מיקרוסופט מציגה: Windows ו-Office - און ליין
חברת התוכנה הגדולה בעולם חשפה שירותים מקוונים המשלימים את התוכנות הרגילות שלה. זאת, בניסיון להגדיל הכנסות ולשפר את מצב התחרות מול גוגל ויאהו!
מיקרוסופט חשפה אמש (ג') שני שירותים מקוונים חדשים, Windows Live ו-Office Live, הקרויים על שם שני המוצרים הרווחיים ביותר של ענקית התוכנה.
גירסאות מקוונות אלה יאפשרו למשתמשים ליהנות מרבות מהתכונות של התוכנות, באמצעות האינטרנט, מבלי להתקין אותן על הדיסק הקשיח. כך הסבירו יו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס, וריי אוזי, מפתח תוכנה בכיר שהצטרף לאחרונה לחברה, לעיתונאים בסן פרנסיסקו.
Windows Live
שירות Windows Live אינו גירסה מקוונת של מערכת ההפעלה. למעשה, מדובר בפורטל אישי באינטרנט הניתן להתאמה על ידי הגולשים, יאגד שירותים שחלקם מסופקים על ידי מיקרוסופט כבר היום, בהם מסרים מידיים, עדכוני חדשות ב-RSS, נתוני מזג אוויר על פי מיקום הגולש, שירות הבלוגים MSN Spaces, אחסון מידע ותכונות נוספות, אשר כולן נגישות באמצעות האינטרנט.
גירסת ניסיון מצומצמת של השירות זמינה כעת בכתובת Live.com. במיקרוסופט הבהירו כי מדובר בשירות משלים לגירסה השולחנית של מערכת ההפעלה Windows, שפיתוחה ימשיך כמתוכנן.
שירותים נוספים שנחשפו:
- Windows Live Messenger:
גירסה חדשה של תוכנת המסרים המידיים MSN Messenger, עם יכולות משופרות לביצוע שיחות טלפון ברשת (VoIP), כולל אפשרות להתקשר למספרים סלולריים וקויים בתשלום. גירסת ניסיון של השירות תושק בהמשך השנה.
- Windows Live Mail
דואר רשת חדש - היורש של הוטמייל, שכונה עד כה בשם הקוד Kahuna. השירות יהיה במראה ובתחושה של תוכנת אאוטלוק. בשלב זה, השירות מצוי בשלב של ניסוי סגור. גירסת ניסיון ציבורית תושק בעוד מספר שבועות.
- Windows Live Favorites
השדרוג שכה נדרש לאיזור המועדפים בדפדפן, המאפשר לשמור דפי אינטרנט בהם ביקרנו, ולגשת אליהם מכל מחשב. גירסת ניסיון זמינה כבר עכשיו בכתובת זו.
- Windows Live Safety Center beta
שירות אבטחה מקוון, שיאפשר למשתמשים לערוך סקירת וירוסים און ליין ולבדוק את מצב אבטחת המידע של מחשבם. השירות זמין כבר עכשיו בגירסת ניסוי בכתובת זו. שירות מתקדם יותר, Windows OneCare Live beta, יציע לכל מי שמעוניין בכך לאפשר למיקרוסופט לנהל את אבטחת המידע של מחשבם מרחוק.
- Windows Live Search
- שירות חיפוש מידע בטלפון סלולרי, כולל כיווני נסיעה ומפות. השירות יושק בשלב ראשון בארה"ב.
Office Live
שירות Office Live יאפשר לחברות קטנות (עד 10 עובדים) להשתמש בתכונות רבות של האופיס השולחני, כולל האאוטלוק ואקסל. תכונה ראשונה מתוך השירות, הקרויה Office Live Basics, תאפשר לחברות להקים
אתר אינטרנט חינם ומספר חשבונות דואר רשת לעובדים. החברה מבטיחה להשיק ישומים נוספים כשירותים מקוונים עבור דמי מנוי, בהם מערכת ניהול לקוחות (CRM). גירסאות ניסיון ראשונות יושקו בתחילת 2006.
"החלום שלנו הוא לספק למשתמשים חוויית שימוש מושלמת, שגורמת לטכנולוגיה להשתלב בחיים שלכם באופן אוטומטי וקל", הצהיר אוזי.
ההכנסות - מפרסום ודמי מנוי
בעוד Windows ו-Office עדיין מאוד רווחיים, מיקרוסופט מתמודדת בשנים האחרונות עם ירידה בהיקף השדרוגים וחוסר עניין של הלקוחות בגירסאות החדשות של מוצרי הדגל שלה.
במקביל, החברה חשה בתחרות גוברת והולכת מצד מתחרים בתחום האינטרנט, שפיתחו ישומים שמטרתם להעביר מידע ושירותים באמצעות האינטרנט. בין מתחרים אלה נמנים יאהו! וגוגל, שחתמה לאחרונה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת סאן.
על פי הערכות, שתי החברות מעוניינות לפתח שירותים מקוונים המבוססים על חבילת היישומים החופשית Open Office. גוגל ויאהו! כבר מציעות שירותים של פורטלים אישיים משלהן, המאפשרים למשתמשים
להתאים אישית תכנים באמצעות RSS, לגשת לדואר רשת ועוד. שירותים חדישים אלה מכונים בשם Web 2.0. חברות נוספות מציעות יישומים המתחרים לאופיס באמצעות שירותים מקוונים כבר עכשיו, ומהווים תחרות גוברת לענקית התוכנה.
עד כה, מיקרוסופט התמודדה עם המתחרות באמצעות MSN, חטיבת האינטרנט של החברה, שהוקמה לפני כמחצית העשור, במקור כדי לספק תשובה ל-AOL, אז הגורם המשמעותי באינטרנט. מאוחר יותר MSN עמדה במרכז המאמצים של מיקרוסופט נגד המתחרות - גוגל, יאהו! ואחרות בתחום מנועי החיפוש, תוכנות המסרים המידיים, דואר הרשת ועוד.
עם זאת, היוזמה החדשה של מיקרוסופט מאותתת על שינוי כיוון. במקום לפעול באמצעות חטיבת אינטרנט אחת, מיקרוסופט מעוניינת לשלב את האינטרנט בכל החטיבות "המסורתיות", בהן Windows ו-Office. שינוי מגמה זה תואם לארגון מחדש עליו הוחלט בחברה לאחרונה, אשר בעקבותיו שולב מותג MSN תחת חטיבת Windows, והוחלט על מינוי אוזי לאחראי על מאמצי מיקרוסופט לפתח שירותי תוכנה מקוונים.
המטרה: לפתח מקורות הכנסה חדשים
מטרת השירותים החדשים היא אפשר לחברה לפתח מקורות הכנסה חדשים ממוצרים אלה, באמצעות מכירת מנויים לשימוש חודשי או חד פעמי, או באמצעות פרסום בתוכנה. גייטס הדגיש כי החברה נחושה לקחת נתח מעוגת הפרסום המקוון המתרחבת, שסייעה לצמיחה המהירה של חברות אינטרנט בהן גוגל. לדבריו, השירותים המקוונים העתידיים של החברה מיועדים הן למשתמשים ביתיים והן לעסקים.
מיקרוסופט תוכל באמצעות שירותים אלה לשדרג את התוכנות שלה בקצב מהיר יותר מכפי שנהגה בעבר, ועל כך ספגה ביקורת רבה. במקום לגבות תשלום חד פעמי עבור התוכנות, החברה תוכל ליהנות מזרם הכנסות חודשי עבור שירותי תוכנה, או לרשום הכנסות מפרסום. בשיטה זו מיקרוסופט עשויה גם לצמצם דרמטית את שיעור הפיראטיות התוכנה במוצריה.