שתף קטע נבחר
 

תלמידי ישראל מלכלכים גם מחנות השמדה

"למה מתפלאים שרוצים להפוך את אושוויץ לדיסקוטק או שמשפחות עושות שם פיקניק? שוכחים שחלק מהיהודים עצמם איבדו את הכבוד למקומות האלה". כך אמר אחד מהתלמידים שנסעו למסע במחנות ההשמדה בפולין, לאחר שתלמידים מצאו ערימות אשפה שהותירו ישראלים באתרי הזיכרון. משרד החינוך: "רואים זאת בחומרה רבה, הנושא יטופל"

לראות ולהתבייש: בשבוע הבא יציינו בישראל ובמערכת החינוך בפרט את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אולם מעדויות שהגיעו ל-ynet עולה כי יש תלמידים שטסים לאתרי ההשמדה ולמחנות ומותירים אחריהם בלי בושה פסולת רבה במקומות שבהם נרצחו יהודים.

 

משלחת של תלמידים מתיכון משגב בצפון תיעדה באחרונה את אחד המחזות המבישים שחיכו ל-152 חברי המשלחת ביער לופוחובה בפולין, שם רצחו הנאצים אלפי יהודים מהעיירה טיקוצ'ין וסביבתה בשלושה בורות ירי ענקיים.


ערימות האשפה ביער (צילום: מעיין רימר)

 

מעיין רימר, תלמידת כיתה י"א מבית הספר, סיפרה: "לפני שלושה שבועות טסתי לפולין עם משלחת תלמידים מבית הספר. מיותר להזכיר את חשיבות המסע הזה, שכן זה היה השבוע המשמעותי ביותר בחיי". 

 

לדבריה, "יום לפני סיום המסע ביקרנו ביער לופוחובה ולפני שנכנסנו לתוך היער, ממש במקום בו עצרנו עם האוטובוסים נתגלתה תמונה מבישה: שלושה קרטונים מלאים בעטיפות במבה, מנה חמה ועוד מאכלים ישראליים טיפוסיים. ולא היה ספק בכך שמשלחת ישראלית עשתה זאת. כמובן שאספנו את כל הזבל שהיה שם. זה נראה נורא וכולנו פשוט קיבלנו בחילה רק מלחשוב על כך שמישהו, משלחת כמונו, יכולים לעשות מעשה כזה".

 

תלמידים מבתי ספר אחרים שיצאו אף הם למשלחות לפולין וגרמניה, מחזקים את הטענה על התנהגות המשלחות באתרי ההנצחה. "אם לא משתכרים ומזמינים חשפנית לחדר במלון, אז מתנהגים כמו חיות ומלכלכים את המקומות שמבקרים בהם", מוסיף ים בלום, תלמיד י"א מבית ספר "עיינות ירדן". "אחר כך מתפלאים כשקוראים בעיתון שרוצים להפוך את אושוויץ לדיסקוטק או שמשפחות עושות שם פיקניק ונורא מזדעזעים, אבל שוכחים שחלק מהיהודים עצמם איבדו את הכבוד למקומות האלה".

 

"יוצאים למסע כי זה מגניב"

 

אור כחלון, תלמיד י"א מצפת עמל 1 סיפר: "הייתי במשלחת לפני כמה חודשים. יש תופעה שאנשים יוצאים למסע לא כי מדובר בפולין אלא כי זה חבר'ה, זה מגניב. נוסעים לעשות כיף כמו בטיול שנתי, לא כדי ללמוד. מאד הגיוני שקורים כאלה דברים כי רוב המורים הופכים את המסע לתופעה חברתית ולא למורשת".

 

תיאורים אלה של חברי המשלחות הביאו כבר לפני חודשיים את נציגי מועצת התלמידים והנוער להיפגש עם מנכ"לית משרד החינוך, עמירה חיים, בדרישה ליצור תוכנית חינוכית נוספת ליום השואה. בנוסף, הם מחו על כך שלפני מספר חודשים ציינו ברחבי העולם לראשונה את "יום השואה הבינלאומי", אולם במערכת החינוך בחרו להתעלם ממנו. "אם אנחנו לא נתייחס בכבוד הדרוש ליום זה, איך אנו יכולים לצפות מהעולם לייחס ליום הזה חשיבות"? תהתה יו"ר מועצת התלמידים הארצית, שי ביאליק. לדבריה, "יום הזיכרון לשואה אינו מקבל התייחסות מספקת. בתי ספר רבים מציינים יום זה בשעת חינוך אחת ובטקס בית ספרי, שלאחריו חוזרים הלימודים לסדרם. יש ליצוק תוכן רב יותר וליצור מעגלי שיח שיאפשרו פריקת רגשות ומענה על שאלות, וכן יעניקו ליום אווירה שונה משאר הימים בשנה. על בית הספר להקדיש את כל היום לפעילות וליצור הזדהות עמוקה יותר, והבנה של התלמידים בנושא".

 

מנכ"לית משרד החינוך התחייבה בפני התלמידים לפעול בנושא, אולם מאז לא נעשה דבר. לדבריה, הנושא עלה לאחרונה בישיבה של משרד החינוך במטרה להרחיב אודותיו בתוכנית הלימודים.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לגבי נושא השארת הפסולת ואי כיבוד אתרי ההנצחה, המשרד רואה זאת בחומרה רבה והנושא יטופל. לגבי הוראת השואה, תוכניות הלימוד הורחבו מאד מגני הילדים ועד סוף התיכון במסגרת מאמץ מרוכז להטמעת נושא השואה כחלק מתוכנית הלימודים במערכת החינוך. כמו כן, מספר התלמידים היוצאים לפולין הגיע השנה לשיא ביחס לשנים שעברו". עם זאת, במשרד לא פירטו כיצד הורחבו תוכניות הלימודים בנושא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מילנר, לע"מ
משלחות נוער בפולין
צילום: משה מילנר, לע"מ
צילום: אופיר הכהן
מחנה בירקנאו, פולין
צילום: אופיר הכהן
צילום: אופיר הכהן
טרבלינקה. "היהודים איבדו את הכבוד"
צילום: אופיר הכהן
מומלצים