוק בצורה מסוימת אז אלוהים ושליחיו (הדתים) יורק אליך, ולא גשם. הידד לדתיים!! הידד!! אלוהים הוא האמצעי והדתיים וגישתם לחיים הם העיקר!
95. לחנוך היקר
רפאל בן תורה ,   הרצליה   (02.09.07)
כנראה ששכחת, אבל יהדות היא לא פלטה של צבעים. ואני בטוח שאם היית מחנך את הבן שלך חינוך על פי דרכך, לא היית רוצה שמישהו יבוא ויחליט "שריבוי הצבעים והגוונים" שאתה הענקת לו הוא לא מספיק טוב וצריך להכניס בו עוד כמה צבעים. ככה שאתה בטוח מבין שגם אבא שבשמיים לא היה רוצה שתנסה "לשפץ" את היצירה שלו, אז עם כל הכבוד לשאלות התהומיות והקיומיות שלך לגבי משמעות החיים והיו רבים עוד לפנייך ויהיו גם אחריך, תנסה לשמור כבודם של אלה שבחרו בדרך הזו מרצונם, כאילו היה משולים לגבר הנשוי באושר והיית בא אליו ואומר לו שיש מישהי הרבה יותר יפה מאישתו. אני מקווה שתרד לסוף דעתי ודרך אגב אני חילוני ולא דתי, אז קח בחשבון.
96. עבד כי ימלוך
אחד משהם   (02.09.07)
זה כל הסיפור. שיישאר בהתנחלות, שיעבור לתל-אביב. מה זה מעניין אותי? יחצ"ן קטן זה מה שהוא
97. יש לך תמיכה מחלקי הציבור הדתי. אל תירא !!
יוסי ,   י-ם   (02.09.07)
מותר לך להביע דעה אחרת. תמים תהיה עם ה' אלוקיך. דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום !
98. דאום מייצג את מיץ הזבל של הציבור הד. לאומי
טלי   (02.09.07)
אוישש, כבר נמאס לשמוע את חרטוטי השכל של אותם "מאמינים, אבל בעצם לא..." כל החבר'ה האלה ששמים כיפה אבל "מאזינים לרדיו בשבת", גרים בהתנחלות -(א"י הקדושה) אבל מנבלים את הפה (מה שעושה דאום לרוב בטורו בעיתון מעריב- נראה לי שכך הוא מעוניין להתחבב על הציבור השמאלני ולהראות- "הנה, מישהו גם עם כיפה וגם מקלל) כל אלו מעידים על חוסר יציבות נפשית, בלבול, יאוש וחוסר שלמות פנימית אז מר דאום היקר- תפסיק לחרטט לעמ"י על "שינוי באורח החיים הדתי" אמנם 70 פנים לתורה- אבל יש גבול בספרך הראת לנו שלא עברת את גיל ההתבגרות ולצערך, אתה חי "חיים דתיים" בקטנות אמונה מוחלטת עוד מעט יום הכיפורים וכנראה שאת הקב"ה לא תצליח לסבן
99. מבחינה דתית דעותיו של דאום הן בגדר הסביר - והמאוד רדוד
הוא פשוט לא אדם ,   חכם במיוחד   (02.09.07)
100. תגובה ל-66!
מיק ,   מרכז   (02.09.07)
זה לא טיעון ה"שען העיוור".אם לא שמת לב....האם אתה מכיר תהליך, בו טבע דומם מוביל ליצירת מחשב(מחשב אמיתי)?.
101. ל-66, לא במקרה יצאת תגובה 66
(02.09.07)
102. את רוב התגובות פה כתב דאום.
סיסרא   (02.09.07)
אין לי ספק בזה. הכל יח"צ לספר החדש.
103. הפולמוס הכרחי
כפר גנים   (02.09.07)
ועדיף על תמימות דעות והליכה אחרי הזרם. אין רע בקצת ביקורת. מתי נפנים את זה סוף סוף בחברה הדתית?
104. ל77, 48
ונסה ,   קווינס   (02.09.07)
טוב, הרבה זמן לא שמעתי את התכנית, אבל כדי להיות בטוחה בדקתי באתר של גל"צ. מצד שני, הם כנראה לא עדכנו את האתר. אז אני טעיתי ואתה צדקת. ואני יודעת ששדאום ואורבך שונים. על רגל אחת, דאום מתקדם ואורבך חשוך.
105. למה עיצבו את עטיפת הספר כמו עטיפה של
ורוניקה מארס   (02.09.07)
ספר של הרלן קובן?
106. אחי מההתנחלויות - תפסיקו עם בדיקת הנוכחות בתפילה לזולת
המקלט לדתיים נרדפים ,   שוהם   (02.09.07)
או לחטט להם בצלחת ובחיים הפרטיים שלהם. ובעבירות שלהם. תתמקדו בעצמכם. תאמינו לי אם תבדקו תגלו שיש לכם עוד הרבה לאן להתקדם.
