חדשות  חדשות בארץ  חינוך ובריאות
חדש: תוכנית ליבה לכל גני הילדים במדינה
מורן זליקוביץ'
פורסם: 04.04.05, 15:25
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 455 תגובות ב-455 דיונים
421. ח - ב - ל
Smadar ,   North   (05.04.05)
הייתי מעדיפה שאת כל המשאבים ישקיעו בבתי הספר וילמדו על כבוד ויטפלו סופסופ באלימות ולא יטרידו את הילדים הרכים.
422. תכנית ליבה
א.א ,   ר"ג   (05.04.05)
תנו להם לחיות את החיים שלהם בשקט .
423. לקחו לנו את זכות הבחירה
אמא המומה ,   תל אביב   (05.04.05)
למה להכריח את כל הילדים להתחיל את כיתה א' מגיל כל כך מוקדם, ואיפה זכות הבחירה של ההורים להחליט מה ילדיהם ילמדו בגיל הרך? עכשיו אין לנו זכות בחירה מה ילדינו ילמדו ומה לא! במקום שילמדו אותם דברים אחרים , רגשיים, ולא תחרותיים.
424. תגובה ל 242
חרדי ,   רחובות   (05.04.05)
בג"ץ כבר עשה את זה ומ תשס"ז לא יהיה מימון למי שלא מייסם את תוכנית הליבה. אני חרדי ולא מוכן שהשטויות של משרד החינוך יכנסו לחיידר שבני לומדים בו. אני מוכן לשלם גם 1000 ש"ח לחודש וללמד את ילדי לפי התורה והמוסר האמיתי. אני סובר שחינוך הרבה יותר חשוב ממותרות וטיולים ומוכן לשלם בשביל זה. לא צריך את משרד החינוך בשביל זה דבר נוסף הוא שזה אולי ימעיט בקצת את השינאה של החילונים אלינו.
425. 398 זה יש רק אצל החרדים בגלל זה
הילדים שלנו ,   שפני ניסוי   (05.04.05)
הם לעולם לא יסכימו שיעשו להם ניסויים על הילדים. אנחנו משום מה מסכימים שילדנו יהיו שפני ניסויי. בושה לנו !!!!!!!
426. קץ לילדות
ירון ,   מודיעין   (05.04.05)
מי הוגה את התכניות האלו? על איזו פילוסופיה או פסיכולוגיה התפתחותית הוא נשען? המגמה הזו של "אקדמיזציה" של מערכות החינוך לגיל הרך לא תועיל לנו. בטווח הקצר יתכן שהישגים במבחני המיצב ואו במבחנים בינלאומיים יעלו, אבל המחיר לטווח הרחוק יהיה קשה מנשוא. הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יבינו שהמגמה צריכה להיות הפוכה (ולא בגלל שיקולי נוסטלגיה) - פשוט להשיב לילדים את הילדות שלהם, לפתח בהם את היצירתיות, הדמיון והכוחות הפנימיים. את הקוגניציה הם ירכשו בשלבים מאוחרים יותר, וביתר הצלחה.
427. נא לא להפריע לילדים
מרים ,   עפולה   (05.04.05)
428. קודם שיחליפו את הגננות
נ מחיפה   (05.04.05)
429. אוי..... איזה טעות זו, וכמה זה חסר מקצועיות
אשת מקצוע בתחום ,   תל אביב   (05.04.05)
אוי, כמה שעצוב שהמומחים פשוט פספו את העניין. אזמה, הגענו לקץ עידן התמימות? קץ הילדות? האם אותם מומחים של צשרד החינוך לא קראו ספרות מקצועית בנושא? אפילו פרופ' שרה סמילנסקי (אחת משלנו) טוענת שהלמידה היעילה ביותר מתארחשת תוך משחק ולא כלמידה דידקטית מאורגנת. יטענו המומחים שהלימדה גם כאן תעשה "תוך כדי" ותהיה חווייתית. נו, באמת! אם גננת צריכה לדווח על התקדמותו של יוסי בן השלוש וחצי בכל כמה חודשים (או אפילו בכל כמה שבועות) היא צריכה נתונים נצברים וכמותיים. היא תיאלץ (יש לה מפקחת...) להציף את יוסי בדפי עבודה, בשאלונים שאותם תשאל, במטלות דידקטיות, בשיעורים... ובעצם המטרה שלה לא תהיה לבדוק את התקדמותו של יוסי הקטן- אלא לבדוק את עצמה ואת יכולותיה החינוכיות, את הישגיה המכומתים כגננת ואת הציון שהיא תקבל מן הממונים עליה. ומי משלם את מחיר האתנן הפופוליסטי והפוליטי שמנסה שרת החינוך להשית על הצוותים שלה? יוסי. אני בטוחה שגם הצוותים המקצועים באגף לחינוך הקדם יסודי נאנחו תחת המכבש הפוליטי של השרה ועשו את הדברים מתוך אילוץ. הם יודעים כמה זה לא נכון ולא לטובת הילדים. עכשיו הם מחפשים דרכים להכשיר את השרץ- וככה זה נראה.
430. הפסיקו לדחוף את הילדים
דוד   (05.04.05)
למאה העשרים יש תביעות מעטות לאנושיות נאורה, אולם הישג אמיתי אחד שהושג הם חוקי עבודת-ילדים. המהפכה התעשייתית הביאה ילדים קטנים, בגילים צעירים כמו גיל חמש, לתוך בתי-מלאכה עם תנאי עבודה ירודים ובתי-חרושת בניצוחם, לעיתים קרובות, של מנהלי עבודה סדיסטיים ושל שיטה שהייתה תמיד-אכזרית. התוצאה הייתה מעין רצח של ילדים: השמדה שיטתית של ילדים, אשר הותירה צלקת קבועה בנוף האנושי. חוקי עבודת-ילדים שינו את כל זה. אנשים תרבותיים היו גאים בכך שהם החזירו לאנשים הצעירים את ילדותם, תקופת צמיחה, משחק והבשלה איטית. אפילו בתי-הספר הושפעו מחוקים אלה וכך הוכנסו לתוך שיגרת היום-יום שלהם פעילויות אקזוטיות כגון משחקים מחוץ לכותלי בית-הספר, התעמלות והפסקות. זה היה דבר טוב מדי מכדי שימשך אני מניח. תרבות השרויה בנוירוזות איננה יכולה סתם כך להכריז על עצמה כבריאה. החיזיון שכל הילדים האלה מתהוללים בשמחה ובאושר ללא דאגה, היה יותר מדי מכדי לשאתו. לכן החליטו חכמינו ומנהיגי החינוך שלנו לקלקל את התמונה. עכשיו נאמר לנו שאנחנו חייבים להכריח את ילדינו ללמוד מיומנויות או נושאים אקדמיים מסוימים מהרגע שהם נולדים למעשה. המסר הוא ברור. צעצועים טובים עבור תינוקות חייבים להיות צעצועים חינוכיים, הם חייבים לפתח מיומנויות מוטוריות, תאום (קואורדינציה) עין-יד, או זיהוי סמלים. על מעונות-יום טובים לכלול הדרכת תינוקות. על פעוטונים וגני-ילדים טובים לעבוד על פי תכניות לימודים בנויות היטב. הוראת מוסיקה צריך להתחיל בגיל שלש, לימוד שחייה בגיל שנה, לימוד קריאה, ברגע שהילד יכול לראות. נאמר לנו באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהורים אשר מתעלמים מציוויים אלה מזניחים את ילדיהם, ומכינים אותם לכישלון בחיים. ליהירותו של האדם אין גבול. במשך מיליוני שנים של אבולוציה התפתחו אצל כל המינים מנגנוני הישרדות המכוונים בעדינות. אחד המנגנונים האלה שהוא אוניברסאלי ביותר הוא ההבשלה. תהליך אשר עוצב כך שהוא מפתח את מלוא הפוטנציאל אצל כל יצור חי. גדילה, שונה בפרטי פרטים אצל כל יחיד והיא תלויה במבנה הגנטי ובנסיבות הסביבתיות. אולם דבר אחד משותף לכולם: התהליך, על מנת שהמינים יוכלו לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם, חייב להיות תהליך של הבשלה טבעית, שהוא איננו נתון להתערבותם של משיגי גבול מגושמים ובלתי מיומנים. מדוע איננו יכולים להניח להם לנפשם ? הילדות היא מצב נהדר, מהולל על ידי משוררים ופילוסופים מימים ימימה. ילדים חופשיים, עם לב קל ומאושרים, משתדלים בעצמם להשתלב בצורה חלקה בעולם המבוגרים -- להיות מועילים, להחזיר את האהבה שהם מקבלים, ולגדול כאזרחים פוריים וכהורים טובים. האם אנחנו באמת משפרים את המצב כאשר אנחנו לוקחים את הילדים האלה והופכים אותם לאנשים קטנים מתוחים, הנתונים לרגשות אשמה, נשלטים ומלאי חובות, כאשר הם מאולצים להשיג מטרות של מבוגרים שהם אינם יכולים אפילו להבינן ? אולי "היה צריך להיות חוק": איש לא ידחוף ילדים ללמוד מיומנות או לימוד אקדמי כלשהו בטרם הם בוחרים לעשות זאת מרצונם החופשי. אולי המאה העשרים הייתה צריכה להסתיים, כפי שהיא התחילה, בהבעתה של החברה את דאגתה האוהבת לצעיריה.
431. גם להם אתם עושים בצפר? זאת התעללות!
אדרוש המאמוש תנו להם ,   מרכז   (05.04.05)
נו באמת... לא מספיק יש לנו יום לימודים ארוך מה שמתאים לילדים קטנים שההורים שלהם לא יכולים לשמור עליהם עד 4..עכשיו לעשות גם לקטנים? מתי תעזבו אותנו בשקט אנחנו מסתדרים מוצוין כמו שזה עכשיו! תנו להם קצת להנות!
432. זו פשוט חוצפה!
ג. ,   גבעתיים   (05.04.05)
המדינה חושבת שהיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה עם הילדים שלנו. שלנו! המדינה לא יכולה לכפות על אנשים כל שטות שהיא הגיעה למסקנה שהיא טובה, ובמיוחד לאור המצב הנוכחי ולאור כל הטעויות שנעשו. הרעיון האחרון זה פשוט לקחת מהילדים את היכולת ללמוד מה זה חיים. להפוך אותם לרובוטים לא יעשה טוב לאף אחד. למה צריך להתחיל ללמוד כך כ"כ מוקדם? מה בוער? תנו לחיות קצת. אני אחשוב פעמיים אם לשלוח את ילדי למערכת שכזאת.
433. שלוש שנים - לא הגזמנו?!
יפעת ,   גן יבנה   (05.04.05)
בצורה זו או אחרת, כך פועלים גם היום בגני הילדים. החידוש: "דיווח להורים לפני כניסתם לגן על תוכנית הלימודים המתוכננת בו בשלוש השנים הקרובות". נשמע לי קצת מופרך - רק אלוהים יודע מה יקרה בעוד 3 שנים, ובמדינה הזאת, בטח גם הוא לא מוכן להתחייב... יפעת-גננת.
434. מאמצת כל מילה בתור גננת....
רחל ,   שפלה   (05.04.05)
כבר מזמן קשרו את ידינו. הגננות עם המעוף... אותנו שיש לנו מרץ ויוזמות מענינות ולא שבלוניות..לא נותנים לחוות מוחשית לימודים לא פרונטלים.. ופשוט גורמים לנו חושך פנימי וההפך מאורינות רחל ל גננת 22שנה בכיף
435. איפה אתם במשרד החינוך?
גננת שגאה במקצועה   (05.04.05)
אתם מפגרים... בזמן ומנותקים מהשטח! גברתי שרת החינוך, את חושבת שאנו מחכות שתבנו תוכנית ליבה? כבר שנים אנו עובדות, משתלמות מפתחות ומלמדות אורינות מתמטית, כשורי שפה כשורי חיים ועוד ועוד. ככה החינוך נראה. זה הדימוי שמשרד החינוך מנסה להדביק לנו, העובדים בשטח. פרזיטיות שלא עושות כלום אלה יושבות בשמש ומשתזפות ועושות ביבי סיטר על הילדים. תתבישי לך! גברתי השרה ומשרד החינוך שאת עומדת בראשו!
436. ל-325:מה הסלחנות הזו? את הנזק הוא עשה ופנה לעסקיו
(05.04.05)
437. -349: לכ כתבת מייל
(05.04.05)
438. מה עשינו עד היום????
מיכל ,   קרית ביאליק   (05.04.05)
מה אנו הגננות עושות בגן?! מלמדות את הילדים תכנים למינהם כישורי חיים , מדעים, אוריינות, ועוד הרבה תכנים. גן הילדים מזמן כבר לא בייביסיטר!!!
439. סקופ.. התוכנית הסודית של לבנת
הרי פוטר   (05.04.05)
לאור ההישגים המדהימים שהפגינו תלמידי ישראל בתחריויות האחרונות(להזכירכם, הם עוד לא אחרונים) החליטה צרת החינוך לעשות מהפיכה בחינוך. בגן הילדים ילמדו קרוא וכתוב ומתימטיקה עד רמה של שני נעלמים. בסוף העממי יקבלו תעודת בגרות . בסיום התיכון תואר ראשון ומי שיסיים אוניברסיטה, פרופסורה
440. ביחס לגננות
אורקה ,   מרכז   (05.04.05)
מכיון שמימלא רוב הגננות עובדות כל-כך יפה והן מבצעות את עיקרי התוכנית הלכה למעשה כבר שנים רבות, נותרה שאלת ההכשרה. נגיד שמשרד החינוך לא ממש משתגע על היגי הגננות ונניח שצריך להעביר לגננות הכשרה ליישום הרפורמה הזאת. מתי יתחילו? עכשו כבר סוף שנה וגננות חייבות לנוח בחופש הגדול מעמל השנה. אז כרגיל בספטמבר הבא עלינו לטובה בעוד 4 וחצי חודשים, יישמו על הנייר את הרפורמה. ורק אחרי החגים יתחילו להכשיר את הגננות. שוב פעם משחרר משרד החינוך עגלה הנוסעת לפני הסוסות. איך תתקדם העגלה? מה ירגישוו הסוסות? למי זה אכפת, העיקר שיש לנו כתבה בעיתון!!!
441. השיגעון חוגג במשרד החינוך!!!
מורה מהשורה   (05.04.05)
אינני יודע כמה דקות מקדישה לימור ליבנת ביום לחינוך.זה לא הרבה (ומזל שכך.) --- האינטנסיביות של ההכרזות הגרנדיוזיות על הצלת המצב מעידה על טירוף מערכות. איפוא שיקול הדעת. איפוא הצניעות. --- המסקנה ברורה: לימור ליבנת ורונית תירוש חייבות ללכת הביתה - כישלונן מהדהד מקצה הארץ ועד סופה. חייבים שר חדש מקצועי. צריך דרך חדשה. צריך אמנה חדשה בין השר למורים. וצריך לנקות את האורוות מכל מיני פונקציונרים מיותרים ומזיקים. --- מהיכן תבוא המהפיכה? ומתי? אלו השאלות היחידות שמעניינות אותי!
442. great
meה ,   switzerland   (06.04.05)
my children learned math and reading from 5 years old (since we arrived here) and it's recomanded. the best schools in the world teach like that.
443. הפתרון הוא להביא את תחום החינוך לשוק.
דוד   (06.04.05)
האם על החינוך להיות חובה וממומן באמצעות המיסים, כפי שהוא כיום? התשובה לשאלה זו הופכת לברורה אם שואלים אותה באופן יותר קונקרטי וספציפי, כלהלן: האם יש לאפשר לממשלה להוציא ילדים בכח מבתיהם, עם או בלי הסכמתם של ההורים, ולהעמידם בפני אימון ותהליכי חינוך על דעתם או שלא על דעתם של ההורים? האם יש להפקיע את עושרם של אזרחי המדינה על מנת להחזיק מערכת חינוך שהם אולי מאשרים או לא מאשרים, ולשלם עבור חינוכם של ילדים לא להם? לכל אחד אשר מבין והוא מחוייב בעקביות לעקרון של זכויות הפרט, התשובה היא בפירוש: לא. לא קיימים יסודות מוסריים כלשהם לתביעה שהחינוך הוא זכות בלעדית של המדינה -- או לתביעה שזה נכון להפקיע את עושרם של אנשים מסויימים לתועלתם של אחרים, שאינם זכאים לו. הדעה שהחינוך צריך להיות בשליטת המדינה היא עקבית עם תאוריית הממשל הנאצי או הקומוניסטי. היא לא עקבית עם התאוריה של הדמוקרטיה הליברלית. ההשלכות הטוטליטריות של החינוך הממלכתי (מתואר באופן אווילי כ"חינוך חובה-חינם") טושטשו בחלקן כתוצאה מהעובדה שבישראל, שלא כמו בגרמניה הנאצית או ברוסיה הסובייטית, בתי-ספר פרטיים – וטרם ידוע אם גם החינוך מן הבית -- נסבלים על ידי החוק. עם זאת, בתי-ספר אלה והחינוך מן הבית קיימים לא בזכות אלא בחסד. ועוד, העובדות נותרו כך: (א) על רוב ההורים נכפה ביעילות לשלוח את ילדיהם לבתי-הספר הממלכתיים, היות ומוטלים עליהם מיסים על מנת להחזיק את בתי-הספר האלה והם אינם מסוגלים לשלם את האגרות הנוספות הנחוצות על מנת לשלוח את ילדיהם לבתי-ספר פרטיים או לקיים חינוך מן הבית; (ב) הסטנדרטים של החינוך, אשר שולטים בכל בתי-הספר, נקבעים על ידי המדינה; (ג) הנטיה הגוברת בחינוך היא שהממשלה מפעילה שליטה, כל פעם יותר רחבה, על כל היבט בחינוך. כדוגמה לנאמר לעיל: כאשר הורים רבים, אשר התנגדו לשיטה הפיקטוגרפית ללימוד הקריאה של ילדי בית-הספר, לקחו על עצמם ללמד את ילדיהם בבית בשיטה הפונטית -- הועלתה הצעה לאסור על הורים על ידי החוק לעשות זאת. מה המשמעות לכך, אם לא שהראש של הילדים שייך למדינה? כאשר המדינה לוקחת על עצמה שליטה כספית על החינוך, זה מתאים באופן הגיוני שבהדרגה המדינה תתפוש שליטה על תוכן החינוך -- היות ועל המדינה רובצת האחריות לשפוט אם נעשה שימוש "סביר" בכספיה. אולם כאשר ממשל כלשהו נכנס לתחום הדעות, כאשר מתיימר להכתיב בסוגיות אשר להן תוכן אינטלקטואלי, זהו המוות לחברה החופשית. ספרי חינוך הם בהכרח סלקטיביים, בנושא הספר, שפתו, ונקודת ראותו. כאשר ההוראה מנוהלת על ידי בתי-ספר פרטיים, יהיו הבדלים ניכרים בין בתי-ספר שונים; על ההורים לשקול מה הם רוצים שילמדו את ילדיהם, על ידי תוכנית הלימודים המוצעת. ואז על כל אחד לשאוף לאמת אוביקטיבית....לא יהיה בשום מקום שידול ללמד את "עליונות המדינה" כפילוסופית חובה. אולם כל מערכת חינוך בשליטה פוליטית תחדיר במוקדם או במאוחר את התורה של עליונות המדינה, תהיה זו הזכות האלוהית של המלכים או "רצון העם" ב"דמוקרטיה". ברגע שתורה זו מתקבלת, הרי שלשבור את טבעת-החנק של הכוח הפוליטי המופעל על חיי האזרחים הופך להיות משימה על-אנושית. הוא אוחז בציפורניו את גופם, רכושם, וראשם של האזרחים מילדותם. הרמה הנמוכה המצערת של החינוך היום היא תוצאה, אשר ניתן לחזותה מראש, של מערכת בתי-ספר הנשלטת על ידי המדינה. ביקור בבית-הספר, במידה גדולה, הפך להיות סמל של מעמד ופולחן. יותר ויותר אנשים נרשמים לאוניברסיטאות -- ופחות ופחות אנשים מסיימים אותן עם חינוך מתאים. מערכת החינוך שלנו היא כמו ביורוקרטיה עצומה, שירות-ציבורי עצום, בה הנטייה היא לקראת מדיניות של לקחת בחשבון הכל אודות כישוריו של מורה (כגון מספר פרסומיו) למעט כושרו ללמד; ולקחת בחשבון הכל אודות כישוריו של התלמיד (כגון "כושר הסתגלותו החברתית") למעט יכולתו האינטלקטואלית. הפתרון הוא להביא את תחום החינוך לשוק. http://www.bsh.co.il/forums/ShowMessage2.asp?id=614302&Fnumber=156&SunId=613029
444. תוכנית ליבה
טל.א ,   ירושלים   (06.04.05)
"איזה מזל שמאגדים משהו בחוק" ללא תוכנית ליבה נחשב הגן עד עתה כביביסטר , תודה לכל מי שעזר לכתוב את תוכנית הליבה מה היינו עושים בלעדיכם ............
445. עד מתי נמשיך להכניס לתבניות???
רונה ,   נתניה   (07.04.05)
די נגמרו הימים של העו"ד /דוקטור של האם היהודיה..., במקום לנסות לאלץ את ילדינו ללכת במסלול הבינוניות, תוך כדי שיוף "הקצוות הבולטות" אולי סוף, סוף נשקוד על תוכנית שבה הם ילמדו את עצמם, שבה נתמוך בהם לבטא את כישוריהם המולדים, ליזום, להיות עצמאיים בעלי דעה ורגישות- להיות בני אדם. במקום להתייחס אליהם כאל תבניות זהות שצריך לצקת לתוכן את כל מה שאנחנו צרכים ע"מ לקבל דור חדש של מבוגרים/ילדים מבולבלים, שלא יודעים מה הם רוצים לעשות עם עצמם, שאחרי שנים של "אתם צרכים" ,אומרים להם, "יופי לימדנו אותכם מתמטיקה, סיפרות עכשיו "תבחרו" מה אתם "רוצים" לעשות???" מה עם כישורים חברתיים, לחיים, להיות קשובים לעצמם ולזולת. נו, הדבר הזה שקוראים לו חינוך, אתם יודעים...
446. הורים מערכת החינוך נראית כך בגללכם!!!!
(09.04.05)
השאירו את החינוך למי שמבין, כל הורה שהיה טעון שיפור ולקוי למידה, נעשה פתאום מומחה בחינוך, בשל ההתערבות שלכם בכל נושא, מורים מוותרים ומתקפלים, על-מנת שאתם תהיו מרוצצציייים, ושיהיה שקט תעשייתי. בכל העולם המתקדם ילדים מתחילים ללמוד מגיל 3, אז מה המהומה, ויש הלומדים 3 שפות במקביל.....
447.  ברור שתירוש וזיילר לא בקרו בגני ילדים
ורד ,   ירושלים   (11.04.05)
רואים שחברי הועדה לא מכירים לא יודעים ולא מעריכים את עבודת הקודש שנעשת בגנים. אל תפגעו לילדים בילדות היא לא תחזור!
448. רפורמה בגני הילדים
עינת מואב ,   הוד השרון   (10.05.05)
כל הכבוד. סוף סוף גני הילדים יפסיקו להיות בייבי סיטר של הילדים ויהפכו למוסד חינוכי, שמכין את הילדים כיאות לכיתה א'. גילאים 3-6 הם גילאים בהם הילדים יכולים לקלוט המון מידע וצריך לנצל זאת כמה שיותר. בסופו של דבר זה יהיה לטובתם, כשירכשו הרגלי למידה וידע שיסייעו להם בעתיד לשפר את הישגיהם.
449. ועוד כמה שנים כמות הילדים שירצו להתאבד מהלחץ????
כבר עדיף שישארו בבית   (10.05.05)
450. סוף סוף!!!
דנית ,   חיפה   (10.05.05)
במיוחד בגן חובה - כמורה ל-א', רמת הילדים שמגיעה מהגן לכיתה א' ירודה מאוד מבחינת כישורי שפה. סוף סוף בנו תוכנית - אני רק מקוה שיהיה פיקוח על הגננות שאכן הן מיישמות אותה. במצב הקיים כיום - משיחות עם גננות - אין פיקוח חוץ מפעמיים בשנה שמגיעה המפקחת להציץ. ואילו בבתי הספר הפיקוח הוא מעל ומעבר. בהצלחה...
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה