מ"דעת אמת".
וראיתי מעשה קוף ונזכרתי הלכה בקוף ולא אמנע טוב מהטורבינה ואביאנה
לפניכם.
להלן שאלה שנשאלה בפני הגאון המטורלל מנשה קליין.
לא צריך לקרוא אותה בעיון ולהבין אותה. די לקרוא את הסופרלטיבים שהוא
מעניק לגוי.
להזמין נכרי לביהכ"נ בשעה שהציבור מתפללין?
כח לחדש הרחמים התשס"א בנ"י יצו"א מע"כ האי צורב עוסק בחוקי חורב
גיל. ר. קוברסקי הי"ו ואנקובער קענ.
אחדשה"ט וכו' ועל דבר שאלתו עוד אי מותר להזמין נכרי לביהכ"נ בשעה
שהציבור מתפללין לפמ"ש בש"ע סי' נ"ה י"א שלא יהא מפסיק דבר שאינו
נקי או עבודת כוכבים, והמג"א שם ס"ק ט"ו פי' עבודת כוכבים ר"ל עבודת
אלילים שלא תהא מפסיק אבל עכו"ם עובד ע"כ אינו מפסיק ובשע"ת שם
חולק בשם מח"ב ומפרש עו"כ היינו גוי שאינו בן ברית, וכבודו ציין להכף
החיים. והנראה דבפמ"ג בא"א ס"ק ט"ו בשם א"ר דעובד כוכבים נמי מפסיק
ובא"א בוטשאטש מתיר בדיעבד ואוסר לכתחילה.
ולולי דמסתפינא נלפענ"ד לפמ"ש רבינו הבה"ג ז"ל דנכרי השופך מים על
ידי ישראל בנטילת ידים לא מהני דלא הוי ליה בא מכח גברא אלא הוי ליה
כבהמה בעלמא דעכו"ם לאו אדם הוא, ובש"ע א"ח סי' קנ"ט הכל כשרין
ליתן מים לידים אפי' וכו' עכו"ם ונדה, ובתש' מהר"ם הובא בט"ז סקט"ו אני
ניזהר לגבי נטילה מהעכו"ם אף שהר"י התירו ועיין עטרת זקנים שם ונכון
הוא שיזהר מליטול ידיו מהכותי, ועוד שם בש"ע אם הקוף נותן מים לידים יש
פוסלים ויש מכשירים ונראו דבריהן הג"ה ומ"מ יש להחמיר וכתב המג"א
ובדיעבד כשר ואע"ג דביו"ד סוסי' ב' פסל שחיטת הקוף שאני התם דשחיטה
דאורייתא וכו' משמע לכאורה דס"ל דעכו"ם דינו כקוף וכבהמה אלא דבנט"י
מקיל ולא בשחיטה, ועיין רמב"ם פ"ב מה' אבות הטומאה ה"י שכתב שחיטת
עכו"ם נבלה ומטמאה במשא ואם שחט בסכין יפה שחיטה כראוי אחד
העכו"ם ואחד הכותי או גר תושב שחיטתן נבלה וקרוב בעיני שאף זה מדברי
סופרים והראב"ד השיג עליו כי עו"כ הם כבהמות ואין מטמאין ואין מיטמאין
עם הדומה לחמור הן גוים כמר מדלי ואת כלם ישא רוח והחושב אותם לכלום
אסף רוח בחפניו, והכ"מ שם השיב בשביל הרמב"ם שאהכ"נ הרי העכו"ם
כבהמה וניהוי כקוף בעלמא אולי קוף שעשה מעשה שחיטה ששחט כהוגן נמי
מוציא מידי נבילה מה"ת ע"ש ועיין משנ"ה ח"ז סי' צ"ח וח"ט סי' שצ"ד.
ולפי הנ"ל כיון דדין נכרי כדין בהמה ובשר חמורים בשרם א"כ כמו בהמה
אינו מפסיק וחוצץ ה"ה עכו"ם ולכן כתב המג"א שהוא ע"א ממש ולא
עכו"ם אלא שיש לחלק דעכו"ם הגם שהוא כבהמה מ"מ גזרו עליו טומאה
עכ"פ מדרבנן משא"כ בבהמה ולהלכה לפענ"ד ודאי שלכתחילה מה לו
לעכו"ם בביהכ"נ אבל בדיעבד אין להחמיר וכן ראיתי מנהג העולם וקצת ראי'
עוד בתפלת שלמה בזמן חינוך המקדש וגם הנכר שיבא להתפלל וי"ל וקצרתי.ובזה הנני מברכו בברכת התורה המעתיר בעדו לטובה דושה"ט בלב ונפש,
מנשה הקטן
ע"כ
יש להדפיס את כל השו"תים הללו ולתרגם לאנגלית ולהפיץ ברשת.
מעניין מה יאמרו בגויים....