107. בחור נחמד, כותב יפה, רגיש ומשעשע. רדו ממנו
(02.09.07)
108. מישהו לשכב אתו
הקורא בן השורות ,   ניו יורק   (03.09.07)
חנוך, אני מגיע לארץ לחגים ועשית לי חשק לקרוא את הספר. אחר כך, אם מתאים, אפשר לשכב ולדבר על זה. שנה טובה.
109. מעניין מה ילדיו יגידו על אביהם כשיקראו
שכנה ,   אלון שבות   (03.09.07)
את הספר. האם האישה והילדים מוכנים לחשיפה כזו? האם מישהו שאל אותם? או שרדיפת הרייטינג גורמת לחנוך דאום לחשוף את המשפחה ומעשיו של דאום לעיני כולם. אני מחזקת את ידי האישה והילדים. מן הסתם לא קל להם.
110. אני תושבת אלון שבות המון שנים. לא שמעתי
תושבת אלון שבות   (03.09.07)
על הספר, לא דיברו עליו במקומות שהייתי בהם בשבת. היתה אצלנו לווייה של חייל פה וזה מה שהעסיק אותנו אתמול. לא ספר ולא בטיח ולא אגו של דאום ולא כלום. מאיפה ה"מעורר הדים"???
111. 90 -, תהיי בריאה - הנה העובדות
תושב אלו"ש   (02.09.07)
מדובר בחייל תושב היישוב שהובא היום בחמש למנוחות בבית העלמין של גוש עציון. נציגי קצין העיר הגיעו באמצע תפילת שחרית אתמול לבית הכנסת להודיע על כך ולקרוא לרב שיסייע להם. החייל נהרג מפליטת כדור בעת שמירה במהלך השבת. את צודקת ואכן לא היה לכך שום פרסום בתקשורת. בשל כך אני נמנע מלציין את שמו מאחר ואני מניח שיש לדבר סיבה ואיננני מעוניין שתגובתי תצונזר.
112. תגובה 33 זו סיוון רהב מאיר.
אחד שיודע   (03.09.07)
113. 3, רודפי שלום גאים כמוך, הביאו הכי הרבה דם על המין האנושי
(03.09.07)
עלק רודפי שלום - למה איזה שלום הבאתם? שלום לעשירים כשהעניים באוטובוסים נרצחים. לשודד בבית שלך אתה מציע שלום? אתה מוריד לו נבוט על הראש, שולח אותו לכלא ומשם, דרך הסורגים מתקיים שלום טוב ויפה. תלמד את עובדות החיים שכל ילד קטן משכונת התקווה יודע. החוקים אותם חוקים גם אם יש לך עניבה ועט מזהב ואתה מדבר נורא יפה.
114. ל-90, ונסה מקווינס. מה נסגר איתך?!
46 ,   אלון שבות   (03.09.07)
את מעלה בדעתך שהמצאתי סיפור על שכן חייל שנהרג בצבא ובאו באמצע שבת להודיע על מותו?! את בסדר?! אולי בקווינס עושים דברים כאלה. תקראי את 111 ותביני, אם כי אני לא חושב ששמו של החייל סודי או משהו כזה, בד"כ הצבא לא מפרסם שמות של חיילים שנהרגו בתאונות ללא קשר לסודיות. בקיצור -יש לחייל שם, ומשפחה הלומת צער, וישוב שלם אבל עליו ולא התעסק בשטויות של חנוך, ואני חושב שאת צריכה להתבייש שהעלית בדעתך שהמצאתי את זה.
115. ל-92, הלל אפלבאום
46   (03.09.07)
הלל, קודם כל גם אתה לא בדיוק כתבת בשמך המלא, אז טול קורה וכו'. שנית, אני לא כותב את שמי משום שבניגוד לחנוך דאום, אני חי בקהילה ואכפת לי ממנה, ולכן למרות שאף פעם איני מכניס את דעותי מפני איש, אני מעדיף שלא לציין את שמי מאחר וזה עלול (באופן ודאי למדי) ליצור מתחים ועוגמות נפש מיותרות, מעבר למה שחנוך כבר מעורר. שלישית - איזו טינה נגד דאום אני מעורר?! שאני אומר שהוא לא בא לתפילה? הוא עצמו כותב את זה וגם גאה בזה, אז מה הסיפור? אין ספק שרק אתה ואותו אנונימי (דרך אגב, מדוע נגדו אינך יוצא על הכתיבה בעילום שם?!), ואולי עוד מספר אנשים, קראו את הספר עד שבת, כמו שאין ספק שהספר לא "עורר הדים" בישוב בשבת. ולעניין מותו של החייל - לא ברור לי מה עניין "צרות עין" לכאן, אבל מה שבטוח שהטרגדיה הזו מעניינת וכואבת הרבה יותר מספרו של דאום, אבל חנוך בתגובתו לא טרח לציין זאת ולהכניס קצת פרופורציות. אני מניח לטובתו שלא ידע על האסון, ולא שהתעלם ממנו.
