בחינות המיצ"ב: מעכשיו רק אחת לארבע שנים
הבחינה שמודדת יעילות וצמיחה בקרב מחצית מתלמידי ישראל בכיתות ה' ו-ח', כבר לא תיערך אחת לשנתיים. אך במשרד החינוך יאפשרו למנהלים לבחון את התלמידים מדי שנה לצרכים פנימיים של בית-הספר, מבלי לפרסם את התוצאות
משרד החינוך החליט על שינוי בבחינות הנערכות מדי שנתיים במחצית מבתי הספר בכל הארץ במקצועות מתמטיקה, אנגלית ולשון. מעתה, תתקיים הבחינה אחת לארבע שנים בלבד, אך תינתן אפשרות לבתי הספר לבחון את תלמידיהם מדי שנה, מבלי לפרסם את התוצאות, כדי להתרשם מרמת ההישגים שלהם.
המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים) בוחן כמחצית מהתלמידים בכיתות ה' ו-ח' בכל רחבי הארץ, והוא מהווה מדד השוואתי ביניהם.
בחינות המיצ"ב מכניסות מדי שנה את המערכת לתזזית, ומורים ומנהלים העידו לא אחת כי בתקופת ההכנה לבחינה הם זונחים את חומר הלימוד הרגיל, אותו הם אמורים ללמד. המשרד הקים ועדה מיוחדת בראשותה של מנהלת המרכז הארצי למדידה והערכה, פרופסור מיכל בלר.
על סמך השינויים, בחינת המיצ"ב החיצונית תתקיים אחת לארבע שנים, במקום אחת לשנתיים כיום. כמו כן הבחינה תתקיים בסוף שנת הלימודים ולא מיד עם תחילתה.
לדברי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, "ייתכן שהשינויים יחוללו מהומות אבל הם נבנו על סמך שיחות עם מורים. בכוונתנו לשנות את המצב שנוצר של פסטיבל סביב הבחינות". בכך התייחס אבואב לפרסומים בתקשורת, שמדרגים את הנבחנים מייד לאחר קבלת תוצאות הבחינה. בכוונתו של מנכ"ל משרד החינוך להצניע את המהומות התקשורתיות סביב התוצאות, ולהפוך אותן לכלי שבו יוכלו מנהלי בתי הספר לבחון את תלמידיהם. "זה לא כלי שנועד כדי להשוות, לבקר ולהטיל דופי בבתי הספר", הדגיש. במשרד שוקלים להוסיף עוד מקצועות לבחינה, כמו אזרחות ותנ"ך.
בנוסף, יאפשר משרד החינוך לבתי הספר לבחון את תלמידיהם מדי שנה, מבלי להעביר את תוצאות המבחן למשרד החינוך. זאת מתוך מטרה לאפשר למנהלים בקרה עצמית לגבי ההישגים של תלמידיהם, מבלי להעביר את התוצאות למשרד החינוך.
לדברי שרת החינוך, פרופסור יולי תמיר: "המיצב הפך מכלי פדגוגי לשוט המופנה כלפי המערכת. מטרת הבחינה היא שמורים ידעו מה מצב התלמידים בכיתות שלהם ועל כן החלטנו על השינוי במבנה הבחינות".
בתוך כך, במכתב למנהלי בתי הספר בנושא הבחינות ביקרה מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה), פרופ' מיכל בלר את התנהלות הבחינות עד כה. לדבריה, "מתכונת ההערכה הארצית המעודכנת נועדה לחזק את עבודת המורים והמנהלים ולמזער את ההיבטים השליליים שנצפו בחלק מבתי-הספר (הכנה מוגברת על חשבון לימוד החומר השוטף במקצועות הבחינה ועל חשבון שעות לימוד במקצועות אחרים, השתתפות לא-מלאה של תלמידים בבחינות ועוד)". עוד הוסיפה כי שנת הלימודים הקרובה (תשס"ז) תשמש "שנת בסיס" לצורך כיול רב-שנתי של הסולמות של ציוני המיצ"ב ושנת היערכות להטמעת "המיצ"ב הפנימי החדש.