שתף קטע נבחר
צילום: גבי מנשה, דפנה מקל

לאוּ דווקא?

בחירתו של הרב לאו לנשיא תאותת למחנה המתנתק שהמדינה עוד לא ויתרה עליו. אבל האם ראוי שכך יופיע ויתנהג מי שאמור לסמל את היהודי החדש? פאנל לקראת בחירת האזרח מספר 1

רוני בריזון גיא רונן 

רוני בריזון
כיוון שה"ז'יד" מכוער וחולני וחסר הדרת פנים, נעניק לדמותו האידיאלית של העברי יופי גברי, שיעור קומה... הז'יד מבוהל ומושפל וההוא צריך להיות גא ועצמאי. הז'יד מאוס על הכל וההוא צריך להקסימם... הז'יד אוהב להסתתר בנשימה עצורה מעיני זרים וההוא צריך בעוז ובגדלות לצעוד לקראת העולם כולו... להניף לפניהם את דגלו "עברי אנוכי"!

 

לפני שמתנפלת עלי עדת מזי-קצף-שפתיים בצריחות "אנטישמי, אנטישמי", אני מבקש להבהיר מיד שאת הטקסט הזה לא אני כתבתי, אלא אחד מאבות הציונות ואינטלקטואל יוצא דופן. את המילים הללו כתב זאב ז'בוטינסקי בכבודו ובעצמו ("כתבים ציוניים ראשונים", הוצאת ערי ז'בוטינסקי, תש"ט, עמ' 99). והנה, לא רק שז'בוטינסקי לא היה "אנטישמי", אלא שהקדיש את חייו למאבק למען אחיו היהודים והצלתם מן האסון הנורא אותו חזה מראש בדיוק מדהים.

 

הטקסט הזה חשוב במיוחד משום שהוא מאמר ההספד של ז'בוטינסקי על הרצל! ז'בוטינסקי כתב אותו משום שייחס משמעות עצומה לסמלים בכלל ולסמלים לאומיים בפרט. בבנימין זאב הרצל ראה סמל לאומי. הרצל, נשיא האומה, היה הסמל להתגלמותה של ה"עבריות" והניגוד המוחלט ל"ז'ידיות" השמרנית, הקיצונית באמונותיה, קפואת ההלכה וחסרת הסובלנות. ידוע שאת כל תורת הציונות ניתן לסכם בשני משפטים קצרים: "מדינה לעם היהודי. אשר בה יהודים חדשים". אמנם, על טיבו של השינוי שצריך לחול ביהודים (כיחידים וכעם) רבו המחלוקות, אך כל אבות הציונות - מהרצל עד ברנר - הסכימו שהיהודי החדש חייב להיות ההפך המוחלט מן ה"ז'יד". וזה בדיוק מה שכותב ז'בוטינסקי.

 

מדינת ישראל קמה, והיעד הראשון של הציונות הוגשם. אבל על "היהודי החדש" מתנהלת עדיין מערכה עזה. חלק מאיתנו פרק מעליו את עול ההבלים הישנים ואימץ תפיסת עולם נאורה, ליברלית וחופשית. חלק אחר, לא רק שלא השתחרר - אלא הולך ושוקע יותר ויותר בהתנהגות חשוכה, אתנוצנטרית, שונאת זרים ו"כופרים", המתעבת חירות אישית ושוויון. לדאבון הלב ובצוק העתים, מתגבר הזרם הזה ומשתרש. אם לא נאבק באידיאולוגיה שלו בכל כוחנו, יש בהחלט סכנה שמדינת היהודים תהפוך להיות שטייטעל של ז'ידים. ההיפך המוחלט מהחזון הציוני הגדול.

 

התפקיד הסמלי ביותר במדינה הוא נשיא המדינה. הנשיא מרכז, כעדשה, בעיננו ובעיני העולם כולו את דמותה ותדמיתה של המדינה, והוא המסמל את מהותה. בכל שנות המדינה נבחרו לתפקיד הנשיא מדענים וחוקרים כמו חיים ויצמן, בן-צבי וקציר, אנשי תרבות ורוח כמו נבון ושז"ר, או אישי ציבור כמו עזר ויצמן, הרצוג וקצב. אנשים המגלמים נכונה, פחות או יותר, את ה"עברי" של ז'בוטינסקי. אנשים עבריים בני תרבות ומדע, ולא ז'ידים של שמרנות הלכתית קפואה ושנאת האחר.

 

האם בפעם הראשונה בתולדותיה, נעמיד בראש המדינה, כסמלה העליון, את ההיפך הגמור? את הריאקציה הדתית והשמרנות (גם אם נחבאות הן מאחורי גינונים מזויפים והעמדת פנים)? את הבוז המתחכם לכל השקפה דתית אחרת והתיעוב הבלתי מוסתר לכל השקפה שאיננה דתית כלל? האם ראש מדינתנו יהיה אייטוללה יהודי, שאיננו שותה יין מבקבוק שנגע בו "גוי"? שאיננו לוחץ ידיהן של נשים לברכה? שאיננו מוכן אפילו לשבת בחדר אחד עם רפורמים וקונסרבטיבים? כזה ייצג אותנו? יסמל את מהות מדינתנו?

 

אחד המועמדים (מטעם עצמו) לנשיאות המדינה נאם לפני כמה חדשים בברגן בלזן, ומנה בנאומו את מי שבעיניו הם "אויבי האנושות": האנטישמיות, האיידס והאתיאיזם. ומעניין מה היה אומר על אותו האיש ודיבוריו האתיאיסט המוצהר, ז'בוטינסקי.

 

רוני בריזון, לשעבר ח"כ בסיעת שינוי

 

חזור למעלה
גיא רונן
מדי כהונה חוזר הוויכוח: לשם מה אנו זקוקים למוסד הנשיאות? הלא מדובר במוסד ארכאי, נטול סמכויות ממשיות, שגוזל כספים רבים מהכיס של כולנו. אכן, אם מדובר בסידור עבודה לפוליטיקאי טורדני, בתקווה שה"ממלכתיות" תנעל את פיו ותמתן את האמביציות האישיות שלו - אין בו כל צורך. לעומת זאת, בחירה חכמה ומקורית - הברקה גאונית, שגוררת את השאלה "איך לא חשבו על זה קודם" - יכולה בהחלט להצדיק את קיומו של המוסד המנומנם. מינויו של הרב לאו הוא בהחלט כזה.

 

במאמר נגדי שפורסם כאן הועלו תהיות ראויות ביחס לתפקודו של ישראל מאיר לאו כרב בכלל, וכרב הראשי בפרט. אכן, מוטב היה אילו התייצב לצדם של פסולי חיתון ועגונות, שימש שופר למבקשי הנישואים האזרחיים והוביל את המחנה הרפורמיסטי בעולם התורני. לצערנו, כל זה לא קרה, וגם אפשר שהרב שילשל לכיסו הון מחופה וקידושין וביכר את תדמיתו התקשורתית על פני השפעתו הרוחנית. כל זה ודאי יעזור לו בדרך לכס הנשיאות. אך כאלה היו גם קודמיו, מי שנבחר ומי שכשל - רובם ככולם חיפשו את התקשורת, רדפו כבוד ויוקרה, היו ממלכתיים ולא-ממש-ממלכתיים ומיעטו להסתבך, לפחות ערב המינוי, באמירות מעוררות מחלוקת. אלא שלאו מביא עמו בונוס נוסף למשרה, כזה שלא קיים שם.

 

שנה אחרי ההתנתקות וערב ההתכנסות, כשחוק טל והחינוך התורני שוב על הכוונת, כאשר ההכנות למצעד הגאווה העולמי בעיר הקודש כבר בעיצומן ובמכון הפתולוגי מנותחת עוד גופה של חרדי - קבוצה הולכת וגדלה מקרב הציבור הישראלי חשה עצמה מנותקת ומרוחקת. רחוקה מהממשלה והכנסת, בשל הרכב פרלמנטרי שעוין את השקפותיה; רחוקה מהמשטרה והצבא, שממלאים בעיניה שליחות בלתי חוקית בעליל בשם ממשלה שמגרשת יהודים; רחוקה מבית-המשפט העליון, שנתפס על-ידה כמאפיה שמאלנית ואליטיסטית, אשר רוממות זכויות האדם בראש מעייניה - אולם הצביון היהודי של המדינה ממנה והלאה.

 

אבהיר מיד: אינני מסכים עם טענות הסרק הללו כלל ועיקר. אך מול מגמת ה"התחרדות" המתחזקת הזאת, מה צריכה מדינה

ריבונית לעשות? מחד, עליה לאכוף את החוק ללא פשרות ולפעול במלוא המרץ לצמצום האפליה - אם במציאת הסדר הוגן יותר לשירות האברכים ולסוגיית הקצבאות, אם בנקיטת יד ברזל מול הפגנות אלימות ברחובות ירושלים ובאבו-כביר, ואם במבצעים מפתיעים דוגמת זה שראינו נגד עושי הלינץ' בשפרעם. אלימות היא אלימות היא אלימות, חוק הוא חוק הוא חוק. אך האם בכך מסתכם פועלה של מדינה חכמה, ששואפת בכל זאת לסחוב עוד קצת ביחד?

 

לצד האכיפה, ישנן דרכים לאותת לאותה אוכלוסיה מנותקת כי המדינה מצידה מסרבת לוותר עליה. בחירתו של הרב הראשי לשעבר - שגם אם אכן הפך כוכב ב"תשקורת" העוינת, עדיין דבר תורה בפיו - יכולה בהחלט להיות איתות שכזה. כבעל משרה רמה ונטולת סמכויות של ממש, לא יוכל הרב להתערב בחיי ה"חילונים החרדים" ולסכנם בכפייה דתית מתגברת. אבל הוא בהחלט יהיה ההוכחה הניצחת למעמדם של רבנים בישראל החילונית והמערבית, שמסרבת לזנוח את מורשתה היהודית. ואיזה משנה תוקף תקבל קריאה נשיאותית נגד גילויי סרבנות בעת פינוי יישובים או השתמטות בכלל, כאשר תבוא כגילוי דעת מפיו של רב נכבד ומוערך, כמו ישראל מאיר לאו.

 

חישבו גם על מפגשי פסגה של לאו עם שועי עולם, בירושלים ובשאר הבירות - על כנסי השלום, שיוסיף ודאי ליזום גם מכס הנשיאות, בהשתתפות אישי דת ורוח יהודים, נוצרים ומוסלמים. כלום עליי כחילוני לחוש בושה כשרבי עוטה שחורים מייצג אותי בעולם הנאור, או שמא גאווה, על שבדמותו ובצלמו של הנשיא שלי מגולם השילוב האמיתי בין ישן לחדש, בין מסורת מפוארת בת אלפי שנים להישגיות וחומרנות בת זמננו?

 

טוב יעשו הח"כים אם יתנו את קולם לאיש התורה והטלוויזיה, שיוכל להפוך את מוסד הנשיאות לכור היתוך אמיתי ולהפיח בו חיים.

 

גיא רונן הוא עורך ב-ynet

 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים