מי מפחד מאינטרנט?
למה האינטרנט כל-כך טוב לטלוויזיה? אולי כי "הוא יגרום לנו לעקוף את הרגולטור, וזה מצוין", אמר מולי שגב בפאנל בראש פינה. ויש עוד סיבות
"האינטרנט הקלאסי שנמצא על שולחן העבודה הוא לא איום על הטלוויזיה, כי הוא מניח שהאדם הוא יצור חברתי ואקטיבי והטלוויזיה מניחה שהאדם הוא יצור פאסיבי ומיזנטרופ. אז אני יודע איפה אני שם את הכסף שלי". כך סיכם מולי שגב, מנהל התוכניות של שידורי קשת ועורך "ארץ נהדרת", את הפאנל "הו איזו טלוויזיה נפלאה – דיון מזוקק על תוכן מזוקק". את הדיון הנחה יובל נתן, יו"ר קשת אינטראקטיב וערוץ ביפ, שנערך ביום האחרון (שבת) של פסטיבל הטלוויזיה והקלנוע בראש פינה. עוד ישבו בפאנל עורך "נענע" רונן שמיר, סמנכ"ל התוכן של הוט אלון שטרוזמן, מנהלת הרכש של yes דנה שטרן, אבי כהן, מפיק, עמיר מאורי, המשנה למנכ"ל רשת ומבקר הטלוויזיה רענן שקד.
וזה מצוין". הבשורה שיצאה מפי רוב יושבי הפורום היא במילותיו של יובל נתן: "הטלוויזיה המסורתית תישאר האוּבר מדיום". האינטרנט, בכובעו כמדיום שידורי, הוא בסך הכל כלי להפצת תכניה. רשת האינטרנט מייצרת אמנם תכנים אחרים, אבל הם מתאימים לצפייה קצובה בזמן, תוך כדי ישיבה מול שולחן, צפייה שלא תתחרה בצניחה המוכרת לחיבוקה המנחם של כורסת הטלוויזיה הרכה.
לדעתו של שגב, האינטרנט הוא עוד צינור להעברת תוכן, כמו הכבלים והלוויין ולדבריו, "הוא יגרום לנו לעקוף את הרגולטור,
דיון
משפט לתקשורת בפסטיבל ראש פינה
אור ברנע
בפסטיבל הטלוויזיה בראש פינה נערך משפט ציבורי שבחן את התנהגות התקשורת בזמן מלחמת לבנון השנייה. "חופש המידע הוא מה שיש לנו", אמר השופט בועז אוקון
המשתתפים ניסו למפות את המהות התוכנית של התוצרת הטלוויזיונית, בימים בהם אתרי אינטרנט מתגברים את מערך הווידיאו שלהם וגולשים יושבים בבתיהם עם מצלמה ומעבירים את תוצרתם לבלוגים שלהם ולאתרי שיתוף שונים. הדיון החל בנושא שמפיח חיים בכל דיון ברנז'ה עייף: האם אנו עומדים בפני רנסנס טלוויזיוני, לנוכח הלבלוב הפתאומי בהפקות המקור מהז'אנר העילי בחורף זה? או אולי זוהי שירת הברבור ואחרי הגל הנוכחי ניפול לעידן פוסט מכרזי משמים? אילן שטרוזמן הרגיע: "גם אם נצמצם ונחתוך בשוליים, עדיין נוכל להציע מגוון עצום. הבנייה תהיה יותר לעומק במקום לרוחב. אין ספק שערוצים ייסגרו, אבל ערוצים אחרים יספגו את התוכן שלהם. הצופה לא יינזק".
לדעת רענן שקד, הטלוויזיה יוצרת כרגע מעין חיץ בין שידורי נשים "חמודים" לבין שידורי גברים "עצבניים", כשאת הטון נותן טעם הקהל הנשי. "ההצלחה של 'סקס והעיר הגדולה' מעידה על כך וגם 'קצרים' היא סדרה שנשים צוחקות ממנה יותר מגברים. אולי בגלל זה, הסדרות החדשות כולן עוסקות ברומנטיקה וברווקים בני שלושים. מהצד הגברי אפשר לראות תוכניות מסוג 'אכלו לי שתו לי' של חיים הכט ואחרים. הצופה הוא פלסטלינה בידיים של אנשים שעושים טלוויזיה ואין מה לפחד מללוש אותו קצת".
לדעתה של דנה שטרן "הסדרות הישראליות ממכרות יותר, כי עד היום סדרות דומות הכילו מספר מצומצם של פרקים ולכן האנשים לא הספיקו להתחבר אליהן וחשו נאמנים רק לחדשות".
הנוער לשלטון
אחרי שכל המשתתפים הסכימו על נחיצותה של עבודה עברית מאומצת בתחום, הם פנו לנבור בסוגיה רחבה יותר, וכנראה גם מפחידה בהרבה לכל אלה שמקבלים משכורות מקשת-רשת: מה יעלה בגורל הטלוויזיה בעידן האינטרנט השני. תחרות סמויה הוכרזה מאותו רגע בין אנשי הטלוויזיה לאיש האינטרנט (שמיר): היכן מזקקת התוכן הטובה ביותר, מה צופן העתיד והאם האינטרנט יכנס לממיר כעוד ערוץ, או שדווקא ערוצי הטלוויזיה יהיו אלה שיהפכו לאתרים ברשת.
רענן שקד הכריז על "אבודים" (יחד עם הסדרה של עדי אשכנזי) כסדרת הטלוויזיה המועדפת עליו ונימק את בחירתו בכך שהיא מחזירה למקום הכי בסיסי, של הרפתקה אינסופית, כמו "האיים האבודים" המקורית שצפינו בה בגיל 7.
כדי להחזיר את הצופה לדייט קולקטיבי מול המסך הקטן יש ליצור אירוע מותח. "'כוכב נולד' לא שווה הרבה ב-VOD", אמר מולי שגב. "כל הריאליטי נוצר בגלל זה: אתה מתייחס לסדרה כאל אירוע ספורט, שאם תראה אותו בדיליי, אתה אומר לאנשים 'אל תספרו לי, אני לא רוצה לדעת'. גם 'ארץ נהדרת' היא סוג של אירוע כי היא כמו חדשות, לא תראה בזמן אמת, לא תדע על מה מדברים מחר וזה מתוכנן מראש. בארה"ב יש ז'אנר חדש של סדרות דרמה: 'סדרות פטנט' עם קליף הנגר שנמשך עונה כדי ליצור את אותה השפעה של 'אסור לי לפספס כי מישהו יגלה לי מה היה'. 'הסופרנוס', 'עמוק באדמה' הן יותר חשובות תרבותית, אבל שם זה לא משנה מה קרה אלא איך קרה".
לדברי שטרוזמן, הטרנד הכי חם בעולם כרגע הוא שעשועונים אותם חייבים לראות בשידור חי. שמיר, שהאתר בראשו הוא עומד סיכם לא מזמן על שיתוף פעולה נרחב עם ערוץ 10, הדגיש כי "'קשת' מתחילה לחתוך לכיוון של האינטרנט, בהשפעה אמריקאית, שם יש את 'פוקס אינטראקטיב' למשל, אבל עדיין אין מספיק השקעה באינטרנט. אנשים יצפו בו יותר זמן אם ישקיעו בסדרות".
ואכן, כמו שהקולנוע התאים את הפורמט שלו כדי לייבא את תוצרתו לטלוויזיה, נאמר שם, כך הטלוויזיה תתחיל ליצור תכנים שמיועדים לאינטרנט. לוח המשדרים לא ישאר במתכונתו הכרונולוגית. "אנחנו בתהליך של היפרדות, כל אחד יראה מה שבא לו", אמר שקד וציין שאנשים לא רוצים לראות גרביים מזמרות כמו שיש ביוטיוב בטלוויזיה ולא את "נמלטים" באינטרנט. "צריך להפסיק עם הרעידות הבלתי רצוניות כל פעם שמזכירים אינטרנט. הבלוגרים והטוקבקיסטים מתעסקים בעצמם, הם לא מאיימים על הטלוויזיה".
אבל רונן שמיר חושב אחרת: "לשנה הקרובה אתם צודקים, אבל מי שקובע את העתיד זה בני הנוער. יש להם הרגלים שונים, הם רגילים לראות תוכן מסוג אחר לגמרי בצורה שלא מוכרת לנו כצופים, ובקרוב אנשי הטלוויזיה יצטרכו להתרגל לספק תוכן מזן חדש".
ואי אפשר להיות בדיונים כל היום. יש גם רכילות מהצפון. כנסו
"אבודים". רענן שקד אוהב
מומלצים