116. בני חנוך,למה זקן אתה נראה כמו רבי מארי.
סבתא מסעודה ,   רח' החייל הבלנודיני ראש העין   (03.09.07)
אני חביבי חנוך זקנה מלפני המנדט.אבא מארי אמר לי לפני ששבק חיים לכל חי ועבר לגור עם רש'ש והמלאך גבריאל ועוד כמה.'' יא בינתי מסעודה אל תבכי.רק תזכרי את דברי,לכי יא בינתי הדוקטורית ותגורי רק ע'מי שרוצה אותך.ומי שלא רוצה אותך,יא יפהפית צנעההצנועה שלי,תני לו מנת סחוג עלאכיפק,ואז ירוץ מהרמהר,כאיילה שלוחה''.יא חנוך יאאיבני.אתה לא'והב אותנו,יאללה קפוץ.אמא שלך נפולניה,אני מכירה 'תה ,למה היא מרשה לך זקן על המת.חבל,יא בני.תוריד,מזו כיפה,זקן ותסע לעדן.ילמדו אותך מה ''קנצ'יק''.ועיך זה מרגיש.שנה טובה.עם ישראל.
117. לאליטסטית, חבל שאת כותבת דברים שאת לא יודעת
נדב   (03.09.07)
אני כל החיים שלי גדלתי בבית של כיפה סרוגה, ואני לא מכיר כמעט משפחות חילוניות שיש בהם את הגיוון בדרך שכל אחד בחר לעצמו במשפחה שלי (ויחד עם זאת אנחנו ממש אוהבים אחד את השני). העולם הדתי מורכב מדברים אבסולוטים, כמו שמירת שבת או האיסור לשכב אם בחורה סתם ככה (אם היא לא בת זוג קבועה). יחד עם זאת קיים בעולם הדתי הרבה מקום לספקות מתמידים וחשיבה מתמדת על הערכים בהם אנחנו בחורים להאמין, דווקא כמי שלובש כיפה סרוגה. החיבור הזה בין המודרניות והעולם המערבי לדת (לדוגמה איפה אפשר לחדש, איפה התרבות הזאת סותרת או מסתדרת יופי עם העולם ההילכתי ועוד הרבה דוגמאות) יוצר חשיבה מתמידה על הדברים בהם אני מאמין ואיפה עובר קו הגבול. החיבור הזה יוצר חברה מאוד הומוגנית ופתוחה לקבל משהו שונה (בכל חברה קיימים אנשים פנטים שמרוב שהם מאמינים באידיאלים שלהם, הם בטוחים שכולם צריכים להאמין באידיאלים האלה, אבל אי אפשר להגדיר את כל החברה ע"י קבוצה כזאת). חבל לי שכחילונית את לא מכירה את החברה הזאת, וחוסר הידע הזה מוביל אותך למסקנות כאלה. לא קראתי את הספר, ממה שקראתי מהמאמרים פה זה נראה ש במקום לגעת בנקודות המהותיות , הוא כותב על ההתלבטיות של הנער המתבגר. אין לי קשר עם כל הדתיים, אלה שאני מכיר, לא שמעתי אף אחד מהם שמביע איזשהו דעה על הספר, כנראה שהמהומה היא רק מעל דפי האתר פה.
118. הודרופ,דאום.
ע   (03.09.07)
סבתא'לה תחי',את לא במקרה סבתא פולניה...בגלל שהסבתא שלי היתה אומרת אותו דבר.והיא היתה פולניה מטומשוב.ברוכה תהיי,סבתא' לה.
119. לכותב המכתב - איפה אתה חי?
בן אלון שבות ,   יישוב קהילתי   (03.09.07)
באלון שבות יש בתי כנסת רבים, כך שילדיך לא ממש יכולים לדעת האם חנוך דאום מגיע לבית הכנסת או לא. מה שמדאיג יותר הוא התפיסה שאתה מנחיל לילדיך. אם אתה מחנך אותם לחטטנות רוחנית ומתנשאת, ואם העובדה שישנו אדם שאינו מגיע בקביעות לבית הכנסת עלולה לערער את אמונתם - אולי אין מקומך ביישוב קהילתי? האם לא ראית בני נוער ביישוב? האם ראית פעם את החניון המאולתר ליד שני שערי היישוב - בכל שבת, מזה שנים? ליד היישוב עומד עץ אלון בודד וקשיש. בנה עליו את ביתך, והראה לילדיך מקום שבו כולם הולכים לבית כנסת, ובכביש יש רק פטרולים ויולדות. חנוך, לא קראתי את ספרך אבל ממה שהתפרסם אני מעריך אותך. אני מאמין שרוב תושבי היישוב, עדיין, לא מעוניינים לגרש אותך מביתך.
120. מי היתיר לך לשכב עם קבועה שאינה
לנדב 117 ,   רהט   (03.09.07)
אשתך?
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה