שפת הגוף בהיכרויות וירטואליות
אם התרשמתם מאוד לטובה בצ'אטים, יהיה קשה מאוד לשנות את הרגשתכם כאשר "תראו", גם אם זה לא בדיוק האביר על הסוס הלבן או סינדרלה עליה חלמתם
לכאורה, זו סתירה: איך תיתכן "שפת גוף" במקום כמו האינטרנט, בו הגוף הפיזי שלנו אינו קיים? ובכל זאת, המרחב הממוחשב הוליד שפת גוף ייחודית, דיגיטלית, המשפיעה על ההיכרויות. לא אחת קורה בהתכתבות בצ'אט, או בתוכנה למסרים מיידיים כמו מסנג'ר או אייסיקיו, שכבר לאחר מילים בודדות, ולפעמים עוד טרם נאמרה המילה הראשונה, אנחנו פוסקים דעה נחרצת על האדם שמולנו.
כיצד זה ייתכן? במקרה כזה לא מעורב חוש השמיעה או הראיה, המשמשים אותנו בדרך כלל באינטראקציה ראשונית עם הזולת, ובעיקר בהקשר של היכרויות. באינטרנט, רושם ראשוני נוצר לפי פרמטרים כמו אוצר מילים, צורת כתיבה, שגיאות כתיב, דרך ביטוי - לאקוניוּת, רישול. אנחנו שופטים על פי דמיון ויצירתיות בבחירת כינוייים, תמונות או אייקונים, וגם על פי הקפדה על מיקום סימני הפיסוק, אופן מילוי הכרטיס באתר ההיכרויות או בתוכנת המסרים המיידים. כל אלה הם מסרים לא-מילוליים. לא מדובר במילים עצמן, בתוכן שלהן, אלא במה שמעבר למילים.
מדובר בתחושת בטן: האינסטינקט, או הדימוי הנובע מראיית המילים, יוצרים אצלנו תדמית חיובית או שלילית של הזולת.
ראיון עבודה
לחיצת היד מדברת חזק
תמר ברזילי
התקשורת הבינאישית שנוצרת בשיחה עם המראיין, ושפת הגוף שלנו מהרגע שאנחנו נכנסים לחדר ולוחצים את היד, הם אלה שישפיעו יותר מכל על המראיין. מומחה לשפת גוף מסביר מה לעשות ומה לא לעשות בראיון עבודה
הקביעה המהירה הזו לגבי האדם שמולנו נובעת כנראה ממהות המדיום הזה, בו נדרשת זמינות ומהירות תגובה.סגנון חיינו הפך מהיר ומיידי, והחלטות מתקבלות בזמן קצר. כך פועלים בעסקים, וכאן אנו רואים איך התרבות העסקית חודרת גם לתחום ההיכרויות. אין זמן מיותר לצאת ולחפש בן/בת זוג, והאינטרנט נותן פתרון מהיר ומקצר תהליכים.
הקול מוליך את הכל
ההתרשמות הראשונית ממראה עיניים היא עדיין מרכיב מרכזי ביצירת תדמית. ההתרשמות ממסרים בלתי-מילוליים בהיכרויות באינטרנט, כגון מראה חיצוני, לבוש, שפת גוף וכדומה קיבלה מיפנה והפכה להיות גורם משפיע אחרון בהתרשמות הראשונית.
כשמתרחש מעבר בין פגישה וירטואלית לפגישה פנים אל פנים, האפקטים היסודיים החיוניים, כמו לבוש ומראה, נעשים משניים. אם בעבר ההקפדה על הופעה חיצונית היתה העקרון המנחה בבליינד דייט, היום ההיכרות הווירטואלית נותנת למפגשים כאלה פן חדש. אין זאת אומרת שאנחנו כבר לא מתייחסים למראה החיצוני של האדם שאנחנו פוגשים, אבל בהחלט יש שיקולים קודמים.
האם זה טוב או רע? כל אחד יחליט על פי ראות עיניו, תרתי משמע. אבל בהחלט מומלץ לשמוע את קולו של האדם לפני שמחליטים להיפגש, כדי שהפגישה הראשונה אולי תהיה "על עיוור", אבל לא חירשת-אילמת.
הקול כשלעצמו הוא מסר בלתי-מילולי חזק, שיכול לשדר בצורה טובה את אמינות הצד השני ולהשפיע מאוד על ההתרשמות הרגשית והאינטואיטיבית.
יש סיכויים טובים מאוד שהלימה בין חושים, אינטואיציה ומסר קולי הנותנים התרשמות טובה, תבטיח תדמית אמינה וחיובית, שלמראה העיניים, יהיה מאכזב ככל שיהיה, ייקשה להשפיע עליה לרעה באופן דרמטי.
המראה התרבותי תופס את מקום המראה החזותי
מחקרים הוכיחו שההתרשמות הראשונית ממראה עיניים (שפת הגוף, סגנון הלבוש, מבנה הגוף וצבע הבגד) מהווה 70% מקביעת התדמית. אבל בעידן האינטרנט דומה שהאחוזים משתנים. הערכתי היא שלא ירחק היום, ומחקרים שיעשו וינתחו את המתרחש בתחום ההיכרויות, אכן יוכיחו שהרושם הראשוני מתחלף באספקטים חדשים של "מראה", ואת מקום המראה החזותי תופס המראה התרבותי: רקע, קווי חשיבה ותחומי עניין דומים, המהווים את המשיכה הראשונית.
אם התרשמתם מאוד לטובה בצ'אטים שלכם, יהיה קשה מאוד לשנות את הרגשתכם כאשר תתראו בפועל, גם אם זה לא בדיוק האביר על הסוס הלבן או סינדרלה. בהחלט יכול להיות שלא הייתם מסובבים אחריו או אחריה את המבט ברחוב, אבל הקשר מקבל אפקט של עומק ביחסים עוד לפני הפגישה וגורם לנו להיות פחות "שטחיים" בהתקשרות שלנו.
להתייחס גם לתמונה בערבון מאוד מוגבל
בשנים האחרונות נכנס גורם נוסף לשיחות האינטרנט: החלפת תמונות, או צפייה אחד בשני במצלמת אינטרנט.
למרות שלאחרונה נבנו תורות שלמות על קריאת שפת הגוף מתמונות, כדאי לקחת בחשבון שתמונה לפעמים מעוותת את המראה האמיתי, ורצוי לצפות בה בערבון מאוד מוגבל ולהתייחס אליה כאל עוד סימן משמעותי אך לא נחרץ. האמצעים הויזואליים האלה ממילא נכנסים לשיחה בדרך כלל בשלב מאוחר יותר, והסינון עליו נכתב כאן נעשה עוד הרבה לפני הצגת התמונות.
מסקנה: באינטרנט אנחנו נדרשים, עוד לפני הפגישה הפיזית עצמה, לא רק לדעת להתלבש נכון ולעשות את התנועות הנכונות, אלא גם ללמוד לשדר רצינות, אמינות, נחמדות, נינוחות, חוכמה ויופי - וכל זאת דרך סימנים דיגיטליים בלבד.
אילה בבצ'יק היא מומחית לעיצוב תדמית, מנהלת אירגונית ושיווקית.
האתר לתדמית ושפת גוף
שופטים על פי בחירת תמונות או אייקונים
צילום אילוסטרציה: סי די בנק
מומלצים