שתף קטע נבחר

הפגיעה בנהגי הליסינג - זניחה

כך אומר היום יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב, במעמד חשיפת הפשרה בין משרד האוצר לועדת הכספים. ומה יהיה על הצרכן הפרטי? כרגיל, הוא ימשיך לשלם מחירים גבוהים כרגיל

זה רשמי: שווי השימוש ברכב צמוד מתייקר החל מה-1.1.2008. יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב, חשף היום את פרטי הסכם הפשרה שהושג עם משרד האוצר בנוגע לייקור שווי השימוש ברכב צמוד. כצפוי, הייקור עליו הוסכם יהיה בשיעור נמוך מכפי שהאוצר הציע בתחילה. שווי השימוש במכונית מקבוצה 2, למשל טויוטה קורולה או מאזדה 3, יעלה מ-1,330 שקל כיום ל-2,450 שקל בעוד ארבע שנים. בתכנית המקורית של האוצר שווי השימוש בקבוצה זו אמור היה להתייקר ל-2,770 שקל.

 

במקביל, האוצר יאיץ את הפחתת מס ההכנסה, עם דגש על מעמד הביניים. התוצאה: הפגיעה בשכר הנטו של שכיר המקבל רכב צמוד מקבוצה 2 ומשתכר כ-10,000 שקל לחודש, יהיה 193 שקלים בלבד. למעשה, בחלק מהמקרים, בעלי משכורות בין 8,000 ל-15,000 שקל (ברוטו), שמקבלים רכב צמוד מקבוצה 2, יזכו אפילו לתוספת של כמה עשרות שקלים בשנה הראשונה ליישום התכנית.

 

 


 

על-פי התכנית שהוצגה היום, ייקור שווי השימוש יחל ב-1.1.2008, ויתפרס על-פני ארבע שנים במקום שלוש שנים כפי שתוכנן במקור. בהתאם, בסוף שנת 2011, יגיע שווי השימוש לרמה המרבית המתוכננת: 1,120 שקל יותר מכפי שמשלם העובד כיום משכר הברוטו, עבור מכונית מקבוצת שווי 2. בנוסף, הוסכם כי ייקור שווי השימוש לבעלי מכוניות מקבוצה 2, יסתכם ב-200 שקלים בלבד במשך כל השנתיים הראשונות.

 

הסיבה לפריסה המיוחדת לה זוכה קבוצת שווי השימוש הפופולרית ביותר בקרב מקבלי רכב צמוד מהעבודה, היא כדי לאפשר לעובדים לשקול במהלך תקופה זו האם ברצונם להמשיך ולהחזיק ברכב צמוד מהעבודה, או לוותר על הטבה זו.

 

שווי השימוש בקבוצת שווי 1, הקבוצה הראשונה והבסיסית, יתייקר ויגיע ל-2,260 שקל. שווי השימוש בקבוצה 3, בה ממוקמת למשל הונדה סיוויק, יתייקר ויעמוד על 3,150 שקל. בקבוצה 4, בה ניתן למצוא מכוניות כמו מאזדה 6 והונדה אקורד, יתייקר שווי השימוש ויגיע ל-3,780 שקלים לחודש. כאמור, כל ההתייקרויות האלה יגיעו לרמתן המרבית תוך ארבע שנים מתחילת 2008.

 

על-פי הערכות, השפעת הייקור המתוכנן על עובדים המקבלים רכב צמוד תהיה שולית בלבד. השילוב של ייקור נמוך מהמתוכנן, יחד עם פריסה ארוכה יחסית של ארבע שנים והפחתה נוספת במס ההכנסה, תשכנע את מרבית העובדים להמשיך ולהחזיק ברכב צמוד.

 

בשוק הרכב מסכימים כי ייקור שווי השימוש בשיעור מתון, כפי שסוכם עליו בין יו"ר ועדת הכספים לאוצר, לא יצמצם באופן משמעותי את הפעילות בענף הליסינג. למעשה, יש המעריכים כי הצמיחה הטבעית של הענף תבטל לחלוטין את השפעת הייקור בטווח הארוך.

 

באשר להשפעת ענף הליסינג על הלקוחות הפרטיים, הנאלצים לסבסד מכיסם את ההנחות הניתנות לציי הרכב הגדולים, התשובות שבפיו של מיסז'ניקוב אינן מספקות. לדבריו, יש להמתין ולראות כיצד משפיעה התייקרות שווי השימוש על שוק הרכב הישראלי. במידה ולא ישתנה המצב הנוכחי - בו הלקוח הפרטי מסבסד למעשה את ענף הליסינג - ישקול יו"ר ועדת הכספים לפעול על מנת לשנות את המצב.

 

לדברי בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים - והאיש העומד למעשה מאחורי התכנית, ייקור שווי השימוש צפוי להביא לשינוי בהתפלגות המכירות בשוק הרכב, ולעליית נתח השוק של המגזר הפרטי מכלל מכירות הרכב החדש. עם זאת, לא ברור בינתיים באיזו מידה ישפיע הייקור. כיום רושם לעצמו ענף הליסינג וציי הרכב הגדולים, נתח שוק של כ-70% מכלל מכירות הרכב החדש מדי שנה.


שווי שימוש: תוכנית מעודכנת

שווי שימוש: תוכנית מעודכנת
קבוצה שווי כיום שווי ב-2011 שווי עפ"י תכנון מקורי
1 1,180 2,260 2,310
2 1,330 2,450 2,770
3 1,740 3,150 3,300
4 2,160 3,780 3,780
5 3,030 5,230 5,230
6 3,850 6,780 6,780
7 4,850 8,720 8,720

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכוניות, הרבה מכוניות
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים