הילדים צופים בפרסומת בטלוויזיה - ורצים לטרוף
מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי ילדים אוכלים יותר לאחר צפייה בפרסומות מזון בטלוויזיה. ילדים הסובלים מעודף משקל מושפעים מהפרסומות אפילו יותר. הורים, שימו לב מה רץ על המסך
לא כולם מזפזפים בפרסומות, וההשפעה אינה מבוטלת: מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי ילדים שמנים הצופים בפרסומות מזון בטלוויזיה אוכלים כמויות גדולות יותר בעקבות הצפייה. ממצאי המחקר הוצגו בכנס האירופאי להשמנה שנערך השבוע בבודפשט.
הפסיכולוגים מאוניברסיטת ליברפול בדקו 60 ילדים במשקלים שונים, בגילאי תשע עד 11 שנים. החוקרים הקרינו בפני הילדים מגוון פרסומות בנושאי מזון או צעצועים. לאחר הפרסומות הוקרן בפניהם סרט מצוייר.
לאחר הצפייה בפרסומת מזון, צריכת המזון על ידי הילדים במשקל תקין הייתה גבוהה ב-84% בהשוואה לילדים שצפו בפרסומת לצעצועים, בעוד שאצל הילדים הסובלים מהשמנת יתר צריכת המזון לאחר צפייה בפרסומת מזון קפצה ב-134 אחוז.
עוד נמצא כי משקל הילד קשור גם בהעדפת סוג המזון. כך למשל, הוצעו לילדים מגוון סוגי מזון, החל בחטיפים שומניים מתוקים, וכלה במוצרים דלי שומן. הילדים כבדי המשקל בחרו את התפריט עתיר השומן.
"ילדים מושפעים מטלוויזיה וזה לא חדש", מסביר ד"ר שי חן-גל, פסיכולוג ילדים. "הילד הוא צרכן חזק יותר מההורים, ואם הוא רוצה משהו, הוא ישגע את ההורים עד שיתנו לו, ועל כך מבוססות רבות מהפרסומות. כבר בשנות השמונים בוצעה סדרת מחקרים שהראתה שילדים מושפעים מאלימות בסרטים מצויירים, גם באלה של וולט דיסני, ובהמשך הם מפגינים התנהגות אלימה בבית".
חן-גל מוסיף כי מחקרים בשנות ה-80 מצאו שילדים שמנים מושפעים יותר מרמזים של אוכל חיצוני. "הפרסומות משפיעות על שמנים הרבה יותר, ולכן יש צורך להפחית כמה שיותר את החשיפה של הילדים לפרסומות, וכבר מגיל קטן להתחיל בצפייה מתווכת. ההורה צריך לשבת עם הילד מול הפרסומת, להסביר לו כי הפרסומת נועדה לפתות ולכן הכול נראה טעים, אולם המזון אינו בהכרח בריא ויש להיזהר".