שתף קטע נבחר

ויקרא: הצו האלוהי של אולמרט

האל קרא למשה, ובדרך שונה מאוד - גם לך, אהוד. עכשיו זקוק העם לא רק לחכמתך, אלא גם לאהבתך. להיות מנהיג פירושו להתעלות מעל הסקרים והפופוליזם, להיות מוכן להקריב הכל למען השליחות האלוהית - אך גם למען העם

"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו...". מדוע צריך האל לקרוא למשה? מדוע אין הפסוק מפרשת השבוע שלנו נפתח כמו רבים אחרים במקרא - "וידבר ה' אל משה"? . ר' נחום מצ'רנוביל מסביר שכדי להיות מנהיג, אתה חייב לחוות את עצמך כמישהו שנקרא על-ידי האל. לחיות, עבור האדם המקראי, פירושו שאתה נקרא; נקרא על-ידי ייעוד אישי, שהוא חשוב עבור העולם ויכול להתממש רק דרכך. זרמים רבים מדי בפסיכולוגיה בת-זמננו מתייחסים לתחושת השליחות של האדם כהפרעה נפשית או שיגעון גדלות. האמת היא שהאדם הוא באמת גדול ורב-עוצמה, הוא בפירוש שליח האל - כך לפחות בתודעה המקראית.

 

השבוע קיבל אהוד אולמרט את הזכות לפעול כשמות העצם, שמות התואר והכי חשוב - הפעלים של האל. זה לא בלתי שפוי לחוות את עצמך כשליח האל. אדרבא, זוהי למעשה מהות השפיות - כיוון שלהיות שפוי זה להכיר את המציאות. והשותפות בין האדם לאל היא התכונה המכוננת של המציאות לפי החזון המקראי של העולם. "ויקרא אל משה" - האל קרא למשה. ובדרך שונה מאוד, האל קרא גם לאהוד. אולם להיות נקרא לא נותן לך ודאות שאתה תמיד צודק (והרי זוהי טעותו הגדולה של ג'ורג' בוש). היכולת להיכנס לחוויה פנימית של להיות נקרא על-ידי האל נותנת לך את הכוח והאומץ לפעול בתוך חוסר ודאות.

 

הצו האלוהי שמשה מקבל הוא המצווה להקריב קרבן. אכן, מנהיגות דורשת הקרבה, ויתור על משהו שיקר לך. בצומת קריטי מסוים של מנהיגותך, תיקרא לוותר על דבר מה. זה לא קל עבורך; בסופו של דבר, הדרך היחידה להשיג מנהיגות פוליטית

 הייתה בבקשת הכוח. המשונה הוא שדווקא ברגע שהכוח מושג, במקום פנימי כלשהו אתה חייב שלא להזדהות איתו, כדי לשמרו. לא בכדי אמר לי אולמרט לפני מספר שנים, עת הלכנו לעשות ג'וגינג בירושלים לפני שיחה שניהלנו בתוכנית טלוויזיה, כי מנהיגות גדולה דורשת מסירות נפש. זוהי תכונת ההקרבה. מנהיג חייב לוותר על ההישענות האובססיבית על סקרים ופופולריות שקרית, ועל הרצון שההיסטוריה תזכור אותו בדרך מסוימת. המקובלים מלמדים שאתה יכול להשיג כוח רק אם אתה מוכן לוותר עליו. מוכרחים להיות כמה עקרונות שעבורם אתה מוכן לוותר על הכל.

 

העיקרון השלישי והאחרון של המנהיגות - אחרי השליחות וההקרבה - הוא האהבה, בה תלויה גם היכולת להקריב. המקובלים אומרים שהעולם נברא באמצעות הקרבה אלוהית המונעת על-ידי אהבה. כדי להיות מנהיג אתה מוכרח להיות אוהב גדול. אתה מוכרח להיות מאוהב בעם שלך ונכון להקריב הכל למענו. למשה הייתה כנראה נקודת חולשה אחת: הוא היה מאוהב בטירוף באלוהים, אבל לא במידה מספקת באדם. כדי להיות שליח של אלוהים לא מספיק לאהוב את אלוהים. אתה מוכרח לאהוב את יצורי האנוש הנאהבים שלו, ואפילו יותר מכפי שאתה אוהב אותו. מסיבה זו, מסביר רבי לוי יצחק מברדיטשב, אליהו הנביא - מבשר הגאולה - חי בכל דור ודור, מגיע לכל פסח ולכל ברית מילה, והכל כדי שילמד להעריך את היופי הנפלא ואת גבורת העם.

 

ישראל מלאה בגיבורים אנונימיים, רבי אהוד, והם זקוקים לא רק לחכמתך, אלא גם לאהבתך. להיות מנהיג פירושו לדעת בעמקי הווייתך שאתה שליח האל; להיות מוכן להקריב הכל למען השליחות שלך; ולהיות אוהב גדול של האדם. שהאל יהיה עימך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים