שתף קטע נבחר

 

דוברת: "המורים מחמיצים הזדמנות היסטורית"

המאבק בין המורים למשרד החינוך על יישום דו"ח דוברת הגיע אמש לשיא, כשאלפי מכתבי פיטורים נשלחו למורים. מה יש להוגה הרפורמה לומר על כך? שלמה דוברת בראיון בלעדי ל-ynet: "המורים חייבים לחשוב על הטווח הארוך, הם מחמיצים הזדמנות היסטורית לבצע יחד רפורמה. היום יש נכונות של הממשלה להעביר כסף לשיפור החינוך בישראל, קיים סיכון אדיר שממשלה אחרת לא תסכים לעשות זאת"

"אני מבין את החשש מכפייה של ההמלצות, אבל למה להנציח את המצב הקיים? מי מהמורים לא מעוניין בהעלאה של 30% בשכרו? יש עניין אחד – שיפור החינוך. גם האוצר לא שמח עם רוב ההמלצות. המורים צריכים לחשוב על הטווח הארוך. המסר הוא שהאווירה כרגע והתוקפנות שיצרו המורים במערכת החינוך, מאוד תקשה ליישם את הדו"ח".

 

כך אמר אמש ל-ynet איש העסקים שלמה דוברת, שעמד בראש הוועדה שחיברה את דו"ח הרפורמה במערכת החינוך. לדבריו, "ארגוני המורים מחמיצים הזדמנות היסטורית לבצע יחד רפורמה בחינוך. יש נכונות של ממשלת ישראל להעביר כסף עבור שיפור מערכת החינוך בישראל".

 

"זהו יום עצוב", הוסיף דוברת, "כל האקט של הפיטורים מכביד על כולם, על כל המערכת. האשמים במה שקרה היום נמצאים במקום אחד – ארגוני המורים". 

 

"ברמה הפרקטית, לא ניתן ליישם השנה בהיקף נרחב את הרפורמה", קובע דוברת, "ויש לי חשש שהתנגדות המורים מכרסמת בהמלצות הוועדה.

לא ניתן לבצע את ההמלצות בהיקף שתיכננו במקור. אני מקווה שניתן יהיה להגיע להסכמה עם המורים, כדי שנוכל לבדוק את ההמלצות, לפחות בחלק מהמקומות".

 

בדיעבד, לאור מאבק ארגוני המורים, האם יש משהו שהיית משנה בהתנהלות הוועדה?

 

"אני חושב שהוועדה עשתה את שלה. שיתוף ארגוני המורים היה משתק אותה - בדיוק כשם שלא שיתפנו את משרדי החינוך והאוצר. ישבנו עם המורים מאות שעות, קולם נשמע והם השפיעו. את המסקנות הסופיות שינינו ממסקנות הביניים לאחר ששמענו אותם.

 

האם ניתן בכלל לבצע רפורמה ללא המורים?

 

"אני מקווה ומאמין שהמורים יתעשתו וכך נוכל לנסות לבצע חלק מההמלצות בכמה יישובים ולבחון אותן. בטווח הרחוק, קשה לי לראות שארגוני המורים לא הופכים לחלק מהרפורמה. חלק מהדברים שהצענו כבר מבוצעים היום בשטח. אני מקווה שהם יתעשתו ויבינו, שאם תהיינה בחירות, יש סיכון אדיר שתיבחר ממשלה אחרת, שלא תסכים לתת כסף בעבור רפורמה במערכת החינוך.

 

"גם המורים יודעים שאין ברירה אלא לבצע את הרפורמה. הם צריכים לחשוב על הילדים ועל החינוך. כל המאבקים שלהם לאורך השנים לא הביאו לתוצאות, שהרי הם נמצאים בתחתית סולם השכר ומעמד המורה נמוך. הרפורמה שאני עומד בראשה מציעה שינוי דרמטי ואני יודע שהם מסכימים לרוב ההמלצות".

 

דוברת לא חוסך שבטו מהמורים ומהקמפיין הציבורי רחב ההיקף שניהלו נגד שרת החינוך בחודשים האחרונים. לדבריו, "המורים ניהלו ומנהלים קמפיין

אגרסיבי, ממוקד ואישי נגד שרת החינוך, לימור לבנת, שלדעתי עבר מזמן את גבולות הטעם הטוב. עצם העובדה שהם מחרימים שר בישראל, לא מוכנים להיפגש איתו למו"מ, אז איך מצפים שתהיה הסכמה ומשא ומתן? זו שערורייה שהם מסרבים להיפגש עם השרה. אם הם היו הולכים עם הרפורמה בחינוך, נושא הפיטורים לא היה עולה, ואם היה עולה - אז לא בצורה כזאת".

 

את דבריו מסכם דוברת בכיוון חיובי "אני אופטימי. ההמלצות שלנו נכונות, דברים בשטח, שאינם תלויים בארגוני המורים, מתחילים לקרות. אין לי בעיה שהצדדים יגידו שהם לא מיישמים את דו"ח דוברת, אבל שכן יגיעו להסכם על בסיס העקרונות ששרטטנו".


פורסם לראשונה 16/06/2005 21:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוברת. "האשמים - ארגוני המורים"
צילום: גיל יוחנן
המורים: "שיחשבו על הילדים"
צילום: גיל יוחנן
צילום: ששון תירם
תירוש ולבנת. "למה המורים מחרימים?"
צילום: ששון תירם
מומלצים