יהדות  תרבות  ספרות
"דאום, זכותך להיות דתילוני; למה בהתנחלות?"
ynet
פורסם: 02.09.07, 12:00
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 160 תגובות ב-158 דיונים
121. הלכה
נדב מ117   (04.09.07)
תפתח תנך תכיר שם מושג חדש ששמו פילגש. אומנם בדר"כ אנשים שלא לומדים תנך חושבים שפילגש זה נפקנית, אבל פילגש זה בת זוג קבועה. וכך גם כתוב ברוב סיפרי הראשונים,
122. מן התורה אין פוסקים. לפילגש יש לכתוב
ל121 ,   ברקלי-נתניה   (04.09.07)
כתובה והרי היא כא"א עמעט לכל דבר. מי התיר לך לקיים פילגש ? אתה נשוי?
123. ראה ש"ע אה"ע סימן כו סעיף א
k 122 ,   רהט   (04.09.07)
124. רק על פי דעה אחת בירושלמי.טעות שלי
כתובה לפילגש ,   ברקלי-נתניה   (04.09.07)
125. אף תושב אלון שבות לא יקרא לאלון שבות התנחלות
ח. ,   אלון שבות   (04.09.07)
מי שמכנה זאת כך איננו בן המקום.
126. דיונים סוערים על הספר בישוב שלנו.??? מה הבדיחה הזו
אלון שבותי   (04.09.07)
ספק אם שליש ואפילו רבע או פחות מכך בכלל שמעו שיש ספר כזה. ועוד לחשוב שמישהו מדבר עליו ברחובות הישוב זו כבר גחמה של פנטזיונר. חלק גדול מהאנשים כאן אפילו לא מזהים את חנוך דאום. רבים מוקירים אותו ורובם רואים בו לא יותר מאשר שכן ככל השכנים, אם מישהו חושב שבגלל שהוא כתב ספר אנשים דנים על זה בכל מקום איננו אלא ליצן. אין שום ספק שהמכתב הזה איננו מקורי.
127. "חנוך דאום"
רוני ,   אור יהודה   (04.09.07)
חנוך, רוצה לחבק אותך חזק. ספרך גרם לי טלטלה רבה והוא מלווה אותי מספר ימים ,רק אדם מיוחד כמוך יכול להחשף כל כך על מנת להציל נשמת ילד קטן אוהבת ומעריצה
128. חנוך היקר אתה חייב חייב להתחזק אחר כך תאבד את עצמך
ריקה   (05.09.07)
129. למגיב 3- ומאיפה אתה יודע?
בגאון   (05.09.07)
סלח לי. רפורמים זה לא דתיים. מאיפה אתה יודע או מכיר שליש מהציבור הדתי? נראה לי שאת כל זה המצאת. לך נפנף ב"שלום" שלך במקום אחר.
130. אוי, אלינורה, תסתמי כבר. את כבר לא מצחיקה, רק פאטתית
בגרון   (05.09.07)
131. אבא של חנוך מתהפך בקבר?! - תגובה ל63
יוסי ,   גבעת שמואל   (05.09.07)
אמירות שמו של הכי אני אוהב, הוא כבר היה שם- 63, ממש מתחת לקבר של אבא של חנוך וראה איזה סלטה מופלאה הגופה הזו עושה. כיתום מילדות וכמי שעוקב בהשתאות אחרי הקריירה המופלאה של חנוך, אני יודע שאין יבלת יותר כואבת מלעורר את המתים. החשיבה גם הקלושה ביותר שאולי במעשינו הרעים אנו פוגעים בנשמותיהם, שאולי בגללינו הם לא יחזרו בתחית המתים, יכולה פשוט להוציא מין הדעת(כפשוטו). היום עם ההתפקחות גם שלי מאלוהים, אני(וגם חנוך) יודע שאבא כבר לא יחזור, לא משנה כמה בכוונה התפללתי בכל היסודי 3 פעמים ביום "ונאמן אתה להחיות מתים", הוא פשוט נרקב שם בפנים ולא מתהפך לשום מקום. ובכל זאת הייתי נותן לך איזה סטירה הגונה 63 הנכבד, כי ישנם מקומות נדירים שבהם המצב פשוט מחייב סטירה(ותשאל גם את גור שלף...) חנוך, אני אוהב אותך - איך לא נפגשנו בישיבה ?
132. חנוך
ישראל ,   השרון   (05.09.07)
נהנה להרגיש מיוחד בציבור הדתי? מפחד לצאת ולהיות חילוני? מפחד ממה שיגידו? קדימה,תהייה מי שאתה באמת ותוריד את הכיפה ותפסיק לעבוד עלינו שאתה דתי, כי דתיים כמוך אף אחד לא צריך.
133. אדיוט נבוב ורדוד
יוסי ,   ירושלים   (05.09.07)
לפני כמה ימים הביאו אותו לגלי צה"ל לתוכנית ' המילה האחרונה' אמרתי לעצמי לכתוב האיש לא ממש יודע אולי לדבר לפחות כן,לא דובים ולא זבובים.האיש פשוט משעמם עד דמעות,שפה בינונית,הומור רדוד,לא מבין מה מצאו בו. כמובן שהתקשורת אוהבת אותו כי הוא כיביכול מתנחל שהפך לשמאלני זה לחמם של התקשורת,והוא מכר את נשמתו לשטן לשמור על מקום העבודה שלו.
134. לשכן הדתי: האם היית מסכים להיפוכו של דבר ?
שוקי בן בסט   (06.09.07)
האם היית מסכים לעזוב שכונה שרוב אוכלוסייתה חילונית, כדי שהילדים של השכנים לא יראו שאתה כן הולך לבית-כנסת ?
135. למה הכתבה בעילום שם?
דתי מפוכח ,   ת"א   (06.09.07)
ולמה אם הוא פחות דתי אסור לו לגור בהתנחלות? ולמה הדתיים לא סובלניים לקבל מישהו שהוא קצת שונה מהם מבחינה דתית או פוליטית? ולמה צריך לגור בגיטאות של דתיים? ולאן האניות מפליגות, לאן?
136. דאום לך תתאסלם
אנטוני הופקינס   (06.09.07)
137. ל-92 כך באות "העובדות" של החשוכים
לא פה ,   וגם לא חוזר בקרוב   (06.09.07)
הוא כתב את המכתב! רוב התגובות פה הם שלו בכלל! הכל יחצ"נות! ועכשיו מי צריך בכלל לבדוק את העובדות אם יש לנו שמועות עסיסיות שמסבירות הכל. אבל אני מניח שמי שמאמין באלוהים יאמין כבר להכל. ולעזאזל העובדות. באותו הקשר: למה ללמוד אבולוציה כשהשמועה אומרת שדארווין חזר בעצמו לקרת מותו. הרי השמועה אומרת שהוא בסוף החליט שהכל שטויות ושהוא טעה. זה שהמשפחה שלו הפריחה את השמועות הללו ממזמן לא תעניין את החשוכים. כי מישהו פעם אמר להם שהוא שמע שדארווין אמר: "טעיתי". זה מספיק עובדות בשבילהם.
138. לח. דאום- קרא בבקשה:מה מפחיד בלהיות קשוב?
יואב שרגאי ,   ירושלים   (07.09.07)
לאנשים, שאולי הם מציגים צד של כפירה ואלילות(אלילות מודרנית, אהבה למשל, תנועה נפשית שהפכה לדת בשביל דאום) בתוך נפשם? נכון שגם ההתרסות של דאום כלפי הקב"ה קצת רדודות ומעוררות רחמים(סליחה, דאום). אבל ה' ירחם! מה זה ביטויי השנאה האלה? 'מכר את נשמתו לשטן' ועוד כמה דומים. ובנודע לתושבי הישוב המוכר והמדובר שחשים לא בנוח עם דאום- תתביישו לכם, מה אתם קיבוץ? כולם צריכים לעבוד ע"פ הקודים המזרוחניקים שלכם? יהדות זו לא תרבות, יהדות זו תורת חיים!כן, החיים אינם מנותקים מהתורה והתורה אינה מנותקת מהחיים- זו המגמה, זהו האידיאל- לחבר את אוטופית השמיים האלוהית ואת הדרישה מגבוה, אל המציאות האנושית הנוקשה. הייתי אומר לדאום שהוא צריך להפסיק להיות נוקשה כלפי השמיים, והייתי אומר לתושבים המסכנים שיפסיקו להיות נוקשים כלפי בני-אדם השונים ממגמתם, למרות שהם בטוחים בוודאותה. כאשר תושב אינו הולך לתפילה בתוך אוכלוסיה העושה זאת, זה מאיים. מאיים על החינוך, על אחדות ואחידות השכונה או כל קבוצה אחרת. אך האם האיום הזה עדיין ממשי בעולם האמונה? אסביר: למה האב כל-כך מפחד שהילד ייחשף לאמת המרה של יחיד שאינו מתפלל, כאשר הוא מוליך בעצמו את ילדו בתוך עולם האמונה. על מה ומה הפחד? לענ"ד הפחד הוא כפשוטו- פחד מהפחד, מתחושת חוסר הוודאות שעלולה לערער את כל עולם המושגים הוודאי שהילד חונך בתוכו. אך כאשר המלה וודאות נכנסת לעולם האמונה היא נהפכת בקרבה ומשנה את משמעותה- הוודאות קיימת אך רחוקה ממני, משהו שהשכל אינו יכול להכיל בכוחו העצמי- אינסוף לוודאות, תמיד תהיה וודאות גבוהה מהוודאות הקיימת בנו, שתהפוך 'וודאי' ל 'אולי'. מכיוון שאמונת האב כ"כ וודאית, היא סגורה בתוך עצמה, ומפחדת מכל דבר שתוקף אותה. האמונה לא יכולה לעמוד מצד עצמה, להיישיר מבט מול העולם, מול היחיד שאינו מתפלל- ולא לפחד ממנו. אם הילד לא היה מחונך בצורה שנאמר לעיל, יכול מאוד להיות שהוא היה רואה את דאום על אופניים בתפילת בוקר(סליחה, דאום) והוא היה ממשיך בדרכו העליזה לתפילה. למה? בגלל שהוא אוהב להתפלל, הוא מוצא בתפילה ממשות, לא רק מחוייבות יבשה. חבל, חבל- הציבור הדתי כורת ת הענף שעליו הוא יושב- ארץ ישראל, ללא חשיבה, ועם המון זלזול והתרסה שנובעת מפחד כלפי האחר המאיים. בהצלחה לכל עם ישראל בחודש אלול, ושנה טובה.
139. הספר יוצא בהוצאת ידיעות אחרונות
סוחר   (07.09.07)
אחרת הוא לא היה מקבל כזה כיסוי. נושאי יהדות עקרוניים בכלל, לא מובאים.. כסףףףףף. .
140. מדהים
אייל ,   גב"ש   (08.09.07)
קראתי את הספר - מדבר להמון דתיים שחושבים...
141. אין לחנוך רחמנות על אישתו וילדיו?
חגית ,   מרכז   (08.09.07)
ממש לא מענינות אותי ההתלבטויות והבעיות הנפשיות והדתיות של חנוך, למה הוא חושב שזה מענין מישהו והוא צריך לשטוח את בעיותיו בפרהסיה, במקום ללכת לפסיכולוג טוב? למה הוא צריך לבייש את אישתו וילדיו, במקום להגן עליהם כמו כול אבא-גבר נורמלי??
142. תרגיל יחצ"ני מטופש ופאטתי.
(08.09.07)
143. חנוך יקר, חזק ואמץ
דוד ,   ירושלים   (09.09.07)
יישר כוחך על ההעזה להסיר את מיכסה הזכוכית מעל ראשך. חשפת עצמך לשורה של דברים שאינם מקובלים בקרב החברה-המיגזר שלך. עשית זאת מתוך אמונה כי צריך לחיות את החיים עם עצמנו ועם זולתינו מתוך פתיחות ונאמנות לעצמך, שבמילים אחרות זו נאמנות לאלוהים . בעשייה זו של הוצאת סיפרך,בטאת את חוויית הזכות שלך ואני בטוח כי עשייה זו תעניק לך המון כוחות ותעזור לך להתמודד מול כל המתגוננים והפחדנים שבתוך המיגזר שאתה חי בתוכו. שנה טובה לך ולמשפחתך. דוד.
144. הערה לשם הספר
דתית   (09.09.07)
ההורים הדתיים אומרים(אם כבר) :"ה' לא מרשה" ולא משתמשים במילה אלוקים וודאי לא אלו-הים
145. בשם רבתנו: אתה צודק. כדרכה בקדש
למס' 130 ,   ק"ק "נזורו אחור"   (09.09.07)
נוהגת האדמור"ה להתבודד כל שמיטה. וממילא לא תשמע ממנה יותר. שנה טובה
146. אני באמת לא מבינה מה זה מפריע לכולם
דתיה אורגינל ,   מי שיקרא לא יפסיד..   (10.09.07)
זכותו לגור היכן שהוא רוצה, ויתרה מכך,אם הוא לא הדתי הקונבנציונאלי זה רק מוסיף לשם הטוב של ההתנחלויות,כי מבחינת מי שלא תומך בהתנחלויות,הוא חושב לעצמו "טוב,כנראה שאם אחד כמותו גר שם,כנראה יש בזה משהו..." חשבתם על זה? ואני באמת לא מבינה,מה אכפת לכם? ולמה להכנס למה הוא מקיים ומה לא... אני אחת מכם,ואיני בושה בדרכי,וב"ה טוב לי... אבל הכי חשוב ,זה שיהיה בנאדם,וזה מה שהוא, סלחו לי,אבל האהבה לא נוטפת מעל דף תגובות זה... ולמה? קדימה אחים,ערב ראש השנה,פחות ניכור, הרבה יותר אהבה...
147. לא צריך להיות דתי בישביל להיות ימני
יצחק ,   ירושלים   (11.09.07)
למה להיות דתי ,שאלה מאוד קשה אפ אחד בעולם לא יכול לשכנע אותך... או ששיקרת לעצמך כל החיים ופאתום מגלה שאתה רוצה ליהות דתי או ההפך ,העולם היום מביא לך דברים שהדת לא יכולה להחליף לכולם ,יש אנשים היום שפשות לו רוצים לא רוצים את זה ואפשר להבין אותם... השאלה עכשיו זה מאיפה בא כל הכח הזה לעשות נגד טבע האדם בנות ,סרטים ,כוכבים... ואז שואלים את עצמנו אולי זו האמת כיאילו אם הוא במצה את כל הדת חייב להיות סיבה טובה ,אולי הסיבה הזאות זה שזה פשות האמת אין שום דבר אחר .אבל גם יכול להיות שאותו דתי משקר לעצמו או שהוא חושב שלהיות חילוני זה עוד יותר גרוע כי חירפנו אותו כשהוא היה קטן... טוב בקיצור קשה למצוא תשובה..................
148. חלק גדול מהמגיבים מחליפים "אורתודוקסי" ב"דתי"
ודייק   (17.09.07)
אפשר להיות "דתי" בלי להיות אורתודוכסי. דת אינה בהכרח אורתודוקסיה ואורתודוקסיה, לפחות פורמלית, למרות שנראה שאולי לא כך הדבר בפועל, אינה דת אלא ביטוי מסוים של עבודת אל. כשאתם כותבים "דתי" אתם מתכוונים לאותודוכסי. "דתי" הינה מילה סוביקטיבית ואישית. בעיני נטורי קרתא למשל הדת"לים אינם "דתיים".
149. סובלנות רבותי, סובלנות. ותודה לך חנוך.
נרי   (23.09.07)
מי שלא חי בחרדות לא יבין זאת לעולם. חנוך, תודה לך על הספר הזה. לרגעים היה נדמה שאזרתי אומץ וכתבתי אותו בעצמי. תודה לך איש יקר, מאחלת לך חיים שלווים ונצחון על החרדות.
150. חנוך מזדהה עם כל מילה
מתנחל   (28.09.07)
אני גר בהתנחלות ותיקה ורואה רבים מילדי הוותיקים עם פירסינג במקומות שונים..... האם הוריהם מבקשים גם מהם לעזוב??? -אגב אני הולך לביה"כ בכיף ומתי שבא לי!!!
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה