שתף קטע נבחר
 

הפרעת קשב וריכוז: מתי להתחיל לאבחן ולטפל

מה זה בעצם לקויות למידה? מתי צריך לאבחן אותן? האם כדאי לתת לילד להתחיל את כיתה א' ולפנות לייעוץ רק שמתעוררים קשיים? או שעדיף להקדים תרופה למכה ולפנות לאבחון כבר בגיל הגן? מומחים עונים

באוקטובר האחרון הוציאה הוועדה לזכויות הילד של האו"ם אזהרה חמורה כנגד אבחנות פסיכיאטריות שגויות של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, ובעקבות זאת, רישום יתר של תרופות לטיפול ב-ADHD. בשנת 2002 התפרסם כי בישראל מאובחנים 2% מהילדים עד גיל 18 כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. מעבר לכך בקרב האוכלוסיה הכללית סובלים מההפרעה עד כ- 10%, על פי נתונים עולמים.

 

התומכים באבחון לקויות למידה, והפרעות קשב וריכוז מביאים הוכחות ליעילות האבחון המוקדם ומתן הקלות לימודיות בהתאם, אך מתנגדים רבים טוענים שידם של מאבחנים על ההדק קלה מדי, ושבמקרים לא מעטים היא ניתנת מהר מדי וגוררת מתן הקלות מיותרות ואפילו טיפול תרופתי מיותר.

 

אם פעם נהגו לאמר: "אין מה לעשות, הילד שובב/ ילדותי/עצלן/רתחן/ חולמני, היום אנו יוצאים מנקודת הנחה שכל ילד רוצה למלא היטב את משימותיו, ואם אינו עושה כך, סימן שיש לו בעיה. כיום יש לנו כלים מדעיים כדי לאבחן באופן מעמיק את הבעיה המפריעה לילד להשתלב בחיים. האם הבעיה היא סביבתית, או פיזיולוגית או נוירולוגית או התפתחותית או שילוב של מספר בעיות.

 


פעם נהגו לומר "הילד חולמני". היום מאבחנים (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

לקויות למידה הן ליקויים בתפקוד מערכת העצבים המרכזית וקשורים להבנת חוקים ונהלים במסגרות שונות: לימודיות, חברתיות, עבודה ופנאי. יש ליקויים ייחודים למיומנויות שפה ודיבור ויש אחרים שהם ייחודים למיומנויות כתיבה, קריאה וחשיבה חשבונית. יש ליקויים שקשורים לביצוע פונקציות ניהוליות כמו היערכות בשלבים, ארגון וזיכרון.

 

ליקויי קשב באים לידי ביטוי בעיקר ביכולת להקשיב ולהתמקד במצבים מסוימים. קשיים בריכוז בולטים מאוד במהלך הלמידה במיוחד בבית הספר שבו הלימוד מתנהל באופן פרונטאלי. ילדים שסובלים מבעיות קשב יתקשו להתמקד, דעתם מוסחת בקלות והם מתקשים לעשות סלקציה נכונה בין גירויים שמיעתיים או ויזואליים משמעותיים לסיטואציה. גם ילדים עם רגישות יתר יתקשו להתרכז ולהתמקד כשמגע , "רעש", או דבר מה אחר מסיח את דעתם ומפריע להם. הבשורה הטובה היא שהיום את מנעד הקשיים האלה ניתן לאבחון.

 

הטיפול בלקויות למידה יעשה על ידי אנשי מקצוע והוא יכול להתנהל בכמה מישורים: תרופתיים, או מציאת שיטות והקלות שיעזרו לילד להתמודד עם הלקות ממנה הוא סובל. גם ההורים יכולים לזהות סימנים מקדימים, אך האבחון יעשה רק על ידי איש מקצוע מומחה בתחום.

 

מתי מאבחנים לקויות למידה?

 

"הורים רבים טועים לחשוב שבשלות ומוכנות לכיתה א' תגיע עם הזמן", אומרת ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית ומומחית לחינוך מיוחד. אמנם האחד בספטמבר הוא תאריך שרירותי שנקבע על ידי משרד החינוך, אבל בשלות ומוכנות של בני השש היא משהו שניתן להערכה ערב פתיחת שנת הלימודים.

 

האבחונים המיוחדים לאיתור ליקויי-למידה מאפשרים למצוא מאיזה ליקוי ומאיזה קושי ספציפי סובל הילד, ואחר-כך לבנות לפי צרכיו תכנית סיוע מתאימה. ד"ר ספקטור סבורה שמאוד חשוב לגלות ערנות דווקא בימים אלה, שהלימודים עדיין לא החלו ולחשוב כיצד הם יכולים לעזור לילדים להשתלב במערכת החינוך.

 

לעומתה סבורה מיכל שכטר-לרנר שלא כדאי לרוץ לאבחון מוקדם בגילאי הגן. שכטר-לרנר, מומחית ללקויות למידה ומנהלת יחידת התמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה ורכוז באוניברסיטת חיפה, אומרת שאכן רצוי וחשוב כי האבחון יעשה בשלבים מוקדמים של הלימודים (כיתה א' או ב'), אבל בגילאי הגן קיימת בעייה לאבחן. לרנר: נכון שההפרעה אמורה להופיע כבר בגילאי הגן, אבל השאלה היא האם כדאי לתת כל-כך מוקדם לילד תווית של הפרעה או קושי או שמדובר בהתנהגות נורמטיבית של ילד שובב בגן חובה.

 

"היום אנחנו ובמיוחד הילדים מוקפים בגירויים רבים ומהירים. ילדים לא נדרשים כמו פעם להתרכז במשחקי קופסא לאורך זמן. יש מגוון ערוצי טלוויזיה, יש משחקי מחשב מהירים - וקשה לילדים להתרכז לאורך זמן גם בגלל שהם לא נדרשים ולא רגילים לכך. גם האלמנט התרבותי נכנס כגורם משפיע ואני מרגישה שהיום יש נטייה לאיבחוני יתר. לדעתי, רצוי לחכות לכיתה א', בה הילד נדרש בפעם הראשונה לציית למערכת חוקים נוקשה יותר ולהתרכז לאורך זמן - ואז לראות אם יש בעייה. בכל מקרה, אני מאוד רוצה להמליץ לא לחכות מעבר לכך. במסגרת העבודה שלי עם סטודנטים אני רואה שאלה שאובחנו בגילאים מוקדמים מגיעים לגיל מבוגר עם הרבה יותר כוחות וידע, שמאפשרים להם להתמודד בצורה טובה יותר עם העולם האקדמי".

 

אילו סימנים אמורים להדליק אצל ההורים נורה אדומה ולעורר את החשד שהילד שלהם סובל מלקות למידה?

"הורים צריכים להתבונן לאחור ולראות האם היו לילד עיכובים התפתחותיים קשיים בגן: האם הוא התקשה בהתפתחות הדיבור, ביכולת לשוחח, האם הילד לקח חלק בדיונים קבוצתיים (אפשר לראות זאת גם בתוך המשפחה). המוכנות של הילד תתבטא ביכולת שלו לזהות את שמו הכתוב ומילים נוספות שלמד בגן. ביכולת לזהות ספרות, למנות ולהבין את מושגי הכמות. ישנן עוד בעיות התנהגותיות נוספות לפיהן אפשר לחשוד בקיום לקות למידה כמו הפרעה בשינה, חרדות ועוד. 

 

בנוסף ילד שמוכן לכיתה א' לא יתקשה להבין ולמלא הוראות, או לבצע רצף של הוראות. ילדים שמתקשים בכך -  מתקשים להקשיב לסיפור, מגלים קושי גם בצפייה בסרט טלוויזיה עם עלילה, אמורים לאותת לנו שכדאי לבדוק האם יש להם קושי שיכול להפריע להם להשתלב בבית-הספר.

 

סימנים נוספים שאמורים לאותת לנו כי הילד סובל מקושי בתחום לקויות הלמידה הכוללות גם הפרעות קשב:

 

  • אם הילד לא מסוגל לשחזר תשובה, חוזר ומתקשה לזכור מה רצה להגיד ומתקשה ברכישת מושגים חדשים, כדאי לשקול ולהתייעץ עם איש מקצוע.
  • ילדים שסובלים מלקויי קשב ולקויי למידה אחרים יתקשו להבין סדר יום. יתקשו למלא תפקידים קטנים כמו תורנות, לסדר משחק, להחזיר דברים למקומם.
  • ילדים כאלה גם יתקשו גם לדעת כיצד לפרק פעולות לשלבים ולעשות (לבצע) אותן על פי רצף יעיל. כל אלה נדרשים על מנת להשתלב בבית הספר והם תנאי חשוב בביצוע של מיומנויות למידה.
  •  לילד עם הפרעת קשב יש במקרים רבים מספר מאפיינים: המחברות שלו הן ריקות או מקושקשות. הוא לא יודע מה היו שעורי-הבית, והכנתם היא סבל מתמשך עבורו. 
  • הילד נמצא במצב של תסכול תמידי ותחושת הערך העצמי שלו מתערערת. בית-הספר הוא תקופה שבה עובר מרכז הכובד מההורים לבני הגיל בכל הנוגע לקביעת הערך העצמי. בסביבות כיתה ד' ילדים מודעים להצלחה היחסית שלהם בהשוואה לבני כיתתם. ילד עם הפרעת קשב נמצא בסיכון גבוה לפיתוח ערך עצמי נמוך בכל הנוגע ליכולות הלימודיות שלו.

     


מתי מתחילים לטפל?

ילדים שיש להם קשיי למידה וריכוז נדרשים לעזרה גדולה יותר ולעזרה מקצועית. חשוב להביא את תוצאות האבחון לידיעת המורה. חשוב שהמורה תדע איך להתייחס וכיצד להתאים שיטות עבודה ולימוד מיוחדות. המלצות האבחון יכולות להקל על התלמיד בבית הספר ולתת להורים כלים אופרטיביים כיצד לעזור לו בבית.

 

גם אחרי האבחון על ידי מומחים לא נפתרות כל הבעיות. יש לעבוד עם הילד באופן רציף ועיקר העבודה מוטלת על ההורים. ספקטור: "נדרשת מעורבות צמודה של ההורים בהכנה לקראת הכניסה לבית הספר, ורכישת כל הרגלי הלמידה: הכנת שיעורי בית, סידור הילקוט, ארגון הקלמר וכיוצא בזה. אני מצפה שההורים ייקחו חלק פעיל בהכנה הזו , יהיו שותפים ויכינו את הילדים לקבל על עצמם את המשימות והדרישות של בית הספר. אני חושבת שכל ילד זקוק ללווי והדרכה בנוגע לציפיות שיש למסגרת הבית ספרית וכיצד יש לתפקד בה. תפקידם של ההורים הוא לעקוב אחרי הדרישות בבית הספר ולעזור לילד שלהם במקומות שבהם הוא מתקשה לבד".

 

כל הורה צריך לבדוק מה הוא יכול לדרוש מהילד ואיפה המקומות שבהם הוא נדרש לעזור: יש ילדים שקשיי הלמידה והריכוז שלהם, מפריעים להם להעתיק מן הלוח, ולכן חשוב שההורים, יחד עם המורה, ימצאו לזה פתרון, שיאפשר לילדים לא להרגיש חריגים או בעונש.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
אבחון וטיפול בגילאים מוקדמים
צילום: סי די בנק
מומלצים