רן ארז: לבנת ודברת הם ריבנטרופ ומולוטוב
בכנס המחאה של ארגוני המורים, שנערך באיצטדיון יד אליהו, קראו המורים לבצע רפורמה אמיתית ו"לא תרגילים פוליטיים". יו"ר ארגון המורים השווה את הדו"ח לתוכנית ריבנטרופ-מולוטוב, "שנועדה לפגוע באחרים"
אחרי המתנחלים שהשתמשו בשואה, הגיע תור המורים להשתמש במלחמת העולם: יושב ראש ארגון המורים, רן ארז, השווה אחר הצהריים (יום ב') את דו"ח דברת לתוכנית ריבנטרופ- מולוטוב, הסכם אי ההתקפה בין רוסיה לגרמניה, שהוביל לפרוץ מלחמת העולם השנייה. הדברים נאמרו בכנס מחאה של המורים באיצטדיון הספורט ביד אליהו. בכנס השתתפו כעשרת אלפים מורים, גננות, מנהלים ומפקחים.
"כשאני חושב על דו"ח דברת אני לא יכול להימנע מלחשוב על תוכנית ריבנטרופ-מולוטוב, שנועדה לפגוע באחרים. תוכנית דברת-לבנת היא סדין שבא לכסות על מערומיה של מערכת החינוך ולא לפתור שום בעיה", אמר ארז.
"מדובר בתוכנית לבנת-דברת, לא בדו"ח של ועדה. זו תוכנית בשיתוף פעולה שבאה לאמלל את אלה שעובדים במערכת הזאת", אמר ארז. שאלותיו של ארז - האם ניתן לפטר 30 אלף מורים - זכו לקריאות בוז רבות ושריקות ממשרוקיות בקהל המשולהב. הקהל השתלהב כשרינת גבאי עלתה לשיר את השיר "לא תנצחו אותי", ושר עמה בקולי קולות.
שרת החינוך, לימור לבנת, ויו"ר ועדת דברת, שלמה דברת, נדהמו לשמוע את דברי יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים. "מאבק של איגוד מקצועי הוא לגיטימי, אך כאשר יו"ר ארגון המורים, רן ארז, משתמש בהשוואה לגרמניה הנאצית או לרוסיה הקומוניסטית, בהקשר לרפורמה בחינוך, יש מקום לשאול האם הוא ראוי להיות מורה ומחנך בעצמו", אמרה לבנת.
מזה כמה חודשים מביעים המורים מחאה כנגד המלצות הדו"ח, הקוראות לפיטוריהם של עשרות אלפי מורים, זאת ללא מו"מ בין הנהלת הוועדה וגורמים בארגוני המורים. באחרונה החריפו המורים את התנגדותם והם פתחו בקמפיין נגד מימוש הרפורמה.
"לימור לבנת תתקדם - הילד שלך לא", היא הסיסמה שתחתיה מתנהל הקמפיין החדש. בכנס המחאה אחזו אלפי המורים בשלטים עליהם נכתב: "זו לא שיטה, זו שחיטה", "ועדת דברת – מיוצרים לעובדי ייצור", "הצפיפות בכיתות פוגעת בחינוך ומעודדת אלימות", "לא לתרגילים פוליטיים, כן לרפורמה האמיתית".
מזכ"ל הסתדרות המורים: עושים הון פוליטי על גב המורים
מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, אמר בכנס: "אנחנו, שהושטנו יד ונתנו כתף לכל תוכנית חדשה, לכל רעיון מהפכני של משרד החינוך - השפה כמכלול, שיטות הבדידים בחשבון, שיטות הוראת המתמטיקה על פי מכון ויצמן ויצאנו להשתלמויות על חשבוננו ובזמננו החופשי - לאחר כל אלה הפכו אותנו בהבל פה, באמירות חסרות אחריות, בכותרות ציניות, לחבורה של מורות ומורים עייפים שגורמים נזק לישראל".
וסרמן הוסיף כי פוליטיקאים עושים הון פוליטי על גב המורים ומחפשים כותרות. "איך אפשר במצב הזה לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב ולהתחיל מבראשית? זו השאלה".
אחת הדוברות בכנס, מורה להיסטוריה מזה 20 שנה בבית הספר יונתן ברעננה, מתי ברושק, שאמרה: "שינוי עושים בשיתוף עם אנשים ולא בהנחתה מלמעלה. אנו אנשי החינוך באים מהשטח, שותפים לעבודה הקשה, וגם בעיקר כואבים וחיים את מחדלי מערכת החינוך, לא פחות ואולי אף יותר מהציבור ששופט אותנו, וזה כולל גם את חברי ועדת דברת".
ברושק הוסיפה כי למרבה הצער, "בכל מפגש עם תלמידיי הבוגרים עולה השאלה 'את עדיין שם? מדוע את לא עוזבת את ההוראה?', שאלה זו לא תופנה לרופא במחלקת ילדים או לכל איש במקצוע אחר".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "רוב ציבור ההורים ועשרות אלפי המורים שותפים לצורך לבצע רפורמה מקיפה במערכת החינוך כדי להגיע להישגים טובים יותר, להביא לעלייה בשכר המורים ולחיזוק מעמד מקצוע ההוראה, ולתת לתלמידים חינוך טוב יותר, יותר העשרה וערכים. ראש הממשלה ושרת החינוך נחושים לבצע את השינוי המיוחל במערכת החינוך, לטובת ילדי ומורי ישראל".