היסטריה: ה-iPhone הושק בארה"ב
אחד הגאדג'טים המדוברים בהיסטוריה נחת אתמול בחנויות. תורים של מאות אנשים השתרכו מניו יורק ועד סן פרנסיסקו. המתחרות של אפל יכולות לקנא, אך כעת עליה לעמוד בציפיות המטורפות שתולים בגאדג'ט הנוצץ
ה-iPhone של אפל, אחד הגאדג'טים היותר מדוברים בשנים האחרונות, הגיע אמש (ו') לחנויות בארה"ב. המעריצים הנלהבים עמדו בתור ברחבי המדינה על מנת להיפרד מכמה מאות דולרים תמורת מכשיר הטלפון-נגן מדיה הנחשק.
עד 400 אנשים עמדו בתורים הארוכים מול החנויות של אפל ו-AT&T בערים רבות, מניו יורק ועד סן פרנסיסקו. הם חיכו בסבלנות להשקה הרשמית בשעה 18:00. חלק מהם אפילו הקימו במקום אוהלים עוד ביום ב', במטרה להיות הראשונים שיניחו ידיהם על ה-iPhone. החנויות נשארו פתוחות עד חצות על מנת לאפשר לצרכנים לקנות את המכשיר.
"כמו התחלה של מאה חדשה"
"לי זה נראה כעידן טכנולוגי חדש, כמו התחלה של מאה חדשה", אמר תנית' ניקולס, שישב על כסא פיקניק בשעת בוקר מוקדמת מחוץ לחנות אפל בעיר התחתית של סן פרנסיסקו.
160 אנשים עמדו בתור לפני השעה 8:30 בחנות אפל בשדרה החמישית של ניו יורק. צוותי טלוויזיה
ההייפ של ה-iPhone החל כאשר מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הציג את המכשיר בכנס Macworld בתחילת ינואר. המהלך הדרמטי, שלווה בתשואות אדירות מאלפי מעריצים של אפל במרכז הכנסים בסאן פרנסיסקו – לווה במסע יחסי ציבור ומאות מאמרים בבלוגים, עיתונים מקצועיים והתקשורת הכללית. אפל המשיכה מאז בקמפיין שיווקי אגרסיבי שנמשך עד היום.
ה-iPhone זכה לכינוי ההומוריסטי "מכשיר הטלפון של ישו". מדובר באחד המכשירים האלקטרוניים האישיים המדובר ביותר בהיסטוריה. לא רע עבור מכשיר בגודל כיס, אשר המעריצים טוענים כי הוא "עושה הכל".
ה-iPhone משלב טלפון נייד, גלישה באינטרנט, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט ונגן מוזיקה בווידאו. בניגוד למתחריו, למכשיר זה אין מקלדת כלל. מסך המגע בגודל 3.5 אינץ' אמור לספק את כל צורכי המשתמשים, החל מחיוג מספר טלפון, גלישה באינטרנט ועוד – כל זאת בממשק ידידותי.
הגאדג'ט אינו זול – מחירו בארה"ב 499 או 599 דולרים, עבור גירסאות עם ארבעה או שמונה גיגה בייט של זיכרון, בהתאמה. וולט מוסברג, כתב הטכנולוגיה המשפיע של וול סטריט ג'ורנל, כתב כי מדובר ב"מחשב כף יד פורץ דרך ויפהפה" לאחר בדיקה שארכה מספר שבועות.
תעשייה שלמה סביב ה-iPhone כבר נוצרה באינטרנט – יותר מ-1,100 עזרים המיועדים למכשיר נמכרים ב-eBay, בהם נרתיקים צבעוניים, מגנים למסך המגע ומתאמים לרכב.
אפל טוענת כי ה-iPhone יהיה קל לשימוש יותר מכל טלפון חכם אחר בזכות מסך המגע והתוכנה האינטואיטיבית, שיציעו תכונות ידידותיות למשתמש כמו גלילה ויזואלית בין הודעות דואר קולי, גישה קלה לאינטרנט ווידאו ועיון בספריות מוזיקה.
האם זה יצליח?
אך אנליסטים מצביעים על נעלם מרכזי: האם בעלי ה-iPhone, הרגילים למקשים, יגלו נכונות לאמץ מסך מגע. תהיה נוספת היא אם המקלדת הווירטואלית של המכשיר, המשולבת במסך, תהיה קלה לשימוש כפי שטען מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס. מקלדת לא נוחה עלולה לגרום לכיבוי לא רצוני של המכשיר במהלך כתיבת אימייל, למשל. מומחים מזכירים כי הגירסאות הראשונות של מוצרי אפל תמיד יקרים ובעייתיים יותר בהשוואה לדגמים שבאו בעקבותיהם.
הספקית הבלעדית של המכשיר בארצות הברית היא AT&T, שתשווק את ה-iPhone בחנויות ברחבי המדינה. חלק מהקונים הפוטנציאליים נרתעים מהרכישה עד להופעת גירסה משודרגת של המוצר. הם מוטרדים מהעלות הגבוהה, קצב איטי של העברת נתונים ואורך חיי הסוללה. ה-iPhone לא יפעל ברשת הדור השלישי של AT&T אלא ברשת ה-Edge המקרטעת של החברה, ולפיכך הגלישה צפויה להיות איטית יותר ביחס לטלפונים הפועלים על רשתות מהירות כאלה.
מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, אמר בתגובה: "כאשר משתמשים בדפדפן טבעי שנרצה מהירויות גבוהות יותר, אך הגלישה ב-iPhone מהירה מספיק". אתמול, בצירוף מקרים מעניין, משתמשי רשת ה-Edge של AT&T דיווחו על שיפור מפתיע בקצב הגלישה, בשיעור של ארבעה עד חמישה מהרגיל.
אפל היא גם פגיעה במיוחד בגלל ה-iPhone. המנייה של החברה צללה ביותר מארבעה אחוזים תוך
דקות בחודש שעבר בעקבות שמועה שגויה על דחייה בהשקת המוצר, שפורסמה ב-Engadget. אפל הכחישה והמניה חזרה ועלתה לערכה הקודם עד סוף יום המסחר. כתבה ביקורתית במיוחד פורסמה בניו יורק מגזין, ובה תהה הכתב, ג'ון היילמן, אם מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, עבר את השיא שלו. השער של המגזין, אגב, היה iGod.
צרכנים אשר איתרע מזלם והם מתגוררים במדינות אחרות, ייאלצו להמתין מספר חודשים בטרם יוכלו להניח את ידיהם על המכשיר "האלוהי". ה-iPhone יושק באירופה בסוף 2007 ובאסיה ב-2008. המכשיר מוצע למכירה גם באתר אפל, אך בשלב זה אינו מותאם לשפות שאינן אנגלית.