המחר החדש של טויוטה לאדם ולכדור
יצרנית הרכב הגדולה ביותר תנצל את תערוכת הבית בטוקיו כדי להציף אותנו בחידושים, בהם שישה דגמי תצוגה הנחשפים בבכורה עולמית
טויוטה תציג בתערוכת טוקיו הקרובה (החל ב-27 באוקטובר), שורה של מכוניות תצוגה המתמקדות סביב נושא "נהיגה הרמונית - מחר חדש לאנשים ולכדור". הסיסמה הבומבסטית הזו נועדה כדי להזכיר, למי ששכח, את הצהרות טויוטה על חתירה לייצור מכוניות ידידותיות יותר לסביבה. לא פחות מחמישה דגמי תצוגה תחת הנושא הזה תציג היצרנית, שנחשבת כיום לגדולה בעולם.
1 חלקי X
הראשונה והמעניינת מכולן היא "1 חלקי X" (שמה איקס/1 וטויוטה מסבירה שיש לבטא זאת one-Xth, כשהמשמעות - למתמטיקאים שבינינו - היא שהאיקס/1 שוקלת שליש, או כל מספר אחר במקום ה-X, ממכונית שגרתית. וזה בסדר, גם אנחנו מבולבלים). זוהי מכונית כלאיים מתקדמת שמשלבת בין מנוע בנזין (או אתנול, דלק המופק מגידולי ירקות) בנפח 500 סמ"ק עם יחידה חשמלית נטענת משקע החשמל. השילוב הזה, שמותקן מתחת לשורת המושבים השנייה ומניע את הגלגלים האחוריים, צורך מחצית מכמות הדלק בהשוואה לפריוס למשל.
זאת בין היתר תודות למשקל עצמי סופר-נמוך של 420 ק"ג, שהושג באמצעות שימוש במרכב עשוי מפלסטיק מחוזק בסיבי פחמן. חומר זה נחשב לחזק וקל מאוד בהשוואה לברזל המשמש במכוניות כיום. חסרונו העיקרי הוא מחירו הגבוה.
בטויוטה מספרים עוד כי למרות ממדים קומפקטיים - אורך של 390 ס"מ, רוחב של 162 ס"מ, גובה העומד על 141 ס"מ ובסיס גלגלים של 260 ס"מ - ה-1 חלקי X מרווחת ממש כמו הפריוס. הצהרה הנשמעת מעט תמוהה, בהתחשב בכך כי היא תוכננה לארבעה נוסעים, במקום חמישה. בכל מקרה, מכונית זו ככל הנראה לא תיוצר, אך ממחישה כיצד עשויה להתפתח מכונית הכלאיים העתידית של טויוטה.
רין - המכונית הבריאותית
דגם התצוגה הבא עליו נספר הוא רין (RiN), מכונית קטנה שעוצבה כדי "לעודד את הקשר בין הנהג לסביבה". מדובר במכונית קצרה (325 ס"מ), גבוהה (165 ס"מ) ורחבה למדי (169 ס"מ), עם בסיס גלגלים קטן - 235 ס"מ. עיצוב בהשראת גזע עץ ושימוש נרחב בזכוכית ירוקה, שלטענת טויוטה יוצרת אווירה נינוחה, אמורים לסייע לנהג ולנוסעים לחשוב מחשבות חיוביות ולהשקיע באיכות הסביבה. מילה של היפנים.
טויוטה רין. עושה לכם חשק לחבק עץ?
להרגשה הטובה אמורים לתרום גם מערכת לשמירת רמת החמצן במכונית (אחרי הכל, אין בה חלונות נפתחים) וגם מפזר לחות. בכל מקרה, אין כל סיכוי לראות את המכונית הזו בייצור סדרתי. בהתחשב בכך שקשה להבין מה תכליתה, זה כנראה לא הפסד גדול.
Hi-CT
הבאה בתור, היא היי-סיטי (Hi-CT), מעין עירונית קטנטנה בעיצוב שמוגדר על-ידי טויוטה כ"מגניבות חדשה ודרך ליהנות". עם אורך של 333 ס"מ, גובה 178 ס"מ ורוחב של 169.5 ס"מ, מדובר כמובן במכונית מיני, כפי שמאושש גם בסיס גלגלים של 232.5 ס"מ.
בטויוטה מספרים על תא מטען ייחודי שניתן גם להסיר, ובמקומו להוביל אופניים או גלשנים. על התנועה אחראית יחידת כוח המשלבת בנזין וחשמל, והסיכויים לייצור סדרתי נראים קלושים למדי.
וגם - מכונית שהיא מושב
אחרונה בפרק הפנטזיה, היא האיי-ריל (i-REAL). זהו למעשה מושב מתנייע, בסגנון בו השתעשעה טויוטה לא אחת בעבר. האיי-ריל מציע מקום ישיבה אחד, ושני מצבי נסיעה - ישיבה גבוהה למהירויות איטיות, ומושב מוטה לאחור כשהמהירות גבוהה. בהתאם משתנים גם הממדים, עם אורך שגודל במצב המהיר מ-99.5 ל-151 ס"מ, גובה שקטן מ-143 ס"מ ל-112.5 ובסיס גלגלים שמתארך מ-48.5 ל-104 ס"מ. ממד הרוחב נותר זהה תמיד - 70 ס"מ בלבד.
קרובות לייצור - FT-MV וקראון הייבריד
לסיום נספר על שתי מכוניות תצוגה נוספות, שצפויות להפוך לסדרתיות בתוך זמן קצר. ראשונה היא ה-FT-MV, יורשת מודרנית לאסטימה (מחליפת הפריוויה ששווקה בעבר בישראל). בגרסת התצוגה, יש לה שישה מושבים מהודרים, המזכירים מאחור מושבי מטוס. יש גם מסכים נפרדים לכל נוסע וממדים נדיבים -
אורך של 490 ס"מ (שישה יותר מבאסטימה), בסיס גלגלים באורך 295 (זהה), רוחב של 185 ס"מ (5+) וגובה של 189 ס"מ, 13 יותר מבעבר.
הקראון הייבריד (Crown Hybrid) היא גרסת כלאיים עתידית למכונית היוקרה של טויוטה, שמשווקת ביפן מזה שנתיים. מדובר במכונית גדולה למדי (אורך 487 ס"ס ובסיס גלגלים של 285 ס"מ, עם הנעה אחורית או כפולה. פרטים טכניים לא נחשפו אודותיה לא נחשפו בשלב זה.
ובנוסף לכל אלה, תציג טויוטה בטוקיו גם מכוניות תצוגה שכבר נחשפו בעבר, בהן ה-iQ החביבה מתערוכת פרנקפורט וה-FT-HS ההיברידית, שרומזת על עתיד הסופרה ונחשפה בתערוכת דטרויט.