הפחתת המסים קוצרה לשנתיים
ההסכם בין יו"ר ועדת הכספים לאוצר כוללת קיצור המועד להפחתת המסים מארבע שנים לשנתיים. לפי ההסכם, הפחתת המסים תוביל לתוספת חודשית של בין 120 ל-350 שקל לשכר הנטו של כלל השכירים והעצמאים בדרגות השכר שבין 8,000 ל-20,000 שקלים ברוטו. ההסכם כולל גם שינוי מהותי במיסוי הרכב הצמוד
הפחתת מסים מואצת בתוך פרק זמן של שנתיים במקום ארבע שנים עומדת בבסיס ההסכם בין יו"ר ועדת הכספים ח"כ סטס מיסז'ניקוב למשרד האוצר, ואשר פורסם היום רשמית.
מדובר בהפחתה במס החל בינואר 2008 ובעלות של 3.2 מיליארד שקל בריווח מדרגות המס לטובת מעמד הביניים, מתוכם כמיליארד שקל תוספת מעל לתכנון המקורי של האוצר בחוק לצמצום הפערים החברתיים.
שכר ברוטו | 2008 | 2009 | מצטבר |
6,000 | 52 | - | 52 |
7,000 | 82 | - | 82 |
8,000 | 108 | 8 | 116 |
10,000 | 148 | 48 | 196 |
12,000 | 176 | 88 | 264 |
15,000 | 176 | 148 | 324 |
20,000 | 176 | 176 | 352 |
ההסכם כולל גם שינוי מהותי במיסוי הרכב הצמוד אף זאת בניגוד למתוכנן. העלאת שווי השימוש תחל רק בינואר 2008 ותתפרס על פני ארבע שנים, כשבשנתיים הראשונות תתבצע העלאה מינורית של 200 שקל בחודש, דבר שיאפשר לעובדים שלהם הסכמים קיימים ולחותמים על חוזים חדשים פרק זמן סביר להחליט על המשך האחזקה או על ויתור על הרכב הצמוד למקום העבודה.
לפי ההסכם, הפחתת המסים תוביל לתוספת חודשית של בין 120 ל-350 שקל לשכר הנטו של כלל השכירים והעצמאים בדרגות השכר שבין 8,000 ל-20,000 שקלים ברוטו.
"לא לדבר על '"רפורמת ליסינג'"
במסיבת עיתונאים שכינס בכנסת ביקש מיסז'ניקוב שלא לדבר על "רפורמת ליסינג" אלא על רפורמה שמטיבה עם שכבות הביניים כשהליסינג ומיסוי הרכב הצמוד מהווים מוצר משני. "כולם מקבלים תוספת לנטו, מי שיש ומי שאין לו רכב צמוד", אמר.
עוד הטבה - לבעלי הרכב הדו גלגלי - לא יחול שינוי בשווי השימוש על אופנועים למיניהם שהספקם עד 33 כוחות סוס, אף זאת בניגוד להצעה המקורית.
שינויים נוספים במיסוי הרכב הצמוד - קבוצה מספר 1 תורחב ותכלול כלי רכב שמחירם עד 92,000 שקל בניגוד ל-87,000 שקל כיום (קבוצה 1 היא למשל רכבים מסוג שברולט אויאו).
מיסז'ניקוב הציג לדוגמה ששכירים בעלי רכב מקבוצה 2 (מאזדה 3) שמשתכרים 10,000 שקל ברוטו, ישלמו בסוף השנה הרביעית 157 שקל נטו במקום 533 שקל על פי ההצעה המקורית ושכיר המרוויח 15,000 שקל ברוטו ישלם 140 שקל במקום 632 שקל על פי ההצעה המקורית.
הטבה ל-1.5 מיליון אזרחים
מיסז'ניקוב אמר כי הסכמה זו הושגה לאחר דיונים מרתוניים ממושכים מול צמרת האוצר ומשרד ראש הממשלה ולאחר בחינת חלופות כלכליות וחברתיות שונות והיא מיטיבה עם 1.5 מיליון אזרחים שרק חלקם הקטן מחזיק רכב צמוד.
הוא הדגיש כי הרפורמה המוסכמת לא יוצאת לדרך מייד מאחר שהיא חייבת לקבל את אישור ועדת הכספים במקשה אחת עם הצעות החוק של מס הכנסה שלילי והטבות מס אחרות בשל חוק החיסכון חובה לפנסיה.
הוועדה מתכוונת להשלים את החקיקה במהלך הפגרה ולהגישה לאישור סופי במליאת הכנסת לאחר החגים.
"אני מקווה שהפחתת המסים המואצת תוסיף סכום משמעותי להכנסה הפנויה של שכבות הביניים במשק ותקדם את הצמיחה תוך פגיעה מינורית במחזיקי הרכב הצמוד במקום המס הנוסף שנגזר עליהם בהצעה המקורית, ואני מקווה שמדובר בצעד ראשון להקלת נטל המיסוי על כל אזרחי המדינה", אמר מיסז'ניקוב.
הוא ציין כי שר האוצר רוני בר-און נתן את "האור הירוק" להטבות המס המוגדלות ומשתמע מכך שהשר בעצם הכריע לטובתו במחלוקת הממושכת שהיתה לו עם רשות המסים לראשי האוצר שהתנגדו זמן רב לדרישתו המשולבת להקטין את התוספת המוצעת לשווי השימוש ולאזן אותה בתוספת הטבות מס שיגדילו את ההטבות לחסרי הרכב הצמוד.
העלות הנוספת של מיליארד שקל הרתיעה את האוצר ועיכבה את ההסכם. נראה שהאוצר נשבר בגלל שמיסז'ניקוב תקע את חקיקת המס השלילי והחיסכון הפנסיוני והתעקש להעביר את כל הרפורמות במקשה אחת כמו שהובאו לאישור ועדת הכספים.
מיסז'ניקוב הדגיש כי ללא ההפגנה בהשתתפותו, שחסמה את כביש חיפה-תל אביב בראשית השנה, המיסוי המוגדל המקורי של הרכב הצמוד לא היה עולה לסדר היום הציבורי. "אני לא מחפש אותות הצטיינות אבל בסך הכל מלאתי בהצלחה את חובתי הפרלמנטרית, כשחסמתי את הכביש והעליתי את הנושא לסדר היום מה שהביא היום את הפתרון האולטימטיבי. אם לא הייתי כאן הצעת האוצר המקורית היתה עוברת", אמר והוסיף כי מאז ועד היום הוא לא נפגש עם יבואני הרכב ועם חברות הליסינג.
סמנכ"ל רשות המסים בועז סופר, מולו התמודד מיסז'ניקוב ישירות לאורך כל הדרך, נכח במסיבת העיתונאים ורק אמר בסיומה כי את ההסכמה שהושגה צריך לשפוט לפי השורה האחרונה של תוספת הנטו ולא לפי תוספת המס על הרכב הצמוד.