שתף קטע נבחר
 

חשבתם שאתם לא יפים? תציצו שוב בראי

מה עושה את היפים ליפים? האם אדם יפה יכול להיבלע בתוך ההמון? עד כמה, אם בכלל, היפים נתפסים כמתאימים ליחסים ארוכים? בעקבות מחקרים, מחשבות על נצחון הבינוניות

נניח שאיזה חתיך הוליוודי בסדר גודל של בראד פיט מגיע לישראל במטרה למצוא אהבת אמת וחתונה באופק, ונניח שהוא מחפש אשה עם אופי, לאו דווקא מרשימה ביופייה ובהישגיה. כמה נשים ישראליות יקפצו על המציאה? זה כל כך ברור שרוב הנשים יהיו מוכנות לעשות לו טובה? היופי, אומרים מחקרים מסוימים, הוא לא מה שחשבתם.

 

מה עושה את היפים ליפים? האם אדם יפה יכול להיבלע סתם כך בתוך ההמון? עד כמה, אם בכלל, היפים נתפסים כמתאימים ליחסים ארוכים?

 

האדם היפה הוא מי שהכי דומה לכל אחד

החדשות הטובות הן שלא חייבים לקנא באלילי היופי, בדוגמניות ובשחקני קולנוע וטלוויזיה. מתברר שבניגוד למה שמקובל לחשוב על היופי, דווקא מראה ממוצע, רגיל ומוכר, נחשב יפה. כך, על כל פנים, עולה ממחקרים שחלקם נערך באינטרנט

 

ויש עוד חדשות טובות: הסיכוי של מישהו כמו בראד פיט למצוא אשה עם חתונה באופק הוא בעצם קטן מהסיכוי של גבר מהרחוב בעל מראה בינוני והישגים בינוניים. בראד פיט, אם נאמין למחקרים שונים, נחשב פחות אטרקטיבי. יש כאן מהפכה של ממש בהבנתו של היופי, אם כי הפרטים נראים מובנים מאליהם.

 

מחקר אחד מבין אותם מחקרי שנערכו באינטרנט מבוסס על תחכום תודעתי. אתר המחקר מציג תמונות של מבנים מפורסמים ולאחריהן תמונות של גברים ונשים, והמבקרים באתר מוזמנים לסמן מתחת לכל תמונה את דרגת היופי של המבנה או האדם. התחכום מתגלה בסוף, בדברי ההסבר של החוקרים: חלק מהתמונות של הגברים והנשים מופיעות בתדירויות שונות גם בתוך התמונות של המבנים. לא שמים אליהן לב, לפחות לא במודע, אבל הן שם. המטרה היא לבדוק באיזו מידה היכרות מוקדמת עם תמונות של בני אדם מסוימים, גם אם היא בלתי מודעת, משפיעה על תפיסת היופי. המסקנה היא שמה שמוּכר נוטה להיתפס בתור יפה. לא נוכרייה מהצפון הרחוק, בעלת המראה הזר, אלא דווקא הבת של השכן.

 

מחקר אחר באותו אתר, מציג את המונה ליזה, בשתי צורות - האחת בצורתה המקורית והשנייה כתמונת נגטיב של התמונה המקורית. שתי התמונות זהות לגמרי, למעט זווית המבט. מבקרי האתר, שלא בהכרח זוכרים איזו היא התמונה המקורית, מתבקשים לסמן את התמונה היפה מבין השתיים. התמונה הזוכה היא התמונה המקורית. למה דווקא? כי היא מוּכרת יותר, טוענים החוקרים. לא המשונה, לא הבלתי מקובל, לא המפתיע, אלא השגרתי נחשב יפה.

 

במחקר נוסף באותו אתר מוצגות תמונות שונות של פנים של אותו אדם. כל התמונות הן עיבודים גראפיים של תמונה אחת. באחת מהן עובדו הפנים של האדם המצולם כך שייראו ממוצעים. פנים ממוצעים מוגדרים כפנים הכי דומים לפנים של כל אחד באוכלוסיה מסוימת. וגם הפעם מוזמנים הגולשים באתר לסמן את התמונה היפה מכולן. וכפי שכבר יכולתם לשער, הנטייה המסתמנת היא לסמן את הפנים הממוצעים בתור הכי יפים. "קשה להבחין בפנים ממוצעים בתוך קהל גדול, אבל באופן מפתיע, הם נתפסים כאטרקטיביים", מסכמים עורכי המחקר.

 

עולה מכל אלה מסקנה די מהפכנית, שאנחנו לא רגילים לשמוע במקומותינו. רוצים להיות יפים? תהיו כמו כולם. אל תתבלטו, תתרחקו ממראה פאנקיסטי, תיעלמו בתוך ההמון, אל תצבעו את השיער בצבע חריג, תשכחו מפירסינג בחלקי גוף לא שגרתיים ואל תגזימו בפריטי הלבוש.

 

טוב מדי כדי להיות אמיתי

מעמדה החברתי של הממוצעות נחקר היום בהיבטים שונים. אפשר כבר להצהיר שהבינוניות חוגגת את נצחונה, כפי שאפשר ללמוד גם ממחקר חדש, של פסיכולוגים מאוניברסיטת סנטרל לנקשייר הבריטית, ששאלו את עצמם באיזו מידה נשים מחפשות לעצמן גבר יפה ומצליח כשותף ליחסים ארוכים. שיטת המחקר התבססה על מודעות פיקטיביות של גברים שכביכול מחפשים להכיר נשים למטרות רציניות. המודעות שהיו כתובות בסגנון של לבבות שבורים, מסרו מידע על הקריירה של הגברים וכללו תמונות של גברים. המידע התייחס לעבודות בעלות סטטוס נמוך (כמו מלצרים ודוורים), סטטוס בינוני (כמו מורים וסוכני נסיעות) וסטטוס גבוה (כמו מנכ"לים וארכיטקטים). 186 נשים התבקשו לדרג את האטרקטיביות של הגברים מנקודת מבט של יחסים ארוכים.

 

הממצאים כבר לא צריכים להפתיע: היפים והמצליחים נמצאו כפחות אטרקטיביים. גברים שנראים טוב קיבלו כמובן דירוג גבוה יותר מגברים שנראו רע, אבל הגברים היפים והמצליחים ביותר דורגו באותה דרגת אטרקטיביות של הגברים המכוערים. הבינוניים, בהישגים וביופי, התגלו כגברים המושכים ביותר ליחסים ארוכים.

 

אפשר להסביר זאת בכך שהגברים היותר מוצלחים מעוררים יותר חששות מבגידה, חוץ מזה שהם חשודים מראש בכך שבגלל היותם כל כך "מוצלחים", הם פחות יטרחו להשקיע במערכת היחסים. אבל נעזוב את ההסברים. החשוב הוא שהבינוניות מרימה ראש, וייתכן שבצדק.

 

אהבות קצרות וארוכות מועד

למרות מה שנאמר עד כה, קשה להתעלם מיופיים יוצא הדופן של אנשים מסוימים. קשה גם לקבוע סופית שאין יותר מקום ברגשות שלנו לאנשים שלא דומים לאף אחד אלא לעצמם בלבד. לא ייתכן שאנג'לינה ג'ולי, שהיא האחרונה שנראית כמו כל אחת אחרת, לא תגרום לגברים לסובב אחריה את הראש. אולי היא מרתיעה אותם מלחזר אחריה, כפי שמעידה על עצמה יפהפיה מקומית ומפורסמת אחת, אבל היא מרתיעה משום שהיא יפה כל כך. אז מה ניתן בכל זאת להבין מהמחקרים האלה?

 

נראה שיופי יוצא דופן הולך מצוין עם מחשבות על אהבות קצרות מועד, בעוד שיופי של ממוצעות הולך טוב יותר עם מחשבות על אהבה ארוכת טווח, אבל נעסוק בזה ברשימה הבאה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא חייבים לקנא בדוגמנים ושחקנים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים