הרב אלי סדן: הרצל לא אשם. בואו נשתלב!
באיגרת מיוחדת לבני הציונות הדתית מודה אבי דור המכינות הקדם-צבאיות: החמצנו הזדמנויות רבות להקים מדינה יהודית אידיאולוגית על פי התורה – הרצל והציונות החילונית עשו זאת במקומנו. כעת, בעיצומו של "מועד ב'", הוא סבור כי יש להעתיק את ההשתלבות המוצלחת בצה"ל גם לתחומי העשייה האחרים, ורק לא להתנתק מהמדינה. להשתלב ולא להשתלט
שנה וחצי אחרי שהפיץ איגרת ממלכתית לנוער בעקבות אירועי עמונה וההתנתקות, שובר הרב אלי סדן שתיקה נוספת. בחוברת שהופצה בשבת האחרונה בבתי הכנסת ובריכוזי הציונות הדתית שוטח אבי דור המכינות הקדם צבאיות ואחד המתונים שבין רבני יש"ע את משנתו ביחס למשבר הזהות שפוקד את מדינת ישראל ולסיבות שהביאו לכך, וקובע: גם אנחנו אשמים, עכשיו עלינו להשתלב ולתקן.
תחת הכותרת "קריאת כיוון לציונות הדתית" משתף הרב סדן את הציבור בתחושותיו על אובדן הזהות היהודית של מדינת ישראל ואזרחיה ועל אוזלת רוחם של מקבלי ההחלטות שהובילה לאובדן האמון במנהיגים והשייכות למדינה. "במה חטא עם ישראל שיש לו ממשלה כזאת, מערכת משפט מעוותת כל כך, משטרה עלובה כל כך?", הוא תוהה, "איפה המדינה שהיינו גאים בה כל כך? מה קרה לעם שלנו? איך "גנבו" לנו את מדינת היהודים?!".
את תשובתו פותח הרב סדן בקריאה לחשבון נפש של הציונות הדתית עצמה, ומונה שורה של הזדמנויות שהוחמצו להקמת מדינה יהודית אידיאולוגית על פי התורה - מקריאתם של רבי יוסף קארו והאר"י הקדוש לפני כ-450 שנה לתלמידיהם לעלות ארצה, דרך זו של תלמידי הבעל שם טוב והגאון מווילנא, ובהמשך במסגרת העלייה הראשונה. "באותה תקופה עוד לא הייתה 'תקשורת עוינת', לא היה בג"ץ, לא הייתה 'פוליטיקה מושחתת', היה כאן בארץ 'ריק' שחיכה לנו", מזכיר הכותב, "יכולנו להקים מדינה אידיאלית על פי התורה, יכולנו להיות הרוב המכריע, אך זה לא קרה". לדבריו, עלייה המונית של "רבבות שומרי אמוני ישראל" הייתה משנה את ההיסטוריה של עם ישראל: "המדינה הייתה כמובן נוהגת על פי ההלכה, והרוח התרבותית הייתה נוהגת על פי הדרכתם של גדולי ישראל".
עוד מזכיר הרב סדן כי גם בזמן כינוס הקונגרס הציוני הראשון בבאזל היה רובו המכריע של העם היהודי שומר תורה ומצוות, אך נוצר בה הרכב ש"רוב חבריו היו אנשים מנותקים מתורה" והם הלכו בעקבות הרצל ש"היה פעמים רבות שמאלני יותר וליברלי יותר ממר"צ של היום". לעומתם, החמיצו הדתיים הדתיים הזדמנות נוספת ולא נענו לקריאתו של הרב צבי הירש קלישר בספרו "דרישת ציון". "למה נרדמנו בשמירה?", תוהה הרב סדן, "איך עקפו אותנו ברגע המכריע? אחר כך התחילו הטענות נגד הרצל ונגד 'הציונית החילונית'".
לדבריו, "אולי זוהי שאלה לא כל כך נעימה, אולי יש בתוכנו אנשים שחפצים להשכיח מאתנו חשבון נפש מר זה. הרבה יותר קל להאשים אחרים, אבל כדאי שנעמוד קצת מול הראי ונשאל עצמנו כמה שאלות נוקבות".
איך יוצאים מהבונקר?
הרב סדן מסביר כי הציבור הדתי, ששמר על עצמו במשך 2,000 שנות גלות בהתבצרות ב"בונקר" של תורה, התקשה להפנים את העובדה כי תחיית האומה והקמת מדינה מחייבות השתלבות בעולם המעשה, ולכן היססו גם לקריאת הרבנים בעניין. במקומם עשה זאת הציבור החילוני, שפרץ לאוניברסיטאות, לפעילות מדינית וחברתית, לעבודת אדמה, לבריאות, ליצירה ולתרבות. לטענתו, את כל המקצועות הללו למד העם היהודי מהגויים, וספג מהם גם את ההשפעות השליליות הנילוות.בהמשך מודה הכותב כי גם השתלבות הציבור הדתי לוותה בכישלונות רבים, אך הוא סבור שדווקא עכשיו יש לפנות לדרך זו: "האם ניתן להכחיש את העובדה שיש בינינו רבים, ואולי רבים מדי, שנשחקו במלחמת התרבות הזאת? האם אפשר להתעלם מההשפעה התרבותית החילונית הקלוקלת על מערכות רבות, שאמנם מגדירות עצמן דתיות אך בניסיונן להשתלב במערכות הכלליות בתחומים כגון אקדמיה, תקשורת ומשפט, הן אימצו לעצמן דפוסי חשיבה והתנהגות המנוגדים לדרכה של תורה?!". לדבריו, זו גם הסיבה להשפעה המועטת של הציבור הדתי על המדינה, "כיוון שלא הצלחנו עדיין להעמיד בשלמות את מודל החיים שאנו מאמינים בו".
הרב סדן קורא להכין את הציבור להשתלבות בכל מוקדי ההשפעה במדינה כך שלא יושפעו לרעה, ומציג כמודל את הצלחת המכינות הקדם צבאיות, שמחד תרמו רבות למדינת ישראל ומאידך בלמו את תהליך החילון בקרב הלוחמים והקצינים הדתיים בצה"ל: "בואו ניקח אחריות לבנות עולם אקדמאי נקי וטהור המתאים כולו לאורה של תורה ולאמונת ישראל; בואו ניקח אחריות לשקם את החברה על פי ערכי התורה: נעמיד כוחות גדולים בצבא, במערכת המשפט, בתקשורת וכיו"ב – אשר כולם ייבנו על טהרת הקודש ועם זה במלוא המסירות והאחריות לבניין הבית הלאומי של העם היהודי בארץ ישראל!".
בהמשך מדגיש הרב כי אין הוא קורא להשתלטות על המערכות הקיימות אלא על השתלבות בלבד: "אנא, בואו ניפטר מהיהירות ומהדמיונות שאנו לבד מסוגלים לעשות הכל - 'אם רק יסכימו לתת לנו את המדינה לכמה שנים – אנחנו נראה להם איך אנשי תורה מסוגלים לפתור את כל הבעיות של עם ישראל'. זוהי שטות ... הבעיות של עם ישראל גדולות לא רק 'בגלל החילוניים' ו'בגלל השמאל'".
בנוסף, דוחה הרב סדן את הקריאות להתנתקות ממדינת ישראל וכותב: "אפשר לשמוח בעצם קיומה של המדינה ולומר הלל ביום העצמאות – ובאותו זמן לבקר בחריפות את מה שצריך לבקר בה ... צריך גם לזכור שיש במדינתנו ב"ה הרבה דברים נפלאים וחיוביים ... מי שאינו יודע להיות שמח בחלקו ולהכיר טובה לריבונו של עולם וכל שליחיו הרבים מאבד את הבסיס המוסרי המאפשר ביקורת בונה וחיובית".
הרב אלי סדן
צילום: הצופה
המכינה בעלי
הכתומים. לא להתנתק
צילום: אמיר כהן
מומלצים