עם לשון או בכפית? תוצאות משאל הגלידה
תוצאות משאל הגלידות הגדול כמעט ולא הפתיעו את המומחים. הם יודעים שאתם מעדיפים בוופל (כי זה בחינם), כועסים על זה שאתם לא אוהבים גלידה דיאט, מזועזעים מכך שאתם מלקקים עם הלשון, לא ינסו למכור לכם גלידה מתוחכמת מדי - ולא, הם לא מאמינים לכם שאתם אוכלים גלידה בחורף וגם לא שאתם מכינים אותה בבית
מה טעם הבסיס המועדף עליכם?
שוקו - 45%
וניל - 55%
המירוץ בין שני הטעמים הבסיסיים נשאר צמוד מאוד עם העדפה קלה לווניל הנצחי. הלנצח נמשיך להיות חצויים בין שני הטעמים כאילו התבקשנו לבחור בין אבא לאמא? מאיר דהן, מהבעלים של רשת הגלידריות "אלדו" ו"טרטופו", מנסה להסביר: "וניל ושוקו הם טעמים שאי אפשר לטעות בהם - כלומר, מי שלא מבין ומתלבט בין פנקוטה וטירמיסו ייקח שוקו-וניל, כשווניל יקבל יותר נקודות כי וניל אנמי יותר לעומת השוקו, שהוא טעם חזק ודומיננטי יותר, פחות אוורירי".
רונן זוהר, סמנכ"ל השיווק של חברת "שטראוס" חושף ממצא מעניין לגבי מצב השוקו: "בשנה-שנתיים האחרונות השוקו ממשיך להתחזק. שנים הטעם המוביל היה וניל עם שוקולד צ'יפס - ואילו השנה ישנה העדפה לגלידת שוקולד עם תוספת שוקולד צ'יפס, אבל ניתן לראות שווניל עדיין מוביל כטעם בסיסי".
מה כלי הקיבול המועדף עליכם בגלידרייה?
ופל 63%
כוס 37%
מסתבר שלמרות הקלוריות, רובנו מוכנים להוסיף חטא על פשע ולזלול גם את הכוס של הגלידה! דהן אינו מופתע מהתוצאות ומצרף להן מסקנות סוציולוגיות: "מדובר פה במנטליות ישראלית קלאסית - ישראלים אוהבים לאכול הרבה ולקבל הרבה בחינם. ולכן כשהוופל הוא גם אכיל אני אקח אותו כי בסופו של כך גם אני מקבל עוד משהו בחינם".
גלידה בוופל - כי זה טעים או כי זה בחינם? (צילום: יעל גרטי)
איזה קינוח קפוא תעדיפו לשלוף מהמקרר בחנות?
קרטיב 34%
ארטיק 66%
הילית שמיר, סמנכ"לית השיווק של גלידות "נסטלה", מסבירה כי יש להעדפת הארטיק יש הסבר פשוט: "קרטיב הוא שלגון על בסיס קרח שנועד לצנן במזג אוויר חם. כששואלים מה עדיף, לרוב יתארו המשיבים את חוויית ההנאה שבאה מאכילת הגלידה ופחות מאכילת קרח". ואולי זה בעצם עניין של מבחר - כשהמקפיאים מלאים בכל כך הרבה סוגים שונים של ארטיקים, היד נשלחת אוטומטית לכוון החלביים? זוהר מ"שטראוס" מסכים, אך מסתייג: נכון ששוק הארטיקים הוא גדול ומגוון יותר ולכן אנשים מעדיפים ארטיקים על קרטיבים. אבל קרטיבים קיימים מאוד בשוק והם מגלגלים 60 מיליון בשנה, כלומר, הם עדיין אהובים מאוד כי הם פשוטים ומרעננים".
מתי תחזירו את הקרטיב בטעם משמש?
"שמענו את הדרישה הזו ואולי נחזיר אותו בעתיד".
איזו תוספת אתם אוהבים על הגלידה שלכם?
נטורל 32%
קצפת 31%
שוקולד 30%
סוכריות 7%
דהן מנתח: "עניין התוספות נולד במקומות בהם איכות הגלידה ירודה יותר ולכן התוספות באו כדי לשפר את הטעם. בגלידריות לרוב ילדים מבקשים תוספת של סוכריות ונערים דורשים קצפת. המבוגרים, לעומתם, לא מבקשים שום תוספת אם הגלידה איכותית מספיק. תוספת של קצפת ושוקולד ניתנות פעמים רבות ללא תשלום, ולכן הן פופולריות. אבל האחוזים נמוכים יחסית, כי שתיהן מאוד משמינות והרוב לא מעוניינים בתוספת של קלוריות ואחוזי שומן למנת הגלידה שלהם".
ומה עם הדובדבנים המסוכרים המגעילים?
"הם עדיין קיימים במקומות מסוימים - ועדיין מגעילים".
איפה אתם קונים את הגלידה למשפחה?
בסופרמרקט 64%
בגלידרייה 34%
מכינים בבית 2%
האם באמת כל כך הרבה אנשים זנחו את הגלידות המשפחתיות מהסופר לטובת הגלידות האיכותיות אך היקרות יותר שנמכרות בגלידריות? וככל שאנחנו מופתעים, זוהר ודהן פשוט מסרבים להאמין. זוהר: "זה אחוז גבוה מדי. להערכתי זה לא מייצג את כל הארץ, אלא את גולשי האינטרנט ואת איזור המרכז שם יש ריכוז גדול יותר של גלידריות והיצע ואנשים עם יכולות כלכליות יותר חזקות".
דהן: "התוצאות לא תואמות את המחזורים הכספיים בשוק. היום הגלידריות לא לוקחות 10% מכלל השוק, אני מדבר על רווחים של 150 מיליון שקל לכל הגלידריות מול מיליארד שקלים שמגלגל שוק הגלידות המתועשות. כמובן שאנחנו רואים גידול כל הזמן של אנשים שקונים גלידות בקילו לבית והעובדה שאנחנו פותחים כל שנה עוד ועוד גלידריות חדשות זה תוצאה של הביקוש ההולך וגדל לגלידות איכות".
שמיר מרגיעה: "הרוב ימשיכו לקנות גלידה בסופר כי הגלידה טעימה ואיכותית מאוד, יש מגוון גדול של טעמים והמחירים נוחים. גלידריות רבות נפתחו בשנים האחרונות, כי זו חוויה אחרת של אכילת גלידה איכותית, כאשר ניתן לבחור, לשחק ולגוון בטעמים. אבל הליכה לגלידרייה נתפסת יותר כבילוי בעוד הקנייה של הגלידה המשפחתית בסופר היא חלק מקנייה רחבה יותר של סל המוצרים השבועי".
באיזו תדירות אתם אוכלים גלידה?
1-3 פעמים בחודש 44%
פעם בשבוע 56%
יותר מפעם בשבוע 0%
שמיר: "אנשים צורכים המון גלידה בקיץ, זה הפינוק האוליטמטיבי. גלידה פשוט טובה יותר מכל מתוק אחר כי היא גם מצננת. אבל בישראל עדיין אוכלים פחות גלידה יחסית למדינות אחרות, אפילו מדינות קרות יותר - דבר הנובע מכמות צריכה נמוכה יחסית בחורף. בישראל צריכת הגלידה בממוצע לנפש עומדת על כ-6.5 ליטר בשנה, לעומת ארה"ב, לדוגמה, שבה אוכלים 21 ליטר בשנה. אפילו בשבדיה צריכת הגלידה בממוצע לנפש עומדת על כ-12 ליטר בשנה".
מה אתם חושבים על גלידה דיאט?
תענוג 28%
זוועה 72%
הנתונים לא מותירים מקום לספק: בעוד יצרני הגלידות מזיעים בניסיונם להפיק גלידות דיאטטיות שיהיו קרובות למקור בטעמן ומרקמן, הצרכן הישראלי מעדיף את הגלידה שלו כבדה מסוכר ואחוזי שומן. למשמע הנתונים נעמדים כל נציגי החברות על הרגליים אחוריות ונשבעים באיכות הגלידה הדיאטטית שנמצאות במרכולתם. זוהר: "בעיקרון אין גלידות דיאט, אלא גלידות לייט, וזה הענף הכי גדל בשנים האחרונות. בגלידה דיאטטית יש ממתיקים ולכן יש לה יתרונות וחסרונות ואת צריכה לעשות את החישוב שלך מה כדאי לך - לאכול ארטיק מיני שיש בו 150 קלוריות ואז את חווה את חוויית הפינוק הכי אמיתית בעולם, או שאת מעדיפה לאכול שלגון לייט עם 50 קלוריות שתוכלי לאכול אותו כל יום". דהן: "זה עניין פסיכולוגי. כמו שאנשים מסויימים לא מסוגלים לאכול גלידה מחלב סויה רק בגלל שהם התרגלו להאמין שזה מגעיל, כך גם בגלידות הדיאטטיות. אבל אם תטעם מבלי לדעת שזה דיאט לא תבחין בהבדל".
מה אתם חושבים על סורבה?
אם זה לא משמנת זה לא נכנס לפה 38%
נפלא! כמו גלידה אבל קליל 61%
סורבה הוא למעשה מיץ פירות קפוא, הוא דל בשומן לעומת גלידת שמנת ולכן נתפס כפחות משמין בעיני הצרכן הישראלי שחושב כי מצא פתרון טעים ולא משמין לתאוות המתוק שבוערת בעורקיו. אבל האמת מרה, כפי שמסביר זוהר כי "בעוד הסורבה נחשב כבריא כי אין בו שמנת או שומן, יש בו עדיין כמות גדולה של סוכר ולכן יכיל בממוצע כ-90 קלוריות".
איזה שילוב של פעם אתם מעדיפים?
שוקו-וניל 61%
פונץ'-בננה 39%
נצחון השוקו-וניל על הפונץ'-בננה בא להזכיר לכולנו את הטעם הקולינרי האיום שהחזקנו בתור ילדים. הראשון נשאר אלמותי ואילו האחרון מעלה שאלות קיומיות בסגנון "על מה לעזאזל חשבנו?". "לדעתי אוהבים את הפונץ'-בננה יותר בזיכרון, כי הוא מעלה זכרונות ילדות טובים. המשכנו לייצר את הטעם הזה ב'שטראוס' עד לפני כמה שנים אבל הוא לא כל כך הלך. למרות שאולי נחזיר אותו ונעשה לו החייאה".
מה אתם חושבים על הפתעות בגלידה?
כמה שיותר יותר טוב 60%
הכי חלקה שאפשר 40%
זוהר, הצרכנים רוצים יותר תוספות? "זה מאוד תלוי מתי ועם אילו טעמים כי בסך הכל, אם מסתכלים על כלל הטעמים הקיימים, זה מתחלק חצי-חצי בשאלה של טעמים עם תוספות וטעמים חלקים, וזה גם תואם את תוצאות הסקר פחות או יותר".
60 אחוז רוצים הפתעות בגלידה (צילום: ליאור פילשטיינר)
מה אתם חושבים על פרוזן יוגורט?
טרנד מאוס 37%
הוא עוד ישוב 63%
האם אנו באמת עלולים להתעורר שוב כשבכל פינה יעמוד לו גאה דוכן יגורט מאובזר בוויטרינות עמוסות פירות קפואים? דהן לא מאמין: "זה טרנד שחלף מן העולם ולא נראה שישוב בקרוב, כי השוק לא דורש את החזרתו. מדובר בסך הכל ביוגורט קפוא עם תוספות של חלבה או פירות ואם מישהו מתגעגע, יש היום המון סוגים של גלידות יוגורט משובחות".
מה אתם לוקחים בטייק אווי?
טילון 53%
קסטה 22%
מקל 25%
זוהר, טילון זה בכלל מותג שנעלם מהעולם, לא?
"כן, טילון היה מוצר של 'שטראוס' עד שב-95' נכנסנו לשותפות עם יוניליוור שלה יש את המותג 'קורנטו'. וכך למרות שהמוצר טילון כבר לא קיים, אנשים מזדהים עם השם שהפך לשם הגנרי בקטגוריה הזו של המוצרים. התוצאות האלה מאוד מפתיעות אותי כי מגוון המוצרים על המקל גדול ומעניין הרבה יותר ולכן מפתיע לראות שאנשים עדיין מזדהים יותר עם הטילון, קשה לי להסביר את זה". שמיר מצידה מאמינה שפה החוויה משפיעה יותר מהכול כי "חוויית הגלידה בגביע תמיד מנצחת והיא תזכורת לחווית הילדות הנוסטלגית של אכילת גלידה בגביע".
כמה טעמים אתם לוקחים בגלידריה?
רק אחד 11%
3-2 טעמים 89%
דהן: "כאן החלוקה כביכול ברורה כי כשהם כבר מגיעים לאכול בגלידריה, אנשים רוצים לטעום כמה שיותר טעמים. אבל מצד שני, אין זה בהכרח אומר שאותם האנשים יזמינו 2-3 כדורים, כלומר יש אנשים שמבקשים כדור אחד המורכב משני חצאים, רוצים להינות משני טעמים אבל לשלם רק על אחד. עוד שיטה שקיימת בגלידריות היא מסע הטעימות - אתה רוצה לטעום המון טעמים אבל לא לקנות את כולם ולכן אתה תבקש לטעום כמה שיותר ובסוף תבחר את המנה האהובה עליך בכדור אחד ויחיד".
אנחנו יודעים לבחור טעמים שמשתלבים טוב יחד?
"בעיקרון כל שילוב כמעט הוא שילוב טוב, אבל יש כמה שילובים קשים לעיכול שאני לפעמים מופתע לגלות אצל לקוחות - כמו למשל כדור גלידת שוקו על כדור של סורבה לימון".
יוצאים למסע טעימות (צילום: ליאור פילשטיינר)
באילו עונות אתם אוכלים גלידה?
רק מעל 30 מעלות 25%
גם בגשם 75%
האם בשנים האחרונות לאנשים נמאס להסתפק בקרמבו בחורף? דהן: "נכון, ככל שהשתכללנו בטעמים והגברנו את המודעות, כך אנשים אוכלים יותר גלידה בחורף. יש ירידה בכמות הלקוחות בחורף משום שהקיץ הוא עדיין העונה האולטימטיבית לגלידה. אבל זה מאוד תלוי במזג האוויר הספיציפי בימי החורף, כשיש המון ימים בחורף הישראלי שהם נוחים ומלאי שמש. אני יכול לומר לך אילו ימים בשנה שעברה היו גשומים לפי אחוזי המכירות. המקום היחידי בארץ ששם זה שונה לחלוטין זה ירושלים שם יש המון אמריקאים שמבחינתם אין כל קשר בין מזג האוויר לצריכת גלידה והם עומדים בחוץ בקור הירושלמי עם מטריות ומחכים בתור לקנות גלידה, זו תופעה מאוד משעשעת".
זוהר: "לצערי אנשים יותר אומרים שהם אוכלים בחורף מאשר מה שהם אוכלים בפועל, למרות שבאמת יש גידול הולך וגדל של צריכת גלידה בחורף". שמיר מאמינה לכם יותר: "ייתכן ש-75% צורכים גלידה בחורף אבל בתדירות מאוד נמוכה. השוק האירופאי, למרות מזג האוויר הקריר יחסית, צורך גלידה הרבה יותר ושם העונתיות בצריכת הגלידה מורגשת פחות".
מה אתם חושבים על תחכום בטעמים?
תעזבו אותי משוקולד בזיליקום 67%
דווקא זעפרן וויסקי נשמע לי טוב 32%
הגולשים שלנו הוכיחו ששמרנות אינה מילה גסה. דהן: "יש ויכוח גדול בעניין ההתחכמות. פעם תפסתי את השותף שלי מכין גלידת מלפפונים ואבוקדו. אמרתי לו שהוא לא נורמלי ושזה בחיים לא יתפוס והוא מצידו אמר שחייבים לגוון לאנשים. בסוף היום הופתעתי לגלות שכל הגלידה נמכרה. מה הסתבר? באו ארבעה יפנים וקנו הכל... מה שמתאים להם לא מתאים לנו, וזה מאוד נכון שישראלים לא אוהבים תחכום". זוהר: "מה שלמדנו בשנים האחרונות הוא שיש רמה מסוימת שהיא לא מיוחדת מדי אבל מיוחדת מספיק שאנשים ינסו אותה. אולי שוקולד בזיליקום זה מיוחד מדי, אבל שוקולד עם צ'ילי יהיה מספיק מעניין כדי שאנשים ינסו. יש גבול דק מאוד שאותו אנחנו בודקים ומנסים".
מה אתם מעדיפים - גלידה איטלקית או אמריקאית?
אמריקאית מהמכונה 15%
איטלקית מהוויטרינה 72%
דהן: "זה הגיוני משתי סיבות - העיקרית זה המגוון כשבאמריקאית יש לך טעם או שניים ומקסימום יש ראש שלישי שמאפשר שילוב של השניים. סיבה שנייה היא שזו גלידה אוורירית מאוד שהמכונה מנפחת אותה לפי שניים ואז בעצם במשקל מקבלים פי שניים פחות ממה שמתקבל בגלידה איטלקית. הסיבה השלישית היא כמובן הטעם - האיטלקית הרבה יותר טעימה ואיכותית".
האם אתם מכינים גלידה בבית?
כן,יש מכונת גלידה בבית 5%
בטח - מקפיאים מיץ עם מקל 9%
לא, למי יש כוח 85%
זוהר: "זה מוגזם! אולי בקרב קוראי ynet יש כל כך הרבה שמכינים גלידה בבית, אבל רוב האנשים מעדיפים פשוט לקנות כי זה פשוט יותר". גם שמיר מפקפקת בתוצאות ואומרת כי "במצב שקיים היצע גדול כל כך של גלידות איכותיות זה אך סביר שייקנו גלידה בחוץ ולא יכינו בבית. אני מניחה שמי שבוחר להכין גלידה בבית עושה זאת לשם חדוות העשייה והכיף".
איך אתם אוכלים גלידה בגביע?
בכפית 41%
בלשון 59%
דהן מופתע: "זה מוזר לי, הייתי דווקא מצפה שאנשים יגידו שהם מעדיפים לאכול בכפית. הכפית מסמלת משהו יותר תרבותי, מנומס יותר. נשים את כל הקונוטציות המיניות בצד, האכילה בלשון היא פחות מנומסת. אם אני משתמש בכפית אני לא אוכל עם הידיים, עם הלשון והפה. ולכן חשבתי שהמגמה תלך יותר לכוון הכפית ופחות לליקוק. ההסבר היחידי שיש לי על זה שהוא יותר כיף". אין מה לעשות, כנראה ש-59% מכם מעדיפים את בלוטות הטעם על פני הסדר הטוב.
למה גלידה הכי מתאימה כתוספת?
ליד עוגת השוקולד החמה 48%
על הוופל הבלגי 31%
לצד פאי התפוחים 21%
עבור 48%, כמעט חצי מהנשאלים, הקינוח האולטימטיבי הוא שתי פצצות האנרגיה - שוקולד ושמנת. החצי הנותר נחלק בין הוופל הבלגי, שקשה לדמיינו מבלי כדור גלידה שיחליק לגרון את הבצק האפוי, ובין פאי התפוחים, שבמקומות רבים נהוג ללוות אותו בכדור גלידת וניל, אך כנראה שאתם מוכנים להתמודד איתו גם בלי זה.
בוחן פתע: כמה קלוריות יש בכדור של גלידת וניל?
70 8%
100 21%
140 49%
210 21%
נכון! הרוב ענו את התשובה הנכונה - כ-140 קלוריות בממוצע. זוהר מתרשם מכם: "לרוב אנשים תופסים את הגלידה כהרבה פחות בריאה ממה שהיא באמת ובכל הפרמטרים - זה בא לידי ביטוי גם בקלוריות וגם בשומן. אם הייתם שואלים כמה אחוזי שומן יש בגלידה, הייתם מקבלים ממוצע של בין 20% ל-30%, כשבפועל יש 8%-9% שומן ויש גם גלידות עם 5%-2% שומן".
ולסיום: אנקדוטה נחמדת באדיבות מאיר דהן
בימי המנדט הבריטי העליזים, כשאנשים נתקלו ברחוב בחייל בריטי זו הייתה חוויה לא נעימה בדרך כלל. לכן, כאשר אדם נתקל באותו חייל פעמיים הוא היה אומר: "Third time I scream" ("בפעם השלישית אצרח"), שיכול להישמע כמו "בפעם השלישית - אייס קריס". וכך הגיע אלינו הביטוי האולטימטיבי "פעם שלישית - גלידה!".